Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av redmarathon:

Jag har beställt en Samsung 830 256 GB SSD, mina frågor. Min dator Mac Book Pro modell senare 2010 ( 2.46 GHz Intel Core 2 Duo) OS Lion.

Behöver jag ladda hem Trimstödet eller finns detta redan i OS Lions?
Vilket program är bäst att använda för att klona min befintliga hårddisk till SSD disken? Helst så användarvänligt som möjligt.
Finns det någon firmware som bör laddas hem för MAC, eller är det bara att tuta och köra med den nya SSD disken?

Testa Carbon Copy Cloner, det finns nog fler här som skulle rekommendera det.
Kolla vilken firmware du har på disken och kolla senaste hos tillverkaren. Jag hade redan senaste på min.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-11-12 12:19
Ursprungligen av redmarathon:

..
Vilket program är bäst att använda för att klona min befintliga hårddisk till SSD disken? Helst så användarvänligt som möjligt.
Finns det någon firmware som bör laddas hem för MAC, eller är det bara att tuta och köra med den nya SSD disken?

SuperDuper! är riktigt bra, som alternativ till CCC. Tycker själv att SuperDuper är bättre i ett senare skede, för att göra smidiga speglingar av bef. disk.
Men det är en smaksak.
Har även jag Samsung 830 250 utan TRIM aktiverat. Funkar bra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-11-09 23:48

Jag satte i en Samsung 830 256GB i min macbook pro late 2008 & sen aktiverade jag Trim, allting fungerar finfint än så länge

Vilket OS hade du lando?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-10 08:16

Kör Samsung 830 på fler maskiner utan trim. Funkar fint.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 12:30

Idag är det väl fördel SuperDuper då det är gratis medans CCC bara är gratis de första 30 dagarna.

Ursprungligen av zinned:

Idag är det väl fördel SuperDuper då det är gratis medans CCC bara är gratis de första 30 dagarna.

SuperDuper är inte gratis

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 17:34
Ursprungligen av ill_chrill:

SuperDuper är inte gratis

Nja, man kan använda det fullt ut för basic kloning under hur lång tid som helst men de extra funktionerna får man inte. I dessa ligger väl t ex inkrementell uppdatering av klon etc. Det är så jag har förstått det iaf.

CCC kan man bara använda de första 30 dagarna utan att betala, vad jag vet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 11:07

Hur är det med TRIM egentligen behövs det eller inte?
För läser man här så säger dom att det inte behövs.
TRIM and Mac OS X | Blog

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-13 11:38
Ursprungligen av lappen71:

Hur är det med TRIM egentligen behövs det eller inte?
För läser man här så säger dom att det inte behövs.
TRIM and Mac OS X | Blog

Precis som det står i din länkade artikel så behövs inte TRIM, förutsatt att SSDn har garbage collection i sin firmware.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-13 11:40
Ursprungligen av Vassius:

Precis som det står i din länkade artikel så behövs inte TRIM, förutsatt att SSDn har garbage collection i sin firmware.

Och hur vet man det? Kollade på Intel´s hemsida för tex Intel 330 men hittade inget.

Edit: Hittade här istället http://www.nordichardware.se/lagring/45739-intel-330-ny-mainstream-ssd-fran-intel-testad-i-raid.html?start=2

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-13 11:56
Ursprungligen av lappen71:

Och hur vet man det? Kollade på Intel´s hemsida för tex Intel 330 men hittade inget.

Edit: Hittade här istället Intel 330 - Ny mainstream SSD frÃ¥n Intel, testad i RAID - Intel SSD 330 - Maple Crest - www.NHW.se

Ja, tyvärr skyltas det sällan med den informationen när man ska köpa en ssd, så ofta får man googla sig fram till svar.

Ursprungligen av Vassius:

Precis som det står i din länkade artikel så behövs inte TRIM, förutsatt att SSDn har garbage collection i sin firmware.

Det här är högst felaktigt.

