Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Produktivitetsappar för iPad!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas det inte finns en alltför snarlik tråd, here goes!

Jag vill ha era iPad-specifika favorit-produktivitetsappar! Och med detta menar jag appar som får ert arbete att flöda på lite extra bra.

Nu i eftermiddag kommer jag (förhoppningsvis, ta i trä) att plocka upp min alldeles egna 32gb iPad 4 (vit), och eftersom jag hoppas får stor användning för den i mitt dagliga arbete (som illustratör, serieskapare, föreläsare) vill jag nu veta vilka appar som helt enkelt är oumbärliga. De kreativa, de planeringsvänliga, verktyg för mindmap, struktur, fildelning - hur mycket kan man avlasta datorn med? Hur bra kan man t.ex. bygga och fila på hemsidor på paddan? Mycket storyboard för min del, så sånt är absolut intressant. Och såklart, vilka möjligheter det finns att dela projekt mellan olika appar som man gör i t.ex. evernote?

Har en iPhone sedan tidigare, så jag har ju lite koll på hur apparaten funkar. Men oavsett vad ni jobbar med, hur använder ni er platta, och vad skulle ni inte klara er utan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-23 11:23
Ursprungligen av Manglobe:

Hoppas det inte finns en alltför snarlik tråd, here goes!

Jag vill ha era iPad-specifika favorit-produktivitetsappar! Och med detta menar jag appar som får ert arbete att flöda på lite extra bra.

Har en iPhone sedan tidigare, så jag har ju lite koll på hur apparaten funkar. Men oavsett vad ni jobbar med, hur använder ni er platta, och vad skulle ni inte klara er utan?

Själv kan jag inte klara mig utan iCloud som synkar kalendern, kontakterna och allt arbete man har lagt ner med iWork-programmen.

Jag skulle rekommendera Keynote för dig som är föreläsare.

Evernote som du nämner själv men annars rena prodiktiva appar;

- Dropbox (fildelning mellan iphone/ipad/dator/andra människor)
- web to pdf (konvertera nätsidor till pdf, funkar dock inte överallt)
- Pages eller iAWriter(ordbehandling. Finns fler)
- 1Password(lagra alla säkra lösen säkert)
- Paper(ritprogram m verkligt taktil känsla. Svårt att beskriva måste testas)

Annat
- Appsgonefree (inte en ren prod.app utan den tipsar om appar som för dagen är gratis på appstore)
- Pulse (grafisk rss)

UPAD, som jag tipsar om i den här tråden:

http://www.99mac.se/ios/293804-upad-hur-ipad-blir-ett-anteckningsblock.html

MagicalPad använder jag för mindmaps. Tror den är på rea just nu.

https://itunes.apple.com/se/app/magicalpad/id463731782?l=en&mt=8

CloudOn för Office i molnet:

https://itunes.apple.com/se/app/cloudon/id474025452?l=en&mt=8

-Dropbox
-Evernote
-Upad
-iWork-programmen
-Skype

Dessa använder jag mycket på min iPad.

  • Dropbox, inte helt oväntat:) (eller andra motsvarigheter som Box.net men Dropbox har bästa/mesta kopplingar mot andra appar)

  • Pages (i första hand men även de andra Iworkprogrammen)

  • Nebulous - och då kopplad mot Dropbox. Använder det för allmänna anteckningar som jag lagrar på Dropbox för att kunna komma åt från vilken plattform som helst. Finns givetvis andra liknande lösningar men jag gillar Nebulous

  • Air Video för lite avkoppling

  • SketchTime har jag för mig är ett ganska billigt och kompetent ritprogram även om jag sällan använder det

  • Reeder för att hålla mig uppdaterad på mina RSS-flöden

edit

glömde screens för remote login

Senast redigerat 2013-01-23 14:05

Byword, Keynote, Reeder, Things, Prompt, 1Password, Server Admin, Instapaper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-24 10:27
Ursprungligen av pmarriott:

-Dropbox
-Evernote
-Upad
-iWork-programmen
-Skype

Dessa använder jag mycket på min iPad.

Jag har inte riktigt förstått det där med Evernote :S Appen Anteckningar synkar ju från datorn, telefonen och man får även tillgång om man loggar in via iCloud.com

Ursprungligen av Joacim Melin:

Byword, Keynote, Reeder, Things, Prompt, 1Password, Server Admin, Instapaper.

Själv tycker jag som Apples Påminnelser för jag tycker inte om att ha flera appar som är till för exakt samma syfte.

