Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får helt ny design

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-02 18:15

Stänga av platstjänster (GPS) lite snabbt vore fint att kunna göra, den är väl gömd långt ner i iOS menyer på en inte helt logisk plats.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-02 18:33
Ursprungligen av mattiL:

Stänga av platstjänster (GPS) lite snabbt vore fint att kunna göra, den är väl gömd långt ner i iOS menyer på en inte helt logisk plats.

?Skönt att Apple inte lyssnar på användarna. Hade så varit fallet så hade inte iOS och andra fungerande Apple produkter sett dagens ljus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-02 19:22
Ursprungligen av mac+:

?När du har fixat&trixat i tillräckligt många år, så är sannolikheten stor att du gillar det enkla som bara fungerar. Alla dessa år av livet som jag grottat ner mig i allt möjligt valde jag att göra då men skulle med dagens perspektiv minimera.

Amen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-02 22:40
Ursprungligen av mac+:

?Skönt att Apple inte lyssnar på användarna. Hade så varit fallet så hade inte iOS och andra fungerande Apple produkter sett dagens ljus.

Med den inställningen då behöver vi inte tycka något mer i tråden. Det Apple gör är bra. Alltid bra. Som kartorna ungefär. Med andra ord: iOs 7 kommer att vara jättebra oavsett hur det ser ut. Och tycker jag som slutkund annorlunda så har jag fel.

Men, men...

Jag har använt Mac OS sedan 1998. Jag har alltid tyckt en massa saker. Det är en ganska skön känsla.

Det ska bli spännande med iOS 7. Ett snabbt jailbreak önskar jag oavsett hur det ser ut.

Think different.

  • Medlem
  • 2013-05-02 23:04

Jag tycker att Apple ska satsa lite mer krut på att få iOS att fungera ordentligt innan de försöker dölja bristerna med ny form. Jag gick över till 10.8 för en månad sedan nästan enbart för att kunna dra nytta av iOS fullt ut, men de stora vinsterna äts ju snabbt upp av alla halvdana lösningar och den MS-liknande inlåsning som Apple tillämpar i allt högre grad. Jag är inte ensam om att ha hamnat i ett djävulskt synkningsträsk med uppemot hundra duplikat av tex röstmemon eller anteckningar, svårigheter att begripa hur systemet beter sig i fråga om vad som är typ "master" och "slav" på filnivå.
(Nu handlar detta inte om dessa problem, så be mig inte speca exakt hur problemen visar sig. Googla om det är viktigt att få exempel.)

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-03 00:04
Ursprungligen av Gordy:

Jo delvis.

När man pratar om att ett företag GÅR med förlust så brukar man prata i nutid, inte dåtid.

Nej, inte alls.

Well well, frågan är om de verkligen går med vinst eller man bara har trixat lite med siffrorna.
Försäljningen går ju uppenbarligen neråt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-03 01:14
Ursprungligen av zappee:

Nej, inte alls.

Jo du skrev att de fortfarande var ett företag som går back, men det stämmer ju inte.

Ursprungligen av zappee:

Well well, frågan är om de verkligen går med vinst eller man bara har trixat lite med siffrorna.

De går säkerligen med "riktig" vinst och har de "fifflat" med siffrorna så är det troligen för att få ned den synbara vinsten vilket är normalt för de flesta koncerner.

Ursprungligen av zappee:

Försäljningen går ju uppenbarligen neråt.

Nej även där har du fel LG har sålt rekordmånga mobiler. "The South Korean company said new models helped push smartphone sales to a record 10.3 million units over the three months to March."

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-03 03:04
Ursprungligen av PJW:

Med den inställningen då behöver vi inte tycka något mer i tråden. Det Apple gör är bra. Alltid bra. Som kartorna ungefär. Med andra ord: iOs 7 kommer att vara jättebra oavsett hur det ser ut. Och tycker jag som slutkund annorlunda så har jag fel.

Men, men...