Alla SSD på marknaden har idag garbage collection (GC) med varierande effektivitet. TRIM underlättar för SSDs GC genom att påpeka att data raderats helt från vissa minnessceller - varpå de kan märkas som tomma och gå fortare att skriva till. TRIM och GC är alltså komplement till varandra och på alla OS utom OS X ska man se till att aktivera TRIM.

På OS X är implementeringen av TRIM inte standard utan lämpar sig bara för Apples SSD-firmware. Om du har en SSD som inte är Apple original får du alltså sämre prestanda med TRIM aktiverat än utan.

Jag vill minnas att jag skrivit det tidigare i tråden - men det borde kanske förtydligas. Vid tillfälle kan jag sätta ihop en förklarande text och se till att den läggs in i början av tråden.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Om du har en SSD som inte är Apple original får du alltså sämre prestanda med TRIM aktiverat än utan.

Källa på det?

Jag är absolut ingen TRIM-vurmare, bara intresserad av fakta för påståendet.

Ursprungligen av ill_chrill:

Källa på det?

Jag är absolut ingen TRIM-vurmare, bara intresserad av fakta för påståendet.

Ursprungligen av http://recoverymonkey.org/2011/05/05/os-x-ssdtunings-plus-performance-with-and-without-trim/:

The process does work. However, it seems it tries to run TRIM too aggressively, messing up with the random access optimizations some drives have.

Se uppgifterna i länken för mer info: OS X and SSD – tunings plus performance with and without TRIM | Recovery Monkey

Ursprungligen av hansfilipelo:

Tack!
Fast om man läser svaren längre ner så verkar folk fått lite olika resultat.
Blir lite sugen på att testa även om jag gärna följer - If it ain't broke, don't fix it
Författaren rekommenderar dessutom att köra TRIM ibland. Synd att det inte finns något ordentligt test av detta därute

Ursprungligen av ill_chrill:

Tack!
Fast om man läser svaren längre ner så verkar folk fått lite olika resultat.
Blir lite sugen på att testa även om jag gärna följer - If it ain't broke, don't fix it
Författaren rekommenderar dessutom att köra TRIM ibland. Synd att det inte finns något ordentligt test av detta därute

Att köra TRIM ibland genom att aktivera TRIM och använda funktionen "radera ledigt utrymme" i skivverktyget är absolut inte dåligt för din SSD. Detta motsvarar att göra en manuell TRIM-körning i t e x Intels toolbox på Windows. Kom bara ihåg att inaktivera TRIM efter en eventuell körning.

Det som däremot är värt att ta med sig är att TRIM på OS X allt för aggressivt (alltså inte enbart då disken är idle) märker block som tomma varpå det degraderar prestandan.

Senast redigerat 2012-11-13 19:43
  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-13 16:28

En fråga som kanske kan vara lite OT. Men kan det vara nån vits att ha extern disk med SSD och Thunderbolt att boota på?
Och ha alla program och sånt på också dårå och lagra dokument och sånt på en vanlig mekanisk disk.

Ursprungligen av Konrad:

En fråga som kanske kan vara lite OT. Men kan det vara nån vits att ha extern disk med SSD och Thunderbolt att boota på?
Och ha alla program och sånt på också dårå och lagra dokument och sånt på en vanlig mekanisk disk.

Javisst är det det. TB är snabbt nog för en SSD

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-13 17:25
Ursprungligen av ill_chrill:

Javisst är det det. TB är snabbt nog för en SSD

Ska nog testa med det sen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-13 17:03

Man kan maxa ut hastigheten på två SSD'er som man skriver till samtidigt utan att TB blir en flaskhals...

Satte in en Samsung SSD 840 PRO Series på 256 GB i en MacMini 6.2.
Black Magic, Disk Speed Test: 480/515 W/R

Jag har bytt hårddisk (Samsung SSD 830 256 Gb) nu i min MacBookpro modell senare 2010.

Upplever inte uppstarten så mycket snabbare, det tar faktiskt 45 sek, då har jag även bytt minnena till 8 GB ram, lite besviken eller så var min gamla hårddisk nästa lika snabb, bravo Hitachi.

