Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmen jag spelade in blev hackig. (Snapz Pro X)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag spelade in en entimmes dokumentär med Snapz Pro X, men när jag tittade på det blev det hackigt. Så har det inte blivit förut. Varför blir det så? Vad kan jag göra för att få inspelningen att bli normal igen? Är inte så sugen på att göra om allt igen lixom. Frameraten var först på 10 så jag ändrade till 30 men det blev ingen skillnad.

Inspelningsprogammets inställningar:
http://img843.imageshack.us/img843/646/sssebq.jpg

Film info:
http://img211.imageshack.us/img211/1882/nnnd.jpg

Senast redigerat 2012-11-22 14:54

Har aldrig gjort så långa inspelningar med Snapz men att filen bara är 5MB stor när den är en timme lång säger mig att det är något som saknas, alt att något blev fel i komprimeringen. Testa att exportera till en annan kvalitet(istället för H.264)

Bifogar ett exempel på en 20 sekundersfilm som är 5.8MB stor/liten

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-22 17:13

Har man spelat in skit så spelar det ingen roll om man ändrar frame rate.
Var finns dom andra 20 bildrutorna/sekund som fattas? Inte i din inspelning i alla fall.

  • Medlem
  • 2012-11-22 18:05

Det står på Snapz Pro X hemsida att den inte spelar in DRM-skyddat material. Kanske därför? Om det gäller webb-tv kan jag rekommendera Pirateplayer som i stället laddar ned det strömmande materialet i filmformat. Man kan oftast välja olika upplösningar. Quick Time Player (X) har ju också skärminspelningsfunktion, men den har jag inte testat mer än någon gång (och inte fått med ljudet).

Ursprungligen av alix:

Det står på Snapz Pro X hemsida att den inte spelar in DRM-skyddat material. Kanske därför? Om det gäller webb-tv kan jag rekommendera Pirateplayer som i stället laddar ned det strömmande materialet i filmformat. Man kan oftast välja olika upplösningar. Quick Time Player (X) har ju också skärminspelningsfunktion, men den har jag inte testat mer än någon gång (och inte fått med ljudet).

Fast om man spelar in sin skärm så känns väl DRM'en inte av eller gör den det? Iofs framgår det inte så tydligt av TS inlägg vad det är som spelats in eller hur, jag antar dock att denne lagt en ruta över hela eller delar av skärmen o spelat in det som visats där.

Om det är en film där det går att få tag i dess länk så kan du testa Keepvid: KeepVid: Download and save any video from Youtube, Dailymotion, Metacafe, iFilm and more!

Ursprungligen av alix:

Det står på Snapz Pro X hemsida att den inte spelar in DRM-skyddat material. Kanske därför? Om det gäller webb-tv kan jag rekommendera Pirateplayer som i stället laddar ned det strömmande materialet i filmformat. Man kan oftast välja olika upplösningar. Quick Time Player (X) har ju också skärminspelningsfunktion, men den har jag inte testat mer än någon gång (och inte fått med ljudet).

Pirateplayer funkar inte längre på mac sedan Qbrick bytt ström.
/m

  • Medlem
  • 2012-11-23 14:22
Ursprungligen av martinator:

Pirateplayer funkar inte längre på mac sedan Qbrick bytt ström.
/m

Jag vågar inte uttala mig generellt som du gör, för jag laddar bara ned SVT Play, och jag testade nyss, och det går bra att ladda ned med hjälp av Pirateplayer 0.4.3 i Mac OS X 10.6.8.

Edit: Lägger till bildbevis...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 19:36

Är inspelningen hackning så kan du troligen inte göra något åt det nu i efterhand.

Av min erfarenhet har Snaps Pro X varit ganska kass på skärminspelning. ScreenFlow gör jobbet mycket bättre. Handlar det om att spela in stömmad media finns oftast bättre alternativ än just skärm-inspelning.

Jag har försökt spela in denna dokumentär: TV 2 Sumo • Dokument 2: Dødsdømt og forlatt i Kongo

Finns det inga gratisprogram? I alla fall i nåt dygn eller så. Utan vattenstämpel.

Senast redigerat 2012-11-22 21:30
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-22 22:14
Ursprungligen av razzel:

Jag har försökt spela in denna dokumentär: TV 2 Sumo • Dokument 2: Dødsdømt og forlatt i Kongo

Finns det inga gratisprogram? I alla fall i nåt dygn eller så. Utan vattenstämpel.

Har du provat Pirateplayer?

Ursprungligen av joakimo:

Har du provat Pirateplayer?

Det går väl inte på en norsk sida.

  • Medlem
  • 2012-11-23 15:57
Ursprungligen av razzel:

Det går väl inte på en norsk sida.

Jo, NRK ska gå (har dock inte testat), men inte den sida du länkade till, i alla fall inte enligt Pirateplayers hemsida.

Har inte spelat in så långa filmer och använder Snapz mest för instruktionsfilmer baserat på vad som händer på skärmen. Har dock spelat in kortare sekvenser och det har funkat ok. Nu senast spelade jag in en sekvens från TV-nyheter som jag var intresserad av. 2 minuter 38 sekunder i 25 bilder per sekund gav en fil på 17.9 Meg med H264-komprimering. Inga hack och funkar fint i min iPhone 4.

I mitt tycke blir det bäst att komprimera så lite som möjligt i första steget, och sedan bearbeta det och spara om mer kompakt efteråt. H264 brukar ge minst storlek på filen.

