Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-serier

Tråden skapades och har fått 770 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 18:29
Ursprungligen av planB:

Kan kvaliteten på t.ex. HBO serier bero på att prenumeranterna tillhör en bildad och ekonomiskt välmående kategori konsumenter som styr utbudet?

Nej mer på att HBOs ledning haft tur och skickligheten att jobba med rätt folk, alla HBO shower är dock inte av så jättehög kvalitet.Mildred Pierce var en fruktansvärt träig serie och John from Cincinnatti var ju bara flummig.Boardwalk Empire är ju egentligen inte heller så bra men räddas av en del bra skådespelare och det finns fler exempel på dåliga och halvdåliga HBO-serier.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-08 15:33

Var hittar man de bra filmerna då?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 15:37
Ursprungligen av planB:

Var hittar man de bra filmerna då?

Vilken typ av filmer gillar du?

Grimm season 01 rullar här hemma, revlig serie, lagom skrämsig i sommarkvällarna....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 22:14

Sleeper Cell kan rekommenderas om man gillar terrorist-dramathrillers helt klart en av de bästa och mest realistiska serierna i den kategorin.Sleeper Cell (TV Series 2005) - IMDb

Har läst en del om "Breaking Bad" och blivit nyfiken - den har gått flera år vad jag förstår. Premissen är den där vi alla tänkt på och äntligen har någon dramatiserat det; man får veta att man har kort tid kvar att leva, varför inte genomföra ett brott för att säkra sina älskades ekonomi? Vad har man att förlora? Nada. I USA är det ju ännu plausiblare där ingen vettig välfärd finns. Intressant. I detta fall bestämmer sig snubben - en kemist/kemilärare - att börja prodda amfetamin. Det visar sig vara mycket lukrativt och erbjuda så många kurvor att det hittils räckt till fyra säsonger (=publik/tittare) och t.o.m. bra kritik.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 23:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Har läst en del om "Breaking Bad" och blivit nyfiken - den har gått flera år vad jag förstår. Premissen är den där vi alla tänkt på och äntligen har någon dramatiserat det; man får veta att man har kort tid kvar att leva, varför inte genomföra ett brott för att säkra sina älskades ekonomi?.

Breaking bad är riktigt bra med många oväntade vändningar och sköna skådespelare. Bryan Cranston som spelar en av två huvudroller den som kemilärare är fantastisk och han drar inte igång amfetamintillverkningen bara för att tjäna pengar utan också för att han tycker att det som den andre huvudrollsinnehavaren sålt hittills har hållit för dålig kvalite och varit farlig för meth-headsen..

Gordy nu fick du lite saker som bakfoten...
Bryan får veta att han har lungcancer och får veta att han ska dö inom 6 månader (tror jag det var) och han vill inte sätta sin familj på pottkanten när han dör. Han inser att hans jobb som kemilärare inte kommer ge honom så stora pengar på den korta tiden.
Så han börjar koka meta-anfetamin som är rent. Han slår sig ihop med en gammal misslyckad elev...
Serien höll bra de tre första säsongerna fjärde... nja...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 23:50
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Gordy nu fick du lite saker som bakfoten...

Inte direkt för han vill ju verkligen göra "säkrare" methamfetamin och givetvis tjäna pengar på det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-09 08:06
Ursprungligen av Gordy:

Inte direkt för han vill ju verkligen göra "säkrare" methamfetamin och givetvis tjäna pengar på det.

Som sagt du har fått det om bakfoten för den uppfattning om motivet till varför han börjar tillverka meth delar inte jag med dig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 08:25
Ursprungligen av lappen71:

Som sagt du har fått det om bakfoten för den uppfattning om motivet till varför han börjar tillverka meth delar inte jag med dig.

Se om de tidiga avsnitten så framstår det rätt tydligt att han är mycket angelägen om att göra rent och "säkert" amfetamin vilket han är kapabel till som något av ett kemigeni men som sagt pengarna är givetvis drivkraften.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-09 09:55
Ursprungligen av Gordy:

Se om de tidiga avsnitten så framstår det rätt tydligt att han är mycket angelägen om att göra rent och "säkert" amfetamin vilket han är kapabel till som något av ett kemigeni men som sagt pengarna är givetvis drivkraften.

