Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upphovsrätt – flygbilder från BING, Google maps osv

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva använda flygfoton till mitt examensarbete. BING, Google maps, hitta.se, eniro.se erbjuder alla bilder i bra kvalitet, men hur är det med upphovsrätten? Får jag ta en skärmdump och använda i mitt arbete? Ang. bing hittade jag detta, men är osäker på vad det innebär. Att använda platformen är kanske inte samma som att använda bilderna?

(oklart vart jag borde posta detta)

I de flesta fall är det väl helt ok så länge du tydligt anger var bilden kommer ifrån och inte avser att sälja bilderna vidare i kommersiellt syfte.

Syftar du då på BING och det som står i länken, eller är det generellt så?
Har hört mig för med bibliotekarier på universitetsbiblioteket, och fick då svaret att det inte är ok. Dock var det bara ett generellt svar, utan att de tittat specifika användarvillkor.

Copyright är krångligt. Ang. bilder så gäller att fotografen har upphovsrätten och du måste fråga denne om lov. Att bilden finns utlagd på en sida för dig att titta på fritt innebär inte att du har rätt att själv spara bilden och använda den i egna syften. Att ange upphovsrättsinnehavarens/fotografens namn bara utan att ha frågat om lov duger inte. Du måste ha upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Är UHR död så måste du fråga dennes efterlevande om lov/betala det dom begär. Är UHR död så gäller 70 år gränsen. Efter det så är vanligen verket fritt att använda.
Ang kartor så äger oftast Lantmäteriet copyrighten. Samma sak här- fråga dom före! Normalt så brukar det vara enklare att få tillstånd att utan avgift publicera om det gäller tryckta vetenskapliga avhandlingar/rapporter etc som primärt inte publiceras i ett kommersiellt syfte. Normalt så betraktas det som skrivits/tryckts före år 1900 - som fritt. KB= Kungliga Biblioteket har 1850 som gräns för digitalisering/publicering - utan tjafs.

En bubblare här när det gäller bildpublicering är att du förrutom fotografens tillstånd även måste "nödigt eferforska- enl. lagskrivningen och inhämta tillstånd från de människor som syns och kan identifieras på fotot. Det finns inga domstols-predjudikat som har bestämmt vad "nödigt efterforska" innebär. Frågar du en jurist så blir svaret : typ godag yxskaft. Ingen vet. Jag jobbar själv på ett universitetsbibliotek och är sen gammalt välbekant med dessa frågor. Vad man får göra och vad folk i praktiken gör är 2 helt olika saker. Stannar här- annars blir det en hel avhandling.

Lycka till med din rapport

Ursprungligen av Fartinaround:

En bubblare här när det gäller bildpublicering är att du förrutom fotografens tillstånd även måste "nödigt eferforska- enl. lagskrivningen och inhämta tillstånd från de människor som syns och kan identifieras på fotot. Det finns inga domstols-predjudikat som har bestämmt vad "nödigt efterforska" innebär. Frågar du en jurist så blir svaret : typ godag yxskaft. Ingen vet. Jag jobbar själv på ett universitetsbibliotek och är sen gammalt välbekant med dessa frågor. Vad man får göra och vad folk i praktiken gör är 2 helt olika saker. Stannar här- annars blir det en hel avhandling.

Lycka till med din rapport

Man måste inte alls ha tillstånd från de människor som finns med på bilderna. Det är bara om det är kommersiell reklam som det krävs tillstånd från de som finns med på bilderna. Jag arbetar inte på ett universitetsbibliotek, men har arbetat mycket med upphovsrätt och jag kan lova dig att du inte får goddag yxskaft från en jurist. Juristen kommer att hänvisa till lagen om namn och bild i reklam (1978:800) och säga att du inte behöver tillstånd för en sådan publicering.

Ursprungligen av Fartinaround:

Copyright är krångligt. Ang. bilder så gäller att fotografen har upphovsrätten och du måste fråga denne om lov. Att bilden finns utlagd på en sida för dig att titta på fritt innebär inte att du har rätt att själv spara bilden och använda den i egna syften.

Jo, precis det ÄR TILLÅTET. Att spara och använda för eget privat bruk. Du får tex göra tavlor och sätta på väggarna hemma osv. Däremot får de inte spridas vidare. tex i verk du publicerar, på internet eller i annonser osv.
/m

  • Medlem
  • 2012-06-19 11:26
Ursprungligen av martinator:

Jo, precis det ÄR TILLÅTET. Att spara och använda för eget privat bruk. Du får tex göra tavlor och sätta på väggarna hemma osv. Däremot får de inte spridas vidare. tex i verk du publicerar, på internet eller i annonser osv.
/m

Men sätter man in bilden i en presentation för allmän visning eller i en avhandling eller liknande så är det inte längre privat bruk.

Sedan kan det också vara aktuellt med ersättning till upphovsmannen av konstverk om sådana finns med på bilderna. Man får inte publicera bild på andras konst utan vidare, har jag för mig.
BLF har en massa info om detta:
Upphovsrätt / copyright

Ursprungligen av Fartinaround:

Copyright är krångligt.

Sist men inte minst - COPYRIGHT finns inte i Sverige. Här pratar vi om UPPHOVSRÄTT.....
/m

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-15 22:01

Jag saknar ibland tiden då en uppsats kunde avslutas med ”källa: internet”.

Ursprungligen av filuren:

Jag saknar ibland tiden då en uppsats kunde avslutas med ”källa: internet”.

Den tiden har aldrig funnits- juridiskt.

Såhär står det hos Bing (samma som i länk):

"Faculty, staff, and students of educational institutions with the following qualifications can use the Bing Maps Platform for free:

– Institution is a public or private K-12 school, university, community college, or other collegiate level institution
– Use is not for a commercially-funded research project or commercial company"

Men att använda plattformen kanske inte är samma som att använda bilderna separat?

Det finns ju hur många företag som helst som kopierar in kartbilder från Eniro och Google för att visa var de ligger på sina hemsidor och prospekt etc. Har aldrig hört talas om någon som åkt dit för det. I ett verk av icke-kommersiellt slag såsom en uppsats kan man svårligen tänka sig att det skulle bli någon fråga om brott mot upphovsrätten.

Här har du förresten länk till villkoren för Google Maps: Hjälp för Google Maps

Och här är ett Permission Tool: Google Permissions – Maps/Earth Guidelines

1
Bevaka tråden