Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS6: problem med numrerad lista som format

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill göra ett format för numrerade listor. Det finns ett stort antal uppräkningar a la 1, 2, 3 ,4 i dokumentet. Jag vill att det ska starta på 1 vid varje uppräkning.

Under valet Punkter och numrering finns följande val:

"Fortsätt från föregående..." Om detta aktiveras så blir nästa serie i dokumentet 5, 6, 7...

"Börja från [1]" Med det här valet så får jag serien 1, 1, 1, 1 i alla serier.

Det finns även ett val "Starta om numrering..." som är grått oavsett hur jag gör, men krysset sitter där så jag vill ändå inte ändra på den.

Fråga: hur gör man för att skapa ett format som ger serien 1, 2, 3 vid varje ny händelse som man använder formatet?

Enkelt…

Skapa två taggar. Den första är en helt vanlig numrering , t.ex. "Numrerad lista" medan den andra taggen "Numrerad lista (n=1)" ärver egenskaper från den första, men har en viktig skillnad nämligen att den börjar med 1.

Varje gång du vill att numreringen skall börja med 1 väljer du taggen "Numrerad lista (n=1)" istället för "Numrerad lista".

Ursprungligen av The Real Viking:

Enkelt…

Skapa två taggar. Den första är en helt vanlig numrering , t.ex. "Numrerad lista" medan den andra taggen "Numrerad lista (n=1)" ärver egenskaper från den första, men har en viktig skillnad nämligen att den börjar med 1.

Varje gång du vill att numreringen skall börja med 1 väljer du taggen "Numrerad lista (n=1)" istället för "Numrerad lista".

Det där förstod jag inte mycket av... jag antar att du med tagg menar det som heter "Märkord" eller? Kan någon visa med skärmklipp?

Jag litar fullt på att det du föreslår funkar men jag får ett logiskt huvudbry av det här. Det finns inget i inställningarna för i styckeformat som säger mig att det inte ska funka med bara dom inställningarna. Alla valen finns där redan vad jag kan se. Det där med taggar blir ungefär som "testa med ett bananskal på huvudet så funkar det".

Därför undrar jag även om det där med taggar är det ENDA sättet att lösa det här på?

Nej, med tagg menar jag paragraph tag, dvs styckeformat. Ursäkta att jag använder facktermer...

Du skapar två styckeformat, t.ex. Numrerad lista och Numrerad lista (n=1).

Numrerad lista (n=1) ärver alla egenskaper från Numrerad lista och sedan ställer du in att Numrerad lista (n=1) ska börja på 1.

I vanliga fall använder du Numrerad lista, men där du vill att listan ska börja på 1 väljer du Numrerad lista (n=1) istället på första punken i listan.

Det där med att ärva formatet har väl inget med grundproblemet att göra? Praktiskt om listorna ska vara snarlika men för övrigt påverkar det väl inte numreringen?

Åtminstone inte här. Vad jag än hittar på med funktionen "Börja om" så får jag bara serier på 1, 1, 1, 1 när jag testar.

Skulle du kunna visa med skärmklipp eller genom att lägga upp en ID-fil med rätt inställningar?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-26 21:03

För mig funkar detta. Eller har jag missförstått?

@filuren

Jag håller på med en bok så all text ligger flödande i ett textblock. Du har två textblock där så då börjar den om på 1 automatiskt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-26 23:13

Då är jag med.

Jag testade Vikingens upplägg, och det funkar ju fint.

Funkar inte här.

Kan du zippa ID-filen och lägga upp här så jag kan jämföra?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-26 23:19

Vet inte hur man skickar zip här, så den kommer i PM.

Ursprungligen av filuren:

Vet inte hur man skickar zip här, så den kommer i PM.

Du klickar på Utökad svarsruta först, men PM går bra.

Vilken version kör herrarna? Jag har senaste CS6 v. 8.0.1.406.

Jag öppnar filen från filuren, kladdar dit några nya rader, klickar på formatet och får 1, 1, 1, 1. Se bild.

Kan även tillägga att nu är jag hemma. Problemet såg jag i jobbdatorn.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-26 23:29

CS6 v 8.0.1 här.

Markera dina fyra nya rader, högerklicka i styckeformat på nummerlista n=1 och välj "Använd 'nummerlista n=1', därefter nästa". Alternativt skriv bara första raden (sfsf) och gör retur, fortsätt skriv.

Det där funkar men det är samma sak som att:

A. markera första raden - välja det ena formatet

B. markera resten - välja det andra formatet

om formaten inte är syskon

Det finns alltså inget sätt att få Indesign att göra det här automatiskt i en bok? Är det verkligen möjligt?

