Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar som att min Macbook Pro 2010 har SATA II, medans den disken jag länkade till har SATA III. Dock är SATA III bakåtkompatibelt - no worries alltså. Am I correct?

Yep, disken jag länkade till är oxå en SATA III, och min gamla MacBook har SATA I. Inga problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-22 18:48

Då var 1x512GB + 1x256GB Samsung 830 installerad i en MacPro 2008. Riktigt bra drag trots begränsningen av SATA-2!

Att köra de två diskarna raidade känns för mig inte aktuellt. Man kommer upp från c:a 250 MB/s till c:a 450 MB/s läs och skriv men man dubblar även chansen för haveri och ovan prestanda märks troligen primärt mest av vid läs och skriv av stora filer. I dagligt bruk lär 250 MB/s räcka gott och väl och i vissa fall kanske man rent av får bättre prestanda med två diskar kontra att raida dem (läsa från ena och skriva till den andra kontra läsa / skriva till raid-setet av bägge diskarna).

Har nu installerat en OCS Agility 3 120 GB (den jag länkade ovanför) och detta är hastigheterna jag kommer upp i. Det är ju rätt långt från de hastigheter som nämnts. Vad har jag gjort fel, eller snarare kanske inte gjort öht? f

Ursprungligen av Thompy:

Har nu installerat en OCS Agility 3 120 GB (den jag länkade ovanför) och detta är hastigheterna jag kommer upp i. Det är ju rätt långt från de hastigheter som nämnts. Vad har jag gjort fel, eller snarare kanske inte gjort öht? f

Ser att aftonbladet lurar i bakgrunden, har du massa annat igång? Är disken full? Starta om datorn o testa igen.

Ursprungligen av Thompy:

Har nu installerat en OCS Agility 3 120 GB (den jag länkade ovanför) och detta är hastigheterna jag kommer upp i. Det är ju rätt långt från de hastigheter som nämnts. Vad har jag gjort fel, eller snarare kanske inte gjort öht? f[ATTACH="CONFIG"]35931[/ATTACH]

Någon som kan råda bot på detta? Visst måste jag kunna komma upp i högre hastigheter än såhär?

Disken är flång ny, det finns inte en pinal på den och OS X är då följdaktligen precis nyinstallerat.

EDIT: Har nu uppdaterat firmwaren på hårddisken till den senaste, det hjälpte inte, har samma stats. Hm?

Senast redigerat 2012-10-24 21:10
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-25 14:01

Funderar på att köra en Samsung 830 Basic SSD i min MacBook Pro (2009), behövs den där extra "paddingen" som Inet nämner i beskrivningen? Hur vet jag om den behövs egentligen?

Samsung SSD Basic 830-Series 256GB - Inet.se

Ursprungligen av CEk:

Funderar på att köra en Samsung 830 Basic SSD i min MacBook Pro (2009), behövs den där extra "paddingen" som Inet nämner i beskrivningen? Hur vet jag om den behövs egentligen?

Samsung SSD Basic 830-Series 256GB - Inet.se

Nej du behöver ingen padding i MBP, disken skruvas fast i en vagga. En disk kan mao aldrig vara för tunn för en MBP

Ursprungligen av ill_chrill:

Nej du behöver ingen padding i MBP, disken skruvas fast i en vagga. En disk kan mao aldrig vara för tunn för en MBP

Gäller detta även MB Unibody 2008? (Letar ny disk)

Ursprungligen av Peter M:

Gäller detta även MB Unibody 2008? (Letar ny disk)

Japp, jag stoppade precis en PNY XLR8 120GB i min MB 2008. Och den är grym nu! I många fall är den snabbare än både min MBA och min Mini. Att väcka den från sovande tar ca 1 sek. att stänga ner den tar ca 2 sek och att boota den tar 23 sek. Jag är klart nöjd.
Snart har den 6GB RAM också.

