Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-19 13:04
Ursprungligen av lappen71:

Ja men då är frågan vad nyttan med 4G är när jag inte kan använda det?

Vad gör det för skada? Det låter som att du gnäller över att 4G existerar öht, bara för att du inte kan använda det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-19 15:27
Ursprungligen av Vassius:

Vad gör det för skada? Det låter som att du gnäller över att 4G existerar öht, bara för att du inte kan använda det.

Om du inte vet vad orsaken till diskussionen så kommentera inte utan gå tillbaka i tråden och läs först.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-19 16:49
Ursprungligen av lappen71:

Om du inte vet vad orsaken till diskussionen så kommentera inte utan gå tillbaka i tråden och läs först.

Ursprungligen av lappen71:

Naturligtvis argumenterar jag emot 4G när jag vet av faktum att det inte är utbyggt här jag bor

Du säger ju i klarspråk att du är emot 4G (själva tekniken eller att iPhone 5 har partiellt stöd för det framgår dock inte) för att du inte har nytta av det. Om du egentligen menar att du tycker att operatörerna har gjort ett dåligt jobb med täckningen så får du gärna uttrycka dig lite tydligare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-19 16:55
Ursprungligen av Vassius:

Du säger ju i klarspråk att du är emot 4G (själva tekniken eller att iPhone 5 har partiellt stöd för det framgår dock inte) för att du inte har nytta av det. Om du egentligen menar att du tycker att operatörerna har gjort ett dåligt jobb med täckningen så får du gärna uttrycka dig lite tydligare.

Kan det bli mer tydligt än så här.

Ursprungligen av lappen71:

För det första så vet jag av erfarenhet att en täckningskarta är inget annat än reklam och inte fakta.
Skulle vi för skojs skull gå efter den kartan så ser vi tydligt att LTE INTE är lika utbyggt som 3G eller som du utryckte det "många platser"

Som jag sa kommentera inte innan du satt dig in i situationen.

Jag är inte emot 4G utan jag är emot mendez påstående att det är så utbyggt som han vill påskina.
Att hänvisa till en täckningskarta är inget bevis utan den är bara en reklam och inte fakta.

Ursprungligen av lappen71:

Kan det bli mer tydligt än så här.

Som jag sa kommentera inte innan du satt dig in i situationen.

Jag är inte emot 4G utan jag är emot mendez påstående att det är så utbyggt som han vill påskina.
Att hänvisa till en täckningskarta är inget bevis utan den är bara en reklam och inte fakta.

Jag har aldrig hänvisat till någon täckningskarta eller sagt någonstans hur utbyggt det är.
Jag har nämnt att jag känner folk som är nöjda med farten de har där de använt det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-19 17:04
Ursprungligen av mendezzz:

Jag har aldrig hänvisat till någon täckningskarta eller sagt någonstans hur utbyggt det är.
Jag har nämnt att jag känner folk som är nöjda med farten de har där de använt det.

Sorry det var en annan medlem som gjorde det.

Ursprungligen av lappen71:

Ja men då är frågan vad nyttan med 4G är när jag inte kan använda det?

Nyttan är att du inom kort kommer att ha 4G-täckning.

Ursprungligen av lappen71:

Ja men då är frågan vad nyttan med 4G är när jag inte kan använda det?

En mobil med 4G = 4G-täckning = jättesnabbt snabbare än 3G och GSM/EDGE, Endast 3G-täckning= 3Gsnabbt, här uppnår 4G-mobilen samma hastigheter som 3G-mobiler, endast GSM/EDGE= samma hastighet som 3G-mobiler och GSM/EDGE-mobile(om det finns mobilerutan 3G idag?)

En mobil med 3G = 4G-täckning = går inte så det blir 3G eller EDGE/GSM.

Alltså får du ju nytta av 4G så fort du kommer in i ett område där det finns täckning och bara för att det inte finns det just där DU bor så borde du kunna se utöver dig själv och till alla andra som bor inom 4G-täckning att det är nyttigt för dem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-19 16:57
Ursprungligen av mendezzz:

En mobil med 4G = 4G-täckning = jättesnabbt snabbare än 3G och GSM/EDGE, Endast 3G-täckning= 3Gsnabbt, här uppnår 4G-mobilen samma hastigheter som 3G-mobiler, endast GSM/EDGE= samma hastighet som 3G-mobiler och GSM/EDGE-mobile(om det finns mobilerutan 3G idag?)

En mobil med 3G = 4G-täckning = går inte så det blir 3G eller EDGE/GSM.