Vad betyder den där inställningen "starta om numreringen.." som är grå?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-26 23:48

Du behöver inte markera A, välja format och sedan B och välja nästa. Välj istället hela texten du vill ha som lista och högerklicka på styckeformatet och välj "Använd 'formatet', därefter nästa".

Det enda sättet jag kan tänka mig, om man vill ha full automatik, är att köra med kapslade format. Men då krävs ju särskiljande egenskaper som troligen fattas här. (Kapslade format är inte mitt starkaste kort.)

Fördjupande svar om detta samt det gråmarkerade alternativet lämnar jag med varm hand vidare till någon mer kunnig.

Ursprungligen av filuren:

Du behöver inte markera A, välja format och sedan B och välja nästa. Välj istället hela texten du vill ha som lista och högerklicka på styckeformatet och välj "Använd 'formatet', därefter nästa".

Jo jag hängde med på det där och det funkar. Det jag inte gillar är att jag inte bara kan markera det som ska vara numrerat och sen välja ett format på vanligt vis. Jag förstår inte varför version 8 av InDesign ska ha den begränsningen.

Ursprungligen av filuren:

Det enda sättet jag kan tänka mig, om man vill ha full automatik, är att köra med kapslade format. Men då krävs ju särskiljande egenskaper som troligen fattas här. (Kapslade format är inte mitt starkaste kort.)

Fördjupande svar om detta samt det gråmarkerade alternativet lämnar jag med varm hand vidare till någon mer kunnig.

Tror inte det går med kapslade format. Det man gör då är att man hänger på Teckenformat efter vissa givna förutsättning. Teckenformat har inga inställningar för listor vad jag kan se.

Ursprungligen av Anders T:

Jo jag hängde med på det där och det funkar. Det jag inte gillar är att jag inte bara kan markera det som ska vara numrerat och sen välja ett format på vanligt vis. Jag förstår inte varför version 8 av InDesign ska ha den begränsningen.

Metod A: Vissa människor, t.ex. jag, vill att numreringen skall fortsätta efter att den första nummerlistan tagit slut och ett vanligt stycke kommer emellan och sedan fortsätter nummerlistan vidare.

Metod B: Andra vill som du att det börjar på 1 igen vid varje nummerlista.

Hur skall programmet veta vad vi vill göra eller inte göra - programmet kan inte läsa våra tankar.
Möjligen går det att lägga till en sådan option i framtida InDesign, där du ställer in i styckeformat, hur du vill att det skall bete sig.

Så länge denna option inte finns är det bäst att programmet beter sig som det gör nu för det kan tillfredsställa båda grupper (dock lite mer arbete för Metod B). Om programmet gjorde som du ville från början (Metod B) skulle det inte vara möjligt att göra Metod A.

Du kan alltid underlätta ditt arbete med att ställa in i ditt styckeformat "Next Style" Numrerad lista. Varje gång du skriver i Numrerad lista (n=1) och du slår retur, så hoppar den automatiskt till Numrerad lista.

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur skall programmet veta vad vi vill göra eller inte göra - programmet kan inte läsa våra tankar.
Möjligen går det att lägga till en sådan option i framtida InDesign, där du ställer in i styckeformat, hur du vill att det skall bete sig.

InDesign behöver inte läsa mina tankar - det räcker att den läser de val jag gjort i dialogrutan.

I det här fallet så frågar InDesign om jag vill:

A. Fortsätta
B. Börja om

Det finns ingen gordisk knut här. Frågorna är ställda och jag har svarat, men InDesign klantar till funktionen på ett onödigt dumt sätt.

- - -

InDesign förstår vad en lista är dvs ett antal stycken som kommer efter varandra som hör ihop. Men i fallet börja om så förstår den inte längre att styckena hör ihop. Då behandlas varje nytt stycke som en ny lista.

Så det InDesign gör nu ser ut så här

A. Fortsätta (behandla alla närliggande stycken med samma format som en enhet och räkna upp från föregående uppräkning)
B. Börja om (INTE behandla alla närliggande stycken som en enhet. Istället behandla varje stycke som en ny lista)

För mig vore det mer logiskt att den i både A och B behandlade alla närliggande stycken som en lista. Då skulle även funktionen Börja om betyda att den började om.

Om InDesign kan fatta att "förra siffran var en 4:a så den här gången ska jag börja med en 5:a" så borde den väl lika gärna kunna fatta det här: "förra siffran var en 4:a men den här gången ska jag börja om så då blir det en 1:a"

Jag har haft exakt samma problem med fotnötter.... Kan inte ha automatisk numrering och börja om på ett för varje ny grupp.
/m

Ursprungligen av martinator:

Jag har haft exakt samma problem med fotnötter.... Kan inte ha automatisk numrering och börja om på ett för varje ny grupp.
/m

Du har tre möjligheter när det gäller fotnoter/fotnötter:

  1. Löpande (genom hela boken - .indb fil)

  2. Börja om på 1 i varje dokument (i boken)

  3. Börja på 1 på varje sida (i dokumentet)

Kanske inte det svar du var exakt ute efter…

Om du är ute efter flera parallella fotnots trådar i ett dokument, så är det bara Mellel som klarar detta.