Ursprungligen av liganen:

Jag har inte riktigt förstått det där med Evernote :S Appen Anteckningar synkar ju från datorn, telefonen och man får även tillgång om man loggar in via iCloud.com

Evernote fungerar utmärkt eftersom du kan scanna in anteckningar, dokument, foton och få allt sökbart. Jag fotograferar visitkort och lägger in i en anteckningsbok i Evernote. Söker jag på person eller företagsnamn får jag upp bilden på visitkortet. Jag tar skärmdumpar på mina reseräkningar och sparar i en anteckningsbok i Evernote istället för som förr att ta en kopia och sätta i en pärm. Är det rena anteckningar i skrift vi pratar om så gör väl inte evernote mycket mer, men jag ämnar till exempel att scanna in 400 recept i Evernote för att göra dem sökbara. Söker jag sen på "röd lök" får jag upp alla recept med röd lök i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-24 11:47
Ursprungligen av pmarriott:

Evernote fungerar utmärkt eftersom du kan scanna in anteckningar, dokument, foton och få allt sökbart. Jag fotograferar visitkort och lägger in i en anteckningsbok i Evernote. Söker jag på person eller företagsnamn får jag upp bilden på visitkortet. Jag tar skärmdumpar på mina reseräkningar och sparar i en anteckningsbok i Evernote istället för som förr att ta en kopia och sätta i en pärm. Är det rena anteckningar i skrift vi pratar om så gör väl inte evernote mycket mer, men jag ämnar till exempel att scanna in 400 recept i Evernote för att göra dem sökbara. Söker jag sen på "röd lök" får jag upp alla recept med röd lök i.

Tack för förklaring,det låter ju väldigt smidigt! Det är egentligen så Anteckningar borde ha varit

Säg om jag har en faktura som på nåt som har kostat 500kr och lägger in, får Evernote upp tex 500 som en tag / sökord direkt eller måste man skriva in det som en tag, behövs det bara om det är anteckningar i skrift? Om du förstår vad jag menar?

Ursprungligen av liganen:

Tack för förklaring,det låter ju väldigt smidigt! Det är egentligen så Anteckningar borde ha varit

Säg om jag har en faktura som på nåt som har kostat 500kr och lägger in, får Evernote upp tex 500 som en tag / sökord direkt eller måste man skriva in det som en tag, behövs det bara om det är anteckningar i skrift? Om du förstår vad jag menar?

Taggar får man lägga till manuellt, men eftersom allt OCR-tolkas så kommer fakturan ifråga upp i sökresultaten om du söker på "500".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-28 21:40

Hur gör de de inscannade sökbara?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-29 07:02
Ursprungligen av lelkes:

Hur gör de de inscannade sökbara?

Om du menar Evernote så låter de alla bilder och PDF:er tröskas igenom en OCR-funktion som ligger på evernotes servrar. Av den anledningen kan det ta ett tag innan det blir sökbart. Evernote i kombination med en billig flatbäddsskanner är oslagbart. I min lilla firma skannar jag alla kvitton och sparar PDF:er av alla mina fakturor. Visserligen kräver bokföringslagen (och Skatteverket) att man även sparar originalhandlingar - men om allt brinner har jag trots allt en kopia - och allt är dessutom sökbart. Som en extra bonus får man dessutom koll på alla garantibevis när man skannar kvitton.

För trådskaparen som var serietecknare kan jag tänka mig en fördel i att man får ett sökbart arkiv på sina serieteckningar eftersom Evernote teckentolkar pratbubblorna.

Ursprungligen av jahve:

För trådskaparen som var serietecknare kan jag tänka mig en fördel i att man får ett sökbart arkiv på sina serieteckningar eftersom Evernote teckentolkar pratbubblorna.

Om man skriver så att fader dator kan läsa, dvs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 12:20
Ursprungligen av liganen:

Själv tycker jag som Apples Påminnelser för jag tycker inte om att ha flera appar som är till för exakt samma syfte.

Gissar att du menar att du tycker om Apples inbyggda Påminnelser...
Så på det ämnet så måste jag säga att Påminnelser kopplat mot iCloud är grymt då du även får platsbaserade påminnelser... typ "påminn mig om shoppinglistan när jag lämnar jobbet". Så när man sätter sig i bilen och lämnar kontoret så plingar det till om shoppinglistan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-24 12:43
Ursprungligen av pmarriott:

Taggar får man lägga till manuellt, men eftersom allt OCR-tolkas så kommer fakturan ifråga upp i sökresultaten om du söker på "500".

Okej, har missuppfattat dig. Fattade som du menade att endast papper som är skrift behövs lägga till taggar manuellt.