Alltså får du ju nytta av 4G så fort du kommer in i ett område där det finns täckning och bara för att det inte finns det just där DU bor så borde du kunna se utöver dig själv och till alla andra som bor inom 4G-täckning att det är nyttigt för dem.

Som sagt betyder ingenting i praktiken för mig utan är bara en massa munväder.

3G är ett samlingsnamn för ett gäng olika system. WCDMA, UMTS, CDMA2000 osv.
4G är däremot.... Ja, LTE-advanced...
LTE är egentligen typ 3,5G. Haha

Ursprungligen av lappen71:

För det första så vet jag av erfarenhet att en täckningskarta är inget annat än reklam och inte fakta.
Skulle vi för skojs skull gå efter den kartan så ser vi tydligt att LTE INTE är lika utbyggt som 3G eller som du utryckte det "många platser"

LTE fungerar bättre än 3G på väldigt många plaster redan idag tack vare bättre frekvenser. Har du verkligen provat?

3G är extremt känsligt för radioskuggor. Gå ned i valfri källare i centrala Stockholm så kommer du att tappa 3G, men fortfarande ha perfekt LTE-täckning.

Visst är 3G överlag fortfarande mer utbyggt, men så kommer det inte att vara länge till. En 3G-mast når i bästa fall 10 km. En LTE-mast på 800-bandet kan nå upp till 50 km. Om ett år är 3G omkört. Det är jag övertygad om. Då är det inte särskilt kul att sitta där med sin Iphone 5 och 1 år kvar på avbetalningen.

Som en parentes kan väl nämnas att Net4Mobility (Telenor och Tele2) har förbundit sig att förse 25% av alla hushåll som idag inte kan få 1 Mbit/s uppkoppling på något annat sätt(fast eller mobil) med LTE innan 2012 är slut. Annars blir det vite från PTS. År 2013 ska 75% av dessa hushåll ha täckning. 2014 är siffran 100%.

Läs mer här PTS - Nu börjar utbyggnaden till dem som är utan bredband om 1 Mbit/s

Ursprungligen av Massabrassan:

LTE fungerar bättre än 3G på väldigt många plaster redan idag tack vare bättre frekvenser. Har du verkligen provat?

3G är extremt känsligt för radioskuggor. Gå ned i valfri källare i centrala Stockholm så kommer du att tappa 3G, men fortfarande ha perfekt LTE-täckning.

Visst är 3G överlag fortfarande mer utbyggt, men så kommer det inte att vara länge till. En 3G-mast når i bästa fall 10 km. En LTE-mast på 800-bandet kan nå upp till 50 km. Om ett år är 3G omkört. Det är jag övertygad om. Då är det inte särskilt kul att sitta där med sin Iphone 5 och 1 år kvar på avbetalningen.

Som en parentes kan väl nämnas att Net4Mobility (Telenor och Tele2) har förbundit sig att förse 25% av alla hushåll som idag inte kan få 1 Mbit/s uppkoppling på något annat sätt(fast eller mobil) med LTE innan 2012 är slut. Annars blir det vite från PTS. År 2013 ska 75% av dessa hushåll ha täckning. 2014 är siffran 100%.

Läs mer här PTS - Nu börjar utbyggnaden till dem som är utan bredband om 1 Mbit/s

jag tror aldrig att vi kommer att nå upp till 100%

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kan inte dra någon annan slutsats att iPhone5's avsaknad av LTE i Sverige är en ickefråga - totalt oväsentligt - ty när vi väl har LTE på riktigt i detta land - och det inte kostar 500-1000 kr/mån - så är det ändå dags att köpa iPhone6 - eller kanske t.o.m. iPhone7 - och dom lurarna har garanterat chip som fixar alla j-a frekvenser på planeten.
Så - man kan rata iPhone5 av alla möjliga orsaker, men inte är det avsaknaden av LTE i alla fall.

Det finns LTE till vettiga priser redan idag. Jag har det på mitt abbonemang t.ex. Kör Halebop Rubbet där 200 samtal, 4000 sms och 4 GB data ingår för 249 Kr/mån. Det enda som fattas är en LTE-lur för min del. Hos Telia kan du få LTE med full hastighet på valfritt datapaket för 50 Kr/mån. Tele2 har även något liknande.

Icke-fråga tycker jag inte att det är. LTE finns och är väl utbyggt redan idag. Varför ska man vara utan? Om ett år kommer det att vara tämligen efterblivet. De flesta byter inte nalle särskilt ofta. I varje fall inte när det handlar om dyra mobiler som Iphone, vilka vanligen köps med 2 års avbetalning.