Ursprungligen av nickeluring:

Japp, jag stoppade precis en PNY XLR8 120GB i min MB 2008. Och den är grym nu! I många fall är den snabbare än både min MBA och min Mini. Att väcka den från sovande tar ca 1 sek. att stänga ner den tar ca 2 sek och att boota den tar 23 sek. Jag är klart nöjd.
Snart har den 6GB RAM också.

Perfekt!! Då blir det en 256Gb i den. Min fick 4GB RAM förra julen och nu blir det disk pga haveri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-25 15:19
Ursprungligen av nickeluring:

Japp, jag stoppade precis en PNY XLR8 120GB i min MB 2008. Och den är grym nu! I många fall är den snabbare än både min MBA och min Mini. Att väcka den från sovande tar ca 1 sek. att stänga ner den tar ca 2 sek och att boota den tar 23 sek. Jag är klart nöjd.
Snart har den 6GB RAM också.

Det låter som lång tid tycker jag, är det inte det?

Den väcknings- och uppstartstiden höll min MBP med mekanisk disk.

Ursprungligen av zinned:

Det låter som lång tid tycker jag, är det inte det?

Den väcknings- och uppstartstiden höll min MBP med mekanisk disk.

Med sovande HDD?
Då får jag gratulera till en snabb maskin.

Ursprungligen av Peter M:

Gäller detta även MB Unibody 2008? (Letar ny disk)

Jag är osäker på hur den ser ut. Kolla en manual. Tror att alla Unibody har ungefär samma konstruktion.
De enda jag kan tänka mig att det blir problem med är de gamla MacBooks där man plockade ur batteriet undertill och sköt in disken utan att fästa den med skruvar. Då borde en lägre disk ligga lite löst där inne.

Ursprungligen av CEk:

Funderar på att köra en Samsung 830 Basic SSD i min MacBook Pro (2009), behövs den där extra "paddingen" som Inet nämner i beskrivningen? Hur vet jag om den behövs egentligen?

Samsung SSD Basic 830-Series 256GB - Inet.se

OBS! inWarehouse har rabatt på alla diskar idag:
inWarehouse.se - Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5" OEM

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-25 14:14
Ursprungligen av ill_chrill:

OBS! inWarehouse har rabatt på alla diskar idag:
inWarehouse.se - Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5" OEM

Skumt, när jag söker på Prisjakt så står det 1363:- inkl. frakt hos inWarehouse men blir inte alls det priset när man klickar sig in. (Alltså, jag är ingen Ove Sundberg men tyckte det borde stämma för det brukar det göra.)

Sorry, jag var lite snabb där. Min är inte en Unibody, jag har en "Late 2008" svart plast MB. Min disk skruvas fast i en vagga som man skjuter in. Tjockleken spelar nog inte någon roll.

Här är vad som står i systemrapporten, någon som ser något galet?

NVidia MCP89 AHCI:

Tillverkare: NVidia
Produkt: MCP89 AHCI
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

OCZ-AGILITY3:

Kapacitet: 120,03 GB (120.034.123.776 byte)
Modell: OCZ-AGILITY3
Revision: 2,250000
Serienummer: OCZ-5KOI65BGB8KS9ZA0
Native Command Queuing: Ja
Kölängd: 32
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Typ av medium: Solid State
TRIM-stöd: Ja
Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad
Volymer:
disk0s1:
Kapacitet: 209,7 MB (209.715.200 byte)
BSD-namn: disk0s1
Innehåll: EFI
Partition 1:
Kapacitet: 119,17 GB (119.174.365.184 byte)
Tillgängligt: 101,63 GB (101.630.599.168 byte)
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journalförd HFS+
BSD-namn: disk0s2
Plats: /
Innehåll: Apple_HFS
Volymens UUID: F57F88B8-E171-385E-A866-862E1BE315F3
Recovery HD:
Kapacitet: 650 MB (650.002.432 byte)
BSD-namn: disk0s3
Innehåll: Apple_Boot
Volymens UUID: 9977890B-97EC-3C2B-AE0E-7331973BBC0C

Ursprungligen av Thompy:

Här är vad som står i systemrapporten, någon som ser något galet?

