Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessage aktiveras inte

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-07 10:26

Min dotter har en 4S där jag inte får telefonnummret aktiverat till iMessage. Det går att skicka "blåruta" om du skriver meddelande till mailen, dock om jag skriver in att jag skall skicka till tfn numret blir det "grönruta". Det står konstant avvaktar aktivering....under meddelandeinställningarna.

Någon?

Gissar på att iCloud-konto är inlagt osv.?

Prova att stänga av iMessage. Starta om telefonen. Aktivera iMessage.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-07 10:45

Icloud inlagt och ok, testat att stänga av, aktivera, avaktivera flera gånger. Funkar inte.

Vilket iOS kör ni?

Har ni återställt hela telefonen?

Har ni återställt från en backup?

Är ni inloggade på WiFi eller 3G?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-07 10:53

Vilket iOS kör ni? 6

Har ni återställt hela telefonen? Nej, tänkte slippa men får kanske göra detta.

Har ni återställt från en backup? Nej, tänkte slippa men får kanske göra detta.

Är ni inloggade på WiFi eller 3G? Både och, hemma WiFi

Kanske bäst att återställa och återskapa, eller?

Ursprungligen av thjo01:

Vilket iOS kör ni? 6

Har ni återställt hela telefonen? Nej, tänkte slippa men får kanske göra detta.

Har ni återställt från en backup? Nej, tänkte slippa men får kanske göra detta.

Är ni inloggade på WiFi eller 3G? Både och, hemma WiFi

Kanske bäst att återställa och återskapa, eller?

Men vad har ni gjort? Slängt in hennes sim-kort i din telefon bara?

Gör en backup och återställ telefonen och sedan aktivera den med hennes sim-kort så bör det fungera alldeles utmärkt.

Ursprungligen av grenhall:

Men vad har ni gjort? Slängt in hennes sim-kort i din telefon bara?

Gör en backup och återställ telefonen och sedan aktivera den med hennes sim-kort så bör det fungera alldeles utmärkt.

Alternativt. Gör en hård omstart. Tryck in on/off knappen sedan kort därefter trycker du in hemknappen och väntar på att telefonen blir svart och sedan startas om. Släpp alla knappar när telefonen stängt av sig.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-07 11:42

Trevlig ton....köpte telefonen ny så den aktiverades med hennes kort. Jag har sedan tidigare 2st 4S i familjen som det inte varit några problem med. Tänkte jag kanske kunde få ett enkelt svar som jag missat utan att starta om med backup m m. Tydligen inte aktuellt!!!!! Det var nog sista gången för mig i detta forum!

Tack ändå!

Ursprungligen av thjo01:

Trevlig ton....köpte telefonen ny så den aktiverades med hennes kort. Jag har sedan tidigare 2st 4S i familjen som det inte varit några problem med. Tänkte jag kanske kunde få ett enkelt svar som jag missat utan att starta om med backup m m. Tydligen inte aktuellt!!!!! Det var nog sista gången för mig i detta forum!

Tack ändå!

Jag frågade om ni hade slängt in hennes kort i telefonen. Det var inget otrevligt alls med det.

Gör du en hård omstart så nollas bara alla applikationer som är igång vilket innebär att iMessage-aktiveringen som kanske hängt sig får startas om och antagligen fungera denna gången.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-07 12:24
Ursprungligen av thjo01:

Min dotter har en 4S där jag inte får telefonnummret aktiverat till iMessage. Det går att skicka "blåruta" om du skriver meddelande till mailen, dock om jag skriver in att jag skall skicka till tfn numret blir det "grönruta". Det står konstant avvaktar aktivering....under meddelandeinställningarna.

Någon?

Det finns en möjlighet att välja vilka adresser/nummer du vill att man ska kunna skicka/ta emot meddelanden genom. Testa att kontrollera följande:
Inställningar>Meddelanden>Skicka och ta emot. Här kan du se om även telefonnumret är aktiverat för att ta emot och skicka meddelanden, är det inte det så aktivera även. Hoppas det hjälper!

Ps. Ofta kan även jag känna att det är lite kass attityd i detta forum och ibland tappar man hoppet men jag tror grenhall inte menade illa utan kanske att det bara kom ut lite fel/misstolkande. Hoppas iaf att du och andra hänger sig kvar i forumet.

