Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-14 17:32
Ursprungligen av Gordy:

Varför inte köpa snabbare och billigare? Finns ju betydligt vassare SSD än Samsung 830.

Vilka SSD är både snabbare och billigare?

Ursprungligen av ravenwing:

Enligt prisjakt nu får man en samsung 830 512 för 3800 och en crucial m4 för 3300. Jag hade definitivt inte försökt spara 500:- där för en ändå så pass dyr produkt.

Ta en titt på vilka butiker som erbjuder 830 för de priserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 00:29

Det blir nog 512 + 256 GB Samsung 830. Diskarna kommer kunna leva vidare vid köp av nästa MacPro också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 11:56

Ar det vettigt att köpa 2 st 120 och RAIDa istället för en 240?
Det är ju typ samma pris (sånär som på en extra släde).

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 13:34
Ursprungligen av zelari:

Ar det vettigt att köpa 2 st 120 och RAIDa istället för en 240?
Det är ju typ samma pris (sånär som på en extra släde).

/m

En 240GB disk har generallt mycket bättre prestanda än en 120GB disk så frågan är om du tjänar på det.

På en MacPro där man är begränsad av SATA2 kanske du ändå gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-17 10:37

Hej!
Jag har en MacBook alu late 2008: MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008) - Technical Specifications
Den med 2.4GHz processor, uppgraderad till 4gb RAM.

Hur kan jag få reda på "hur mycket bättre" jag kan göra den? Kan ni hjälpa?

Här kan ni se lite vad jag använder den till: http://www.99mac.se/macbook-pro-air/297903-15-macbook-pro-retina-racker-2-3-ghz.html#post2103136

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-18 18:24

SSD och RAM är nog det enda du kan göra.

Hur vet jag vilken vilka modeller? Eller funkar vilken som helst?

Och, låter det som det kan hjälpa mig en bit på vägen eller är tipset egentligen att köpa ny MacBook Pro?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-18 20:28

Kan du/har råd att köpa en ny Mac så är ju förstås det att föredra. Då får du ju allt nytt, med de finesser som levereras med dagens datorer.

Blir nog så

Ok, om jag ska köpa och uppgradera någon av nuvarande MacBook Pro 13": Apple - MacBook Pro - Teknisk information

Kan ni ge tips på vettig SSD(både snabbhet och kapacitet premieras) och vad jag eventuellt mer ska uppgaradera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-20 14:15

Första sidan i den här tråden har en hel del tips. Samsung 830 t ex.
Annars är det att maxa RAMminnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 09:44

Är det någon som har erfarenhet av, eller vet någonting om, PNY XLR8 diskarna? De ligger ju väldigt bra i pris nu. Prestandan verkar ju hyfsad vad jag kan förstå...

Jag funderar på att skrämma upp en gammal macbook (Tidig 2008, svart 2.4 GHz Core 2 Duo, modell 4.1) med max RAM (6GB om det fungerar), samt en 120 GB SSD. Bra eller anus? Är det någon idé att göra detta på en äldre maskin?
Den har bara SATA 1. Är det värt uppgraderingen ändå?
WEBHALLEN.com - PNY XLR8 SSD 120GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC120GMDF-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS

Tänkte även uppgradera min mac mini (mid 2010, 2.4 GHz Core 2 Duo, modell 4.1) med max ram och en 240 GB SSD. Jag har beställt och skall försöka trycka in 16 GB ram i den.
Den har tyvärr bara SATA 2. Okay val av disk?
WEBHALLEN.com - PNY XLR8 SSD 240GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC240GMDA-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS

Tror ni som har lite koll på det här med SSD att PNY XLR8 är ett bra val?
Jag vill ju inte lägga alltför mycket pengar på att uppgradera de här gamla maskinerna, men om det går att få upp hastigheten lite till ett överkomligt pris så kan man ju använda dem ett tag till...

Diskarna som blir över kan man väl stoppa in i varsitt externkabinett och ha dem som USB 3 diskar. Det kostar ju bara ca en hundring. Eller är det ingen bra idé?

Jag är minsta sagt lite novis på såna här prylar så jag uppskattar verkligen hjälp från er som vet bättre.

Ursprungligen av nickeluring:

Är det någon som har erfarenhet av, eller vet någonting om, PNY XLR8 diskarna? De ligger ju väldigt bra i pris nu. Prestandan verkar ju hyfsad vad jag kan förstå...

Jag funderar på att skrämma upp en gammal macbook (Tidig 2008, svart 2.4 GHz Core 2 Duo, modell 4.1) med max RAM (6GB om det fungerar), samt en 120 GB SSD. Bra eller anus? Är det någon idé att göra detta på en äldre maskin?
Den har bara SATA 1. Är det värt uppgraderingen ändå?
WEBHALLEN.com - PNY XLR8 SSD 120GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC120GMDF-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS

Tänkte även uppgradera min mac mini (mid 2010, 2.4 GHz Core 2 Duo, modell 4.1) med max ram och en 240 GB SSD. Jag har beställt och skall försöka trycka in 16 GB ram i den.
Den har tyvärr bara SATA 2. Okay val av disk?
WEBHALLEN.com - PNY XLR8 SSD 240GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC240GMDA-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS

Tror ni som har lite koll på det här med SSD att PNY XLR8 är ett bra val?
Jag vill ju inte lägga alltför mycket pengar på att uppgradera de här gamla maskinerna, men om det går att få upp hastigheten lite till ett överkomligt pris så kan man ju använda dem ett tag till...

