Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-21 10:32

Nu har de flesta Appleprylar spårningsfunktionen ”Hitta min iPhone” men inte igång som standard. Varför inte?
Och gång på gång berättas det om hur ägare återfått sina prylar från rövare tack vare denna och andra tjänster, - men varför lär sig inte banditerna att det är ”lönlöst”, ja rent utav urbota korkat att stjäla Appleprylar?

Ursprungligen av reboot81:

Nu har de flesta Appleprylar spårningsfunktionen ”Hitta min iPhone” men inte igång som standard. Varför inte?
Och gång på gång berättas det om hur ägare återfått sina prylar från rövare tack vare denna och andra tjänster, - men varför lär sig inte banditerna att det är ”lönlöst”, ja rent utav urbota korkat att stjäla Appleprylar?

Dock är det så enkelt att stänga av och återställa apple-prylen så är tjyven kvitt problemet.

För första gången i mitt liv har mitt bankkort blivit kapat. Säkert hände detta i Polen för ett par veckor sedan. Det som stör mig som sjuttsingen är att jag tog ut pengar för att klara mig genom hela veckan på flygplatsen, så de enda ställena jag använt kortet är på hotellet, taxin till och från jobbet (ca 10 ggr, men säkert i en taxi som det blivit kapat) och på flygplatsen (uttag + köp i butik).
Förbannad är vad jag blir! Och jag som precis beställt ett nytt kort inför denna resan. Faaaan!
Nåväl, tur att man ändå skulle betala räkningar och såg det. Tjyven fick inte så mycket heller, har bara 10.000 kr i kredit så…
Blir till att ringa banken imorgon och reklamera, inte fasen har jag varit i tyskland och (antar jag) tankat diesel för 12.000 och köpt ett kontantkort.

Kortet är i vart fall spärrat och jag hoppas på gott bemötande och minimalt med strul av banken imorgon.

Ursprungligen av suddgummi:

För första gången i mitt liv har mitt bankkort blivit kapat. Säkert hände detta i Polen för ett par veckor sedan. Det som stör mig som sjuttsingen är att jag tog ut pengar för att klara mig genom hela veckan på flygplatsen, så de enda ställena jag använt kortet är på hotellet, taxin till och från jobbet (ca 10 ggr, men säkert i en taxi som det blivit kapat) och på flygplatsen (uttag + köp i butik).
Förbannad är vad jag blir! Och jag som precis beställt ett nytt kort inför denna resan. Faaaan!
Nåväl, tur att man ändå skulle betala räkningar och såg det. Tjyven fick inte så mycket heller, har bara 10.000 kr i kredit så…
Blir till att ringa banken imorgon och reklamera, inte fasen har jag varit i tyskland och (antar jag) tankat diesel för 12.000 och köpt ett kontantkort.

Kortet är i vart fall spärrat och jag hoppas på gott bemötande och minimalt med strul av banken imorgon.

Enormt jobbigt när sånt händer. Har du bara kortet i behåll och koden inte använts lär det inte vara några problem att reklamera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-22 11:48

Att dollarn gått upp 0,45kr på en månad. 1USD=7,14SEK.
Att köpa 3500USD kostar helt plötsligt 1600kr mer...
Dollarn har inte varit så hög sen 2010.

Senast redigerat 2012-05-22 21:07
Ursprungligen av reboot81:

Att dollarn gått upp 0,45kr på en månad. 1USD=7,14SEK.
Att köpa 3500USD kostar helt plötsligt 1600kr mer...
Dollarn har inte varit så hög sen 2010.
[ATTACH="CONFIG"]33177[/ATTACH]

Lugn och fin, den kommer dala snart igen. Jänkarna är bara i början av sin ekonomiska kris.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-22 18:59

Fast jag ska dit i början på Juli... den ekonomiska kalkylen blev just drastiskt annorlunda om jag ska göra några större inköp. En Ipad gick tex upp trehundra kronor

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-22 19:30
Ursprungligen av andas:

Fast jag ska dit i början på Juli... den ekonomiska kalkylen blev just drastiskt annorlunda om jag ska göra några större inköp. En Ipad gick tex upp trehundra kronor

När händer det tror du. Jag är jävligt beroende av vad dollarn står i. Inte nu akut men inom en sex-månaders period.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-23 12:16

Så länge Euron är darrig lär inte dollarn sjunka speciellt mycket. Jag tror inte den blir billigare den närmaste tiden.

