Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PANIK precis tappat iphonen!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var i datorn hittar jag find my iPhone ?
Behöver spärra den

.....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-08-23 15:47

Du hittar den på www.icloud.com

on it, tack

Det finns änglar.... jag kunde spåra den till ett område med lite dåligt rykte,
en kompis kunde åka runt och frågade ungdomar som hade telefoner framme
medans jag spelade upp signal, alla undomar oskyldiga.
Jag hade skickat ett meddelande med telnummer och hittelön som syntes på iphonen.
Sen ringer upphittaren som ärligt hade tänkt lämna den till polis, min kompis
är 20m från honom! Hittelön betalades och jag har min telefon igen, såååå
nära att wipade den. -Och- solen skiner

Trevligt historia.

Jag hoppas dock att du hade kodlås aktiverat. I vilket fall så är datorn och dess innehåll något som du nu bör anse som kontaminerat. Byt genast eventuella lösenord som fanns sparade på den. Kontrollera även att all data som fanns sparad på den inte har manipulerats. Observera att om någon obehörig har använt den och lagrat olaglig data på den så kan detta drabba dig. Du bör därför åtminstone installera om den och återställa från backup från innan du tappade den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-08-23 18:09

Ett mycket trevligt slut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-30 22:33

Åkte tåg häromdagen, X2000 mot Stockholm. Kliver av som sista passagerare, tar det lugnt och ska kolla på SMS-biljetten när nästa tåg går. Inser att jag glömt/lämnat kvar min 4S i mugghållaren vid sätet.
Rycker i dörren som nu är låst. Lutar mig in och ser mobilen, sen börjar tåget rulla. Inte panik, men helt plötsligt är sommarvärmen ökenhetta. En pulsmätare hade fått jobba hårt just nu.

Tar mig till Pressbyrån och ber om ett kontaktkort till reservmobilen - en ICA Maxi Android Galaxy Ace 3 lur.

Nu till mina lärdomar: icloud.com fungerar inte på en Android-lur. (Rätta mig gärna).
Vänner svarar inte på okänt nummer. Man kommer inte längre ihåg folks nummer. SMS-biljetter går att förlora. Android är inte intuitivt.

Tack och lov hade jag med mig min MBP, lyckades logga in på iCloud.com, men Find my iPhone säger bara "Offline". Väljer att aktivera Lost Mode och spela upp ljud. Än idag står det "Pending: Lost Mode, Play Sound".
Ringer en vän som kör Hitta Vänner appen/funktionen. Ber han ta en screenshot. Nu kommer det märkliga – han kan se var "jag" (mobilen) befinner sig! På rangerbangården vid Tomteboda. Dagen efter ser han att mobilen befinner sig på Stockholms Central (hittegodskontoret).
Find my iPhone fungkade inte, men Hitta vänner gjorde det!

Vad jag inte begriper är svaret från den firma som tar hand om hittegodset. I svarsmailet från dem står det:
"Vi fick precis svar på spårningen från telenor och vi har fått in din telefon."
-Kan alltså Telenor, på begäran av ett företag lokalisera min telefon? Eller syftar de till att de uppgett simkortets nr som står präntat på det?

icloud.com fungerar inte från iOS-enheter heller.

Det låter märkligt att Telenor har spårat telefonen på begäran av ett företag. Ring Telenor och kolla hur det gick till?

Vore intressant att veta.

  • Medlem
  • 2014-07-31 00:56

Du har inte spärrat den via polisen och att hittegodsavdelningen har samarbete med polisen?
Bra att den är återfunnen iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-31 01:00
Ursprungligen av Dalle:

Du har inte spärrat den via polisen och att hittegodsavdelningen har samarbete med polisen?
Bra att den är återfunnen iaf.

Nej, inte spärrat eller kontaktat Polis.

Förmodligen så har hittegodsavdelningen sett operatören på SIM-kortet och meddelat Telenor. De i sin tur anstränger sig möjligtvis för att komma i kontakt med sin kund för att meddela vart telefonen är. Ingen aning om det fungerar så, men vore iaf smutt om så var fallet

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-02 23:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förmodligen så har hittegodsavdelningen sett operatören på SIM-kortet och meddelat Telenor. De i sin tur anstränger sig möjligtvis för att komma i kontakt med sin kund för att meddela vart telefonen är. Ingen aning om det fungerar så, men vore iaf smutt om så var fallet

Så har det nog gått till. Telefonen är nu min till den facila kostnaden á 100kr. Och då fick jag den även laddad.

Sista lärdomen: prylar som hittas på bl.a. Arlanda (plus en del flyg) och SJ's tåg (och områden) lämnas inte till Polisens hittegodsavd. Dessa tar Bagport hand om. Efter tre månader skänks det till välgörenhetsorganisationer. Samma sak en månad efter att de kontaktat ägaren till upphittat föremål.

1
Bevaka tråden