Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om Migrations assistenten / Migration Assistant

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar lite över hur den funkar, hjälpfilen är inte till särskilt mycket hjälp.

Det som den migrerar från en disk till en annan, kopieras det eller flyttas det?

Vad händer om jag har en mapp på måldisken som har samma namn som en mapp på källdisken men med olika innehåll?

Vad är "Alla andra filer o mappar"? - det listas sist i källdiskens lista över mappstrukturen på backup'en

Visst måste jag kunna bara flytta repsektive mapp o ev plist-fil som jag behöver manuellt?

Man skulle kunna tro att jag gjort detta förr med tanke på hur länge jag haft Mac, sedan 1998, men det var ett tag sedan jag var tvingad att blåsa disken o börja om från början. För att minimera ev problem som kan ha varit associerade med den gamla installationen har jag också valt att installera om alla program istället för att bara hämta tillbaks dem från Backup'en, som dessutom är gjord med CCC istället för Time Machine

Jag hänger inte med i vad du vill göra riktigt... om du har blåst disken finns det väl ingen mapp som kan ha samma namn?

Om du försöker återställa till en hårddisk som inte är "blåst" så kommer den att fråga dig vad du vill göra om den upptäcker ett konto med samma namn redan.

Filerna kommer att kopieras och originalet är orört efteråt.

Om du vill installera programmen manuellt så klickar du bara ur kryssrutan för program.
Men det smartaste är förmodligen att inkludera program. När den är klar kan du installera om de program du vill.

Valet "övriga filer" ska du absolut ha med om du vill återfå samma inställningar som tidigare. Om du sen i efterhand vill byta ut vissa plist-filer manuellt så är det inget hinder.

Systemet är ominstallerat o jag har börjat installera programmen "manuellt" sas. Eftersom systemet är ominstallerat redan så finns grundstrukturen.

Då började du i fel ände kan man säga.

Återställningen kan inte finjusteras särskilt mycket som du sett. Det blir allt eller inget i princip. Men i efterhand kan man så klart byta ut vilka filer man vill eller ominstallera enskilda program.

Då fortsätter jag nog i fel ände, hellre det än dubbelt arbete. Backupen är gjord med CCC o jag har för mig att det ska vara möjligt att ta åter delar från backupen med samma program. Får kolla i hjälpfilen.

Min dator känns iaf betydligt kvickare än före "blåsningen" fast det lär nog ändras lite efterhand som jag ominstallerar diverse program

Funktionen finns i CCC, man bara vänder på backupförfarandet sas o programmet har ett inbyggt skydd mot att råka skriva över aktiva systemfiler.

1
Bevaka tråden