Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1Password, har jag tagit mig vatten över huvudet?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 21:42

Jag köpte nyss 1Password. Lite spontant sådär. Har väl funderat på det ett tag. Men som vanligt när jag gör något utan att ha fullt tänkt igenom det så kommer jag på alla invändningar lagom när programmet är installerat...

Nåja, nu har jag det installerat. Några frågor:
1. Kommer jag åt 1Password från vilken dator som helst? Tänker framförallt på jobb, men även internetcafé.
2. Om jag inte är helt ute och cyklar borde man väl passa på att byta de lösenord som är lika eller snarlika? På deras guid sägs bara logga in och sedan ange huvudlösenordet(eller vad det nu kallas) Men då riskerar man ju att ändå ha mängder med samma eller liknande lösenord? För 1Password använder väl till slut just det som jag angett som lösenord på den sida jag loggar in på?

Med 1Password kan du generera lösenord. Så det är inget bekymmer när du skapar nya konton på diverse sidor.
Det jobbiga är att byta lösenord på alla existerande konton då det tar lite längre tid.

Men när man är färdig behöver man bara komma ihåg ett enda lösen och det är "master password" för att logga in i 1password sen loggar den in dig överallt.

Ett bra alternativ är att använda Dropbox synkningen och på det viset ha allt tillgängligt på alla datorer vare sig du installerat 1password eller inte.

1PasswordAnywhere | 1Password 3 User Guide

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 22:30
Ursprungligen av xms67:

1. Kommer jag åt 1Password från vilken dator som helst? Tänker framförallt på jobb, men även internetcafé.?

1Password är ju ett program, som Word eller Safari. Ditt Safari kommer du ju inte åt om du är på ett Internetcafé (om du inte tar med din dator dit). Samma med 1Password. Har du med dej din dator är det inget problem
Har du iPhone/iPad kan du lätt synka allt till dem, och se dina lösenord vid utlandsresor.
Att lägga det i Dropbox hjälper bara om datorn du sitter vid har 1Password installerat. Om jag inte har missuppfattat saken helt. Och att en dator på ett Internetcafé ska ha 1Password installerat ser jag nog som en liten chans.

Edit: Jag har missat 1Password Anywhere, det ska jag läsa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-04 12:37

Nu har jag hamnat i rena Kafkavärlden. Smög igång lite försiktigt med 1Password. Följde instruktionerna till punkt och pricka. Trodde jag...

En viktig del för mig var att använda riktigt starka passwords. Och det finns ju en liten funktion som heter "Strong password generator" Följde instruktionen:

  1. Click the 1Password key button

  2. Click the Strong Password Generator

  3. (Optionally) Customize your new password

  4. Click Fill to place your new password into the form

  5. Enter the rest of the details as requested and submit the form

  6. 1Password should then prompt you if you’d like to save this new information as a Login

Gjorde det på ett antal hemsidor jag besöker. När jag sedan skulle logga in fungerade det inte alls. Ibland är det som att den bara fyller i användarnamn. Ibland(oftast) verkar den fylla i det gamla lösenordet. Alltså inte det nya starka. Det verkar alltså som att det inte sparar det nya lösenordet som är genererat av deras generator. Läste om instruktionen och ser att jag missat punkt 6. Jag får ingen fråga om jag vill spara lösenordet. Jag har provat både i Safari och Chrome. Samma resultat.

Ni som använder 1Password, hur gör ni? Hur ska man spara password som är genererat via deras generator? Jag har sökt lite på nätet men ännu inte hittat något bra. Jag är iofs ingen mästare i att söka på nätet.

Har du sparade lösenord i nyckelringen sen tidigare? Jag tror de får företräde ur Safaris synvinkel.

När det gäller 1password och ej ifyllda rutor så brukar jag bara klicka på knappen i Safari. Ser jag att den har rätt sajt markerad så slår jag bara retur. Den fyller då i inloggningen och loggar in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-04 14:21

Jag tror jag har knäckt hur man gör. Men fy f_n vilket otroligt dumt system. Man får klippa och klistra. Sedan skapas ständigt ett nytt "konto" eller inloggningskonto eller vad jag nu ska kalla det. Om man då inte vill ha typ 2 olika 99mac konton måste man radera ett. Men ofta skapas ett nytt av någon anledning. Men till slut får man då ett som fungerar.

Det fungerar alltså inte alls så enkelt som instruktionen ovan visar. Om nu inte jag gör något fel.

Ursprungligen av xms67:

Jag tror jag har knäckt hur man gör. Men fy f_n vilket otroligt dumt system. Man får klippa och klistra. Sedan skapas ständigt ett nytt "konto" eller inloggningskonto eller vad jag nu ska kalla det. Om man då inte vill ha typ 2 olika 99mac konton måste man radera ett. Men ofta skapas ett nytt av någon anledning. Men till slut får man då ett som fungerar.

Det fungerar alltså inte alls så enkelt som instruktionen ovan visar. Om nu inte jag gör något fel.

