Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

@esteen, nu har jag testat lite.
Synologys egna Video Station (och appen DS Video) fungerar klockrent att streama från en iPad mini via Airplay till en ATV3, både 720p och 1080p MKV's.

Så det fungerar fint att transcoda.

Plex är helt enkelt inte lika optimerat som Synologys egna variant (vilket är naturligt).
Nu testade jag ingen längre tid med Plex, men använde samma MKV-filer både i Synology Video Station och Plex.

Kanon!
Tackar för hjälpen!

Det får bli en DS713+.

Ursprungligen av esteen:

Kanon!
Tackar för hjälpen!

Det får bli en DS713+.

Bra val. Jag har en likadan med WD Red diskar i. Fungerar över förväntan och har en grym prestanda.

Angående prestanda. Som syns på tidigare sidor så har jag en ds1512+ med 5 skivor. Max throughput är fint över alla protokoll, men kör man t.ex. iPhoto med 20.000 bilder över AFP så går det riktigt riktigt trögt att öppna biblioteket, likaså att bläddra previews. Öppnar jag samma bibliotek mappat över NFS så är det som en helt annan värld.

Dvs, ni övriga som är imponerade av prestandan, på vilket sätt använder ni era NASar? Jag antar att i mitt fall är det IOPS som sätter gränserna.

Ursprungligen av air:

Angående prestanda. Som syns på tidigare sidor så har jag en ds1512+ med 5 skivor. Max throughput är fint över alla protokoll, men kör man t.ex. iPhoto med 20.000 bilder över AFP så går det riktigt riktigt trögt att öppna biblioteket, likaså att bläddra previews. Öppnar jag samma bibliotek mappat över NFS så är det som en helt annan värld.

Dvs, ni övriga som är imponerade av prestandan, på vilket sätt använder ni era NASar? Jag antar att i mitt fall är det IOPS som sätter gränserna.

Jag kör AFP men det är bara för att jag inte har nån koll. Men varför kör du AFP överhuvudtaget om de e så dåligt?

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag kör AFP men det är bara för att jag inte har nån koll. Men varför kör du AFP överhuvudtaget om de e så dåligt?

För tillfället använder jag NFS för mitt iPhoto library (på grund av prestandaproblemen jag nämnde). För allt annat använder jag AFP eftersom det är mycket smidigare att hantera på klienterna. AFP i sig är ingen dålig lösning, men det verkar som om Synologys AFP server presterar sämre med små filer än t.ex. en Mac med AFP server.

Jag är alltså främst intresserad av att höra hur andra upplever prestandan om de använder sina NASar på liknande sätt som jag, dvs, t.ex. ett iPhoto bibliotek över LAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-04 23:17
Ursprungligen av air:

För tillfället använder jag NFS för mitt iPhoto library (på grund av prestandaproblemen jag nämnde). För allt annat använder jag AFP eftersom det är mycket smidigare att hantera på klienterna. AFP i sig är ingen dålig lösning, men det verkar som om Synologys AFP server presterar sämre med små filer än t.ex. en Mac med AFP server.

Jag är alltså främst intresserad av att höra hur andra upplever prestandan om de använder sina NASar på liknande sätt som jag, dvs, t.ex. ett iPhoto bibliotek över LAN.

Hur meckigt är det att jobba med NFS? Vad är haken så att säga?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-04 23:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur meckigt är det att jobba med NFS? Vad är haken så att säga?

Det är meckigt på en Synology och inget jag kan rekommendera alls.
Testade att dela ut till XBMC på en Mac Mini och var tvungen att trixa med Terminal för att få dom att fungera.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur meckigt är det att jobba med NFS? Vad är haken så att säga?

Inget meckigt alls.
http://www.synology.com/support/tutorials_sho...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-04 23:39
Ursprungligen av keptang:

Det där är meckigt om man jämför SMB eller AFP.
http://wiki.xbmc.org/?title=NFS#Synology

Ursprungligen av keptang:

Jämfört med AFP eller SMB är det rätt jobbigt på klienten. Skillnaden primärt att man inte får en synlig klickbar ikon i Finderns sidebar, vilket man får med de båda övriga alternativen.

Att mappa in NFS sharen via "connect to server" fungerar ej heller, min gissning är att det är relaterat till privileged ports. Sen måste man själv skapa katalogen som är mount point.

Dvs, istället för att klicka på En ikon i findern, så hamnar jag att öppna terminalen och köra kommandona:

sudo mkdir /Volumes/Foton
sudo mount -t nfs -o resvport <nas-ip>:/volume1/Foton /Volumes/Foton

Detta är okej för mitt eget bruk, men håller inte riktigt för när frun vill kolla foton på en annan mac.

Tips tas gärna emot, om jag gör något onödigt komplicerat för att jag missuppfattat nåt

Ursprungligen av air:

Jämfört med AFP eller SMB är det rätt jobbigt på klienten. Skillnaden primärt att man inte får en synlig klickbar ikon i Finderns sidebar, vilket man får med de båda övriga alternativen.

Att mappa in NFS sharen via "connect to server" fungerar ej heller, min gissning är att det är relaterat till privileged ports. Sen måste man själv skapa katalogen som är mount point.

