Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa bilder på iPad från minneskort?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello Applelovers!

Semesterdax i Svedala. Jag och min sambo kommer ta bilen och utforska delar av Sverige vi ej sett. Med på resan blir naturligtvis våra två varsina iPad:s och våra kameror.

Vår Canon 60D (systemkamera) tar finfina bilder, men, att titta på dom tagna bilderna i fält är väl ingen hit på den inbyggda 3"-skärmen.
Jag har ett kit med USB och SD-kortläsare på våra iPad:s. Varför går det inte bara att jacka in kamerorna eler minneskorten och kika på bilderna utan att först importera dom till enheten?
Med 16GB iPad är ju internlagringen ganska begränsad...
Någon som vet någon app som möjliggör visning utan import?
iPad är ju en fantastisk produkt. Men, varför inte använda den som det? Varför vill inte Apple att vi kan använda iPaden till en sådan självklar funktion?
Någon som vet mer? Tackar på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-28 12:44

Om man googlar några minuter finner man svaret: går på en jailbrake:d iPad. Annars är du hänvisad till att importera först. Det gäller väl för iOS 4 så vitt jag vet. Vad iOS 5 har i rockärmen känner jag inte till.

Ursprungligen av frazze:

Om man googlar några minuter finner man svaret: går på en jailbrake:d iPad. Annars är du hänvisad till att importera först. Det gäller väl för iOS 4 så vitt jag vet. Vad iOS 5 har i rockärmen känner jag inte till.

Jailbreakad iPad är jag inte intresserad av längre (bara massa strul).

iOS 5 beta 2 har inget sådan funktion (har denna version i min iPad).

Jag har ingen systemkamera, men när jag kopplar in min iphone så får jag upp bilderna och kan se dom innan jag kopierar över dom till ipaden.

Ursprungligen av poseidon84:

Jag har ingen systemkamera, men när jag kopplar in min iphone så får jag upp bilderna och kan se dom innan jag kopierar över dom till ipaden.

Kan du verkligen se bilderna i full upplösning samt ha möjlighet att zooma in för en skärpekontroll (vårt önskemål)?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-28 15:11
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Kan du verkligen se bilderna i full upplösning samt ha möjlighet att zooma in för en skärpekontroll (vårt önskemål)?

Nej man kan enbart se "thumbnails".

En funktion som även jag störde mig på när jag hade iPad..

Du vill skyffla filer på en enhet som inte visar ett filsystem. Apple vill komma bort från flyttandet av filer fram och tillbaka med minneskort etc. Man kan tycka detta är bra eller dåligt, men så är det.

Ursprungligen av Goflorp:

Du vill skyffla filer på en enhet som inte visar ett filsystem. Apple vill komma bort från flyttandet av filer fram och tillbaka med minneskort etc. Man kan tycka detta är bra eller dåligt, men så är det.

Nej Goflorp, jag vill inte skyffla filerna...

Jag vill ansluta någon av kamerorna (eller minneskortet) för att kolla på bilderna i iPadens större och bättre skärm. Jag vill göra detta utan att importera dom först...
Vår Canon 60D har ett stoooort minneskort med både filmer och bilder. Att behöva kopiera över bilder och video för visning känns ju inte så smidigt...
Var ligger haken till att Apple inte vill att vi användare skall få göra detta?

För, visst vore det väl smidigt att kunna köra ett bildspel direkt från minneskort eller kamera när man är i fält?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 20:35
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Nej Goflorp, jag vill inte skyffla filerna...

Jag vill ansluta någon av kamerorna (eller minneskortet) för att kolla på bilderna i iPadens större och bättre skärm. Jag vill göra detta utan att importera dom först...
Vår Canon 60D har ett stoooort minneskort med både filmer och bilder. Att behöva kopiera över bilder och video för visning känns ju inte så smidigt...
Var ligger haken till att Apple inte vill att vi användare skall få göra detta?

För, visst vore det väl smidigt att kunna köra ett bildspel direkt från minneskort eller kamera när man är i fält?

Då är en liten macbook air eller liknande bättre alternativ. Annars måste du importera alla bilderna till iPaden.

Ursprungligen av 20hz:

Då är en liten macbook air eller liknande bättre alternativ. Annars måste du importera alla bilderna till iPaden.

Hmmm... 20hz, du menar allså att vi skulle investera ytterligare 10000:- för att få denna till synes enkla funktion (i fält)...?

Jag skulla allså komplettera min Macbook Pro 17" med ytterligare en Macbook...?

Är det verkligen en funktion som bara just vi önskar oss på iPad? Det måste ju finnas 10000-tals presumtiva användare som önskar sig denna enkla funktion...