  • Medlem
  • 2012-05-27 11:27

Tvättade bilen i torsdags kväll. I fredags var det en krock på landsvägen och jag tvingades köra på små grusvägar genom skogen för att komma fram. Nu ser bilen ut som fan. Och till råga på allt är det någon måsjävel som har bestämt sig för att skita rakt på motorhuven!
Så, tvätthallen nästa, för andra gången på fyra dagar...

Senast redigerat 2012-05-27 12:57
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-28 18:50

Det är väl ändå onödigt att tvätta bilen med all granpollen som är i luften nu (det är den som gör vattenpölar gula när det regnar). Vänta en vecka eller två så har den försvunnit också.

Ursprungligen av Dalle:

Tvättade bilen i torsdags kväll. I fredags var det en krock på landsvägen och jag tvingades köra på små grusvägar genom skogen för att komma fram. Nu ser bilen ut som fan. Och till råga på allt är det någon måsjävel som har bestämt sig för att skita rakt på motorhuven!
Så, tvätthallen nästa, för andra gången på fyra dagar...

Tvätta bilen?! En gång om året kanske...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Tvätta bilen?! En gång om året kanske...

Och då brukar jag lämna in den för rekond samtidigt:)

Det såg så bra ut i kvalet, trots penalty, och så en sån här tävling...

  • Medlem
  • 2012-05-31 19:34

Att hitta en båt är inga problem. Men att hyra en kärra för att få hem helvetet är fan omöjligt!
Allt som finns är kärror för båtar på ett ton och över 7 meter. Köper man en båt på 5 meter och vill ha hem den får man tydligen köpa en egen kärra. Dessutom är det ett rent helvete att googla efter båtkärrer, hyrbilar är hur lätt som helst att hitta, kärrer är ett helvete att lokalisera!

Säsongsfinal på Game of Thrones... Ett år till nästa omgång...

En nagel bortopererad på högerfoten idag, gör lagom ont, men oron för att någon ska stå på foten är övervägande!

Bedövningen visade sej halvvägs genom proceduren vara otillräcklig och det var *ganska mycket* känsel som tilltog.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

En nagel bortopererad på högerfoten idag, gör lagom ont, men oron för att någon ska stå på foten är övervägande!

Bedövningen visade sej halvvägs genom proceduren vara otillräcklig och det var *ganska mycket* känsel som tilltog.

Fyfan. Jag känner med dig. Rädslan för att någon ska trampa eller att man ska slå i tån... Usch!

Ursprungligen av PeeMaN:

Fyfan. Jag känner med dig. Rädslan för att någon ska trampa eller att man ska slå i tån... Usch!

När han skrapade och skar mot slutet kändes det precis som det gör 3 sekunder efter att man sparkat rätt in i en dörrkarm, fast nu hela tiden och man visste att det skulle göra det, inte bara ett oundvikligt resultat.

Man får passa så att den löjliga fothållningen inte fastnar bara...

  • Medlem
  • 2012-06-04 20:53
Ursprungligen av Fritz the Cat:

En nagel bortopererad på högerfoten idag, gör lagom ont, men oron för att någon ska stå på foten är övervägande!

Bedövningen visade sej halvvägs genom proceduren vara otillräcklig och det var *ganska mycket* känsel som tilltog.

Fy fan, jag lider med dig! Har själv gjort denna procedur ett tiotal gånger då de aldrig lyckas få till det. Så jag vet precis hur det känns.

Ursprungligen av Dalle:

Fy fan, jag lider med dig! Har själv gjort denna procedur ett tiotal gånger då de aldrig lyckas få till det. Så jag vet precis hur det känns.

Huh?! Min nagel (ringtång) växte uppåt med ett rejält veck som ibland gjorde ont. Jag tror att det blivit så från alla gånger jag sparkat in i dörrkarmar ock liknande. Jag frågade om läkaren kunde plocka bort den men han ville inte, han har tagit bort all utom det som nageln växer ur. Han skrapade en massa på ytan nageln ligger på så vi får se.

Varför har du fått göra om det? Varför gjorde du det från början?

  • Medlem
  • 2012-06-05 06:18
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Varför har du fått göra om det? Varför gjorde du det från början?

Allt började med ett par för trånga skor som resulterade i nageltrång. Men det blev aldrig bra. Det var först när jag började besöka en fotvårdare (många år senare) som jag fick reda på att om min nagel någonsin ska bli bra så måste den börja växa i 45 graders lutning för att inte skära in i tån igen. (uppåt alltså) Någon som i praktiken är omöjligt.

