Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa 5s i UK, samma som i sverige??

Tråden skapades och har fått 571 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Köping
  • 2013-09-11 19:09

Funderar på att vara tidig, och köpa en iphone 5s när de nu släpps i UK, tex via borderlinx eller liknande.
En 64BG kommer kosta 709 GBP, vilket man kan leva med.

Men är det samma telefon som kommer säljas sverige tro?? Vet nån?
Alltså samma telefoni-frekvenser (främst 4G/LTE) som är intressant...

Det finns en tråd här http://www.99mac.se/forum/t/305139-kopa-iphon... som diskuterar bl.a. det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-11 23:38

Efter att ha spanat och försökt läsa på så verkar det som att den versionen som släpps för asien och australien är den som passar bäst för sverige. Beror på operatör, men brittiska versionen saknade en av de svenska frekvenserna.

LTE tabellen nämns här:
http://www.99mac.se/forum/p/2167144

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-12 08:17

Jag skulle tro att det är den engelska/franska/tyska modellen som kommer hit (A1457).
Den har LTE 800/900/1800/2600 och det är väl de frekvenser som finns i Sverige.
Den verkar dessutom ha "alla" UMTS- och GSM-frekvenser som används här.

Australiensiska (mfl) modellen har visserligen också alla dessa band, men den har dessutom TD-LTE som ju inte används här.
Inser inte varför dom gör två versioner med samma FDD-LTE-band men.....

Ursprungligen av json:

Jag skulle tro att det är den engelska/franska/tyska modellen som kommer hit (A1457).
Den har LTE 800/900/1800/2600 och det är väl de frekvenser som finns i Sverige.
Den verkar dessutom ha "alla" UMTS- och GSM-frekvenser som används här.

Australiensiska (mfl) modellen har visserligen också alla dessa band, men den har dessutom TD-LTE som ju inte används här.
Inser inte varför dom gör två versioner med samma FDD-LTE-band men.....

Undrar om telefonen drar mer ström ju frekvenser den stödjer?

Annars håller jag med dig, json, om att det egentligen är dumt att ha massa iPhone modeller, när Apple kunde nöja sig med färre modeller, exempelvis att Europa kunde även använda den modell Australien kommer att använda.

Någon mer klarhet i detta? Vågar man ge sin in på apple.UK på torsdag natt och klicka hem en beställning för telianätet?

Ursprungligen av json:

Jag skulle tro att det är den engelska/franska/tyska modellen som kommer hit (A1457).
Den har LTE 800/900/1800/2600 och det är väl de frekvenser som finns i Sverige.
Den verkar dessutom ha "alla" UMTS- och GSM-frekvenser som används här.

Australiensiska (mfl) modellen har visserligen också alla dessa band, men den har dessutom TD-LTE som ju inte används här.
Inser inte varför dom gör två versioner med samma FDD-LTE-band men.....

Visst använder Tre TD-LTE?

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Visst använder Tre TD-LTE?

//Stefan

Det verkar som det.

http://wwwen.zte.com.cn/endata/magazine/ztete...

Total nyhet för mig:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det verkar som det.

http://wwwen.zte.com.cn/endata/magazine/ztete...

Total nyhet för mig:)

I såfall kanske Sverige får samma iPhone 5S och 5C modell (A 1530) som säljs i Australien istället för den modell (A 1457) som säljs i Storbritannien?!

Senast redigerat 2013-09-18 09:31
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-18 13:04

Eller också lämnas 3 utanför...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-18 13:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Det verkar som det.

http://wwwen.zte.com.cn/endata/magazine/ztete...

Total nyhet för mig:)

Det verkar, enligt Wikipedia, som att dom har både FDD och TDD (eller i alla fall tillgång/rättigheter till såna band).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-19 09:01

Jag funderar också på att göra samma, dvs beställa från Apple UK med leverans genom Borderlinx. Man blir ju extra sugen eftersom det inte ens finns ett datum för release i Sverige än =/

Så länge man kan köra iPhone 5s på 3's 3G-nät även om det inte fungerar på 4g-nätet så känns det ändå okej.

Edit: Jag skrev tidigare något om kl 01.00 men som Zappe påpekar så har jag bara gissat det klockslaget och det bör vara 12.01 PDT (LA-tid) vilket motsvarar kl 9.00 hos oss.

Så det är inte lika jobbigt att vara vaken nu:)

Senast redigerat 2013-09-19 13:02
  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-19 12:12

Min tolkning är att 4G kommer att fungera i Sverige också.

När jag läser Apples pressrelease så får jag det till att den inte släpps förrän 09 svensk tid .

Ursprungligen av iPerr:

Funderar på att vara tidig, och köpa en iphone 5s när de nu släpps i UK, tex via borderlinx eller liknande.
En 64BG kommer kosta 709 GBP, vilket man kan leva med.