Jag hoppas ännu på någon lösning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 00:15
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Hmmm... 20hz, du menar allså att vi skulle investera ytterligare 10000:- för att få denna till synes enkla funktion (i fält)...?

Jag skulla allså komplettera min Macbook Pro 17" med ytterligare en Macbook...?

Är det verkligen en funktion som bara just vi önskar oss på iPad? Det måste ju finnas 10000-tals presumtiva användare som önskar sig denna enkla funktion...

Jag hoppas ännu på någon lösning...

Allt handlar om hur mkt pengar och vilket intresse du har för detta såklart. Det är en fråga du själv kan svara på.

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Var ligger haken till att Apple inte vill att vi användare skall få göra detta?

För, visst vore det väl smidigt att kunna köra ett bildspel direkt från minneskort eller kamera när man är i fält?

Jag vet inte om det verkligen är som du säger, att Apple aktivt vill hindra användarna att göra detta. Förmodligen handlar det om att de inte kan införa varenda funktion som varje användare kan tänkas anse ska finnas.
Personligen för jag över bilderna och rensar vid behov.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-14 14:57
Ursprungligen av ErrkaPetti:

(...) har ett stoooort minneskort med både filmer och bilder. Att behöva kopiera över bilder och video för visning känns ju inte så smidigt...

Rent tekniskt så kopieras bilder och videos alltid över till den enhet de visas på. Ibland för att du ber om det, annars i bakgrunden. Även på en dator där du kan "utforska" minneskort så måste de -bit för bit- kopieras över till skärmen för att synas.

Därmed inte sagt att du har ett orimligt önskemål - dock är ju Apple ganska tydliga med att de inte tror på minneskort & filhanterarparadigmen. Särskilt inte på iPad.

Det finns ju Eye-Fi kort (SD-kort med inbyggd WiFi). Normalt så skickar det bilderna till en dator när man är i närheten av ett förutbestämt wifi-nät, men det går även att ställa in dem så att när kortet sitter i kameran skapar det ett WiFi-nät som du kan ansluta till från din iPad. Om du gör det och det finns nya bilder i kameran skickas de direkt till en app i iPad:en trådlöst. Har bara testat som snabbast, verkar funka ok men EyeFi-appen verkar inte speciellt stabil, iaf på iPhone - kraschar rätt ofta. Men det kan ju vara värt att kika på. Kortet kostar ca 750:- för 8Gb tror jag det var, och appen är gratis men kräver att du registrerat ditt kort på tillverkarens hemsida.

varför använder du inte laptopen till detta då? det gör ju massor av fotografer.
eller ta 10 extra bilder på samma objekt, för du hade ett stort kort sa du. sen vad proffsen anser om att lägga alla äggen (korten) i samma korg (minne). vad händer om du tappar korgen?
Backup är dert magiska ordet. dela risken är ett annat. så istället för ett 10gb kort, så skaffa 10st 1gb, då blir du inte. av med alla kort om minnet går isönder för det kan hända.
eller som någon sa testa eye-fi.
eller skaffa en öppen maskin som du kan installera program på.

/KRS

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

varför använder du inte laptopen till detta då? det gör ju massor av fotografer.
eller ta 10 extra bilder på samma objekt, för du hade ett stort kort sa du. sen vad proffsen anser om att lägga alla äggen (korten) i samma korg (minne). vad händer om du tappar korgen?
Backup är dert magiska ordet. dela risken är ett annat. så istället för ett 10gb kort, så skaffa 10st 1gb, då blir du inte. av med alla kort om minnet går isönder för det kan hända.
eller som någon sa testa eye-fi.
eller skaffa en öppen maskin som du kan installera program på.

/KRS

Jag tror ni missuppfattar mina önskningar här...
Min 3 kilos Macbook Pro är ju betydligt bökigare i fält än en 700 grams iPad...
Jag vill ha möjlighet att titta på relativt nytagna bilder på en större skärm. Backup är jag inte intresserad av...
IPadens potential borde väl ibland utnyttjas lite mer, eller hur?

Kul tråd detta. Funktionen finns inte tillgänglig, men diskuterar man tillräckligt länge så, vips, finns kanske funktionen där.

Ursprungligen av akerstrom:

Kul tråd detta. Funktionen finns inte tillgänglig, men diskuterar man tillräckligt länge så, vips, finns kanske funktionen där.

Jag vet inte om du vill vara lite ironisk eller sarkastisk, men, ursäkta, är inte ett forum som 99.se till för Appleanvändare att ventilera olika spörsmål & önskemål om Apples produkter...?
Om jag verkar tjatig, ursäkta mig.

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Jag vet inte om du vill vara lite ironisk eller sarkastisk, men, ursäkta, är inte ett forum som 99.se till för Appleanvändare att ventilera olika spörsmål & önskemål om Apples produkter...?
Om jag verkar tjatig, ursäkta mig.

