Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meddelanden - detta otyg. Synkar uselt, slöar ned datorn, total oreda.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som får rätsida på Meddelanden?
För det första avskyr jag att man döper ett program till något så totalt osökbart som "Meddelanden".
För det andra lämnar själva programmet MYCKET att önska. Meddelanden i Meddelanden (meta) hamnar i total oordning, och läggs alltså inte i kronologisk ordning som jag antar är tanken. Istället ligger alltid huller om buller efter varje synk. Dessutom blir åtminstone min dator förbenat slö så fort jag öppnar programmet, eller så fort det försöker synka trådlöst från iPhonen.

Finns det NÅGOT att göra åt detta? Min enda lösning tills vidare är att strunta i att använda programmet, vilket är tråkigt då jag gillar grundfunktionen som låter mig slippa att knappa långa meddelanden på iPhonens lilla as till tangentbord. Ingenstans i några trådar jag hittat verkar någon lösning stå att finna. Hjälp!

Macbook Pro 2.8 Ghz Intel Core i7
4GB 1333 Mhz
OS X 10.8.2

iPhone 4S 16GB
iOS 6

Har du haft Betan installerad tidigare?

Jag använder Messages både på Air och MBP iofs så har jag SSD och betydligt mer ram än du men det ska inte spela någon roll. Mina meddelande synkas korrekt, snabbt och utan att något blir segt överhuvudtaget.

Å andra sidan kanske jag har 12 konversationer igång som mest. Vet inte om det spelar roll dock.

Osökbart namn? Jag tycker att det verkar enkelt

Övriga problem känner jag inte heller igen. För mig visas allt i rätt ordning och grupperat på samma sätt som på telefonen och ipaden.

Men vad menar du med trådlös synkning från Iphonen? Inte synkar väl Meddeladen på datorn från Iphonen?

BlackSmp
Om man försöker googla svar på problemet så är Messages inte särskilt sökoptimerat.

Problemet är väldigt vanligt, finns en uppsjö trådar. Ex. 10.8.2 Messages: iMessage sorting messed up - MacRumors Forums

Och jo, visst synkar Meddelanden från iPhone. Alla iMessage-konversationer synkas iPhone-Meddelanden och vice versa. Menar du att du har två olika konversationer med dina polare? En på IPhone och en i Meddelanden? Måste ju vara väldigt krångligt att hålla reda på saker och framför allt att leta efter ex länkar/info som ni postat till varandra?

grenhall
Inte aktivt installerat någon form av beta. Bara updaterat när programuppdateraren bett mig att göra det.

Ok, så det var det som du menade med att söka:) Men det borde inte vara så svårt. Sök på Imessage istället.

Då är det samma förvirring när det gäller att synka. Som jag ser det så synkar inte din dator mot din telefon för du får meddelanden till din dator utan att den kopplar upp sig mot din telefon. Dator (och övriga device) synkar mot Apples meddelandeserver och det ser jag inte som samma sak att datorn synkroniseras mot/med telefonen.

Men ok, då är det utrett.

Senast redigerat 2012-12-12 20:41

Eller sök på "Messages OSX" så lär du få upp svar på alla dina frågor.

Fick lov att öppna Meddelanden (med stort M) och klicka ur iMessage under "Konton" för att slippa få upp meddelanden (med litet m) hela tiden trots att programmet inte är öppet.

Apples App-utveckling är fan på dekis iPhoto och iMessage är båda väldigt oanvändarvänliga program med flera grundläggande brister - där man helt enkelt har för bråttom att få ut programmen. Och nya iTunes ska vi såklart inte prata om. Tråkigt, det är ju de tre programmet som hanterar tre av mina största användningsområden. Tråkigt att behöva säga att det var bättre förr.

Meddelanden (med stort M, programmet) fortsätter att irritera mig. Ingen lösning på synkproblemet - har helt enkelt slutat använda Meddelanden - men TROTS detta så fortsätter meddelanden (med litet m, alltså de jag tar emot) att komma upp som små notifications i högra hörnet. Och en röd siffra syns vid Meddelanden när jag har olösta meddelanden - TROTS att jag inte har programmet igång. Har inte haft det öppnat på flera veckor, och jag hittar verkligen inte var jag kan stänga av detta jäkla otyg. Dessutom är det ett drygt ploppande ljud varje gång - och det GÅR INTE att stänga av. Nån som vet hur man kan lösa detta?