Dvs, istället för att klicka på En ikon i findern, så hamnar jag att öppna terminalen och köra kommandona:

sudo mkdir /Volumes/Foton
sudo mount -t nfs -o resvport <nas-ip>:/volume1/Foton /Volumes/Foton

Detta är okej för mitt eget bruk, men håller inte riktigt för när frun vill kolla foton på en annan mac.

Tips tas gärna emot, om jag gör något onödigt komplicerat för att jag missuppfattat nåt

Om du har en stationär dator ansluten med sladd till nätverket kan du alltid använda autofs för att montera NFS-sökvägen vid boot

@air, för vissa är det säkert jättesvårt, rent omöjligt till och med.

På OS X kan man använda autofs, eller mer avancerat NFS Manager-programvaran.
På linux är det bara att montera via GUI eller direkt i fstab.
På Windows kan man köra med Nekodrive eller NFSv4-drivern från UMich.

Som sagt, det finns lösningar på det mesta, allt handlar om en själv, vad man kan och vill göra.

Eller så fortsätter man köra AFP/SMB.
Mavericks kommer med stöd för SMB2 så då blir det ännu bättre för OS X-användare.
Som Apple skriver om SMB2; "SMB2 is superfast, increases security, and improves Windows compatibility."

Detta blev lite OT, men intressant ämne.

För att vara lite on-topic, är det någon som använder sin NAS som CrashPlan-server, fungerar det bra?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-05 10:40
Ursprungligen av Cribe:

Är sugen på en LaCie 5big network. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1196755

Priset är det absolut inget fel på och snygg är den
Det jag saknar är firewire och/eller thunderbolt.
Är det någon som har en och kan ge ett utlåtande?

Jag använder en Lacie Network space 2 och jag måste starta om den konstant för att jag inte hittar den på nätet. Kanske fungerar det bättre på 5big network, men jag skulle vara beredd på strul.

Ursprungligen av Anderlind:

@air, för vissa är det säkert jättesvårt, rent omöjligt till och med.

På OS X kan man använda autofs, eller mer avancerat NFS Manager-programvaran.
På linux är det bara att montera via GUI eller direkt i fstab.
På Windows kan man köra med Nekodrive eller NFSv4-drivern från UMich.

Som sagt, det finns lösningar på det mesta, allt handlar om en själv, vad man kan och vill göra.

Eller så fortsätter man köra AFP/SMB.
Mavericks kommer med stöd för SMB2 så då blir det ännu bättre för OS X-användare.
Som Apple skriver om SMB2; "SMB2 is superfast, increases security, and improves Windows compatibility."

Exakt, det fungerar för mig, men inte för frun eller barnen. Antar man kan göra ett AppleScript som hanterar det, men det gör inte saken mera smidig.

Jag hittade en programvara som heter HELIOS LanTest som kan användas för att testa fileaccess. Kör jag denna mot både NFS och AFP varianten av samma share, så ser man en rätt stor skillnad på t.ex. att öppna småfiler, samt stänga dem. Antagligen detta som jag ser som problem i iPhoto.

Jag skulle uppskatta om någon annan med liknande NAS kan testa och se om detta är något specifikt med min NAS, eller om det är ett generellt problem med Synologys AFP server.

Ursprungligen av air:

Exakt, det fungerar för mig, men inte för frun eller barnen. Antar man kan göra ett AppleScript som hanterar det, men det gör inte saken mera smidig.

Jag hittade en programvara som heter HELIOS LanTest som kan användas för att testa fileaccess. Kör jag denna mot både NFS och AFP varianten av samma share, så ser man en rätt stor skillnad på t.ex. att öppna småfiler, samt stänga dem. Antagligen detta som jag ser som problem i iPhoto.

Jag skulle uppskatta om någon annan med liknande NAS kan testa och se om detta är något specifikt med min NAS, eller om det är ett generellt problem med Synologys AFP server.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/518422/helios_nfs.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/518422/helios_afp.png

Vilken NAS har du? Jag har en DS1812+ och skulle kunna testa.

Ursprungligen av Anderlind:

För att vara lite on-topic, är det någon som använder sin NAS som CrashPlan-server, fungerar det bra?

Jag använder den både som CrashPlan Server för en maskin, samt som Crashplan Unlimited+ klient för att synka mitt fotobibliotek till cloud. Serverdelen fungerar prickfritt, jag har inte haft några som helst problem med den. (Synkar min jobbdator till nasen).

Klientdelen däremot är lite kinkig, för tillfället har jag stängt av den för den crashar och äter så gott som alla cpu som finns tillgängligt på NASen. Klienten har även lite issues med filrättigheter, t.ex. om man har iPhoto öppet på en klient så där crashplan när det försöker köra backup av fotona.

Ska se över detta ett varv till så småningom, kanske man kan få det att fungera mera smärtfritt. Hittills har jag gjort så jag tillåter crashplan att köra endast nattetid för att undvika att iPhoto är aktivt.

Ursprungligen av keptang:

Vilken NAS har du? Jag har en DS1812+ och skulle kunna testa.

