Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk - TimeMachine eller kloning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den iMac jag köpte 2009 har en 1 TB Seagate HD som riskerar att fallera. Därför sätter Apple gratis in en ny. Jag funderar på att göra en kloning av hårddisken och ta med mig. Jag vet inte vad Apple tycker om det, i deras uppdrag ingår att installera från systemskivan med Snow Leopard. Jag köpte min iMac med en 100 GB partition med Leopard, som jag numera aldrig använder. Senare har jag köpt Lion.

Jag ser två alternativ, vilket är bäst?

Alternativ 1
1. Radera partitionen Leopard (incl. Leopard 10.5).
2. Göra backup på TimeMachine
3. Installera Snow Leopard (10,6) på den nya hårddisken
4. Installera Lion (10,7) på på den nya hårddisken
5. Återställa data från TimeMachine med hjälp av Flyttassistenten

Alternativ 2
1. Radera partitionen Leopard (incl. Leopard 10.5).
2. Göra backup på TimeMachine
3. Anslut en 500GB HD, formatera. Namn på HD: Clone
4. Skapa en kopia av Macintosh HD på Clone
5. Byt ut Seagate HD.
6. Anslut Clone och gör en boot men alt-tangenten nedtryckt.

1. Gör en klon av den partition du vill behålla.
2. Låt Apple göra hårddiskbytet (spelar ingen roll vad de installerar eller inte installerar på den nya disken).
3. Installera Lion. (I förväg kan du lägga ut Lion-installationsfilen på ett USB-minne, så kan du installera Lion direkt, utan att behöva gå omvägen via att först installera Snow Leopard).
4. Använd Flyttassistenten för att hämta tillbaka program och inställningar från klonen.

eller

3. Boota från klonen
4. Lägg tillbaka klonen till den nya disken.

Tack Jesper, jag hann blinka innan jag fick svaret!
Jag är osäker på om det behövs ett speciellt kloning-program eller om man kan göra kloningen så här enkelt?

Cloning a Macintosh Hard Disk - YouTube

Du kan använda SuperDuper eller Carbon Copy Cloner för att klona disken. Båda är riktigt bra programvaror.

Tack Joacim! Nu har jag gjort en exakt kopia av Macintosh HD med hjälp av Carbon Copy Cloner (trevligt program). Det tog 03:57:22 att kopiera 397,54 GB. Enligt Finder använder Macintosh HD 408,55 GB på . Litet svinn får man tåla...

1
Bevaka tråden