Jag har använt Mac OS sedan 1998. Jag har alltid tyckt en massa saker. Det är en ganska skön känsla.

Det ska bli spännande med iOS 7. Ett snabbt jailbreak önskar jag oavsett hur det ser ut.

Think different.

?Fortsätt att tyck till du bara, det är är trots allt bara en upplevelse som inte påverkar designen av iOS7. Apple fortsätter att göra det de tror på och hur vi användare ska kunna påverka det har jag inte någon aning om.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-03 12:00
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker att Apple ska satsa lite mer krut på att få iOS att fungera ordentligt innan de försöker dölja bristerna med ny form. Jag gick över till 10.8 för en månad sedan nästan enbart för att kunna dra nytta av iOS fullt ut, men de stora vinsterna äts ju snabbt upp av alla halvdana lösningar och den MS-liknande inlåsning som Apple tillämpar i allt högre grad. Jag är inte ensam om att ha hamnat i ett djävulskt synkningsträsk med uppemot hundra duplikat av tex röstmemon eller anteckningar, svårigheter att begripa hur systemet beter sig i fråga om vad som är typ "master" och "slav" på filnivå.
(Nu handlar detta inte om dessa problem, så be mig inte speca exakt hur problemen visar sig. Googla om det är viktigt att få exempel.)

Inget som jag någonsin råkat ut för.

Har brutit ut diskussionen kring att stänga av WiFi till den här tråden:

Varför inaktivera WiFi?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-04 13:41

Jag skulle gärna se att man kunde använda någon typ av true caller app in real time. Skulle vara grymt om man alltid kunde se vilka som ringde genom en app som slår upp det irl. Det är väl något som Apple spärrar idag?

Ursprungligen av andas:

Jag skulle gärna se att man kunde använda någon typ av true caller app in real time. Skulle vara grymt om man alltid kunde se vilka som ringde genom en app som slår upp det irl. Det är väl något som Apple spärrar idag?

Japp, Apple spärrar sånt.
Finns om man JBat.

Ursprungligen av andas:

Jag skulle gärna se att man kunde använda någon typ av true caller app in real time. Skulle vara grymt om man alltid kunde se vilka som ringde genom en app som slår upp det irl. Det är väl något som Apple spärrar idag?

Förhoppningsvis fortsätter Apple med den typen av spärrar. Tycker att det är lite läskigt att appar kan få tillgång till sådant som telefon och SMS-funktioner och hantera den data som trycks genom dessa funktioner.

Ursprungligen av maskh:

Förhoppningsvis fortsätter Apple med den typen av spärrar. Tycker att det är lite läskigt att appar kan få tillgång till sådant som telefon och SMS-funktioner och hantera den data som trycks genom dessa funktioner.

Jätteläskigt, har själv kört det i många år, tycker inte att det är speciellt läskigt.
Litar mer på en svensk kille som jag kan identifiera vem det är än Apple.

Låt användarna bestämma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-04 20:55
Ursprungligen av keptang:

Låt användarna bestämma.

Bestämma hur? Jag antar att du menar att funktionen ska vara möjlig att använda och det sedan är upp till användaren om han vill använda den eller ej.

Detta tycker inte jag är ok och jag gissar att inte Apple heller gör det. Börjar man tumma på dessa hyfsat osäkra moment så har man inom kort tappat den röda tråden med att "it just works". Det lär då också drabba varumärket rätt ordentligt.

Ursprungligen av zinned:

Bestämma hur? Jag antar att du menar att funktionen ska vara möjlig att använda och det sedan är upp till användaren om han vill använda den eller ej.

Detta tycker inte jag är ok och jag gissar att inte Apple heller gör det. Börjar man tumma på dessa hyfsat osäkra moment så har man inom kort tappat den röda tråden med att "it just works". Det lär då också drabba varumärket rätt ordentligt.

