Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jasås! Jag är lite anti samsung, bara är så Men vad är fördelarna med samsugen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 13:17

Frugan har vår gamla macbook, en "late 2006" som går på knäna enligt henne. Visst, den är aldrig ominstallerad men däremot uppgraderad hela vägen från start till Lion... funderar nu på att göra henne tjänsten att installera om den men funderar då om det inte är värt att slänga i en SSD på en gång så hon får lite extra boost samtidigt, vad tycker panelen? Eller är det att kasta pengarna i sjön? Tänkte mig en Samsung 830 128GB.

Ursprungligen av Timpolanen:

Jasås! Jag är lite anti samsung, bara är så Men vad är fördelarna med samsugen?

Lite rolig kuriosa om du missat det, när hela rättegångstjafset började så kom det fram att Apple var Samsungs absolut största kund... Apple är fortfarande en mycket stor kund hos Samsung och kommer nog vara så en tid framöver skulle jag påstå.

Ursprungligen av Trineo:

Frugan har vår gamla macbook, en "late 2006" som går på knäna enligt henne. Visst, den är aldrig ominstallerad men däremot uppgraderad hela vägen från start till Lion... funderar nu på att göra henne tjänsten att installera om den men funderar då om det inte är värt att slänga i en SSD på en gång så hon får lite extra boost samtidigt, vad tycker panelen? Eller är det att kasta pengarna i sjön? Tänkte mig en Samsung 830 128GB.

En SSD boostar verkligen prestandan. Du kan alltid plocka ur SSDn innan du/ni säljer den vidare/kastar den för att använda i annan dator.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-26 18:33

Prestanda och pris, framförallt prestanda.

Ursprungligen av mattiL:

Prestanda och pris, framförallt prestanda.

Okej, på pappret är det 330 som ser lite bättre ut. Och priset är dyrare på Samsungen.

Men om det är som Micke skriver att de använder dem org i maccarna så blire nog en sådan. Webbhallen ska ha 1849kr så det blir fint!

Det blev en Samsung 830 256GB funkar perfa!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 09:42

Jag gjorde precis det till min sambo igår. Uppstarttiden innan drygt 50 sek, efter bytet under 20 sek. Med Samsung 830 från Dustin (999 kr).

Tips är att lägga till OWC Accelsior till Mac Pro-tipsen. En av de få bootbara lösningarna som gör att man kan få en disk på en mac pro som är snabbare än Sata 2.

OWC SSDPHW2R480 480GB Mercury Accelsior PCI Express... in stock at OWC

Har haft min ett par månader nu, funkar riktigt bra.

Crucial m4 512GB är också ett alternativ som man bör kolla in mest pga stabilitet och pris. Den är inte supersnabb men verkar hålla lika bra för hårda tester som Samsung 830 och är ofta betydligt billigare (enl. prisjakt så skiljer det såklart inte så mycket just nu men det brukar vara nästan en tusenlapp mellan). Får man tag på en samsung för bara 2-300 mer så skulle jag dock ta Samsungen.

Ursprungligen av ravenwing:

Tips är att lägga till OWC Accelsior till Mac Pro-tipsen. En av de få bootbara lösningarna som gör att man kan få en disk på en mac pro som är snabbare än Sata 2.

OWC SSDPHW2R480 480GB Mercury Accelsior PCI Express... in stock at OWC

Har haft min ett par månader nu, funkar riktigt bra.

"up to 780MB/s read and 763MB/s write" Sjukt! E de så snabba?

Ursprungligen av ill_chrill:

"up to 780MB/s read and 763MB/s write" Sjukt! E de så snabba?

Jo, fast på en Mac Pro 2008 kommer man upp i typ 690/750 snarare. Men ändå, rätt fint Sen sjunker inte priset lika mycket för dessa diskar som för konventionella SSD:er så de kan vara dyrare nu i jämförelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 00:14

Kolla vad du betalar per GB också samt att du måste ha en 16X slott ledig för kortet. Men fart har de utibarafan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 13:15

Vad som förvånar mig är varför inte apple kör dessa typer av SSD-diskar på deras MacBook Air / Retina. Då pratar man verkligen imponerade prestanda. Finns någon nackdel utöver priset? Och år priset så pass mycket högre när man likt Apple ändå kör massa custom hardware.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad som förvånar mig är varför inte apple kör dessa typer av SSD-diskar på deras MacBook Air / Retina. Då pratar man verkligen imponerade prestanda. Finns någon nackdel utöver priset? Och år priset så pass mycket högre när man likt Apple ändå kör massa custom hardware.