Och nu som tycker att "öh vad enkelt att söka, gör bara så här" - det ändrar fortfarande min åsikt om att namnet på programmet är HELT värdo. Googla typ "turn off messages in os x" så får ni se hur jäkla precisa svar ni får - programmet är inte sökmotorsoptimerat. Håller ni inte med så har ni fel!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-12-26 19:57

Prova att stänga av via System Preferences -> Notifications -> Messages och ändra där till None (jag kör med Engelskt därav har jag inte helt koll på vad det heter på Svenska) så skall du iaf slippa bli notiserad vid nya meddelanden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-26 22:50

Jag tycker det är väldigt logiskt att klicka ur Konton om man inte vill ha information om det kontot...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-26 23:21

Notiscenter- -> kugghjulet

Bocka ur spela upp ljud.

Eller gå in i programmets inställningar och ta bort ljudet där.

Prova att googla: 'turn off messages sound in mountain lion'. Att det heter 'Meddelanden' rör till det lite, och förenklar mycket på samma gång. I stil med Anteckningar, Kalender och Kontakter.

Inget program är perfekt (?), men det skulle vara intressant att höra vilka grundläggande brister du anser iPhoto och Meddelanden har.

Detta är ett typexempel på varför man ska ha operativsystem + appar på engelska....

En enkel fråga: Vilket problem hade varit löst om man hade haft ett engelskt os i detta fall?

Senast redigerat 2012-12-27 07:19
Ursprungligen av BlackSmp:

En enkel fråga: Vilket problem hade varit löst om man hade haft ett engelskt os i detta fall?

Felsökningar på engelska genererar alltid mycket mer kvalitativa svar.

Jag håller inte med om att det är ett tillräckligt bra skäl för de flesta att köra ett OS på något annat språk än sitt modersmål. Trots allt så tillbringa du minimal tid med felsökning och för de flesta är det trots allt lättare att läsa och förstå sitt modersmål än engelska.

Citat:

Och nu som tycker att "öh vad enkelt att söka, gör bara så här" - det ändrar fortfarande min åsikt om att namnet på programmet är HELT värdo. Googla typ "turn off messages in os x" så får ni se hur jäkla precisa svar ni får - programmet är inte sökmotorsoptimerat. Håller ni inte med så har ni fel!

På samma sätt så föredrar jag namn på saker och ting som talar om vad det är än att de är "sökmotoroptimerade" som TS önskade. Meddelande är rätt namn, det beskriver vad det rör sig om. Det blir enklare att förstå även om det kanske blir "ogooglebart"

Och när jag läser TS inlägg igen, så blir jag trött. Varför överhuvudtaget ställa frågor när du ändå är så enbarmeligt förlämpande? Men det är väl så att du inte är ute efter att hitta en lösning på dina problem - du vill bara skälla som en bandhud - men det är så enformigt.

Senast redigerat 2012-12-27 18:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller inte med om att det är ett tillräckligt bra skäl för de flesta att köra ett OS på något annat språk än sitt modersmål. Trots allt så tillbringa du minimal tid med felsökning och för de flesta är det trots allt lättare att läsa och förstå sitt modersmål än engelska.

Ja men dom flesta guider till program, installationsanvisningar osv. är på engelska. Men det är upp till var och en.

håller med OP, mitt "meddelanden" fungerar inte korrekt i mac os x (macbook pro) heller..
som han nämnde lägger sig meddelanden inte i rätt ordning som man fick dem/skickade dem.

och det är inte heller alltid som de imessage man skickar dyker upp där heller, t.ex om jag skickar ett meddelande från mobilen och får svar på det så syns kanske inte mitt meddelande sedan i meddelande på datorn (eller personens svar, eller båda..)

Citat:

"Jag tycker det är väldigt logiskt att klicka ur Konton om man inte vill ha information om det kontot... "

Då tror jag du missförstod mig. Jag vill gärna ha information och notiser om kontot när programmet är öppet, problemet var att det fortsatte droppa in notiser även när programmet var nedstängt.

Citat:

Och när jag läser TS inlägg igen, så blir jag trött. Varför överhuvudtaget ställa frågor när du ändå är så enbarmeligt förlämpande? Men det är väl så att du inte är ute efter att hitta en lösning på dina problem - du vill bara skälla som en bandhud - men det är så enformigt.

Tjaa..i detta fall så berodde min frustration på att besserwissrar som du försöker påstå att Meddelanden skulle vara ett sökoptimerat namn. Men det är inget du behöver ligga och våndas över. Vi får enas om att tycka olika. Jag hävdar fortfarande att ett prefix typ Macmessage eller vad som helst hade gjort det mer optimerat att söka support på. Andra tycker annorlunda. Nåja...det var hur som helst inte det som tråden handlade om i första hand. Så nu kan vi väl glömma namnrelaterade diskussioner och fokusera på det funktionella?

Citat:

Inget program är perfekt (?), men det skulle vara intressant att höra vilka grundläggande brister du anser iPhoto och Meddelanden har.

