Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hardware test

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-28 09:01

Om man kör det utökade testet av hårdvaran görs framför allt grundliga undersökningar av arbetsminnet, men vad genomför AHT mer för tester? Vart hittar man info om detta?

En sak till... Finns det något verktyg för att se en mer detaljerad översikt över hårdvaran i Mac'en, t.ex. om features som HT eller VT är påslaget i CPU?

Här är en artikel som förklarar rätt ok ang. AHT; How to invoke and interpret the Apple hardware tests | MacFixIt - CNET Reviews

Enligt min erfarenhet är HT och VT aktiverat om CPU'n har stöd för det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-28 10:01

Tackar! Ingen kontroll av Apples raidkort alltså... Kan det tänkas finnas något annat verktyg för detta?

Ang. CPU så tror jag oxå att HT & VT är aktiverat by default, men kan man se det någonstans?

Det är aktiverat, hur man ser det (förutom att själv veta det genom att virtualisera med det aktiverat som jag gjort) vettetusan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-28 10:17

Okej, vad kör du för virtualiseringsplattform? I VMware Fusion 4 (har inte hunnit kolla i 5'an) hittar jag inga uppgifter som visar att VT är påslaget... Även om jag tror att det är så

VMware 5 just nu, om du går in i din virtuella maskin och sen advanced så har du valen där att välja VT-x osv..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-28 14:05

Ok, nu har jag kollat 5'an. Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl de inställningar som finns där endast till för att ge stöd åt applikationer/system som kräver VT, så att de kan köras i den virtuella maskinen? För att se om den fysiska hårdvaran har VT aktiverat bör man kanske ha något sådant att testa med... Eller är det möjligtvis så att funktionen i VMware inte alls blir tillgänglig om det inte finns fysiskt stöd i hostens cpu?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-02-04 08:57

Lämnar frågan om VT etc. så länge och upprepa den om Apples raidkort... Finns det några verktyg för att testa det?

1
Bevaka tråden