Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisering i Mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-03-11 11:11

Jag har ca 2000 mail i mappen "Skickat"...
Jag vill spara dem i relevanta mappar för varje mottagare.
men, handjaga 2000 mail är ett jättejobb...
Finns det något sätt att låta Mail flytta skickade mail från Skickat till rätt mapp med automatik???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-11 11:58

Öppna inställningar i Mail. Klicka på fliken "Regler". Skapa regler som gör det du vill.

Man behöver inte flytta breven. Du kan skapa smarta brevlådor som sorterar fram innehållet du har, inte flyttar på det.

Kolla i menyn Brevlåda efter Skapa ny smart brevlåda eller Skapa ny smart brevlådemapp. Sen är det mesta självförklarande i dialogrutan som följer. Den smarta brevlådemappen kan innehålla smarta brevlådor så man kan t ex göra en sån mapp per kund.

Gör t ex så här.

1. Skapa en ny smart brevlådemapp. Döp t ex till "Olles skickade brev"
2. Inuti "Olles skickade brev" skapar du sen smarta brevlådor.
3. "Skickat till Telia" filtrera fram brev med söktermen "@telia.se" - det ger träff på alla brev till Telia.
4. "Skickat till Arne på Telia" filtrerar fram brev med söktermen "[email protected]" - det ger bara träff på brev till Arne.

Alt 1. kan hoppas över om du tycker att de smarta brevlådorna lika gärna kan ligga "löst".

  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-03-11 12:36

Bra idéer men om man, som jag, har ca 350 olika mottagare och därvid ca 350 mappar så måste jag alltså göra 350 regler...
Jag är ute efter ett sätt att Mail med automatik lägger det skickade brevet i rätt mapp utan att jag behöver skriva 350 regler...

Då får du ta fram trolleristaven...

På något sätt måste du göra grundjobbet 1 gång. Sen kan Mail utföra processen oändligt med gånger efter detta.

Om du har ca 2000 mail fördelat på ca 350 mottagare, så är det ju bara 6-7 per skalle. I mina ögon känns det lite "overkill" att ha separata mappar för varje mottagare, om det handlar om så små mängder mail per man.

Kan du inte bara ändra sorteringsordning på din "Skickat"-mapp (sortera på mottagaradress), så får du en viss överblick ändå. Och den överblicken är ju knappast sämre än att försöka hålla reda på 350 olika "Skickat"-mappar.

Senast redigerat 2013-03-11 12:56
  • Medlem
  • 2013-03-11 13:00

Det går kanske att skripta mail att skapa en mapp per användare och sedan flytta mailen till respektive mapp. Mail ä ganska lätt att skripta, men är lite begränsat i vad man kan åstadkomma.
Annars kanske Automator är en lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-11 14:57

MailHub kanske löser Dina önskemål..!?

Ursprungligen av OlleF:

Jag har ca 2000 mail i mappen "Skickat"...
Jag vill spara dem i relevanta mappar för varje mottagare.
men, handjaga 2000 mail är ett jättejobb...
Finns det något sätt att låta Mail flytta skickade mail från Skickat till rätt mapp med automatik???

Olle,

Har du kollat in MailHub från Dervish Software!?

Du finner mer info på: http://www.dervishsoftware.com/

1
Bevaka tråden