Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nvidia presenterar snabbare grafikkort för bärbara datorer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har använt Nvidias grafikkort i flera datormodeller de senaste åren. Nu har Nvidia presenterat nya grafikkort för bärbara datorer. Högre prestanda och bättre användning av datorns batteri utlovas.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 18:54

Kunde vara fint om den hittar in i MBPR. 650M var gammalt redan när MBPR släpptes. Apple och grafikkort alltså, någon borde berätta för dem hur det ligger till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 21:55
Ursprungligen av acke:

Kunde vara fint om den hittar in i MBPR. 650M var gammalt redan när MBPR släpptes. Apple och grafikkort alltså, någon borde berätta för dem hur det ligger till.

Nja, 650M var väl ändå hyfsat modernt när maskinen släpptes. Eventuellt var det inte "top of the line" kortet men så gott som.

Men visst, Apple har aldrig prioriterat detta så mycket. iMacen 27" är ett stort undantag som nästan har en GPU balanserad för dess skärm (MBPR har en långt underdimentionerad GPU för sin dessa upplösning). Dessvärre är ju dessa nya korten inte "vrålmonster". 680MX är nog deras top-of-the-line fortfarande och är troligen för mycket för en MBPR sett till värmeutveckling och batteribehov. 750M blir ju en 650M för 2013, typ.

Frågan blir bara om 650M kan blir en 750M och att prestandan är så mycket bättre? Så det inte bara blir en byte av namn och i princip är en 650M prestandamässigt!

Ursprungligen av Hunter78:

Frågan blir bara om 650M kan blir en 750M och att prestandan är så mycket bättre? Så det inte bara blir en byte av namn och i princip är en 650M prestandamässigt!

Både 650M och nya 750M bygger på samma grafikkrets, Nvidia GK107 "Kepler", och båda varianterna har samma antal CUDA-kärnor, 384 stycken. Det innebär att de rent arkitekturella förändringarna är rätt små.

Det som lyfter Geforce 750M prestandamässigt är egentligen tre saker. Den nya kretsen har dels högre grundklockfrekvens, och får dels stöd för Nvidias nya version av GPU Boost. Det innebär kort och gott att kretsen kommer arbeta vid en konsekvent högre frekvens under belastning, vilket givetvis ger avtryck i prestanda. Sist men inte minst utökas stödet för GDDR5-minne från 4,0 GHz till 5,0 GHz, vilket även det i teorin ger en liten knuff.

Nvidia själva menar att de nya modellerna presterar 40-75 procent bättre än sina direkta föregångare, något som givetvis beror på belastning och ska tas med en nypa salt. En märkbar skillnad bör det dock bli då klockfrekvenserna av allt att döma kommer snitta betydligt högre, vilket skalar upp prestandan mer eller mindre linjärt i många fall.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har använt Nvidias grafikkort i flera datormodeller de senaste åren. Nu har Nvidia presenterat nya grafikkort för bärbara datorer. Högre prestanda och bättre användning av datorns batteri utlovas.

Läs hela artikeln här

Jag är så nära att köpa en mini men vill gärna vänta om det kommer en uppdaterad version med nVidia.....hoppas.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-06 23:52
Ursprungligen av reza666:

Jag är så nära att köpa en mini men vill gärna vänta om det kommer en uppdaterad version med nVidia.....hoppas.....

Med tanke på att Haswell kommer få en mycket bättre GPU skulle jag inte alls bli förvånad om Apple inte tycker det är good enough. Jag tror Intel hävdar Haswell kommer ha en GPU snarlik ett nVidia 650M. Dock tror jag initialt Haswell kommer ha en snabbare variant av HD4000 som man nyttjar idag.

Men jag hoppas Apple erbjuder alla deras maskiner med diskreta GPU-val.

Ursprungligen av Erik.dv:

Med tanke på att Haswell kommer få en mycket bättre GPU skulle jag inte alls bli förvånad om Apple inte tycker det är good enough. Jag tror Intel hävdar Haswell kommer ha en GPU snarlik ett nVidia 650M. Dock tror jag initialt Haswell kommer ha en snabbare variant av HD4000 som man nyttjar idag.

Men jag hoppas Apple erbjuder alla deras maskiner med diskreta GPU-val.

Vet du när det kommer på ett ungefär ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-07 12:24

Haswell lanseras i juni men det betyder inte att vi får se en ny MacMini då. Jag tror även Haswell med den häftigare GPU:n kommer senare.

IvyBridge fanns långt innan december 2012 när Apple uppdaterade iMacen ex.

Ursprungligen av reza666:

Vet du när det kommer på ett ungefär ?

Ursprungligen av Erik.dv:

Haswell lanseras i juni men det betyder inte att vi får se en ny MacMini då. Jag tror även Haswell med den häftigare GPU:n kommer senare.

IvyBridge fanns långt innan december 2012 när Apple uppdaterade iMacen ex.

Det snackas om #Haswell med #GT3 (den nya och häftiga grafikdelen) i tredje kvartalet. Beteckningen blir av allt att döma Intel HD 5200 för toppvarianten, och prestandan ska som ni säger vara i linje med Geforce GT 650M.

En ENORM brassklapp där dock, Intel är knappast kända för att lyckas med drivrutiner till GPU vilket i många fall håller tillbaka den rena råprestandan. Förhoppningsvis är detta något de satsar hårdare på med Haswell/GT3, men kan ändå vara värt att hålla i bakhuvudet.

Tack för svaren, då blir det inte först förrän nästa år det blir en mac mini i butiker. Iof jag ska ha minin till media server så det borde ändå räcka gott o väll till att spela även 1080p tror jag.

1
Bevaka tråden