Jag måste vara blind...det snabbaste jag kan hitta är 20 mbps surfpaket hos Telia - Mobilsurf Stor - 199 kr/mån.

Du kanske snackar om mobilt bredband - USB-donglar till laptops och routrar? Jag snackar om iPhone5.

Ursprungligen av Massabrassan:

. Hos Telia kan du få LTE med full hastighet på valfritt datapaket för 50 Kr/mån.

Senast redigerat 2012-09-14 23:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag måste vara blind...det snabbaste jag kan hitta är 20 mbps surfpaket hos Telia - Mobilsurf Stor - 199 kr/mån.

Du kanske snackar om mobilt bredband - USB-donglar till laptops och routrar? Jag snackar om iPhone5.

Maxhastighet - Mobilsurf - Tjänster - Tillval - Mobilt - Privat - Telia.se

Du har rätt...men jag måste ju säga att Telia verkligen har gömt undan detta :-D. Undrar varför? Så här ser det ut för alla som besöker deras sajt och inte kan dom hemliga ingångarna:

Surfa i mobilen - Mer om mobil telefoni - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Tillslut är ju allt LTE så klart - riktig 4G alltså - allt blir IP och man betalar bara för data i framtiden. Frågan är när vi kommer dit och hur många nya iPhone-modeller som passerat under broarna innan vi är där. iPhone6? iPhone7?
Köper 5an nu - köper vart annat år - och om två år när jag köper 7an (som har multichip så klart) så tror jag infrastrukturen är hysat lagd - blir klar sedan under dom två år jag har denna 7a.
Det enda jag inte gillar med mästerverket iPhone5 är just avsaknad av LTE i Sverige, men min tes gör ju den saken till en ickefråga för mig. Rationalisering? Nej, all min research styrker tesen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tillslut är ju allt LTE så klart - riktig 4G alltså - allt blir IP och man betalar bara för data i framtiden. Frågan är när vi kommer dit och hur många nya iPhone-modeller som passerat under broarna innan vi är där. iPhone6? iPhone7?
Köper 5an nu - köper vart annat år - och om två år när jag köper 7an (som har multichip så klart) så tror jag infrastrukturen är hysat lagd - blir klar sedan under dom två år jag har denna 7a.
Det enda jag inte gillar med mästerverket iPhone5 är just avsaknad av LTE i Sverige, men min tes gör ju den saken till en ickefråga för mig. Rationalisering? Nej, all min research styrker tesen.

Vad är det som inte är klart menar du? Nätet finns och byggs ut med raketfart. Det som fattas är terminaler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 20:23

Herregud vilken röra det är.Jag tror jag rett ut det så att det räcker för mig.

1. iPhone 5 lär inhandlas om ett tag. Vill ha dels ha 32Gb och ldels åta några ivriga prova först så det inte fins något systemfel i telefonen. Den är ju grymt snygg så det gäller ju dessutom att hitta ett biffigt skal... Inte vill man att en sådan skönhet ska skada. Eller synas..:cool:

2. De olika banden klarar jag inte riktigt att få klarhet i. Det verkar alltså enligt denna tråd som att max i Telias nät är 20 Mbit/s eller 10... Sedan kvittar det ju vad de heter även om jag skulle vilja vet det.

Hur som helst tror jag det är nätet och inte telefonen som är den trånga sektorn. Jag skulle klara mig bra med HSPA+ (up to 84 Mbit/s in the downlink and 10.8 Mbit/s in the uplink). Skulle verkligheten ligga på 30-50% av det så är det en så extrem förbättring att 4G, 4G+ eller lte blir en fråga för framtiden.

Risken är dock att utvecklingen går snabbare än verkligheten. Så snart operatörerna börjat bygga ut kapaciteten med en standard kommer det en ny. Det gör att allt bara blir halvfärdigt.

Ursprungligen av xms67:

Herregud vilken röra det är.Jag tror jag rett ut det så att det räcker för mig.

1. iPhone 5 lär inhandlas om ett tag. Vill ha dels ha 32Gb och ldels åta några ivriga prova först så det inte fins något systemfel i telefonen. Den är ju grymt snygg så det gäller ju dessutom att hitta ett biffigt skal... Inte vill man att en sådan skönhet ska skada. Eller synas..:cool:

2. De olika banden klarar jag inte riktigt att få klarhet i. Det verkar alltså enligt denna tråd som att max i Telias nät är 20 Mbit/s eller 10... Sedan kvittar det ju vad de heter även om jag skulle vilja vet det.