Jag kan säga att jag många gånger har funderat på att amputera fanskapet på egen hand för att slippa smärtan.

  • Medlem
  • 2012-06-06 12:13

Nu har det regnar ordentligt i 6 dagar på raken! (skyfall) Var är sommaren?

Igår eftermiddag åkte jag och handlade efter jobbet. På väg hem gick det att köra i 40 på 90-vägen. sikten var max 5 meter pga allt regn!

Jag tappade mina hörlurar, Sony MDR-ED21, förra veckan och har nu förstått att de har slutat tillverkas. Har lyckats få tag på sista paret i sverige och sen finns det inga mer :(((((

Varför ska marknaden vara helt övermättad med in-ear-lurar som ändå hela tiden går sönder? :(((((((((

Ursprungligen av klarabara:

Jag tappade mina hörlurar, Sony MDR-ED21, förra veckan och har nu förstått att de har slutat tillverkas. Har lyckats få tag på sista paret i sverige och sen finns det inga mer :(((((

Glass half empty/half full?!...

Ska du inte vara glad ATT du fick tag på sista paret istället?

  • Avstängd
  • 2012-06-06 20:32
Ursprungligen av klarabara:

Jag tappade mina hörlurar, Sony MDR-ED21, förra veckan och har nu förstått att de har slutat tillverkas. Har lyckats få tag på sista paret i sverige och sen finns det inga mer :(((((

Varför ska marknaden vara helt övermättad med in-ear-lurar som ändå hela tiden går sönder? :(((((((((

Märkte du inte att musiken sluta?

Tur iaf att du hitta det sista paret... fast det suger ju att behöva ersätta tappade grejor :-/
Mina hörlurat sitter på nästan jämt, utom när dom laddas och jag sover

  • Medlem
  • 2012-06-06 20:57
Ursprungligen av klarabara:

Jag tappade mina hörlurar, Sony MDR-ED21, förra veckan och har nu förstått att de har slutat tillverkas. Har lyckats få tag på sista paret i sverige och sen finns det inga mer :(((((

Varför ska marknaden vara helt övermättad med in-ear-lurar som ändå hela tiden går sönder? :(((((((((

De lurarna är väll jättegamla som modell? Varför provar du inte en nyare modell?
Min syrra är likadan, hon kör med de lurarna fortfarande. Men jag har aldrig fått något ordentligt svar till varför hon aldrig vill prova några nya. Så ett argument till varför de är så bra skulle uppskattas.

alltså, de är bara så förbannat bra.
Alternativet den senare varianten, (som är chockerande fula) har jag inte fått bekräftat att det är lika bra ljud i.
Annars finns det ju inga med half-in-ear för oss som inte pallar med att blockera ut alla ljud runtikring..jag är inte audiofil så jag kan inte återge hur de är så exceptionellt bra, det enda tråkiga är att iphonen inte har så mkt styrka, bättre ljud med dem i en annan spelare. Ändå för sin storlek och sitt pris, väldigt bra tryck.

Sen är det sladdarna, säga vad man vill om tyg, jag har aldrig provat. Men de här är snudd på omöjliga att trassla ihop, det är något med ytan på dem, du hör inte hur de slår mot kläderna när du går heller. Sen håller de i all evinnerlighet och det är väl den punkten som gör att de inte fick vara kvar. Köper man ett par såna så köper man inte nya dagen efter.. vilket man borde ha gjort.. *snyft*

EDIT
Jooo jag är glad att jag fick tag på ett par, eventuellt har jag två.
Men jag tänker på framtiden, även om de håller tre gånger längre än andra så håller de inte för evigt. Tänker även på framtida generationer och vänner som inte kommer få sådana i present. Det är för sorgligt.

  • Medlem
  • 2012-06-07 07:37

Skulle byta sida på en sprillans ny vinyl, fumlade, tappade greppet och vips hade jag fått en stor djup repa över första spåret :(.

  • Medlem
  • 2012-06-07 17:14

Generellt problem med 4-taktsmotorer till båtar: När man fäller upp snurran får den generellt inte tippa åt vänster. Då kan oljan komma på avvägar inne i motorn. (rinna ut genom ventiler etc) Första gången jag hörde detta av försäljaren trodde jag att han skojade med mig. Men tydligen är detta ett generellt problem för alla tillverkare. Så otroligt idiotiskt!

Bevaka tråden