1. Såg inget otrevligt alls ovan.
2. Kolla i inställningar->telefon vad det står för eget telefonnummer överst. Har varit med om att numret som telefonen hämtar från SIM kortet kan vara åt skogen. I mitt fal har jag 0768-xxxxxx men i det fältet stod 0708 768 xxxxxx. Fick ändra manuellt för att det skulle fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-07 17:56

Håller med, förstod inte heller vad som var otrevligt. Om något verkar ju Grenhall veta vad han håller på med... var intrycket jag fick av att läsa tråden. Det var relevanta frågor för felsökningen, och konkreta förslag på vad man kan prova. Tråkigt att det missuppfattats.

Om inget av ovan fungerade så kan det vara värt att kontrollera med din dotters operatör om aktiveringen skickas till Apple och om det är ngt hos dem som förhindrar aktiveringen.

Det har tidigare uppstått problem då Apple har bytt operatör för själva aktiveringen av iMessage (pga interworkingavtal). I detta fall så tror jag det är troligare att din dotters abonnemang/kontantkort är spärrat för SMS till utlandet, då kan det kaika till sig på detta vis.

Fick det här problemet efter uppdatering till iOS 7.
Har återställt och återskapat, hjälper inte.
Imessage funkar med mailadress inte med telefonnummer

Ursprungligen av ill_chrill:

Fick det här problemet efter uppdatering till iOS 7.
Har återställt och återskapat, hjälper inte.
Imessage funkar med mailadress inte med telefonnummer

Vilka åtgärder, förutom de du nämner har du testat?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilka åtgärder, förutom de du nämner har du testat?

Slå av och på iMessage i inställningarna
Startat om
Återställt och återskapat via iTunes

Ursprungligen av ill_chrill:

Slå av och på iMessage i inställningarna
Startat om
Återställt och återskapat via iTunes

Testat att återskapa utan att synka tillbaka säkerhetskopian?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att återskapa utan att synka tillbaka säkerhetskopian?

Alltså ställa in som ny?
Det har jag inte

Ursprungligen av ill_chrill:

Alltså ställa in som ny?
Det har jag inte

Exakt. Då rekommenderar jag att du testar det.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt. Då rekommenderar jag att du testar det.

Ok, ska testa det. Ska bara jobba lite först

Men om det funkar hur kommer jag vidare då? Jag vill ju inte bli av med allt på min telefon

Ursprungligen av ill_chrill:

Ok, ska testa det. Ska bara jobba lite först

Men om det funkar hur kommer jag vidare då? Jag vill ju inte bli av med allt på min telefon

Förhoppningsvis så har du synkat över allt till din dator med hjälp av iTunes, då ska det inte vara några problem. Annars får du göra det helt enkelt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 14:08

Fick också problem efter uppgradering till iOS7.
När jag kollar i Inställningar->Meddelanden->Skicka och Ta emot så är min e-mail svart och förbockad, men mitt telefonnummer är grått och utan bock. Ska även telefonnumret vara svart och förbockat, eller?

Ursprungligen av AndyK:

Fick också problem efter uppgradering till iOS7.
När jag kollar i Inställningar->Meddelanden->Skicka och Ta emot så är min e-mail svart och förbockad, men mitt telefonnummer är grått och utan bock. Ska även telefonnumret vara svart och förbockat, eller?

Jag har samma

Ursprungligen av barbapappa_86:

Förhoppningsvis så har du synkat över allt till din dator med hjälp av iTunes, då ska det inte vara några problem. Annars får du göra det helt enkelt.

Jo det har jag men kan man få in allt i telefonen utan att återställa den från backup?

Ursprungligen av ill_chrill:

Jo det har jag men kan man få in allt i telefonen utan att återställa den från backup?

Nej, du får lägga in allt själv igen. iMessage/SMS etc.. kan du inte få in igen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 14:25

Nu blev det ännu märkligare.
Gjorde en hård omstart. Vet iofs inte om det har haft någon inverkan.
Men jag kan skicka iMessage till vissa kontakter, men till min fru skickas det som SMS.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-19 14:25
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 14:28

De som får iMessage av mig får det tydligen från min e-mail och inte från mitt telefonnummer.... Hmmm...?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 14:38

Det står "Avvaktar aktivering" både på iMessage och FaceTime.
Lite märkligt att det funkar att skicka iMessage till vissa...?

Ursprungligen av AndyK:

Det står "Avvaktar aktivering" både på iMessage och FaceTime.
Lite märkligt att det funkar att skicka iMessage till vissa...?

Har du kontrollerat den jag skrev i inlägg #13?

Bevaka tråden