Hur som helst tror jag det är nätet och inte telefonen som är den trånga sektorn. Jag skulle klara mig bra med HSPA+ (up to 84 Mbit/s in the downlink and 10.8 Mbit/s in the uplink). Skulle verkligheten ligga på 30-50% av det så är det en så extrem förbättring att 4G, 4G+ eller lte blir en fråga för framtiden.

Risken är dock att utvecklingen går snabbare än verkligheten. Så snart operatörerna börjat bygga ut kapaciteten med en standard kommer det en ny. Det gör att allt bara blir halvfärdigt.

Iphone 5 klarar Dual carrier HSPA, vilket kan ge 42 Mbit/s nedströms teoretiskt. Denna standard stöds av alla 3G-nät i större eller mindre omfattning (Tre och Telenor har det på fler platser än Telia och Tele2).

För ett tag sedan kom operatörerna överrens om att marknadsföra denna hastighet som "Upp till 32 Mbit/s" eftersom man aldrig nåt högre i praktiken.

Sedan beror maximal hastighet också på vad man har för abbonemang. Telia har begränsad hastighet på alla sina datapaket. Man kan dock lägga till maximal hastighet för 50 kr/mån oavsett vilket abonnemang/datapaket man har. Då är det bara nät, telefon och kapacitet som begränsar.

Man ska också ha i åtanke att 3G-näten är hårt belastade idag, så om man når över 20 Mbit/s i praktiken ska man nog vara väldigt nöjd.

Att sätta skal på en iPhone 5 är...... ja, jag vet inte vad. Yttrycken helgerån, hädelse och blasfemi känns som att de inte på långa vägar räcker till. Alla som sätter skal på en iPhone 5 skulle få den konfiskerad och tvångsutbytt till en Nokia 3110.

Ursprungligen av pmarriott:

Att sätta skal på en iPhone 5 är...... ja, jag vet inte vad. Yttrycken helgerån, hädelse och blasfemi känns som att de inte på långa vägar räcker till. Alla som sätter skal på en iPhone 5 skulle få den konfiskerad och tvångsutbytt till en Nokia 3110.

ärligt talat - hur torftigt har man det med estetiska intryck om man behöver förlita sig till något så tramsigt som hur andras telefoner ser ut?!

Ursprungligen av gabriela:

ärligt talat - hur torftigt har man det med estetiska intryck om man behöver förlita sig till något så tramsigt som hur andras telefoner ser ut?!

Estetiska intryck? Jag lever i skitiga blöjor upp till knäna. iPhone 5 är det vackraste jag sett sen min senaste dotter föddes. Att dölja den i ett skal skulle det vara spöstraff på.

Jag håller med pmarriott - skal på en iPhone 5...?!

"Nu har Apple igen tillverkat den mest estetiskt tilltalande telefonen på marknaden, låtom oss sätta en färgglad gummibit över den så den ser lika ful ut som en tvåhundrakronors kontantkortstelefon!"

Disclaimer: I mina inlägg skriver jag min sanning, inte nödvändigtvis din.

Jag tycker Samsunga nya annons är rätt kul. Hur många tittar på en lång lista med specifikationer? Själv såg jag bara en grymt väldesignad, blank, svart monolit på vänster sida och en ful, vit plasttelefon på höger sida. Kanske får inte annonsen den effekt Samsung hoppas på?

Samsung Running an iPhone 5 Attack Ad in Newspapers on Sunday - Mac Rumors

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-16 09:19

Den här kommentaren gillade jag:

Samsung needs to compare themselves to other android devices, not the iPhone, because most iPhone owners don't give a *****.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 09:36

Bra jämförelse mellan iPhone 4 - 4S - 5 hos Telia (från Apple, men hittar den inte på svenska där):

Telia.se - Jämför specifikationer på olika iPhone-modeller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 10:29

A6-processorn ska tydligen vara något i hästväg. AnandTech - The iPhone 5's A6 SoC: Not A15 or A9, a Custom Apple Core Instead

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 10:53

Apple har alltså bara baserat A6 på ARM och inte använt sig av allt i specifikationen. Spännande att Apple börjar gå sin egen väg när det kommer till processordesign, minst sagt.

Ursprungligen av acke:

A6-processorn ska tydligen vara något i hästväg. AnandTech - The iPhone 5's A6 SoC: Not A15 or A9, a Custom Apple Core Instead

Ursprungligen av acke:

Apple har alltså bara baserat A6 på ARM och inte använt sig av allt i specifikationen. Spännande att Apple börjar gå sin egen väg när det kommer till processordesign, minst sagt.

Intressant, tack för länken acke.

Bevaka tråden