En OWC med PCIe-anslutning är 2-4 stycken SandForce-SSD kopplade till en PCIe/SATA-brygga. Det tar alltså mer plats och är väldigt mycket dyrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:13
Ursprungligen av hansfilipelo:

En OWC med PCIe-anslutning är 2-4 stycken SandForce-SSD kopplade till en PCIe/SATA-brygga. Det tar alltså mer plats och är väldigt mycket dyrare.

Ah, man kör alltså flera mindre SSD:er med multipla SATA-bryggor?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ah, man kör alltså flera mindre SSD:er med multipla SATA-bryggor?

Bryggorna i sig är endast ett chip - men ja det rör sig alltså om flera SATA-kanaler och flera SSD-kontrollers i bakkant.

edit: Sen är inte dagens SSD en begränsning för MacBook Pro Retina och MacBook Air. Jag tror vi börjar bli bortskämda med lagringshastighet här på forumet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 21:18

780MB/s är mycket snabbare än de 500MB/s MacBook Pro'n idag gör. Sen om den prestandan verkligen märks för användaren är en annan femma…

MacPro'n på jobbet - mid 2010 - behöver piffas upp. Alla diskplatser och PCI-platser är upptagna. Startdisken är på 1TB och det behöver jag av olika anledningar - jag vill t.ex. ha minst 30% fritt. Så - vad tror ni om att trycka in en SSD på ca 500GB där startdisken nu sitter och en till likadan där optiska driven sitter - och köra RAID0 på dessa? Då har jag ju ca 1TB SSD :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 01:09
Ursprungligen av Zimmerman:

MacPro'n på jobbet - mid 2010 - behöver piffas upp. Alla diskplatser och PCI-platser är upptagna. Startdisken är på 1TB och det behöver jag av olika anledningar - jag vill t.ex. ha minst 30% fritt. Så - vad tror ni om att trycka in en SSD på ca 500GB där startdisken nu sitter och en till likadan där optiska driven sitter - och köra RAID0 på dessa? Då har jag ju ca 1TB SSD :-).

Är det SATA-2 på den optiska platsen?

Ursprungligen av Erik.dv:

Är det SATA-2 på den optiska platsen?

Yes, på mac:arna efter 2008 är det färdigt sata på båda optiska platserna. På 2008:an får man dra en kabel direkt från moderkortet.

OWC har ju en 960GB ssd till salu också, men den är dyrare än vad två st. 512GB Samsung är så den skulle jag inte rekommendera.

Det står inte uttryckligen SATA-standard - detta står:

Intel ICH10 AHCI:

Tillverkare: Intel
Produkt: ICH10 AHCI
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

Ursprungligen av Erik.dv:

Är det SATA-2 på den optiska platsen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 15:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Det står inte uttryckligen SATA-standard - detta står:

Intel ICH10 AHCI:

Tillverkare: Intel
Produkt: ICH10 AHCI
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

Men då har du 3 Gigabit vilket är samma som för disk-platserna så kör hårt!

Will do :-). När besten inte rullar 24/7 utan får en liten paus. Kanske november.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men då har du 3 Gigabit vilket är samma som för disk-platserna så kör hårt!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-09-05 20:35

Samsung 830, en bra instruktionsfilm och en dryg timmes tekniktrivsel:

Före - Efter.
(iMac 2011, i7, 16 GB RAM)

Det märks VERKLIGEN i det dagliga användande (inte bara i bilden ovan) att HDD:n var flaskhalsen i systemet!

Installerade precis två stycken Samsung 830 256 GB i min Mac Mini Server (2011) med lyckat resultat.

Följde guide på ifixit.com - fungerade kalas som vanligt. Värt att betänka är att för att lyckas ersätta 2,5"-enheten på den övre platsen så behöver man montera ur samtliga komponenter ur sin mini.

edit: Blir en MBP (Early 2006) som blir med SSD på söndag. Tyvärr är installationen krångligare i den (har bråkat med den tidigare).