Absolut, men får man inte en känsla av att det inte är en lösning som är intressant, utan bara det att den exakta funktionen absolut ska tillhandahållas av Apple? Om tillräckligt många tjatar så kanske Apple tillhandahåller det önskade (eller inte, de verkar kunna vara lite motvalls ibland), så på så sätt är det förstås rätt att fortsätta fråga efter just den funktionen.

Hur som helst, jag hoppas att det löser sig för dig. Jag har liknande spörsmål av och till, fick precis idag två 64GB-kort till kameran och ska jag ladda in dem i iPaden så har jag problem. Där vore ditt önskemål lämpligt, men som sagt, den funktionen finns inte idag. Kanske en annan dag.

Om du bara vill ha med iPad:en och inget annat ser jag bara två lösningar: EyeFi (som nämdes ovan), skickar automatiskt nytagna bilder till iPaden trådlöst några sekunder efter du knäppt dem, eller en SD-kort-adapter till iPad där du får stoppa in ditt minneskort och föra över bilder manuellt. Alla andra lösningar jag kommer på kräver en dator som "mellanhand".

Behöver man ladda över alla bilder till iPaden om man stoppar i minneskortet i läsarn? Eller kan man välja vilka bilder som ska importeras? Om man kan det, vad är problemet? Det är väl inte särskilt bökigt att välja vilka bilder man vill titta närmare på, tanka över och sedan titta?

Ursprungligen av rikard.agren:

Behöver man ladda över alla bilder till iPaden om man stoppar i minneskortet i läsarn? Eller kan man välja vilka bilder som ska importeras? Om man kan det, vad är problemet? Det är väl inte särskilt bökigt att välja vilka bilder man vill titta närmare på, tanka över och sedan titta?

Man får välja.

En viktig sak att poäntera i sammanhanget (speciellt om man villa ha möjlighet att zooma in och kolla detaljer och skärpa) är det faktum att importera bilderna till iPaden görs ju inte i full upplösning...
Canon 60D:s bilder blir runt 3 MP vid import... Inte särskilt högupplöst om man vill kolla detaljer eller skärpa...

Vore det inte fiffigt att ha större möjligheter att kolla bilder från minneskort? Varför kan inte iPaden agera fotoram direkt vid instoppande av minneskort?
Tjat tjat tjat...

Ursprungligen av ErrkaPetti:

En viktig sak att poäntera i sammanhanget (speciellt om man villa ha möjlighet att zooma in och kolla detaljer och skärpa) är det faktum att importera bilderna till iPaden görs ju inte i full upplösning...
Canon 60D:s bilder blir runt 3 MP vid import... Inte särskilt högupplöst om man vill kolla detaljer eller skärpa...

Vore det inte fiffigt att ha större möjligheter att kolla bilder från minneskort? Varför kan inte iPaden agera fotoram direkt vid instoppande av minneskort?
Tjat tjat tjat...

Det pratas om en iPad2S (eller liknande) med högre upplösning. Vi får hoppas på en sån

Ursprungligen av ErrkaPetti:

En viktig sak att poäntera i sammanhanget (speciellt om man villa ha möjlighet att zooma in och kolla detaljer och skärpa) är det faktum att importera bilderna till iPaden görs ju inte i full upplösning...
Canon 60D:s bilder blir runt 3 MP vid import... Inte särskilt högupplöst om man vill kolla detaljer eller skärpa...

Vore det inte fiffigt att ha större möjligheter att kolla bilder från minneskort? Varför kan inte iPaden agera fotoram direkt vid instoppande av minneskort?
Tjat tjat tjat...

Jag har läst att när man importerar via Camera Connection Kit så ändras inte filen. Jag hade för mig att det bara är när man importerar bilderna från iPhoto till iPad som bilderna ändras i storlek. Ska försöka hitta var jag läste det där någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-14 15:01
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har läst att när man importerar via Camera Connection Kit så ändras inte filen. Jag hade för mig att det bara är när man importerar bilderna från iPhoto till iPad som bilderna ändras i storlek. Ska försöka hitta var jag läste det där någonstans.

Vad jag förstårkonverteras "optimeras" bilder alltid ned till 2304 x 1536 om de är större än så. Oavsett om de kommer till iPad från kamera eller minneskort, eller om de synkas över från iPhoto.

(Friskrivning: jag äger ingen iPad så jag är möjligen ute och cyklar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-07 20:53

Hur är det idag 2013?

1. Förminskar iPad bilderna när man importerar från ett minneskort?

2. Kan iPad titta på bilder på ett minneskort utan att importera dom?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-01-17 18:36

Vilka är era erfarenheter av Apples SD läsarkort för Ipad?

1
Bevaka tråden