Ursprungligen av Trineo:

Gissar att du menar att du tycker om Apples inbyggda Påminnelser...
Så på det ämnet så måste jag säga att Påminnelser kopplat mot iCloud är grymt då du även får platsbaserade påminnelser... typ "påminn mig om shoppinglistan när jag lämnar jobbet". Så när man sätter sig i bilen och lämnar kontoret så plingar det till om shoppinglistan.

Ja, precis! Det var den jag menade. Jag har själv inte använt platstjänst-funktionen som du skriver om, men jag tycker själv om iCloud som synkar allt så skriver man nåt på telefonen så kommer den till datorn eller tvärtom.

Dels är jag en sådan som som anser att saker och ting ska användas och hanteras som tillverkaren / vad som den är tänkt att man ska använda den tex man ska ha Safari, vilket är det som är med som standard i OS X och i iOS. Med andra ord känns det överflödigt att ha flera appar för en och samma sak,om du förstår vad jag menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 14:45
Ursprungligen av liganen:

Ja, precis! Det var den jag menade. Jag har själv inte använt platstjänst-funktionen som du skriver om, men jag tycker själv om iCloud som synkar allt så skriver man nåt på telefonen så kommer den till datorn eller tvärtom.

Dels är jag en sådan som som anser att saker och ting ska användas och hanteras som tillverkaren / vad som den är tänkt att man ska använda den tex man ska ha Safari, vilket är det som är med som standard i OS X och i iOS. Med andra ord känns det överflödigt att ha flera appar för en och samma sak,om du förstår vad jag menar?

Jo, icloud funkar ok, speciellt vad gäller påminnelser. Men själv använder jag exchangeserver för min privata mail och gillar det mer (bättre kontroll själv) men just vad gäller Påminnelser så bör man köra de via iCloud just pga platspåminnelser (som bara funkar via iCloud).

Vad gäller flera appar för samma sak, så oftast så är det att dessa appar gör något som Apples egna inte gör (än).

Om du har en skrivare som inte är Airprint kompatibel så kan du installera Printopia på Mac'en. Så länge datorn är igång så funkar den som server åt iPad'en för utskrift men det ger även möjligheten att skicka filer till Dropbox o Evernote mm via iPad'ens utskriftsdialog

Hur funkar det att samla bokföringsmaterial i Evernote? Eller använder någon ens paddan till det? Känns som att det skulle kunna spara tid om det smidigt går att synka till datorn. Då kanske man iofs borde betala för mer utrymme på Evernote.
Har inte hunnit lattja så mycket med paddan ännu, flera av de återkommande förslagen är betal-appar, så jag kanske börjar med ett fåtal.
Måste skaffa stylus, svårt att rita och anteckna med finget i vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-28 21:26

PDF Expert

Hade funderingar på en liknande tråd, men då kanske lite mer allmänt hållen. Typ "hur många använder sin iPad proffessionellt och hur?" Fanns en gammal liknande tråd om detta vill jag minnas...
Saken är ju den att vissa saker, i första hand oförmågan att hantera olika filer, måste man ibland jobba runt. Det vore ju också kul med en lista på olika paketlösningar för olika typer av prodessionella användare.
Men som fotograf/skribent där uppdragsgivare ställer krav på uppkoppling och programvaror är min lösning:

DocumentsToGo (Office för iOS)
Dropbox
Photoshop
Oneedit

Dessa fyra program gör att jag kan jobba med text och bild ute i fält och sedan skicka dessa till ex.vis en ftp eller till Dropbox. Jag har alla textdokument på dropbox och kan koppla upp mig från dator eller iPad för att kolla, redigera eller skriva ett nytt utifrån en mall.

iCloud används givetvis för synkning av kalendrar, påminnelser, anteckningar etc. men blir alldeles för begränsat om du måste utbyta dokumen med andra. Men så länge du jobbar mot dig själv är Pages och Numbers riktigt bra. Keynote har jag ingen egen erfarenhet av, men det ska tydligen fungera klockrent.

Utöver detta använder jag, som nu till exempel, Logitechs tangentbord. Det gör att det går alldeles utmärkt att mata in stora mängder text. I en annan tråd diskuterades syftet med ett tangentbord, men fyra av varandra oberoende personer har gått och köpt ett likadant efter att ha sett det och hur det fungerar. Att det sedan kanske inte var syftet med en iPad bryr jag mig inte så mycket om. Med ett vettigt tangentbord blir min iPad den extremt lätta och enkla "dator" jag behöver i fält.

Laddade ner Evernote i natt, ska titta på det ikväll. Men det låter onekligen som en kalasapp.

