Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man ha en iPad mini till?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stämmer detta (en ovanligt svag tes som blev en ertikel på nätet ) så är det en pilotmodell - som första iPhone - något man hivar ut samtidigt som man sitter och sätter ihop den riktiga (med retina t.ex.) som sedan kommer. Har denna pilot inte heller 4G så kan man lugnt ta den som en halvmesyr i väntan på the real shit.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Bekräftat" att det inte blir retinaskärm:
Possible 'iPad Mini' Spotted in iOS App Developer Logs - Mac Rumors

Det verkar bli en krympt iPad 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 08:15

Men får den iPad 2 upplösning vid 7" blir den ändå hyfsat högupplöst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-31 08:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Men får den iPad 2 upplösning vid 7" blir den ändå hyfsat högupplöst.

Jo, men eftersom hela iPad-UI:t krymps lika mycket så jämnar det ju ut sig och blir lika pixligt ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 09:36
Ursprungligen av Vassius:

Jo, men eftersom hela iPad-UI:t krymps lika mycket så jämnar det ju ut sig och blir lika pixligt ändå.

Nej, om du har samma pixel antal på en mindre ytan blir upplösningen högre.

iPad 2 har högre upplösning även iPhone 4S men den senare har avsevärt mycket högre pixel-desitet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-31 09:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, om du har samma pixel antal på en mindre ytan blir upplösningen högre.

iPad 2 har högre upplösning även iPhone 4S men den senare har avsevärt mycket högre pixel-desitet.

Ja, det har jag inte sagt emot. Jag påpekade bara att alla UI-element fortfarande byggs upp av exakt lika många pixlar, vilket inte kommer att upplevas som bättre/skarpare än på den större skärmen. Om man ska se text och annat lika bra på en mini måste man ju hålla den närmare ansiktet, vilket förtar effekten av den högre pixeldensiteten.

1024x768 på en 7,85"-skärm kommer att se ut precis som 1024x768 på en 9,7"-skärm om man håller den senare lite längre från ansiktet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 10:27
Ursprungligen av Vassius:

Ja, det har jag inte sagt emot. Jag påpekade bara att alla UI-element fortfarande byggs upp av exakt lika många pixlar, vilket inte kommer att upplevas som bättre/skarpare än på den större skärmen. Om man ska se text och annat lika bra på en mini måste man ju hålla den närmare ansiktet, vilket förtar effekten av den högre pixeldensiteten.

1024x768 på en 7,85"-skärm kommer att se ut precis som 1024x768 på en 9,7"-skärm om man håller den senare lite längre från ansiktet.

Visst kan man gå in på "relativ upplösning för användaren". Men visst, 250 ppi på iPad "uppfattas" nog snarlikt som 320 ppi på en iPhone då man håller iPhone mycket närmre ansiktet. I den bemärkelsen blir kanske saker snarlikt, men så mäter man oftast inte upplösningen så.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-31 10:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Visst kan man gå in på "relativ upplösning för användaren". Men visst, 250 ppi på iPad "uppfattas" nog snarlikt som 320 ppi på en iPhone då man håller iPhone mycket närmre ansiktet. I den bemärkelsen blir kanske saker snarlikt, men så mäter man oftast inte upplösningen så.

Siffror har i slutändan ingen betydelse, det är användarupplevelsen som räknas. Det tror jag Apple håller med om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 11:06
Ursprungligen av Vassius:

…det är användarupplevelsen som räknas. Det tror jag Apple håller med om.

Inte alltid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 11:52

Ska Apple verkligen konkurrera med en Mini får man titta på konkurrenter som Nexus 7. Den har 216 dpi på sin skärm. Inte "retina" men heller ingen 3GS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-04 09:50

Jag vet inte vad jag ska göra med det: D Jag skulle nästan säga att det är en vanlig Ipod bättre!
Men om du behöver en Ipad ofta, men inte vill packa väskan för stor, så är det perfekta valet

Bevaka tråden