Senast redigerat 2012-09-07 20:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 13:06

Nu tittar jag på SSD till MacPro:n på jobbet och blir lite ställd. Samsung 830 ska vara ett bra val, men deras 512GB modeller är relativt sätt väldigt dyra.

- Nästan 9 kr / GB för 512GB
- Runt 6.5 kr / GB för 256GB

What's up with that? Ser man på ex. Crusial M4 kostar deras 512GB-modell per GB inte så våldsamt mycket mer än 256GB…

Sen var det den j-vla SATA-2 begränsningen. Frågan är om det är bättre att köra 2st SSD:er som RAID men där man har både system och projekt-filer eller om det är bättre att köra 1st SSD för system och 1st SSD för projekt-filer.

Det fina med MacPro:n är ändå att jag kan köra 2st SSD:er (System / Projekt) samt 2st HDD:er (Arkivering av projekt samt Time Machine Backup). Men att 512 GB:arna ska vara så jäkla dyra bara…

EDIT: Notera att vi endast har en MacPro 2008 så att nyttja CD / DVD-platsen är inte aktuellt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu tittar jag på SSD till MacPro:n på jobbet och blir lite ställd. Samsung 830 ska vara ett bra val, men deras 512GB modeller är relativt sätt väldigt dyra.

- Nästan 9 kr / GB för 512GB
- Runt 6.5 kr / GB för 256GB

What's up with that? Ser man på ex. Crusial M4 kostar deras 512GB-modell per GB inte så våldsamt mycket mer än 256GB…

Sen var det den j-vla SATA-2 begränsningen. Frågan är om det är bättre att köra 2st SSD:er som RAID men där man har både system och projekt-filer eller om det är bättre att köra 1st SSD för system och 1st SSD för projekt-filer.

Det fina med MacPro:n är ändå att jag kan köra 2st SSD:er (System / Projekt) samt 2st HDD:er (Arkivering av projekt samt Time Machine Backup). Men att 512 GB:arna ska vara så jäkla dyra bara…

EDIT: Notera att vi endast har en MacPro 2008 så att nyttja CD / DVD-platsen är inte aktuellt.

Kör Crucial m4, 830n är för dyr och framförallt om du kör SATA2.

RAID0 eller icke RAID0 är en svår fråga. Sekventiell hastighet får sig en rejäl skjuts medan accesstid höjs något - samt att datasäkerheten sjunker.

Om du inte har behov av >250 MB/s sekventiell hastighet skulle jag själv nog köra enheterna som separata volymer - men beroende på vem du frågar kommer du få olika svar.

Ursprungligen av Erik.dv:

EDIT: Notera att vi endast har en MacPro 2008 så att nyttja CD / DVD-platsen är inte aktuellt.

Varför inte? Du kan utan större bekymmer dra upp två stycken sata-kablar från moderkortet (de sitter långt framme, mot chassit) bakom metallkanten, upp till DVD-platsen. Sen köper man en 4pin molex -> 2ggr sata power så har man strömförsörjning med. Vill man inte låta diskarna ligga löst där uppe så kan man köpa en multimount från owc och fästa 2st. diskar i en 5.25"-plats:

OWC MM352A52MP9 Multi-Mount: 2.5 to 3.5 / 3.5 to... in stock at OWC

man måste iofs. ta bort fläkt-arrangemanget när man drar kablarna (har för mig att portarna sitter precis under.. nu när jag tänker på det).. men det går rätt utan problem.

Enligt prisjakt nu får man en samsung 830 512 för 3800 och en crucial m4 för 3300. Jag hade definitivt inte försökt spara 500:- där för en ändå så pass dyr produkt.

För mig är det 2800 spänn (ex. moms). Köper tre stycken - en i MBP'n och två i MacPro'n.

Ursprungligen av ravenwing:

Enligt prisjakt nu får man en samsung 830 512 för 3800

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-14 03:16
Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är det 2800 spänn (ex. moms). Köper tre stycken - en i MBP'n och två i MacPro'n.

Varför inte köpa snabbare och billigare? Finns ju betydligt vassare SSD än Samsung 830.

Bevaka tråden