Ser inget annat än att du har aktiverat TRIM. Varför?
Skulle föreslå o testa utan

Sitter disken i den vanliga HD-platsen eller kör du Optibay eller liknande?

Ditt teoretiska max är 300MB/s (vilket du aldrig kommer uppnå), inte de som disken lovar

Ursprungligen av ill_chrill:

Ser inget annat än att du har aktiverat TRIM. Varför?
Skulle föreslå o testa utan

Sitter disken i den vanliga HD-platsen eller kör du Optibay eller liknande?

Ditt teoretiska max är 300MB/s (vilket du aldrig kommer uppnå), inte de som disken lovar

Har googlat och många som har haft hastighetsproblem har aktiverat TRIM för att komma runt dessa problem. För mig gjorde det ingen skillnad. Jo, jag förstår att 300 MB/s är mitt teoretiska max eftersom mitt moderkort bara klarar av 3 gigabit, men 146 MB/s är rätt långt från 300 MB/s, tycker du inte?

EDIT: Den sitter på vanliga HD-platsen.

Ursprungligen av Thompy:

Har googlat och många som har haft hastighetsproblem har aktiverat TRIM för att komma runt dessa problem. För mig gjorde det ingen skillnad. Jo, jag förstår att 300 MB/s är mitt teoretiska max eftersom mitt moderkort bara klarar av 3 gigabit, men 146 MB/s är rätt långt från 300 MB/s, tycker du inte?

EDIT: Den sitter på vanliga HD-platsen.

Jo det är lite lite, tänkte bara så du inte förväntar dig 300

Ursprungligen av Thompy:

Har googlat och många som har haft hastighetsproblem har aktiverat TRIM för att komma runt dessa problem. För mig gjorde det ingen skillnad. Jo, jag förstår att 300 MB/s är mitt teoretiska max eftersom mitt moderkort bara klarar av 3 gigabit, men 146 MB/s är rätt långt från 300 MB/s, tycker du inte?

EDIT: Den sitter på vanliga HD-platsen.

Svårt o säga vad det kan vara.
Kan du testa den i en annan dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 09:19

Bara en FYI så kör jag 2 SSD i vår MacPro med 3Gbit / SATA2 och ligger kring 250 MB/s. Du borde kunna få snarlik prestanda.

Ursprungligen av Erik.dv:

Bara en FYI så kör jag 2 SSD i vår MacPro med 3Gbit / SATA2 och ligger kring 250 MB/s. Du borde kunna få snarlik prestanda.

en 2010?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 14:40
Ursprungligen av Thompy:

en 2010?

2008.

Ja, jag kan ta ur den och stoppa i den i min iMac via en extern station. Jag provar det ikväll.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-26 21:19

Min MBP mitten 2010 (Core i5 2,4GHz) med Intel 160GB modell äldre verkar vara snabbare på läsning än din disk, men långsammare på skrivning.
Dock ligger min disk ganska precis med de prestanda som Intel anger för denna disk.

Kommer en snabbare disk att ge högre prestanda i denna maskin (exv. en Samsung 830 256GB), någon som testat ?

Nej, jag kunde inte prova min SSD i min iMac, tänkte inte så långt att min externa SATA-station är kopplad via USB .. *facepalm* Vad fan kan jag hitta på annars? Kan det vara fel på disken?

Jag har beställt en Samsung 830 256 GB SSD, mina frågor. Min dator Mac Book Pro modell senare 2010 ( 2.46 GHz Intel Core 2 Duo) OS Lion.

Behöver jag ladda hem Trimstödet eller finns detta redan i OS Lions?
Vilket program är bäst att använda för att klona min befintliga hårddisk till SSD disken? Helst så användarvänligt som möjligt.
Finns det någon firmware som bör laddas hem för MAC, eller är det bara att tuta och köra med den nya SSD disken?

Bevaka tråden