Man får tycka vad man vill om det. Uppenbarligen finns det en efterfrågan för denna och liknande funktioner, möjligt att iOS skulle vara unikt i att det skulle bli en risk. Andra mobila system har det redan och har haft i många år. Men det är klart, har inte Apple det redan så finns det väl ingen anledning att det ska existera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-04 21:06
Ursprungligen av keptang:

Man får tycka vad man vill om det. Uppenbarligen finns det en efterfrågan för denna och liknande funktioner, möjligt att iOS skulle vara unikt i att det skulle bli en risk. Andra mobila system har det redan och har haft i många år. Men det är klart, har inte Apple det redan så finns det väl ingen anledning att det ska existera.

Att andra OS har det säger ju i sig inte att Apple skulle möjliggöra det. Sedan kan man ju bara ta en snabb titt på Androids generella säkerhetsupplägg tillsammans med Market för att hajja att det inte är en bättre lösning än Apples.

Efterfrågan finns säkert men hur stort? Det är ju enkelt för oss i denna lilla slutna cirkeln att tro att det är många som söker denna funktionaliteten men jag tvivlar. Det är mycket Svensson-users idag och de tillhör inte denna skaran. Jag tror snarare att skaran som söker dessa funktioner är "nördarna", dvs vi som läser och skriver här inne.

Skulle Apple släppa på tyglarna gällande sådana här saker så skulle det gnällas över allt ifrån, "varför fungerar nu inte detta" / "varför e det så krångligt" etc. Det är det jag menar med att de då tappar tråden med "it just works" och det drabbar varumärket.

@zinned, vem har nämnt Android förutom du? Det finns fler där ute, bl.a. ett som redan är godkänt av Pentagon för användning inom amerikanska säkerhetstjänsten, före iOS t.ex.
Tror inte det skulle ske om det innebär en hög säkerhetsrisk. Fast du vet bättre?

Jag kanske är ensam om att önska funktionen i hela världen. Men det tror jag inte.

Ursprungligen av keptang:

@zinned, vem har nämnt Android förutom du? Det finns fler där ute, bl.a. ett som redan är godkänt av Pentagon för användning inom amerikanska säkerhetstjänsten, före iOS t.ex.
Tror inte det skulle ske om det innebär en hög säkerhetsrisk. Fast du vet bättre?

Jag kanske är ensam om att önska funktionen i hela världen. Men det tror jag inte.

Det är du nog inte. Men jag tror att det är som med t.ex. knappar för att slå av saker som Wifi och Bluetooth. Det finns en efterfrågan, men hur stor är den i relation till den totala kundgruppen? Sett till den totala kundgruppen så tror jag att det är få som verkligen vill ha denna möjlighet. De flesta är nog nöjda med att bara se namnet på de personer man har i sin telefonbok.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-04 22:54

Den som uppmärksammade mig på funktionen faller visserligen inom kategorin android. Men långt från nörd.

Vad hindrar Apple att ha funktionen naivt? Måste vara bra mycket lättare än att försöka göra en egen kart-app. Dessutom har jag sällan (troligen aldrig) hört någon klaga på Apple när tredjepartsappar inte fungerar. Bara när de inte gör vissa funktioner möjliga.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-04 22:58
Ursprungligen av maskh:

Det är du nog inte. Men jag tror att det är som med t.ex. knappar för att slå av saker som Wifi och Bluetooth. Det finns en efterfrågan, men hur stor är den i relation till den totala kundgruppen? Sett till den totala kundgruppen så tror jag att det är få som verkligen vill ha denna möjlighet. De flesta är nog nöjda med att bara se namnet på de personer man har i sin telefonbok.

Hur många frågar efter deras aktie- eller väderapp? De som är intresserade skaffar något bättre. Det som vanligt en fråga om prioriteringar från Apples sida, men jag tror väldigt många skulle använda funktionen. Framförallt om den fanns förinstallerat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-04 23:02
Ursprungligen av andas:

Dessutom har jag sällan (troligen aldrig) hört någon klaga på Apple när tredjepartsappar inte fungerar. Bara när de inte gör vissa funktioner möjliga.