Diskarna som blir över kan man väl stoppa in i varsitt externkabinett och ha dem som USB 3 diskar. Det kostar ju bara ca en hundring. Eller är det ingen bra idé?

Jag är minsta sagt lite novis på såna här prylar så jag uppskattar verkligen hjälp från er som vet bättre.

PNY använder kontrollern SandForce 2281 och synkront minne så de bör prestera likvärdigt med övriga enheter med denna kontroller (Intel 330, Corsair Force GT m fl).

Det kommer att gå bra att sätta de interna diskarna i USB-kabinett.

Kanoners!
Tackar för det.

Har precis köpt en MBP 2012, vad den suger jämfört med min MBA 2011 som jag hade innan.

Hittade till denna tråd och känner att jag är på rätt spår. Ska handla Samsung SSD 830 512GB samt 8GB ram.

Är inne på Pixmania och handlar, men inga verktyg för bytet kommer syns till som förslag på tillbehör. Vart köper jag dessa? Vissa har nämnt optibay, men det finns ingen produkt med det namnet på Pixmania.

Ber om ursäkt om det är en dum fråga.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-09 22:30

Skall du bara byta ut hårddisken mot en ny SSD så behöver du ingen optibay. Den använder du om du skall byta ut din superdrive (dvd-läsare) mot en extra disk.
Du öppnar datorn med små skruvmejslar. Är du osäker på bytet kan du alltid leta upp en lämplig guide på ifixit, kanske denna: Installing MacBook Pro 15" Unibody Mid 2012 Hard Drive Replacement - iFixit

Ursprungligen av specialdelivery:

Har precis köpt en MBP 2012, vad den suger jämfört med min MBA 2011 som jag hade innan.

Hittade till denna tråd och känner att jag är på rätt spår. Ska handla Samsung SSD 830 512GB samt 8GB ram.

Är inne på Pixmania och handlar, men inga verktyg för bytet kommer syns till som förslag på tillbehör. Vart köper jag dessa? Vissa har nämnt optibay, men det finns ingen produkt med det namnet på Pixmania.

Ber om ursäkt om det är en dum fråga.

Köp inte från Pixmania.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-09 22:46

ifixit.com påstår att allt du behöver för att sätta in en SSD istället för hårddisken eller superdriven (DVD:N) är liten kryssmejsel, T6 torxmejsel och något att bända med, det de kallar 'sprudger'. Se mer på ifixit.

Optibay är MCE's varumärke för hårddiskhållare på superdrive platsen, och samma sak fast utan det fina varumärket går att finna på ebay eller amazon. Sök på harddrive caddy, 2nd drive caddy.

Ang. RAM, har du kollat med Crucial? 1x8GB kostar nu under 400 och 2x8GB strax under 800kr, priser med moms/frakt.

@gabra Tack för guiden. Då hänger jag med.

@reboot81 T6 torxmejsel och något att bända med ska inte vara några problem att få tag på. Ang. ram vill jag handla i Sverige då jag handlar via mitt företag och kan får tillbaka momsen.

@keptang Varför inte köpa från Pixmania? Jag handlar via mitt företag så helst inget från utlandet. Det blir inte billigare för mig.

Pixmania håller till i Frankrike, ökända för att strula.

Köp från en erkänt bra leverantör, kika på Prisjakt - Kunskap före köp.

Men jag använde prisjakt.nu. Jag kan beställa från Dustin, kostar 50kr till.

Senast redigerat 2012-10-10 10:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 13:59

Hej,

visst borde jag klara mig med följande verktygssats för att sätta i ny HD och RAM i en MBP 2012 13" Verktygskit för mobiltelefon > Övriga tillbehör | Kjell.com ?

Ursprungligen av stevex:

Hej,

visst borde jag klara mig med följande verktygssats för att sätta i ny HD och RAM i en MBP 2012 13" Verktygskit för mobiltelefon > Övriga tillbehör | Kjell.com ?

Yepp.

till en macpro skulle jag också rekommendera en liknande lösning som detta om man bara använder en av DVD:5,25"-platserna:

StarTech.com HSB220SAT25B Tray less Dual - Lagringskabinett - Chassis och Komponenter - Komponenter och Tillbehör

macsales har också men då blir det att vänta en vecka eller så från usa:

OWC MM352A52ST Multi-Mount: 2.5 to 3.5 (x2) / 3.5... in stock at OWC

Har kikat runt lite och läst här, men har inte riktigt hittat vilken SSD som passar till min Macbook Pro mid 2010. Fungerar den här disken?

Komplett.se - OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB Om inte, vilken rekommenderar ni? Behöver inte ha mer minne än 120 gb.

Jag installerade precis en sån här WEBHALLEN.com - PNY XLR8 SSD 120GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC120GMDF-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS i min gamla MacBook, och den känns riktigt bra nu. Den är sjukt snabb jämfört med innan bytet.
Det är bra prestanda på PNY disken och det är väldigt bra pris på den. I förra veckan när jag köpte min kostade den 700 kr, nu har den gått ner till 625 kr.

Bevaka tråden