Jag har hört folk säga det men aldrig själv riktigt blivit övertygad - eller rättare sagt - aldrig hittat ett sätt att få Evernote att passa in i mitt arbetsflöde

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-30 08:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har hört folk säga det men aldrig själv riktigt blivit övertygad - eller rättare sagt - aldrig hittat ett sätt att få Evernote att passa in i mitt arbetsflöde

Alla är olika men jag kan beskriva några användar-case som är mina personliga.

Reseräkningar till lönekontoret
Jag skannar alla mina kvitton på utlägg (vilket gör dem sökbara på leverantör, produkt och belopp - smidigt) och lägger i detta i en anteckning. I anteckningen brukar jag notera när jag skickade kvittot på internposten till lönekontoret samt ärendenumret jag har fått.

Sedan sätter jag etiketterna (tag) lönesystem och att göra på anteckningen. Den första etiketten sätter jag bara på löneärenden, den andra etiketten sätter jag på allt som jag behöver beta av. När jag ser att ersättningen har lagts på lönen tar jag bort etiketten att göra.

Jag har en sparad sökning på just etiketterna lönesystem och att göra, vilket gör att jag har en uppdaterad lista med alla utestående kostnadsersättningsärenden.

Inköpslistor
Sambon ringer och vill att jag ska gå förbi butiken och köpa något på väg hem från jobbet. Hon lägger inköpslistan i vår delade anteckningsbok med sin Iphone. Framme i butiken bockar jag av inköpen efter listan från min Android-telefon.

SJ Värdebevis
Efter alla tågförseningar får man en hög värdebevis på restidsersättningar. Vidarebefordra till min Evernote-adress (eller automatisera med IFTTT) och lägg på etiketter för att kunna göra en sparad sökning på oanvända ersättningskoder.

Efter en snabbkoll så är jag övertygad om att den fungerar utmärkt, framför allt i Premium-utförande á 379:-/år eller 45:-/mån. Men det jag uppskattar just nu är att det går att lägga in bilder i anteckningar. Ska fortsätta att utforska - gratisversionen.

Evernote är ovärdeligt även som låtskrivare, bara nynna fram ett parti direkt i anteckningen och sen plita på texten direkt under ljudfilen. Missar aldrig en idé längre då jag alltid har någon av enheterna (MBP, iPad, iPhone) till hands.

Klipper många hemsidor direkt ur chrome för att samla ihop inköpslistor till tex studion eller lägenheten, och sparar många viktiga dokument som jag inte orkar ha liggandes i en mapp i bokhyllan.

Använder ni den betalda Evernote, eller gratisversionen? Vore bra att få reda på vad en uppgradering ger. Trodde bla att OCR bara var i den betalda, men så är det tydligen inte (lyckades få en avfotograferad white board att delvis bli sökbar). Så är det delning som inte funkar?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Använder ni den betalda Evernote, eller gratisversionen? Vore bra att få reda på vad en uppgradering ger. Trodde bla att OCR bara var i den betalda, men så är det tydligen inte (lyckades få en avfotograferad white board att delvis bli sökbar). Så är det delning som inte funkar?

Kommer inte ihåg riktigt hur det låg till. Har haft Evernote i flera år. Tror det var så att det inte räckte till med utrymme i gratisversionen.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Använder ni den betalda Evernote, eller gratisversionen? Vore bra att få reda på vad en uppgradering ger. Trodde bla att OCR bara var i den betalda, men så är det tydligen inte (lyckades få en avfotograferad white board att delvis bli sökbar). Så är det delning som inte funkar?

Jag fick Evernote i den senaste Macheist'en med 15 månader pro inkluderat. Har inte kommit igång riktigt med att använda den men jag testar lite olika saker då o då

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-30 18:17

Här är hela listan med premium-funktionerna: Skaffa Evernote Premium | Evernote

Viktigast för mig är:

  • PIN-lås. Vissa av mina anteckningar vill jag inte ska vara tillgängliga för tjuven som tar min mobil.

  • Sökning i PDF:er. Är inte säker på om PDF:er som har inbäddad text är sökbar redan i gratisversionen. Men betalningsversionen gör hur som helst även inskannade PDF-dokument någorlunda sökbara.

  • Dela redigerbara anteckningar. Jag tror att gratis-användare visserligen kan dela anteckningar för visning, men inte dela för redigering.

  • Snabbare OCR-indexering - Premiumkunder går före i kön till OCR på Evernotes servrar.

  • Offline-anteckningsböcker. På resande fot är det inte alltid säkert att man alltid jämt kan vara uppkopplad.

Bevaka tråden