Så här gör jag (se bild):

Jag går till Youtube och ser att jag inte är inloggad. Jag klickar på Login-knappen.
Jag klickar på 1password-knappen i Safaris knapprad.
Jag har 5 olika google-konton. Jag rullar ner till rätt konto och slår retur. Nu är jag inloggad i det kontot.

Jag har namngett inloggningar konsekvent så att de listas tillsammans.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-08-04 14:40

Håller med. Själv blev jag utkastad från ett par forum jag brukar hänga på.
Jag gör så här
- Logga på med mitt "vanliga lösenord"
- Administrera lösenordet på siten och generera ett nytt med 1Password. Detta password sparar jag i klartext i ett Pagedokument (ifall det skiter sig)
- Sparar i 1Password och går in och redigerar Titel, URL, och Password (om nödvändigt).
- Öppnar ett nytt fönster och testar om det fungerar...

Jag tror att en del siter inte klarar av allt för avancerade lösenord och därför får man väl nöja sig med ca 15 tecken!

Ursprungligen av Todd:

- Administrera lösenordet på siten och generera ett nytt med 1Password. Detta password sparar jag i klartext i ett Pagedokument (ifall det skiter sig)

Ett tips. Använd "gula notisar" i nyckelringen istället. Då är de fortfarande i klartext men ditt adminlösen krävs för att titta på dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-04 15:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ett tips. Använd "gula notisar" i nyckelringen istället. Då är de fortfarande i klartext men ditt adminlösen krävs för att titta på dom.

Tack för dina tips! Det största problemet är dock inte inloggningen. In än i alla fall... Det största problemet är hur man får lösenordsgeneratorns lösenord att fastna i 1Password. Jag glr nu så här:
1. låter generatorn ta fram ett lösenord
2. trycker på fill in
3. trycker INTE på verkställ eller dyl
4. öppnar lilla rutan och öppnar rätt(vilket är en utmaning) lösenordskonto
5. trycker på +
6. trycker på edit
7. klistrar in lösenordet
8. oftast lägger till användarnamn
9. trycker på Save
10. till sist trycker jag på verkställ på hemsidan.
11. ofta har det ändå dykt upp nya konton för den aktuella sidan. Jag har nu 14 konton för 99mac och då har jag raderat minst 5. Detta kommer sig av att det tagit ett tag att förstå hur det fungerar. Nu ska jag alltså radera 13 och absolut inte det korrekta.

Nästa utmaning tycks vara att få Dropbox-systemet at fungera. Det har jag inte lyckats med. Så ny sitter jag med omöjliga lösenord och börjar jobba på måndag... I bästa fall får jag det att fungera idag eller i morgon. Annars får jag väl ta med min Mac till jobbet.

Ursprungligen av xms67:

Tack för dina tips! Det största problemet är dock inte inloggningen. In än i alla fall... Det största problemet är hur man får lösenordsgeneratorns lösenord att fastna i 1Password...

Jag har använt den där generatorn ibland men jag har sett på det som ett fristående program inom programmet så jag har alltid använt kopiera/klistra för att manuellt byta ut en dåligt lösenord.

Som jag tolkat det så sparar 1password lösenord baserat på den url man besöker. Det kan finnas ett flertal olika url för att logga in på samma sida så man får ha lite koll på det där. När man får frågan från 1password "vill du spara den här inloggningen" så ska man först tänka till om den redan finns sparad på en "bättre" url. Så har jag gjort i alla fall.

Lastpass är ju ett alternativ också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-04 16:35

DropBox var ju en baggis att implementera. Tack för tipset illerG

Jag använder också synkronisering via Dropbox. Det var ett tag sedan jag satte upp det men som jag minns inga problem efter att ha följt en manual jag googlade fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 09:48
Ursprungligen av kenjon:

DropBox var ju en baggis att implementera. Tack för tipset illerG

Om det fungera då enkelt för mig...

Jag kör fast direkt... Jag har Dropbox. När jag öppnar 1Password och klickar på inställningar hamnar jag i allmänt. Där finns en ruta som heter "Use Dropbox", Inte två rutor med en som heter "Move to Dropbox" som i instruktionen. Dessutom är min ruta, "Use Dropbox" grå och går inte klicka på. Vad göra? Missar jag något? Jag följer den länk du skickade.
Jag är väldigt glad för din och alla andas hjälp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-05 09:54

Har du ett Dropbox-konto som är konfigurerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 10:03
Ursprungligen av frazze:

Har du ett Dropbox-konto som är konfigurerat?

Jag vet inte. Men det verkade som att installationen inte var klar. Jag meckade lite och då kom jag in i instalationsguiden och fortsatt den. Då hoppade allt igång. Nu har jag fått igång synk mot Dropbox.

Tack alla.

Kan bara notera att 1Password är ett program som kan vara lite knepigt att komma igång med, och inte helt lätt att hänga med i hur det egentligen fungerar. Men när man väl fått allt att rulla är det oumbärligt.

Jag kör 1Password på fyra enheter som alla synkar mot databasen som ligger på Dropbox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-05 12:44
Ursprungligen av Mutant:

Kan bara notera att 1Password är ett program som kan vara lite knepigt att komma igång med, och inte helt lätt att hänga med i hur det egentligen fungerar. Men när man väl fått allt att rulla är det oumbärligt.

