Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webbsäker färg?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-30 16:56

Kan jag vara säker på att en färg som visas på min hemsida, som jag har kodat med hex-kod, ser likadan ut oavsett vilket land man surfar från? Typ, websäker? Alltså ser #363755 ut likadant i Sverige, Zambia, Eldslandet, Nya Guinea, Grönland, USA och Leichtenstein osv.?

Ursprungligen av KOL:

...ser likadan ut oavsett vilket land man surfar från?...

Självklart ser det likadant ut i alla länder - åtminstone om vi pratar om rätt kalibrerade skärmar.

För det finns ju massvis av olika typer av skärmar, av varierande kvalitet - och de visar ju inte färger exakt likadant. Och bra och dåliga skärmar finns ju i alla länder.

Men jag är nyfiken på hur du tänker. Varför skulle landet göra någon skillnad?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-30 17:36

Landet specifikt skulle inte göra nåt:), jag tänkte mest på spridningen av länderna jag nämnde. Men det jag egentligen var ute efter var ju ifall alla färger, hexkod, är internationell standard. Det var ju så jag borde ställt frågan kanske:)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-30 17:36

Tack för era svar:) o trevlig valborg!

Det korta svaret är: "Det kan du inte"

Keptangs svar handlar om lösningen på ett annat problem, som är överspelat för länge sen (eftersom dagens bildskärmar inte är begränsade till 256 färger)

Jesper är inne på rätt spår - att identisk färgåtergivning är möjligt endast om alla betraktare har korrekt kalibrerade skärmar, men inte ens det är faktiskt tillräckligt! Utöver korrekt kalibrering skulle det nämligen också krävas att alla hade skärmar som korrekt kan återge den valda färgrymden, vilket verklighetens skärmar långt från kan.

Med enda ord är det enda du kan göra att välja en någotsånär vettig färgrymd, i det här fallet förslagsvis sRGB, designa med den och i förekommande fall tagga bilder etc med den, sen har du gjort vad du kan och resten är upp till betraktarna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-30 23:39

Begreppet websäkra färger var väl inaktuellt ungefär samtidigt som det blev känt utanför CERN.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-05-04 21:41

Hoppsan, ja då så. Tack för era svar;)

1
Bevaka tråden