Som sagt det är din uppfattning men inte min

Själv tröttnade jag på Breaking Bad redan under säsong två... Men den började bra!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 23:51
Ursprungligen av Capeman:

Själv tröttnade jag på Breaking Bad redan under säsong två.

Då har du missat några av de bästa avsnitten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-08 23:56

The Tudors är en annan bra serie om man gillar historiska serier Henry den åttonde var en mycket speciell kung The Tudors (TV Series 2007–2010) - IMDb

Ursprungligen av Gordy:

Då har du missat några av de bästa avsnitten.

Må så vara. Finns lyckligtvis många andra serier som kan ta upp tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 06:57
Ursprungligen av Capeman:

Finns lyckligtvis många andra serier som kan ta upp tiden.

Precis, och så undrar arbetskamraterna vad jag ska göra på min kommande semester

Jag har hittat dom ocensurerade avsnitten av Breaking Bad - första två säsongerna. Cool intrig och brutal humor :-D. Sett fyra första. Min önskan är att snubben inte alls har lungcanser - eller blir botad vilket händer typ en på miljarden - och att serien utvecklas till en maffiaserie där han blir the big shit och krigar mot Colombia/mexiko-kartellerna - alltså att serien växer bort från den där kärnfamiljs-skiten - realismen så att säga (vilken är mycket bra i början av en sådan här serie, men jag vill ha metamorfos och utveckling). Han är ju en utmärkt kemist och kan säker effektivisera och öka produktionen av cocain och lämna den sunkiga och småskaliga meth-bizniz. Det är så jag vill ha serier - som drar iväg åt tjotaheiti Det kan börja med en grannkonfligt mellan nördar och efter tre säsonger så handlar det om multinationella skumma affärer inom iT-sektorn med politiska intriger och korruption. Typ.
Men men - jag skriver inte manus - får se hur många avsnitt jag pallar denna serie - den är dock tillräckligt rå för min smak - men harvar dom med kärnfamilj, förfall och små meth-labb efter 10 avsitt så lämnar jag serien. Sådan skit hör verkligheten till och sådant har jag sett i verkligheten och sådant vill jag inte se på TV.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-11 17:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har hittat dom ocensurerade avsnitten av Breaking Bad - första två säsongerna. Cool intrig och brutal humor :-D. Sett fyra första. Min önskan är att snubben inte alls har lungcanser - eller blir botad vilket händer typ en på miljarden - och att serien utvecklas till en maffiaserie där han blir the big shit och krigar mot Colombia/mexiko-kartellerna - alltså att serien växer bort från den där kärnfamiljs-skiten - realismen så att säga (vilken är mycket bra i början av en sådan här serie, men jag vill ha metamorfos och utveckling). Han är ju en utmärkt kemist och kan säker effektivisera och öka produktionen av cocain och lämna den sunkiga och småskaliga meth-bizniz. Det är så jag vill ha serier - som drar iväg åt tjotaheiti Det kan börja med en grannkonfligt mellan nördar och efter tre säsonger så handlar det om multinationella skumma affärer inom iT-sektorn med politiska intriger och korruption. Typ.
Men men - jag skriver inte manus - får se hur många avsnitt jag pallar denna serie - den är dock tillräckligt rå för min smak - men harvar dom med kärnfamilj, förfall och små meth-labb efter 10 avsitt så lämnar jag serien. Sådan skit hör verkligheten till och sådant har jag sett i verkligheten och sådant vill jag inte se på TV.

Jag kan bara rekommendera dig att se serien till slutet, den kan ha någon mindre svacka men helheten är grym. Senaste säsongen imponerade stort på mig!