Klonprogrammmet så var Super Duper bättre än CCC, upplevde Superduper som mer användarvänlig medans CCC stöte jag på patrull och kom inte vidare så jag fick slänga ut det och tankade hem SD och allt löste sig enkelt.

Det enda störande elementet just nu är att jag får upp mappen ColorControl vid uppstart hur får jag bort denna mapp att den inte kommer upp vid uppstart, sedan som jag tidigare sagt ingen större förbättring på uppstarts tiden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-13 21:33
Ursprungligen av redmarathon:

Jag har bytt hårddisk (Samsung SSD 830 256 Gb) nu i min MacBookpro modell senare 2010.

Upplever inte uppstarten så mycket snabbare, det tar faktiskt 45 sek, då har jag även bytt minnena till 8 GB ram, lite besviken eller så var min gamla hårddisk nästa lika snabb, bravo Hitachi..

Uppstartstiden borde vara runt hälften mot din tidigare disk så något är definitivt fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-13 22:53
Ursprungligen av redmarathon:

Jag har bytt hårddisk (Samsung SSD 830 256 Gb) nu i min MacBookpro modell senare 2010.

Upplever inte uppstarten så mycket snabbare, det tar faktiskt 45 sek, då har jag även bytt minnena till 8 GB ram, lite besviken eller så var min gamla hårddisk nästa lika snabb, bravo Hitachi.

Som Gordy skriver så verkar det vara något som är fel med din uppstartstid. Jag gick från ca 45 sekunder på min MBP 13" 2011, till mindre än 10 sekunder med en SSD. När jag bytte disk passade jag på att göra en helt ren installation efter att ha klonat den tidigare disken till en extern disk. Det verkar som att du skulle ha nytta av att göra det. Även min SSD en Samsung 830.

Provade läs och skrivhastighetenpå SSDn fick 253/200.
Hårddisken är fylld med 110 GB.

Att göra en ren installation så skulle min gamla hårddisk startat supersnabbt då innehållet i disken blir mindre, men jag vill ha den data som fanns på min gamla hårddisk på min SSD disk. Trots att den är fylld med 110 GB data så tycker man uppstarten skulle vara snabbare än vad den är nu.

Från start tar det 35 sek innan äppelloggan kommer fram sedan tar det 10 sek till innan allt har startat, (före äppelloggan har jag en tom skärm).

Senast redigerat 2012-11-14 00:08
Ursprungligen av redmarathon:

Provade läs och skrivhastighetenpå SSDn fick 253/200.
Hårddisken är fylld med 110 GB.

Att göra en ren installation så skulle min gamla hårddisk startat supersnabbt då innehållet i disken blir mindre, men jag vill ha den data som fanns på min gamla hårddisk på min SSD disk. Trots att den är fylld med 110 GB data så tycker man uppstarten skulle vara snabbare än vad den är nu.

Från start tar det 35 sek innan äppelloggan kommer fram sedan tar det 10 sek till innan allt har startat, (före äppelloggan har jag en tom skärm).

Vanligt fel vid kloning är att rooten får fel ägare, vilket kan leda till långa uppstartstider.

Kan du öppna terminalen och skriva "ls -la /" och posta output här?

Senast redigerat 2012-11-14 12:41
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vanligt fel vid kloning är att rooten får fel ägare, vilket kan leda till långa uppstartstider.

Kan du öppna terminalen och skriva "ls -la /" och posta output här?

Kan inte det här lika gärna göras med Visa Info?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 14:53

Funderar på att köpa en samsung 830, 256gb till min iMac 7.1

Vad är skillnaden på desktop kit och laptop kit.

Vad för 2.5" adapter är det man behöver köpa till eller ingår det i kittet?

Förutom adaptern så är det väl inte mer än sugproppar och rätt skruvmejslar som behövs... något mer? Har kikat en del på iFixit guiderna.

Öppnade terminalen och skrev det du rekommenderade hansfilipelo
-bash: ls-la/: No such file or directory
XXXX-XXXXXXXXs-MacBook-Pro:~ xxxxxxxxxxxx$
(Mitt namn i Versaler sedan mitt namn i gemener ihop skrivet)

Bevaka tråden