Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 5 nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dilemma! Blev av med min iPhone 4 för nån vecka sen. Har sneglat på 5:an men väntat på 5S. Såg med stor häpnad att den inte kommer till sverige förrän i dec. iPhone5 slutar ju apple med. Vad har ni för tips??? Springa till telia och köpa en 5a, som endå är lite high-end. Men hur kommer det bli i framtiden med uppdateringar...???? 4s är inte aktuell. Tacksam för svar

Köp om du behöver nu eller vänta.

Kan du vänta så köp den nya när den kommer. Om inte, köp en 5:a nu. Den är nog ganska framtidssäker fortfarande. Och du ska ju ändå köpa 6:an om ett år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-09-10 20:34

4G ?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-09-10 20:39

stöds svensk 4G? det är väl extrem kärnfråga, annars köper jag fan nokialur i stället.

Jag tror den kommer mycket tidigare än i december. Vad de sade var att när december kommer finns telefonen i 100 länder.

  • Medlem
  • 2013-09-10 20:40
Ursprungligen av hforsling:

Såg med stor häpnad att den inte kommer till sverige förrän i dec.

Nej, nej. I december kommer den att säljas i 100 länder. Men vi i sverige kommer att kunna köpa den långt tidigare, om någon månad eller så antagligen

Kan ju inte använda en SE K700i i 3 månader .... Jag hade tänkte mig att 5S skulle börja säljas om två veckor. Frugan säger att jag ska köpa en billigare touch (av annat märke) och sen köpa nya när den kommer i dec. Jag sa -Once you go apple you always........

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-10 20:44
Ursprungligen av hforsling:

Kan ju inte använda en SE K700i i 3 månader till.... Jag hade tänkte mig att 5S skulle börja säljas om två veckor. Frugan säger att jag ska köpa en billigare touch (av annat märke) och sen köpa nya när den kommer i dec. Jag sa -Once you go apple you always........

Men det finns INGEN info om när den släpps.

Men läs vad vi skriver, den kommer tidigare än om tre månader.

Borde inte butiker eller Apple själva sälja ut 5:an till ett bra pris nu?

Ursprungligen av Okänd användare:

Borde inte butiker eller Apple själva sälja ut 5:an till ett bra pris nu?

Nej.

9 av 10 köpare fattar inte skillnaden mellan 5:an och 5S eller bryr sig inte. Telefonerna säljs till fullpris ändå. Finns ingen anledning att sänka priset.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2013-09-10 21:29

Nu kommer ett dumt svar, men om du verkligen vill ha en 5S och inte orkar vänta, kan du inte beställa från ex Apple.co.uk? Har för mig att det fanns folk här på forumet som beställde sina femmor därifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-10 21:32
Ursprungligen av Hoya:

Nu kommer ett dumt svar, men om du verkligen vill ha en 5S och inte orkar vänta, kan du inte beställa från ex Apple.co.uk? Har för mig att det fanns folk här på forumet som beställde sina femmor därifrån.

Ja, via någon kurir.

Ursprungligen av Capeman:

Nej.

5:an lär prissänkas hos dom flesta försäljare om dom fortfarande har på lager när dom nya rullar in
att Apple inte gör det är självklart ett NEJ då 5:an inte ens längre går att köpa

Finns så många luckor på 5S.
Fortsatt 4" skärm, var finns 4G, batterikapaciteten.
Då nu Samsung G4 som det går rykten om kommer med baksida av metall, vilket förstärker High End känslan, så är frågan om man skall satsa på en Samsungen istället, tror att man kommer att halka efter ännu mer då man inte presenterade 5S med 5" skärm.
Iphone 6 får man nog vänta på över ett år innan den finns i de svenska butikerna, kanske dec 2014.

Ursprungligen av Hoya:

Nu kommer ett dumt svar, men om du verkligen vill ha en 5S och inte orkar vänta, kan du inte beställa från ex Apple.co.uk? Har för mig att det fanns folk här på forumet som beställde sina femmor därifrån.

Här hittar du information hur du köper från Apple.co.uk via Borderlinx, http://www.99mac.se/forum/t/278696-vi-som-har...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-10 21:39
Ursprungligen av redmarathon:

Finns så många luckor på 5S.
Fortsatt 4" skärm, var finns 4G, batterikapaciteten.
Då nu Samsung G4 som det går rykten om kommer med baksida av metall, vilket förstärker High End känslan, så är frågan om man skall satsa på en Samsungen istället, tror att man kommer att halka efter ännu mer då man inte presenterade 5S med 5" skärm.
Iphone 6 får man nog vänta på över ett år innan den finns i de svenska butikerna, kanske dec 2014.