DS1512+ med 5 skivor och 3GB minne, endast en LAN port i användning. Testa gärna, för din borde ha samma hårdvara så nära som på diskplatserna.

Ursprungligen av air:

DS1512+ med 5 skivor och 3GB minne, endast en LAN port i användning. Testa gärna, för din borde ha samma hårdvara så nära som på diskplatserna.

ok, ska försöka finna en lucka att hinna göra det om ingen annan hinner före.

Synology 1512+
4 diskar för stunden.
1GB RAM

AFP

Ursprungligen av Borttaget:

Synology 1512+
4 diskar för stunden.
1GB RAM

AFP

http://img507.imageshack.us/img507/3967/ipv.png

Tack. Det här var ju mycket bättre siffror, dvs, får jag ta och undersöka vad som gör att min är så långsam.

OBS! Notera att även om illerG's nas presterar bra på create och delete files, så är lock/unlock i nivå med vad min visar över AFP. Över NFS visade min helt andra siffror, så här verkar finnas en skillnad på protokollen.

Senast redigerat 2018-07-23 09:26

Synologys DSM 4.3 finns nu som beta

* Offload Data Transfer (ODX) – Increases iSCSI storage performance when used with Windows 2012 Servers

* SSD caching from any tray in XS and XS+ models – Expand the pool of fast access data by using spare bays for SSD caching.

* Full Link Aggregation Support with Synology High Availability (SHA) – Enables significantly faster communication between SHA clusters.

* Now Cloud Station backup saves the portion of a file that has been changed, making for more efficient use of your storage
Folder level link sharing. Generate a direct download link for individual files or whole folders.

Ojoj, det här låter lovande. Kolla den fullständiga listan med features på http://www.synology.com/support/beta_dsm4.3.p... (scrolla ner).

Det som jag gillar mest är kanske:

Citat:

SSD cache is now supported on more models:DS2413+, DS713+, RS10613xs+, RS3413xs+, DS1813+, DS1513+, DS1512+, DS1812+, DS3612xs, RS3412xs, RS3412RPxs, DS412+, RS812+, RS812RP+, RS2212+, RS2212RP+, RS3411xs, RS3411RPxs, DS3611xs.

EDIT: Felquote.

Senast redigerat 2013-07-09 16:27
Ursprungligen av air:

Ojoj, det här låter lovande. Kolla den fullständiga listan med features på http://www.synology.com/support/beta_dsm4.3.p... (scrolla ner).

Det som jag gillar mest är kanske:

Mycket trevligt.

Ursprungligen av Anderlind:

För att vara lite on-topic, är det någon som använder sin NAS som CrashPlan-server, fungerar det bra?

Tänkte uppdatera, nu snurrar Crashplan igen på som det ska. Visade sig att den fick out of memory exceptions och glatt startade om i en oändlig loop. Lite googlande visade att crashplan äter synnerligen mycket minne när man överskrider 1TB/1 miljon filer. Efter att jag ökat minnet och plockat bort min TimeMachine katalog så snurrar det nu på fint igen, för tillfället bestående av 1,094,269 filer samt 495,8GB.

EDIT: Om man vill öka minnet, läs releaseinformation, notera att paketet har en fil /volume1/@appstore/CrashPlan/syno_package.vars där man bör sätta parametern USR_MAX_HEAP. De vanliga ställena i CrashPlan konfigurationen skrivs automatiskt över när det startar.

Någon som har erfarenhet av QNAP/Synology:
- QNAP har väl ett nytt(?) OS QTS 4.0, hur står det sig mot Synology som alltid varit bra på gränssnittet?
- Vilken av tillverkarna tycker ni har best plugg-ins
- erfarenhet av mobila apps till iPhone/iPad ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-08-04 13:51

Funderade på att köpa en NAS men den här tråden har avskräckt mig. Alldeles för PC-betonat. Känns nästan som om man läste random tråd på Sweclockers. Drobo kunde ju vara ett alternativ men verkar dyrt och segt. Blir till att köra på de gamla vanliga externa plus backupp för var och en.

Ursprungligen av onnyt:

Blir till att köra på de gamla vanliga externa plus backupp för var och en.

Då kan man undra varför du ens postar i den här tråden.

Är det någon som använder Photo Station i sin Synology, eller finns det andra alternativ som är bättre (mer flexibelt) ?

Ursprungligen av onnyt:

Funderade på att köpa en NAS men den här tråden har avskräckt mig. Alldeles för PC-betonat. Känns nästan som om man läste random tråd på Sweclockers. Drobo kunde ju vara ett alternativ men verkar dyrt och segt. Blir till att köra på de gamla vanliga externa plus backupp för var och en.

PC-betonat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-04 14:05

Inte mer PC-betonat än en skrivare.
NAS is da shit, som de säger...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-04 16:59
Ursprungligen av Anderlind:

Då kan man undra varför du ens postar i den här tråden.

Är det någon som använder Photo Station i sin Synology, eller finns det andra alternativ som är bättre (mer flexibelt) ?

Jag använder Photo Station men vad är det som du tycker är oflexibelt?

Bevaka tråden