Det beror ju sannolikt på att en dåligt gjord app i nuläget bara kan ställa till det för sig själv. Om Apple skulle öppna upp systemet mer för tredjepartsappar skulle App X potentiellt kunna ställa till saker som inte uppenbart beror på App X, utan kanske tolkas som att iOS i sig är dåligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-04 23:09

Det säkraste operativsystemet är ju det som inte kan användas överhuvudtaget. Det är så säkert att alla blir nöjda. Även om en försvinnande liten del av kundkretsen vill ha ett operativ som GÅR att använda är det bra att det tillverkande företaget inte lyssnar då det skulle kunna förstöra säkerheten och (den då icke-existerande) användarupplevelsen. Kanske blir detta iOs 7 — en evig off-knapp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-04 23:28
Ursprungligen av maskh:

Men jag tror att det är som med t.ex. knappar för att slå av saker som Wifi och Bluetooth. Det finns en efterfrågan, men hur stor är den i relation till den totala kundgruppen? Sett till den totala kundgruppen så tror jag att det är få som verkligen vill ha denna möjlighet. De flesta är nog nöjda med att bara se namnet på de personer man har i sin telefonbok.

@Keptang

Det är ju precis det som @maskh skriver ovan som jag påstår. Jag har aldrig någonsin påstått att jag vet, dock har jag flera gånger sagt att jag är övertygad om att det är så.

Ursprungligen av keptang:

Det finns fler där ute, bl.a. ett som redan är godkänt av Pentagon för användning inom amerikanska säkerhetstjänsten, före iOS t.ex. Tror inte det skulle ske om det innebär en hög säkerhetsrisk. Fast du vet bättre?

Du tror då säker också att detta/dessa mobila OS är godkända helt utan förbehåll, utan några som helst restriktioner. Det tror jag inte ens att du tror på. Sedan är det riktigt löjligt av dig att försöka göra dig lustig på min bekostnad genom att låta påskina att jag skulle veta mer om detta än Pentagons säkerhetsansvariga.

Åh vad jag längtar!
Hoppas allra mest att de har gett lite kärlek till adressboken, mail-programmet och anteckningar och den horribla dialpaden.. och inte att förglömma: kalendern. Ser fram emot ett os som ligger mer i bakgrunden..

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-06 20:28
Ursprungligen av zinned:

Bestämma hur? Jag antar att du menar att funktionen ska vara möjlig att använda och det sedan är upp till användaren om han vill använda den eller ej.

Detta tycker inte jag är ok och jag gissar att inte Apple heller gör det. Börjar man tumma på dessa hyfsat osäkra moment så har man inom kort tappat den röda tråden med att "it just works". Det lär då också drabba varumärket rätt ordentligt.

Vad är det osäkra i detta moment i jämförelse med andra appar?

Hur skulle denna app kunna bryta "it just works"?

Har inte läst hela tråden men nåt jag önskar är att det delade tangentbordet inte blir så djäkla litet o att det går att förankra i botten av skärmen. Skulle använda det mkt oftare om det funkade så.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-05-07 09:10
Ursprungligen av Mymac4ever:

Har inte läst hela tråden men nåt jag önskar är att det delade tangentbordet inte blir så djäkla litet o att det går att förankra i botten av skärmen. Skulle använda det mkt oftare om det funkade så.

Delade? Måste vara något jag missat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-07 09:18
Ursprungligen av AndyK:

Delade? Måste vara något jag missat...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-07 09:33
Ursprungligen av zappee:

Vad är det osäkra i detta moment i jämförelse med andra appar?

Hur skulle denna app kunna bryta "it just works"?

Det handlade om att appar skulle få tillgång till alla möjliga API:er som de inte får tillgång till idag, som av flera anledningar har begränsat av Apple.

Bevaka tråden