Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blu-ray-brännare för OS X

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte mig en Samsung som Erik rekommenderade. Sitter nu o testar med allehanda BD jag har.

MakeMKV fungera ibland (iMac 27"-11), hänger sig titt som tätt.

Handbrake är som vanligt bra med subs är det lite si o så med.

Pavtube däremot är helt fantastisk!! Den är snabb o man slipper kopiera ner hela BD skivan till disken eftersom Pavtube kodar av direkt! Dock har vi det där med subs! Jag vill kunna slå på /stänga av subs men det fungerar inte. Antingen så har man dom där eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-08 12:20
Ursprungligen av GeeFourMan:

Pavtube däremot är helt fantastisk!! Den är snabb o man slipper kopiera ner hela BD skivan till disken eftersom Pavtube kodar av direkt! Dock har vi det där med subs! Jag vill kunna slå på /stänga av subs men det fungerar inte. Antingen så har man dom där eller inte.

Trevligt!

Så makemkv kopierar till disk först? Hmm... Inte kikat på pavtube men gör den samma sak som makemkv? 1:1? Ska bli spännande o testa. Plex ser jag fram emot att få igång.

**edit

Missuppfatta nog. När du skriver att den kopierar till disk så menar du mkvfilerna som den skapar? Sen använder du mkv filerna för att komprimera till något annat?

Här har vi något som är klart mer stabilare än MakeMKV.

Pavtube ByteCopy for Mac-Backup BD/DVD to MKV with multiple audios

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 18:30

Samma som i inlägg #27 antar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-08 19:06

Så där! Nu har jag suttit och utvärderat lite program eftersom MakeMKV inte vill leka på min maskin. Den bara krashar. Måste haft extrem flyt när jag testade med "wedding crashers" på dvd igår.

Programmen jag utvärderat är: MakeMKV, Pavtube produkter och nu senast DVDFABs produkter. MakeMKV går bort direkt då den verkligen inte vill. Pavtube's produkter mådde jag illa av att navigera i och på min dator så lagga absolut ALLT. Dessutom hitta jag inte hur man gjorde en 1:1. I inställningarna fanns det bara degraderade "options". DVDFABs blu-ray ripper är en solklar vinnare... Nu ljuger jag lite.. MakeMKV skulle vara en solklar vinnare om den funka för mig...DVDFABs blu-ray ripper känns väldigt "windows" men 2 knapptryck och du spottar ut 1:1 mkv's (det jag vill) Den gör nog samma sak som Pavtube's produkter men den känns "mer" stabil. Den har export möjligheter ifall man vill komprimera etc.

Just i detta nu sitter jag och "mkv'ar" Rango + behind the scenes och det går rätt fort. Totalt handlar det om närmare 3 timmar material och det kommer ta mellan 35-40 minuter. Vet inte alls om MakeMKV var extremt långsam med dvd'n jag testade igår men det tog över 40 minuter att göra en dvd till 1:1 mkv.

DVDFABs blu-ray ripper köper jag om jag inte får MakeMKV stabil. Ska testa MakeMKV på min andra MacPro för att se den vill leka på den.

Blu-ray Ripper software -- DVDFab Blu-ray Ripper is a powerful Blu-ray video converter that can rip and convert any Blu-ray to any formats and devices.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-09 15:21

*uppdatering*

Nu har jag använt DVDFABs blu-ray ripper för 10 filmer och är hyfsat nöjd. Köpte precis "Lifetime" licensen för programmet. 560kr. Kanske är ett misstag men jag är lite av en impulsköpare som tar det första bästa jag ser. Blu-ray ripper från DVDFAB va den bästa av de 3 vi gått igenom i den här tråden enligt mig själv! Makemkv hade varit trevligt men om det är en död produkt så blir det nog svårt att uppdatera efter de 30 dagarna om det inte kommer fler betor! Lär ta månader innan jag är klar med alla mina skivor!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-09-09 16:41
Ursprungligen av Kenneth M:

*uppdatering*

Nu har jag använt DVDFABs blu-ray ripper för 10 filmer...