Skippa stereoljud, som gör filen betydligt större, är ett annat bra tips for att få mindre filer, och detta inte verkligen behövs, t. ex. för bara en speakerröst. Prova också olika codexar för ljudet. Det kan göra ganska stor skillnad på filstorleken.

Låg framerate kan vara bra om man spelar in på skärmen. Så lite som 2 bilder per sekund kan funka bra, om man kommer ihåg att pausa lite extra när man väljer någon meny eller gör någon annan sak som tar väldigt kort tid.

Från svensk TV är det ingen mening med att köra över 25 bilder per sekund, eftesom det är det som används med PAL. Experimentera också med tätheten när det gäller keyframes. Ju tätarare steg man har, ju bättre kvalité blir det, samtidigt som filstorleken blir större (detta kan vara källan till ditt problem).

Ursprungligen av TouchCAD:

Så lite som 2 bilder per sekund kan funka bra

Jasså? Nån sa att 10 var alldeles för lite.
Ska testa några av dina tips.

Och tack alla för länkar till andra gratisprogram!

Här är nåt nytt program jag inte sett förr, Snagit: Snagit, Mac and Windows screen capture software from TechSmith
Finns en fri demo

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Här är nåt nytt program jag inte sett förr, Snagit: Snagit, Mac and Windows screen capture software from TechSmith
Finns en fri demo

Verkligen bra och lätt att lära sig Snagit. Spelade in en bossfight från wow. Det blev superlyckat. Fina instruktions videos också.

Jag köpte Viola efter tips i en annan tråd. Det är på rea nu, $4.99.
Jag tror att det kan spela in videosnuttar som spelas på skärmen också. Finns som trial så det går att testa innan köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-23 16:09

2 bilder per sekund låter knasigt och krångligt att jobba med skulle jag säga. Ett program som ScreenFlow kör alltid såg hög FPS som möjligt , sedan styr du vilken FPS din lagrade fil ska ha när du sparar ner den på disk. Mycket bättre lösning för att få snygga screen-captures. Dock räcker oftast 25 fps på det man sparar ner.

Men visst, det programmet kostar en slant.

Ska man fånga film "perfekt" måste man dock i stort sätt spara själva strömmen.

  • Medlem
  • 2012-11-23 16:12
Ursprungligen av Erik.dv:

... Ska man fånga film "perfekt" måste man dock i stort sätt spara själva strömmen.

Precis. Det fick mig dock att fundera på om "felet" kan bero på att man bara sparar en väldigt liten "ruta" på skärmen. Då blir den ju inte större än så, väl? Bättre att gå upp i helskärmsläge, antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-23 16:33
Ursprungligen av alix:

Precis. Det fick mig dock att fundera på om "felet" kan bero på att man bara sparar en väldigt liten "ruta" på skärmen. Då blir den ju inte större än så, väl? Bättre att gå upp i helskärmsläge, antar jag.

Ja….Det beror nog också på hur inspelningsprogrammet spelar in. Skärmen ritas upp i X Hz och inspelningen sker i Y Hz. Det kan ex. vara så att ett program spelar in 60Hz men att du har filmer som visas i 25Hz, då kan dessa ändå upplevas "ryckiga". Värre är om du datorn inte orkar spela in i en konstant hastighet. Det stötte jag ofta på när jag spelade in saker från World of Warcraft. Jag fick en film som var (typ) mellan 20 och 50 fps vilket inte går hem hos många media-spelare och speciellt inte redigeringsprogram.

Hur fan stoppar man en inspelning i Voila?!?!

Antingen klickar man på Voilas ikon bland ikonerna i menyn och väljer att stoppa inspelningen, eller så trycker man snabbkommandot som visades när du påbörjade inspelningen: shift+kommando+esc

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-23 20:11

Ingen aning då jag inte testat eller vet hur det funkar. Men prova esc-knappen. Annars tvångsavsluta. Om inte något av det funkar kan du alltid avsluta lämplig process m.h.a. Aktivitetskontroll.app.

Edit: tvåa. Och bättre svar hade nog ettan.

Jag listade ut hur man stoppar i Voila. Men jag fick inte med något ljud. Provade alla sätt.

(Så jävla konstigt eftersom jag har spelat in med samma program, på samma hemsida, lika mycket tid förut och då har det funkat. Snaps Pro X då alltså.)

Någon sa att jag skulle kryssa i Smoother i Snaps Pro X, och det gjorde susen. Nu funkar det!

Vilken frame rate skulle ni rekommendera av 10 och 20? Jag ser ingen skillnad.

Senast redigerat 2012-11-23 22:53
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-24 11:25

Ser du ingen skillnad ger ju 10 en mindre filstorlek. Annars gäller ju att ju högre desto bättre kvalitét (upp till vad man kan se).
Och vad gäller 2 bilder per sekund: gör man en instruktionsvideo där man spelar in sin egen bild från en monitor, räcker det ju. Det är mest bara "stillbilder" som visas under tiden man pratar. Men för en rörlig film funkar det ju inte.

Jag ska lägga upp det på YouTube så jag väljer nog 20.

Det konstiga nu är faktiskt att hemsidan hackar. Och en del i filmen blev ur synk. Livet är underbart!

Senast redigerat 2012-11-24 17:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 07:35
Ursprungligen av razzel:

Jag ska lägga upp det på YouTube så jag väljer nog 20.

Det konstiga nu är faktiskt att hemsidan hackar. Och en del i filmen blev ur synk. Livet är underbart!

YouTube föredrar tror jag legala videoformat, dvs:

- 1280x720 eller 1920x108 pixlar
- 24, 25, 30, 50 eller 60 fps

1
Bevaka tråden