Men är det samma telefon som kommer säljas sverige tro?? Vet nån?
Alltså samma telefoni-frekvenser (främst 4G/LTE) som är intressant...

Hejsan,

Jag tänkte också beställa via Apple UK och skicka via Borderlinx och kontaktade Borderlinx för att höra lite med dem angående försäkring på sakerna man beställer. Jag berättade att jag tänkte beställa iPhone 5S från Apple UK då sa de att tyvärr har Apple uppdaterat sin "försäljnings policy" och tar inte längre emot beställningar som är adresserade till "skicka-vidare-tjänster" som Borderlinx. Så hon sa att det i princip var meningslöst att försöka göra det

Ursprungligen av andreasdrake:

Hejsan,

Jag tänkte också beställa via Apple UK och skicka via Borderlinx och kontaktade Borderlinx för att höra lite med dem angående försäkring på sakerna man beställer. Jag berättade att jag tänkte beställa iPhone 5S från Apple UK då sa de att tyvärr har Apple uppdaterat sin "försäljnings policy" och tar inte längre emot beställningar som är adresserade till "skicka-vidare-tjänster" som Borderlinx. Så hon sa att det i princip var meningslöst att försöka göra det

Så sas det förra året också, och året innan.
Jag fick mina telefoner utan problem via Borderlinx..

Ursprungligen av keptang:

Så sas det förra året också, och året innan.
Jag fick mina telefoner utan problem via Borderlinx..

Härligt Jaa de kanske bara säger så för att gardera sig om mot förmodan Apple väljer att inte ta emot sådana beställningar och folk börjar klaga på Borderlinx varför de inte får sina beställningar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-19 17:10
Ursprungligen av andreasdrake:

Härligt Jaa de kanske bara säger så för att gardera sig om mot förmodan Apple väljer att inte ta emot sådana beställningar och folk börjar klaga på Borderlinx varför de inte får sina beställningar.

Läste på ett Holländskt forum att folk fått sina iPhone 5c avbeställda några minuter efter de beställt dem genom borderlinx, apple skickar tydligen ett mail efter några minuter där det står att de inte leverar telefoner till borderlinx eller liknande tjänster. Så det verkar tyvärr vara tvärstopp nu...

Även jag fick samma svar från Bordelrinx...
Aja, är väl kanske värt att försöka ändå.
Om man köper luren till företaget, är det möjligt att få tillbaka momsen i efterhand (eller dra av den) med tanke på att den skickas genom Borderlinx?

Fick detta svar från chatten hos borderlinx för 1 timme sen:

Citat:

Please be informed that Apple's UK policy has changed and they do not deliver to freight forwarder company such as Borderlinx. We are liaising with the merchant directly on the matter and we will inform our customers accordingly."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-20 01:13

Har just beställt en från Apple uk till borderlinx så jag får väl se

Ursprungligen av woxiz:

Läste på ett Holländskt forum att folk fått sina iPhone 5c avbeställda några minuter efter de beställt dem genom borderlinx, apple skickar tydligen ett mail efter några minuter där det står att de inte leverar telefoner till borderlinx eller liknande tjänster. Så det verkar tyvärr vara tvärstopp nu...

Beställde en 5S precis. Sitter och väntar på ett mail där de avbrutit ordern...
Men jag håller tummarna

Ursprungligen av josie:

Har just beställt en från Apple uk till borderlinx så jag får väl se

Vad fick ni för leveranstider? Jag beställde nyss och fick 7-10 business days

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-20 07:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad fick ni för leveranstider? Jag beställde nyss och fick 7-10 business days

Samma.

Ursprungligen av zappee:

Samma.

Så var det redan vid midnatt. Däremot undrar jag om någon fått mailet att ordern inte godkänns? Pga borderlinx adressen??

Ursprungligen av kafferast:

Så var det redan vid midnatt. Däremot undrar jag om någon fått mailet att ordern inte godkänns? Pga borderlinx adressen??

Låt Apple vakna först:)

det roliga var att jag var uppe till kl 01.05 för att vara säker men då hade ingenting hänt så jag gick och lade mig. Så mycket för att vara uppe

Edit: Space Gray 32

Ursprungligen av zappee:

Samma.

Samma här. Beställde svart/grå 64 gb.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2013-09-20 08:30

Min midnattsbeställning hade blivit cancelled nu när jag kollade på jobbet.. inget mail eller något. Lade en till, men har inga höga förhoppningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-20 08:56

Fan vad sopigt. La min order 01:02, fick 7-10 dagar på silver 64gb men också fått min cancellerad nu. Utan något mail.

Bevaka tråden