När det gäller meddelanden tycker jag att det sammanfattas rätt bra i denna tråd. Som jag kommer in på nedan så kan jag inte skicka meddelanden om iPhonen är låst - något som funkade tidigare. Programmet hänger sig ofta. Mina meddelanden hamnar i total oordning under i Meddelanden - alltså fungerar inte historiken särskilt bra.

När det gäller iPhoto så tycker jag det är b att man inte kan infoga en kommentar/bildtext till varje bild. Jag tycker dessutom att bildströmmen mest är kaos. Har bildströmmen aktiverad, men en problematik med detta är att om jag vill radera en bild så måste jag radera den från TRE ställen. Iphone, bildström, iPhoto. Inte särskilt optimalt, och mig veterligen finns det ingen synkmöjlighet där. Alltså ser mina tre bibliotek lite olika ut. Dessutom försvann en uppsjö bilder när jag uppdaterade OS senast. Jag har googlat runt och vet att det ska gå att på något sätt rota ut dom ur library-filen - men att det ens ska behövas är såklart dåligt. Jag känner mig helt enkelt otrygg med att ha iPhoto som bildbibliotek.

__________________________

Till tidigare Meddelanden-problem kan nu läggas att det inte går att skicka meddelanden från Meddelanden om inte iPhonen är aktiv. Alltså måste jag låsa upp iPhonen varje gång jag ska skicka ett meddelande från macbooken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 18:58
Ursprungligen av petersays:

Har bildströmmen aktiverad, men en problematik med detta är att om jag vill radera en bild så måste jag radera den från TRE ställen. Iphone, bildström, iPhoto. Inte särskilt optimalt, och mig veterligen finns det ingen synkmöjlighet där. Alltså ser mina tre bibliotek lite olika ut.

Det där förstår inte jag.

Så fungerar inte bildströmmen utan det är en din bildplats i molnet som du har tillgång till från dina iOS-enheter och nya iPhoto på din Mac Så länge du använder samma konto på alla enheterna så ska du ha tillgång till samma bildström och borttagna bilder som tas bort från bildströmmen är då inte längre tillgängliga på någon av dina enheter. Att sitta och rensa på var enhet, så ska det givetvis inte fungera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-14 20:43
Ursprungligen av petersays:

När det gäller iPhoto så tycker jag det är b att man inte kan infoga en kommentar/bildtext till varje bild.

Om du trycker CMD + I så får du upp lite grejer till höger om bilden:

Ursprungligen av petersays:

Jag tycker dessutom att bildströmmen mest är kaos.

Bildström skiljer sig lite från vad Apple brukar göra - saker som man förstår och kan använda direkt. Eftersom bildström som koncept är nytt och abstrakt så behöver man kanske lägga en 10-15min på att studera hur det fungerar vilket jag som datornörd fick göra. Väl investerade 10min vill jag tillägga. Apple har mycket info och hjälp på ämnet.

Ursprungligen av petersays:

Har bildströmmen aktiverad, men en problematik med detta är att om jag vill radera en bild så måste jag radera den från TRE ställen. Iphone, bildström, iPhoto.

Njae, en eller två borde räcka beroende på om bilden har importerats till iPhoto eller inte. Sålänge det inte är nåt beklämmande på bilderna i bildströmmen så är det väl bara att låta dem vara?

Ursprungligen av petersays:

Dessutom försvann en uppsjö bilder när jag uppdaterade OS senast.

Oj, det var tråkigt att höra. Starta en annan tråd med det ämnet så får du bergis hjälp att lösa den frågan, om det går dvs!

Ursprungligen av petersays:

Jag känner mig helt enkelt otrygg med att ha iPhoto som bildbibliotek.

Strunt i det då! Kliv upp ett steg och kör med Lightroom eller Photoshop Elements!

Ursprungligen av petersays:

Till tidigare Meddelanden-problem kan nu läggas att det inte går att skicka meddelanden från Meddelanden om inte iPhonen är aktiv. Alltså måste jag låsa upp iPhonen varje gång jag ska skicka ett meddelande från macbooken.

Det har inget med det att göra, jag skickar och tar emot iMessage med telefonen avstängd!

Själv tycker jag bildström är det bästa som uppfunnits efter skivat bröd - bilder som överförs automagist till datorn för användning och backup! Ta en bild, starta iPhoto, välj den färska bilden dela/exportera o - BANG! På en halvminut är bilden på vad jag käkade vart jag vill på jordklotet!

Senast redigerat 2013-01-16 14:40

reboot81: Tack för väldigt många och väldigt bra svar! Ska genast kolla upp allting!

1
Bevaka tråden