4G finns. Batterikapaciteten är i princip samma som alla smartphones, det finns inget revolutionerande i den "branschen"

Jag antar att man skall kunna "låsa upp" telefonen med lösen om touch-id får spader

Låter fint att 4 G finns, men 4 " skärmen är det tråkigt att man bibehållit, många vill ju använda Smartphones till mer än telefon t.ex GPS då är alltid en större skärm bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-10 22:18
Ursprungligen av redmarathon:

Låter fint att 4 G finns, men 4 " skärmen är det tråkigt att man bibehållit, många vill ju använda Smartphones till mer än telefon t.ex GPS då är alltid en större skärm bättre.

Tycker dock GPS fungerar bra på en 4".
Jämfört med att ha en stor telefon som knappt går ner i fickan.

Senat då jag besökte Skottland i somras och hade min 4S som GPS så var ytan på skärmen i de minsta laget, vänster trafik och storstad är ingen bra kombo med en liten skärm och ett hopp från 3,5" till 4" är ingen större höjdare, det enda som var bra var Navigons app. Så små fickor har jag inte att de inte skulle rymma en 5" skärm.

Ursprungligen av redmarathon:

Finns så många luckor på 5S.
Fortsatt 4" skärm, var finns 4G, batterikapaciteten.

4G finns i telefonen, eller vad menar du? Kolla själv här: http://www.apple.com/iphone/LTE/

Hade gärna sett batterikapaciteten öka, men med tanke på den ökade kraften inuti och att de inte vill tumma på storleken så är nog bibehållen batteritid det bästa som går just nu i det fysiska formatet.

Ursprungligen av redmarathon:

Då nu Samsung G4 som det går rykten om kommer med baksida av metall, vilket förstärker High End känslan, så är frågan om man skall satsa på en Samsungen istället, tror att man kommer att halka efter ännu mer då man inte presenterade 5S med 5" skärm.

"Halka efter" känns som en subjektiv bedömning. Om det bara är skärmstorleken du går efter så visst, iPhone fortsätter med sin 4-tumsskärm. Då är det Samsung som gäller, svårt att argumentera något annat. (Däremot var det aldrig aktuellt med en större iPhone i år, det var glasklart redan innan gårdagskvällen.)

Men jag tror inte man kan påstå att iPhone halkar efter vad gäller rå prestanda, kvalité på kameran eller utbud av bra mjukvara för att ta några exempel där iPhone 5s ser ut att ligga bra till. Touch ID - om det håller vad det lovar - är inget som som konkurrenterna har heller. Så det "halkar efter" blir en fråga om vad du prioriterar.

Ursprungligen av redmarathon:

Iphone 6 får man nog vänta på över ett år innan den finns i de svenska butikerna, kanske dec 2014.

Troligare oktober 2014. Om inte Apple bryter från sitt tidigare schema och lanserar lite aggressivare under nästa år.

Ursprungligen av hforsling:

Jag antar att man skall kunna "låsa upp" telefonen med lösen om touch-id får spader

Det lär man nog kunna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 09:45
Ursprungligen av redmarathon:

Senat då jag besökte Skottland i somras och hade min 4S som GPS så var ytan på skärmen i de minsta laget, vänster trafik och storstad är ingen bra kombo med en liten skärm och ett hopp från 3,5" till 4" är ingen större höjdare, det enda som var bra var Navigons app. Så små fickor har jag inte att de inte skulle rymma en 5" skärm.

Jag har en Dynavin stereo med GPS i min bil men som nu gått sönder så jag har använt min iPhone 5 som navigator istället.
Det går alldeles utmärkt och den är inte för liten alls liten och har man guiden igång behöver man inte ens titta på skärmen utan bara lyssna på rösten.

Ursprungligen av lappen71:

Jag har en Dynavin stereo med GPS i min bil men som nu gått sönder så jag har använt min iPhone 5 som navigator istället.
Det går alldeles utmärkt och den är inte för liten alls liten och har man guiden igång behöver man inte ens titta på skärmen utan bara lyssna på rösten.

Vill man har en GPS med lite större skärm tar man sin iPad med Navigon på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 09:50
Ursprungligen av pmarriott:

Vill man har en GPS med lite större skärm tar man sin iPad med Navigon på.

Testade det men det blev alldeles för distraherande med en sådan stor skärm konstigt nog.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-11 14:56

Ta med en co-driver också

Ursprungligen av Capeman:

Jag tror den kommer mycket tidigare än i december. Vad de sade var att när december kommer finns telefonen i 100 länder.

Brukar inte Sverige komma i "andra omgången" av releaser?

Bevaka tråden