Jag kör 1Password på fyra enheter som alla synkar mot databasen som ligger på Dropbox.

Jag är verkligen ingen dataexpert. Men jag är inte helt tappad bakom en vagn för det. Brukar ha väldigt lätt att få flyt i saker när jag verkligen vill att saker ska flyta. Men 1password måste jag säga är en utmaning. Väldigt otympligt och knepigt om man inte bara vill spara sina gamla vanliga lösenord. Jag vet inte hur många gånger jag fått beställa nya lösenord då 1Pass klarat att änfra lösenord på hemsidan men sedan inte själv lagrat det...

Får jag fråga om Dropbox? Finns det en risk att man sparar massa riktigt säkra lösenord i 1Password och sedan har ett betydligt enklare på Dropbox? Eller kommer man till ett läge där det krävs masterpassword?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-05 18:35
Ursprungligen av xms67:

Jag är verkligen ingen dataexpert. Men jag är inte helt tappad bakom en vagn för det. Brukar ha väldigt lätt att få flyt i saker när jag verkligen vill att saker ska flyta. Men 1password måste jag säga är en utmaning. Väldigt otympligt och knepigt om man inte bara vill spara sina gamla vanliga lösenord. Jag vet inte hur många gånger jag fått beställa nya lösenord då 1Pass klarat att änfra lösenord på hemsidan men sedan inte själv lagrat det...

Får jag fråga om Dropbox? Finns det en risk att man sparar massa riktigt säkra lösenord i 1Password och sedan har ett betydligt enklare på Dropbox? Eller kommer man till ett läge där det krävs masterpassword?

Kan bara hålla med dig. 1Password är inte precis "Macigt" och det är en hel del att komma underfund med. När man väl fått det att rulla funkar det fint ihop med DropBox.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 14:52
Ursprungligen av Mutant:

Kan bara notera att 1Password är ett program som kan vara lite knepigt att komma igång med, och inte helt lätt att hänga med i hur det egentligen fungerar. Men när man väl fått allt att rulla är det oumbärligt.

Jag kör 1Password på fyra enheter som alla synkar mot databasen som ligger på Dropbox.

Mycket nytt nu, visste inte att man kunde synka över DropBox på sina iOSenheter

Jag synkar 1password med en Mac, ipad, iphone och windows burk.

När man väl är färdig är det oumbärligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-06 09:50

Så klart så får jag inte heller Dropbox att fungera som jag tror det är tänkt. Sitter på jobbet men en massa supersäkra lösenord genererade via 1Password. Men när jag på jobb PC via Dropbox får upp sidan för mastelösenord i 1Password så fungerar inte mitt lösenord på PC. Jag tog med mig min MNA för att via den ha tillgång till de sidor jag måste ha tillgång till om detinte skulle fungera. Och där fungerar masterlösenordet som vanligt.

Min första tanke var om tangentbordet ger olika tecken. men så verkar det inte vara. Kan det var något i Dropboxinställningen jag missat? Jag får alltså fram startsidan i 1Password som frågar efter masterlösenord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-06 23:03

Använt åäö i masterlösenordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 09:41
Ursprungligen av kenjon:

Använt åäö i masterlösenordet?

Nää, då jag reser mycket använder jag aldrig dessa tecken.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-06 23:20

Skulle inte riktigt rekommendera att lagra på Dropbox, de har en historia av att ha dålig säkerhet (även om filen är krypterad, antar jag).

Själv kör jag Lastpass, ett företag som verkligen tar säkerhet på allvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 09:52

Hittar en lite detalj. Det verkar som om min Dropbox ligger och synkar. Som om den skulle fastnat i det läget. Om jag klickar på den lilla ikonen uppe i menyraden finns ett alternativ som heter stoppa synkningen som verkar gå att klicka på. Jag tänker att det skulle kunna vara en signal att den ligger i synkläge. Dessa texter brukar ju vara grå om det inte pågår en synk tänker jag.

Hur kan jag gå vidare?
- Hur kolla om den verkligen synkar?
- Stoppa synken och starta igen?
- Andra försklag?

Dropbox har en dold cachemapp som man kan tömma när det strular med synkningen.

Kör Gå till mapp i Finder och klistra in det här: ~/Dropbox/.dropbox.cache
så kommer du till mappen

Här är en längre beskrivning: How to Solve Dropbox Problems Syncing - LockerGnome

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 10:14

Där är det helt tomt. Om jag nu gör rätt. Jag klistrade in det du skrev i sökfältet uppe till vänster och då är det helt blankt.

Edit: Jag följde även instruktionen i länken. Även då är det tomt dit jag kommer.

Edit2: Jag provade nu att trycka på paus synk. Då ändrades texten till Resume och jag ser att den lila sybolen blev helt blå. Under synk är den lite grön i botten. Har nu tryckt på Resume Syncing för att se vad som händer. Nu tog jag på läsglasögonen...:cool: Då ser jag att det gröna är en liten cirkel med en bock i.

Bevaka tråden