Jag tror dig - mikroduttade på avsnitt från säsong 3 och 4 - bara några skunder här och där - och det ser ju ut som förvandlingar skett :-). En del menar att detta är världshistoriens bästa TV-serie - jag tror inte man kan mäta sådant men den ligger högt på alla mätningar som gjorts. Det är ju ingen fetbudget-serie med kändisar heller - och det kan vara befriande.
När han ändå valde att strypa fångade snubben i källaren med bygellåset - efter scener med moralisk ångest och fångade snubben dramaturgiskt getts mänsklighet, personlig historia, charm och flera dimensioner (inte bara bad guy evil = kan dödas) - så förstod jag att denna serie är annorlunda - annorlunda från allt jag sett i hela mitt liv :-D. Hjälten utför ett överlagt mord - det måste vara första gången i Hollywoods historia.

Ursprungligen av joakimo:

Jag kan bara rekommendera dig att se serien till slutet, den kan ha någon mindre svacka men helheten är grym. Senaste säsongen imponerade stort på mig!

Senast redigerat 2012-07-11 18:47
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-12 12:37

HBO:s ROME finns till löjligt lågt pris på CDON nu, både DVD och Blueray...

KÖP!

På måndag börjar Breaking Bad igen. Taggad!

Aha - dom har verkligen helt annorlunda säsonger i USA. Här börjar ju säsonger september-oktober. I USA är det ju dessutom stora bio-säsongen på sommaren - allt är uppoch ner där...eller här.

Ursprungligen av Papperskatt:

På måndag börjar Breaking Bad igen. Taggad!

Om inte The Borgias (med Jeremy Irons) inte nämnts så är det ju givetvis en höjdare - helst för sådana som jag som är historia-freks med fabless för renesansen :-).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-13 00:04
Ursprungligen av Zimmerman:

The Borgias

Serien verkar lovande även om ämnet - en ond och promiskuös påve - känns så patetiskt förutsägbart.

Läs lite om Borgia (hela släkten för den delen) - Vatikanen strax före och under hela renessansen slår alla dikter och såpor :-D. Hela serien är baserad på historiska fakta - det är mest i persongalleriet man diktar vilt och så har man - som vanligt av dramaturgisk nödvändighet - bollat friskt med kronologin. Komprimering helt enkelt. Men seriens periferi är djupt förankrad i dokumenterad historia.
Historiska serier är ju per definition förutsägbara :-D. Jag tror att denna serie appelerar mera till "bildade" och historieintresserade. Som "Rome" typ. Det är inte riktigt vanlig såpa liksom. Nå - bara Jeremy Irons närvaro gör att "The Borgias" slår dom flesta andra serier med hästlängder. Resten av persongalleriet är i stort sett fantastiska skådisar som dessutom är sanslöst vackar och det finns göttigött oavsett sexuell läggning. Detta är nog den mest fulländade storproduktion i TV-seriefacket hittils misstänker jag. TV-teater på högsta nivå med utsökt scenografi. Och historiskr plausibel.

Ursprungligen av planB:

Serien verkar lovande även om ämnet - en ond och promiskuös påve - känns så patetiskt förutsägbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 13:10

Ang The Borgias: Jeremy Irons är förvisso lysande i sin roll men även om den började bra så tycker jag inte den höll hela säsongen ut.

Jag går i öknen just nu... alla bra serier är slut. Breaking Bad har tokpaus innan de sex sista avsnitten. Längtar!
Game of Thrones är nästan en månad bort.
Rome har jag lånat av en kompis men jag känner inte för att se den... finns det någon annan serie för mig som gillar Sopranos, House of Cards, Breaking Bad, The Wire, Game of Thrones... någon som har något bra tips?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag går i öknen just nu... alla bra serier är slut. Breaking Bad har tokpaus innan de sex sista avsnitten. Längtar!
Game of Thrones är nästan en månad bort.
Rome har jag lånat av en kompis men jag känner inte för att se den... finns det någon annan serie för mig som gillar Sopranos, House of Cards, Breaking Bad, The Wire, Game of Thrones... någon som har något bra tips?

Du kan testa Vikings från HBO. Är absolut inte såld på den ännu, men kan ev vara bra (Endast två avsnitt än så länge).

@barbapappa_86 Har sett nästan halva avsnittet och nä det är inte för mig. För dålig research/manus.

Bevaka tråden