Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers-dokument försvunnet ur iCloud?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-02-03 22:43

Jag har ett par Numbers-dokument där jag bl.a. följer upp bränsleförbrukning på bilen och lite sånt. Dokumenten är sparade i iCloud och jag arbetar med dem omväxlande på min macbook och iPhone. Idag när jag hade tankat drog jag igång numbers på iPhonen, då ploppade det upp en en ruta "Dokumentet är redigerat på en mac, det kan se annorlunda ut på iOs". Sen försvann dokumentet. Nu finns det inte kvar i Numbers vare sig på macen, iPhonen, iPaden eller om jag loggar in på icloud.com.

Hur sjutton får jag tillbaka mitt dokument? Jag har inte valt att ta bort det men ändå är det borta. Som tydligen befogad följdfråga, hur backupar man dokument sparade i iCloud?

/Lars

Har du tittat i din lokala Mobile Documents-mapp? Man hittar den här: ~/Library/ (I Finder, Gå -> Gå till mapp, skriv sedan in ~/Library/ ). Sen ska du kunna hitta mappen Mobile Documents där. Om filen inte är där så är nog dessvärre dokumentet förlorat i Cyberspace. Rekommenderar en backup. Om du har en backup kanske du kan backa mappen Mobile Documents (eller den enskilda filen).

  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-02-04 23:02
Ursprungligen av pmarriott:

Har du tittat i din lokala Mobile Documents-mapp? Man hittar den här: ~/Library/ (I Finder, Gå -> Gå till mapp, skriv sedan in ~/Library/ ). Sen ska du kunna hitta mappen Mobile Documents där. Om filen inte är där så är nog dessvärre dokumentet förlorat i Cyberspace. Rekommenderar en backup. Om du har en backup kanske du kan backa mappen Mobile Documents (eller den enskilda filen).

Ja jag har tittat där och dokumentet är borta. Efter en stunds googlande är det uppenbart att det inte är helt ovanligt att dokument försvinner på det här viset. Kör man programmen på en mac med en time machine-backup så går de att återskapa men vad händer om man bara kör på en iPad?

Mitt dokument är ingen katastrof i sig att det försvann, men att det inte går att lita på iCloud är en total dealbreaker för mig, jag kommer migrera tillbaka mina filer till excel och google docs. Hur ser ni andra på det här, litar ni på iCloud för viktiga dokument?

/Lars

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 23:10

Jag litar inte på någon annan än mej själv...

  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-02-04 23:24
Ursprungligen av kenjon:

Jag litar inte på någon annan än mej själv...

Vilket rimligen betyder att du tatuerar in all information du vill spara på din kropp eller?

Självklart ska man ha backup på allting som är viktigt, själv är jag slarvig med allt utom mitt bildarkiv. Är dock inte hela tanken med en molntjänst att man inte ska behöva backupa själv? iWork gör det ju inte precis intuitivt och enkelt att backupa det som ligger i iCloud. Jag är förvånad att apple erbjuder en tjänst med så dålig tillförlitlighet. Men men, man lär så länge man lever och idag har jag lärt mig något.

/Lars

Ursprungligen av larsak:

Ja jag har tittat där och dokumentet är borta. Efter en stunds googlande är det uppenbart att det inte är helt ovanligt att dokument försvinner på det här viset. Kör man programmen på en mac med en time machine-backup så går de att återskapa men vad händer om man bara kör på en iPad?

Mitt dokument är ingen katastrof i sig att det försvann, men att det inte går att lita på iCloud är en total dealbreaker för mig, jag kommer migrera tillbaka mina filer till excel och google docs. Hur ser ni andra på det här, litar ni på iCloud för viktiga dokument?

/Lars

Har du tagit en extra titt lokalt på din dator? Det kan ju ha hänt att du råkat flytta filen till datorn. Det händer att filer försvinner, men i 999 999 fall av 1 000 000 så är det användaren som har råkat flytta/radera/skriva över filen.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-02-05 18:26
Ursprungligen av pmarriott:

Har du tagit en extra titt lokalt på din dator? Det kan ju ha hänt att du råkat flytta filen till datorn. Det händer att filer försvinner, men i 999 999 fall av 1 000 000 så är det användaren som har råkat flytta/radera/skriva över filen.

Jodå jag har tittat en extra gång. Som jag skrev i första inlägget försvann den när jag skulle öppna den på min iPhone. Det som hände var att jag fick upp en pop up som sa att filen redigerats på en mac och kunde se annorlunda ut i iOs. När jag klickade på Ok försvann filen. Det är möjligt att jag borde ha gjort på något annat sätt, eller att jag på något sätt fick filen att försvinna. Om det var så förstår jag dock inte hur.

Ikväll ska jag koppla in den där time machine-disken som ligger här och samlar damm....

Tack för hjälpen iallafall!

/Lars

Ursprungligen av larsak:

Jodå jag har tittat en extra gång. Som jag skrev i första inlägget försvann den när jag skulle öppna den på min iPhone. Det som hände var att jag fick upp en pop up som sa att filen redigerats på en mac och kunde se annorlunda ut i iOs. När jag klickade på Ok försvann filen. Det är möjligt att jag borde ha gjort på något annat sätt, eller att jag på något sätt fick filen att försvinna. Om det var så förstår jag dock inte hur.

Ikväll ska jag koppla in den där time machine-disken som ligger här och samlar damm....

Tack för hjälpen iallafall!

/Lars

Den där dialogrutan kommer upp varje gång jag ska öppna ett dokument på en iOS-enhet efter att ha redigerat det på min Mac. Klickar OK varje gång och hittills inga missöden.

1
Bevaka tråden