Har du händelsevis provat med Disney blu-ray-diskar?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 16:05
Ursprungligen av Carbio:

Har du händelsevis provat med Disney blu-ray-diskar?

Senaste Disney rullen jag har i samlingen är "John Carter" och den fungerade smärtfritt. Jag har ett gäng Disney blu-rays men alla mina filmer är nedpackade i flyttlådor så jag tar 10 åt gången. Jag har inte hittat Wall•E än (inte grävt så långt i lådan än)
Men nu har jag "rippat" 17 filmer med DVDFABs blu-ray ripper och inga som helst problem än så länge. Bör notera att jag avskyr subtitles så det är inget jag använder mig utav. Men innan jag visste hur man valde att "inte ha dom med" så rippa jag några med engelsk sub. Vet inte om det är DVDFABs Blu-ray ripper som gör nått galet men .sub filerna som följer med men dom fungerar inte så bra i plex. Dom syns, men det går "lite snabbt" (minst sagt). Som om PIDarna inte har nån reference till tc. Jag är jubelidiot när det kommer till sånt här så jag gör säkert nått galet, men å andra sidan så bryr jag mig inte eftersom jag aldrig kommer använda subs ändå.

Tack till artikelskrivaren! Hade jag inte läst att bd funka på mac i artikeln ovan och att det var "så här enkelt" att föra över 1:1 OCH att nått som heter PLEX fanns så hade jag nog aldrig ens orkar ta reda på det! Om ett halvår (haha...) då jag "digitaliserat" hela min bd samling, köpt en mac mini, byggt en 20tb+ raid så kommer jag vara en extra nöjd filmnörd!

Enda minuset med PLEX är hanteringen av extra material till filmerna. Vore nice med subfolders på nån vänster men jag har inte lyckats få till det bra alls. Har X film 4 separata spår av behind the scenes så dyker dom bara upp som "1080p codec" - i listan som man vill spela. Vet inte ens vad det är för filer. Vore bättre om Plex nissarna hade en "Feature" knapp, och sen dynamiska knappar för resp film "under". En än gång... Jag är inte så bevandrad i "ripping" världen så jag har absolut noll koll på hur saker funkar. Funktionen kanske finns men jag har inte hunnit gå igenom "hela plex än"

1 sak som är helt fantastiskt med plex är små programmen man kan installera! TED Talks! fxguideTV, photoshopTV m.fl m.fl Vansinnigt bra!

För er som använder plex och äger en ipad... köp ios appen! Riktigt nice!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-10 01:18
  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 22:02

Citerar mig själv:

"Just i detta nu sitter jag och "mkv'ar" Rango + behind the scenes och det går rätt fort. Totalt handlar det om närmare 3 timmar material och det kommer ta mellan 35-40 minuter. Vet inte alls om MakeMKV var extremt långsam med dvd'n jag testade igår men det tog över 40 minuter att göra en dvd till 1:1 mkv."

- Eller så är det så att rommen i macpro'n är katastrof vilket jag va med om i macpro'na från 2006 och 2008 modellerna. Sony's rommar va katastrof medans Pioneers va betydligt snabbare.

Samsungen jag köpt, den som Erik förmedlade fram känns väldigt bra. Liten hickup fick den för nån timma sen på filmen "The Simpsons Movie" men jag misstänker att den inte riktigt är gjord för att vara på konstant i 10 timmar hehe... Omstart och lite vila löste det!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 14:53

Så här aktiv på forumet har jag inte varit sen 2006, hehe...

En till liten uppdatering kring hela blu-ray biten på osx.
Jag har plöjt igenom 45 filmer, fortfarande en hel del kvar men jag ville bara berätta om mina erfarenheter om DVDFABs Blu-ray ripper! 3 filmer i min samling totalvägrade med programmet.
Mycket märkligt eftersom dom är så pass gamla. En av mina personliga favoriter är Snatch. Den tokvägra. The Patriot med Mel Gibson ville inte heller. Fantastic4 - Rise of the silver surfer likaså.
Snatch vill jag verkligen ha för den vet jag verkligen att jag kommer titta om många gånger. Patrioten kan jag leva med att inte få in och Fantastic4 skulle jag kunna slänga tillbaka i lådan. Men! Versionen av MakeMKV som Erik postade ovan käkade filmerna utan problem! Mycket märkligt! Verkar vara en ny version av MakeMKV för den hade inga som helst problem att tugga på de 3 titlarna som Blu-ray ripper inte ville. På min dator (förra versionen krasha konstant, kom ingen vart).