Har Viking någon kommentar angående inlägg #19?

Ursprungligen av Anders T:

Har Viking någon kommentar angående inlägg #19?

Jag hade själv gärna sett en option som man kan slå på i styckeformatet, så att InDesign känner av om nummerlistan skall börja på 1 efter ett annat styckeformat kommer emellan dessa två nummerlista styckeformaten. Det borde inte vara så svårt för Adobe att implementera en sådan option i InDesign.

Med en sådan option kan man tillfredställa båda grupperna som använder var sin metod som jag nämnde i inlägg #18.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade själv gärna sett en option som man kan slå på i styckeformatet, så att InDesign känner av om nummerlistan skall börja på 1 efter ett annat styckeformat kommer emellan dessa två nummerlista styckeformaten. Det borde inte vara så svårt för Adobe att implementera en sådan option i InDesign.

Det som jag far efter är det inte behövs någon ytterligare option. Det finns redan ett val i dialogrutan för att starta om på 1. Vad skulle det extra valet bestå av? Att verkligen börja om på 1?

Ursprungligen av Anders T:

Det som jag far efter är det inte behövs någon ytterligare option. Det finns redan ett val i dialogrutan för att starta om på 1. Vad skulle det extra valet bestå av? Att verkligen börja om på 1?

Ja, optionen verkar redan finnas där i InDesign CS6, men är grålistad hos mig (vet ej varför), så jag kan inte testa det. Som jag uppfattar det så borde den automatiskt börja på 1, när en ny grupplista dyker upp.

Att den är grålistad tyder på att funktionen finns med inte är aktiv och varför den inte är aktiv vet jag inte.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, optionen verkar redan finnas där i InDesign CS6, men är grålistad hos mig (vet ej varför), så jag kan inte testa det. Som jag uppfattar det så borde den automatiskt börja på 1, när en ny grupplista dyker upp.

Att den är grålistad tyder på att funktionen finns med inte är aktiv och varför den inte är aktiv vet jag inte.

Jag menar inte den optionen. Jag menar att optionen redan finns där sett ur ett logiskt GUI-perspektiv (men inte sett till den aktuella funktionen). De frågar redan i sitt GUI om jag vill börja om på 1.

De frågar inte så här: "Vill du börja om på 1 och strunta i att göra en numrerad lista?" dvs 1, 1, 1, 1

Faktum 1. Funktionen Lista handlar om att göra listor
Faktum 2. Funktionen Numrerad lista handlar om att räkna upp nummer i en lista
Faktum 3. InDesign frågar om jag vill börja om på 1 eller fortsätta från föregående uppräkning
Faktum 4. När InDesign frågar om jag vill fortsätta räkna så behåller den uppräkningen över till nästa stycke.
Faktum 5. När InDesign frågar om jag vill starta om på 1 så bryts uppräkningen. Nu betyder plötsligt nästa stycke i listan en ny lista.

Jag är en nyfiken själ och försöker förstå varför de gjort så här? Det är helt ologiskt som jag ser det men jag kanske missar något. Är det ett arv av äldre InDesign?

- - -

Jag har även sett det här nu:

1. Jag lägger på formatet med Börja om på 1 på ett antal textstycken. Jag får då 1, 1, 1, 1 enligt tidigare.
2. Jag klickar på menyknappen "Punktlista" och siffrorna byts till • • • •
3. Jag klickar på menyknappen "Numrerad lista" och voila så har jag 1, 2, 3, 4, 5

Om jag gör samma experiment utan något format så får jag också numrerade listor som alltid börjar om på 1. Grundfunktionen verkar vara att alltid börja om på 1 när det blir en ny lista i samma textblock. Så om jag nöjer mig med Brödtext-formatet för mina listor så kan jag klicka på den knappen bara.

Men varför kan man inte göra ett styckeformat som gör precis samma sak som grundfunktionen?

Jag Alt-klickar sen på menyknappen Numrerad lista och får upp en dialogruta för listor. Den ser ut som dialogrutan i Styckeformat men med en skillnad. Valet för Fortsätta/Börja har ett tredje läge som är "inget valt". Vet inte vad det betyder men nämner det ändå.

- - -

Det grå tillvalet i dialogrutan har med listor i fler nivåer att göra. Det går att aktivera men har väl inget med tråden här att göra vad jag kan se.
Numbered Lists

1
Bevaka tråden