Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendera mig en dator!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
nu tror jag att min macbook pro från 2007 gett upp o det är hög tid att skaffa ny dator. Var inne o kollade hos en återförsäljare som rekommenderade mig en air eller pro. Vill nu höra er åsikt.

Det jag kommer använda datorn till:

Internet
Skriva
Film
Köra indesign/illutrator/photoshop (ofta alla tre samtidigt)

Spelar EJ spel på datorn.
Kommer mest använda den för privata grejer men även några grafiska jobb per månad.

Känner att jag behöver en dator med bra processor o bra arbetsminne (en kan ju fråga sig varför jag suttit med en dator från 07, men det enkla svaret är att jag haft tillgång till stationär dator på jobbet som jag inte längre har).

Är det stor skillnad mellan i5 o i7 tex? jag antar att jag bör satsa på en med 8GB ram? Självklart vill jag hålla nere priset om det går, o jag vill heller inte köpa en dator med högra kapacitet än vad jag behöver. Har tex kollat på begagnad macbook pro från 2010-2011, är de fel tänkt? Eller att köpa från USA, hur är det?

Tacksam för tips!

Ursprungligen av alexandra2:

...Film...

Vad menar du med "Film"?

Titta på film?
Eller göra/redigera/klippa/osv?

Lite mer detaljer hade varit bra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "Film"?

Titta på film?
Eller göra/redigera/klippa/osv?

Lite mer detaljer hade varit bra.

Sorry, otydligt. Menade se på film; så dvdläsare el hdmi-utgång är ett + men inget måste (går ju att ha extern dvd-läsare också).

Kommer dock säkert vid enstaka tillfällen även redigera kortare filmer, men inte så att det kräver mer prestanda än att köra adobe creative suite.

En bekant har en pro 15" med 8GB RAM o i7 o 500GB hårddisk. Dock är den från 2010. Prestandamässigt känns det som vad jag behöver, men den har ju några år på nacken. Personen vill ha runt 10.000 ink tillbehör så som extern dvd, högtalare, väska etc. Är det bra/dåligt? Har ingen koll alls på begagnatmarknaden, men det är ju ett mkt lägre pris än en ny med samma prestanda.

Ursprungligen av alexandra2:

En bekant har en pro 15" med 8GB RAM o i7 o 500GB hårddisk. Dock är den från 2010. Prestandamässigt känns det som vad jag behöver, men den har ju några år på nacken. Personen vill ha runt 10.000 ink tillbehör så som extern dvd, högtalare, väska etc. Är det bra/dåligt? Har ingen koll alls på begagnatmarknaden, men det är ju ett mkt lägre pris än en ny med samma prestanda.

Jag har för mig jag fick nästan 9000kr för min i7 2.0 500GB och 4GB Ram och det var en 2011
så inte mera än 8000kr skulle jag säga.
För sedan vill du ha 16GB ram och SSD med för det ska flyta

1
Bevaka tråden