Jag kommer nog köpa makemkv när/om den släpps också som en backup men det finns en skillnad märkte jag mellan filerna som makemkv spottar ut och dom filerna som Blu-ray spottar ut!

Blu-ray ripper sparar 3 filer i foldern du vill spara i medans makemkv sparar 1. Blu-ray ripper sparar en .idx, en .sub och en .mkv. Jag är fortfarande novis på det här så jag kanske snackar gojja men makemkv's mkv filer verkar inte klara av flera subs. Enda jag hittar i den när jag byter subtitle i plex är Engleska. Trots att jag valt Engelska och Svenska. Med blu-ray rippers idx och .sub så får jag det att funka. Då har jag 2 subs att välja mellan.

En tydlig skillnad mellan programmen är ljudet! (det mekaniska) Makemkv verkar misshandla min raid i maskinen medans blu-ray ripper inte låter alls. Samma rom, samma hårddiskar. Med makemkv låter raiden som en gräsklippare... Lite läskigt! Sen är blu-ray ripper snabbare också. Kände mig tvingad till att testa båda programmen "side by side" - samma film, samma maskin, samma hårddisk - 10 minuter skillnad.

För er som vill koda om mkv'n till något ännu mer komprimerat så skulle jag absolut rekommendera FABDVDs blu-ray ripper. Den har cuda acceleration! Inget jag testat men enligt forumen verkar det fungera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 15:41

Intressant Kenneth. Jag får nog se över och testa FABDVDs blu-ray ripper. MakeMKV har fungerat felfritt för min del (kör från Samsung-spelaren > MacPro 2008 med 3st diskar som intern RAID).

Blev lite beskriven över att Premier Pro CS6 (som typ hanterar alla format som finns) INTE kunde läsa en .mkv-fil utan enkrytering. Det vore helt fantastiskt att ha ett film-bibliotek som även gick att ta bilder / scener ifrån. Vi använder ofta det i referens-syften inför produktioner. Dessvärre blir det ofta så att folk kommer med det enklaste de kan hitta vilket slutar med sunkiga YouTube-klipp.

Köpte också Samsung SE-506 som Erik.dv rekommenderade .
Jag har också haft enorma problem med MakeMkv dock fungerade DVDfabs Blu-ray ripper utomordentligt
nån som har testat viewer utan att först rippa ?
Har testat testat macgo bluray player känns som den är galet resurskrävande för filmer hackar bitvis kanske dags att pensionera min mbp från 2010 väntar på 13 tums retina vill ha den nu ...
för att Titta på en bluray intel 2.4 GHZ borde man väl egentligen klara eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 21:40
Ursprungligen av memnon:

Har testat testat macgo bluray player känns som den är galet resurskrävande för filmer hackar bitvis kanske dags att pensionera min mbp från 2010 väntar på 13 tums retina vill ha den nu ...

Jag har inte testa att titta med skivan för den kommer jag aldrig göra. Tål som sagt inte att se film på en dator. Men i ditt fall tror jag inte att det är datorn det är något fel på. Det är uppspelnings-programmet. Som Erik skrev i några tidigare "posts" så gör de flesta programmet ett kasst jobb. Även fast Steve (jobs) va med i styrelsen för hela blu-ray biten så ville ju inte Steve ha blu-ray bara för att det skulle betyda massa extrajobb för kerneln i osx (rätt mig om jag har fel) Han vill helt enkelt inte släppa in den koden i systemet. Skulle "Steve tillåtit" det så skulle blu-ray funkat lika bra på mac som på pc... Men så blev det ju inte. (itunes rentals, host host) Jag vågar inte svara på om det finns något bra program som faktist fixar biffen men jag är tveksam. Du ska inte ta mina ord som någon sanning för jag vet faktiskt inte. Men att veta att Steve inte ville ha något med blu-ray att göra i huvetaget får mig att tro att det finns väldigt få program som faktist fixar det bra.

