Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka rykten finns kring nästa iMac?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte nog med det, Intel har uppdaterat sina desktop-serier för länge sedan.

Apple är lata eller hinner helt enkelt inte med alla deras produkter och får prioritera.

Tycker att Apple får öka sin arbetsstyrka så att alla produkter får en rimlig uppdateringsfrekvens.
Min tanke är att Apple är ett premium märke och bör då hålla ett premium på sin uppdatering av hårdvaran. Det är idag inte okej att sälja 1.5 gammal hårdvara till premium pris.
Dåligt av Apple att inte kunna hänga med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 12:19
Ursprungligen av Hunter78:

Tycker att Apple får öka sin arbetsstyrka så att alla produkter får en rimlig uppdateringsfrekvens.
Min tanke är att Apple är ett premium märke och bör då hålla ett premium på sin uppdatering av hårdvaran. Det är idag inte okej att sälja 1.5 gammal hårdvara till premium pris.
Dåligt av Apple att inte kunna hänga med.

Håller med. Jag "stödjer" att Apple inte uppdatera sina modeller så fort en ny revision av CPU eller GPU kommer ut men man BÖR ha en uppdatering minst 1 gång / år så länge det är möjligt. MacPro såg ingen uppdatering förra året pga det fanns inget att uppdatera till. I år har man inga som helst ursäkter. Även om man nu väljer att inte hoppa på senaste generationen Xeon kan man f-n uppgradera till senaste revisionen av de CPU:er man nyttjar och slänga in saker som borde vara enkla att lösa (SATA3 samt bättre GPU-val).

Det tråkiga är att Apple varit så här till och från. Innan G5:orna kom såg det väldigt mörkt ut för Apple exempelvis.

Ursprungligen av Erik.dv:

Håller med. Jag "stödjer" att Apple inte uppdatera sina modeller så fort en ny revision av CPU eller GPU kommer ut men man BÖR ha en uppdatering minst 1 gång / år så länge det är möjligt. MacPro såg ingen uppdatering förra året pga det fanns inget att uppdatera till. I år har man inga som helst ursäkter. Även om man nu väljer att inte hoppa på senaste generationen Xeon kan man f-n uppgradera till senaste revisionen av de CPU:er man nyttjar och slänga in saker som borde vara enkla att lösa (SATA3 samt bättre GPU-val).

Det tråkiga är att Apple varit så här till och från. Innan G5:orna kom såg det väldigt mörkt ut för Apple exempelvis.

Nu när Nobelpristagarna i fysik har fått priset för deras upptäck att kunna styra atomer, elektroner och dyl. på kvantnivå, så tänker nog Apple vänta med uppdatering av Mac Pro till de släpper en kvantdator…

Ursprungligen av the real viking:

nu när nobelpristagarna i fysik har fått priset för deras upptäck att kunna styra atomer, elektroner och dyl. På kvantnivå, så tänker nog apple vänta med uppdatering av mac pro till de släpper en kvantdator…

hahahah

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-17 18:13
Ursprungligen av Hunter78:

Tycker att Apple får öka sin arbetsstyrka så att alla produkter får en rimlig uppdateringsfrekvens.
Min tanke är att Apple är ett premium märke och bör då hålla ett premium på sin uppdatering av hårdvaran. Det är idag inte okej att sälja 1.5 gammal hårdvara till premium pris.
Dåligt av Apple att inte kunna hänga med.

Apple hänger med bra både försäljnings och prestandamässigt så problemet är inte så stort. Du måste ju kolla på konkurrensen när det gäller Allinonedatorer som iMac de flesta konkurrenters dito är ju betydligt klenare eller låter mycket mer och har sämre skärmar etc. trots att de kostar som "originalet"

Apple är en premiumtillverkare och en premiumtillverkare försöker ju alltid eftersträva att tillverka kvalitetsprodukter med lång livslängd framför allt konstant lansera nya modeller. Kolla bara B&O och exklusivare audio & biltillverkare som också gör sådant som ska användas av folk som kräver kvalite men kanske inte är i behov av absolut de senaste gizmona och ångtutor!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-18 12:53
Ursprungligen av Gordy:

Apple hänger med bra både försäljnings och prestandamässigt så problemet är inte så stort. Du måste ju kolla på konkurrensen när det gäller Allinonedatorer som iMac de flesta konkurrenters dito är ju betydligt klenare eller låter mycket mer och har sämre skärmar etc. trots att de kostar som "originalet"

Apple är en premiumtillverkare och en premiumtillverkare försöker ju alltid eftersträva att tillverka kvalitetsprodukter med lång livslängd framför allt konstant lansera nya modeller. Kolla bara B&O och exklusivare audio & biltillverkare som också gör sådant som ska användas av folk som kräver kvalite men kanske inte är i behov av absolut de senaste gizmona och ångtutor!

Nu tycker jag du är ute och reser.

Konkurrensen gäller inte all-in-one-datorer utan det är desktopar helt och hållet. Där ligger Apple efter, no doubt. Utöver detta är det som du säger, att Apple är en Premium-tillverkare och de ska då även hålla den standarden på sina produkter - hence Premium-tillverkare. Som det är nu så gör de inte det, de ligger långt efter när det kommer till desktops...t ex iMac, de har inte ens Ivy Bridge i dessa.

Jag skulle vilja se Dell eller HP göra samma sak som Apple gör när det gäller att uppdatera sina stationära modeller med 1.5 - 2 års mellanrum. Hade Dell och HP gjort så hade Dell & HP gått i konkurs direkt. Det konstiga för mig är att Apple kan uppdatera sina bärbara datorer hur ofta som helst men stationärt då får man snällt vänta i evighet.
Varför orkar inte Apple att uppdatera sina CPU och GPU för stationära datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 13:00

Eftersom Apple valt att placera sig i en märkligt sits på desktopsidan måste iMac / MacMini jämföras med alla desktop PC:s (Apple har ingen vanlig desktop PC). Här ligger de en generation efter konkurenterna ja. Det kan ingen bestrida.

Tittar vi på arbetsstationerna har Apple en maskin som är mycket snarlik sina konkurenter - MacPro. Problemet är att även den ligger en generation efter.

Apple hänger med bra både försäljnings och prestandamässigt… Nej, Apple hänger med försäljningsmässigt. That's it. Det kan ha med flera saker att göra men primärt är "the bad of general PC" för många ett större minus än en maskin som är en generation gammal på CPU / GPU och i/o.

Ursprungligen av Erik.dv:

"the bad of general PC" .

"Who is General Failure, and why is he reading "drive C:"" ?? *

*klassiskt datorskämt

SÅDÄRJA! Tillgänglig i December!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-23 20:50

Jag tycker det är kanon också att 21,5" kommer redan i november när jag kommer köpa en 27". Då får man möjlighet att dra lite fördelar av de som är snabba på köpknappen för nya 21,5", läsa på lite om Fusion Drive etc.

Det ska bli intressant att se vilka konfigureringsalternativ det finns. Ifall man kan uppgradera grafikkortet också som på förra toppmodellen.

Ursprungligen av primu[s]®:

Det ska bli intressant att se vilka konfigureringsalternativ det finns. Ifall man kan uppgradera grafikkortet också som på förra toppmodellen.

Ja, men bara den dyraste 27" kan uppgraderas gpumässigt, då till ett 680MX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 14:49
Ursprungligen av simulacra:

Ja, men bara den dyraste 27" kan uppgraderas gpumässigt, då till ett 680MX

680MX är en helt OK presterande krets för en laptop GPU.

Ursprungligen av Erik.dv:

680MX är en helt OK presterande krets för en laptop GPU.

Jo, synd bara att man måste lägga ut 19500 kr bara för att kunna få uppgradera till en snabbare GPU, visst, man köper ju inte en iMac för att spela, men det vore trevligt att kunna spela på den ibland, och då är jag osäker på om ett 650 eller 660 räcker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-29 19:09

Jag är inte helt säker på att priserna är helt klara, verkar som om det inte finns någon utbildningsrabatt i priserna ännu?

Bevaka tråden