Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tasker-liknande applikation till iOS?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har begåvats med en ny medarbetare - en trevlig flicka som ska agera säljare och kundkontakt. Hon har aldrig använt annat än iphone och vill gärna kunna använda sin egen i jobbet.

Problemet är bara att vi andra standardiserat på android och byggt ett rätt omfattande system för att hålla projektmappar och jobbfiler synkroniserade mellan våra servrar och företagets nallar (funkar ungefär som som Exchange, fast för filer istället för kalender- och kontaktdata) med hjälp av androidapplikationen Tasker, som låter en programmera telefonen enkelt och lätt. Har sökt här och tittat på app store, men den verkar inte finnas till iOS. Finns det något liknande? Helst något som låter en köra Tasker-script rakt av, men något som är funktionellt ekvivalent går också bra. Annars får hon vackert använda en android istället.

Idéer?

Tar det som ett nej. Gott nog, då vet jag jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-04 11:14

Du gav inte läsarna mycket tid, inte.

Jag är inte helt hundra på vad du söker men jag gissar att iPhone Configuration Utility är det du söker.

Ursprungligen av zinned:

Du gav inte läsarna mycket tid, inte.

Nä, det har du rätt i. Fast folk brukar ju hugga snabbt här, så när tråden försvann från förstasidan så tänkte jag att saken nog var avklarad.

Citat:

Jag är inte helt hundra på vad du söker men jag gissar att iPhone Configuration Utility är det du söker.

Intressant, men den verkar mest vara avsedd för att ladda ner och hantera inställningar och applikationer på ett smidigt sätt. Det verkar bygga på att man skriver appar för sina behov, vilket vi varken har resurser för eller vill ägna oss åt.

Vi skulle behöva skripta saker. Exempelvis: om telefonen just anslutit till WiFi i vårt interna nätverk - men inga andra! - så synkas alla de mappar med dokument som förändrats sedan senaste synkningen automatiskt mot vår filserver och versionhanteringssytemet uppdaterar i samma veva, eller vi sätter upp en gemensam arbetsgrupp för några användare och låter telefoner ansluta via 3/4G över VPN till gruppens filer med en knapptryckning. Sådant. Sedan har jag en massa personliga taskerskript också - om ett par av mina medarbetare, frugan eller ungarna skickat sms/mail så öppnas rätt klient och meddelande direkt när jag låser upp nallen, t.ex. Eller automatiskt uppdaterad blacklist (inga samtal från jobbet) när jag kommer hem. Men det är överkurs - det är främst dokumentsynkroniseringen jag skulle vilja lösa.

Om jag nog mot all förmodan förstår det här rätt; kan ni inte köra en fullösning och köra dropbox i mellan? Front end för henne är alltså dropbox (eller motsvarande) som era server sedan luskar efter nya dokument med samma namn, vice versa. Detta förutsätter givetvis att er server kan snacka med en tjänst så som dropbox.

Bara en tanke och ett långskott, men försöka duger säger dem

Försöka duger alltid!

Nä, inte i det här fallet - dels så måste filerna synkas automatiskt, användaren ska inte behöva göra något, när vissa villkor uppfylls. Dels kan vi av sekretesskäl inte lagra några filer på servrar och över nätverk som vi inte själva äger och har kontroll över. Jag kanske borde ha sagt inga molntjänster redan i första inlägget...

1
Bevaka tråden