Vore bra om nån som vet skulle svara på det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 21:58

Jag tror det är som du beskriver Kenneth. BluRay är mycket hårdare i hur man ska dekryptera materialet för visning på skärm än ex. DVD. "A bag of hurt" som Steve Jobs sa.

Hade Apple inte haft iTunes Store med film och TV-serier hade man nog galant löst problematiken. Nu satsade man på något annat och den minoritet konsumenter som stöter på detta problem får lösa det på annat vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 00:18

Nu har jag fått upp min MacMini som "Media Center" mer eller mindre och den har sina positiva och negativa aspekter. I sammanhanget rippning är denna lilla maskin intressant att jämföra med en gammal arbetshäst - en MacPro från 2008.

Rippning av DVD eller BluRay går så när som lika fort på bägge maskinerna. Minin är en behagligare / tystare maskin än MacPro:n i detta fallet (helt ljudlös).

Omkodning av DVD till H264 är en helt annan historia. Här visar MacMinin sina värsta sidor. För det första låter maskinen som ett as när den jobbar hårt. Detta är verkligen en miss av Apple. MacBook Pro 2011 lider av samma problem. Helt värdelöst. Med samma inställningar tar det även MacMinin nästan 3 gånger så lång tid att koda material som min gamla MacPro.

- MacPro:n tar c:a 12 minuter att koda c:a 42 minuter material - dvs c:a 30% av materialets längd.
- MacMini:n tar c:a 33 minuter att koda c:a 42 minuter material - dvs c:a 80% av materialets längd.

I ovan fall läser även MacPro:n mediat över nätverket från MacMinin så om något har denna maskinen ett handikapp.

Värt att tänka på vilken maskin man nyttjar till vad alltså. Uppspelning av material verkar inte som det är speciellt påfrestande för MacMinin så där håller den sig snäll och tyst. Rippning av skivor fungerar också vilket är tacksamt. MacPro:n är blir tydligen maskinen som fortfarande får göra grovjobbet på nätter och arbetsdagar.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har jag fått upp min MacMini som "Media Center" mer eller mindre och den har sina positiva och negativa aspekter. I sammanhanget rippning är denna lilla maskin intressant att jämföra med en gammal arbetshäst - en MacPro från 2008.

Rippning av DVD eller BluRay går så när som lika fort på bägge maskinerna. Minin är en behagligare / tystare maskin än MacPro:n i detta fallet (helt ljudlös).

Omkodning av DVD till H264 är en helt annan historia. Här visar MacMinin sina värsta sidor. För det första låter maskinen som ett as när den jobbar hårt. Detta är verkligen en miss av Apple. MacBook Pro 2011 lider av samma problem. Helt värdelöst. Med samma inställningar tar det även MacMinin nästan 3 gånger så lång tid att koda material som min gamla MacPro.

- MacPro:n tar c:a 12 minuter att koda c:a 42 minuter material - dvs c:a 30% av materialets längd.
- MacMini:n tar c:a 33 minuter att koda c:a 42 minuter material - dvs c:a 80% av materialets längd.

I ovan fall läser även MacPro:n mediat över nätverket från MacMinin så om något har denna maskinen ett handikapp.

Värt att tänka på vilken maskin man nyttjar till vad alltså. Uppspelning av material verkar inte som det är speciellt påfrestande för MacMinin så där håller den sig snäll och tyst. Rippning av skivor fungerar också vilket är tacksamt. MacPro:n är blir tydligen maskinen som fortfarande får göra grovjobbet på nätter och arbetsdagar.

Har du standardhårddisken i Minin eller SSD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 12:32
Ursprungligen av keptang:

Har du standardhårddisken i Minin eller SSD?

Samsung 830 128 GB SSD.

Bevaka tråden