Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storlek på typsnittet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En enkel fråga egentligen. Hur stora ska mina bokstäver vara? Upplever att även om jag har 12 punkter i storlek så ändras textstorleken när jag ändrar typsnitt, Exempelvis upplever jag Georgia som större än Adobe Garamond. Det är ju lite svårt att få en känsla för saken när jag jobbar på datorskärmen. Arbetar i InDesign.

Jag tror jag vet förklaringen till det men jag orkar inte skriva o dessutom måste jag nog repetera lite Följande KAN vara fel...

I princip är det så att även om två olika typsnitt har samma storlek i punkter, tex 12, så kan ögat luras av typsnittets form o skärning. Det handlar inte bara om storleken på de individuella bokstäverna utan också om luften mellan dem....

men som sagt här är en länk som kan ge en bättre förklaring: Typeface - Wikipedia, the free encyclopedia

Det handlar inte om upplevelsen. Bifogar en bild. Till vänster är Adobe Garamond Pro, och till höger Georgia. Annars är alla inställningar lika. Det är en skärmdump från InDesign. Ganska dramatisk skillnad i storlek skulle jag vilja hävda.

Jag har köpt boken "första hjälpen i typografi" men hittar inget svar.

Ett typsnitts storlek mäts inte i storleken på en enstaka gemen utan:

Därför kan det skilja rätt mycket i upplevd storlek. Gör om ditt test, men jämför t.ex. "Bg" istället för "a" så kommer förstå.

OK, börjar få kläm på det, tillbaka till grundfrågan då. För vanlig löptext för utskrift, finns något bra tumregel för typsnittsstorlek? Det är ju omständigt att göra provutskrifter hela tiden.

Gör ett A4 med samma stycke text i så många kopior som får plats. Sen kan testa några antal olika typsnitt i säg 3 storlekar var. Skriv ut. Voila, en lathund som snabbt ger dig hum och var du bör ligga.

Finns ett exempel "Typografisk Handbok" (ypperlig bok):

  • Medlem
  • 2012-04-19 23:46

Vad som är lämplig grad (storlek) avgörs av en rad olika faktorer som typsnitt, vikt, kägel, kontext, målgrupp, textens innehåll, radlängd, till och med papperskvalitet eller motsv. Det är svårt att säga vad som är bra.

För löpande text som ska skrivas ut är text med Serifer bäst då dessa hjälper till att leda ögat vidare, fast det visste du nog redan. När det gäller att välja rätt typsnitt så finns det egentligen inget generellt rätt.

Det beror helt o hållet på vad du eller den som ska läsa tycker. Vissa kan tycka att tex Baskerville är lättläst medan andra föredrar Garamond eller Palatino. Förslaget från eskimo ovan att göra en provutskrift med olika typsnitt är ett jättebra sätt att relativt snabbt finna det "rätta" typsnittet

  • Medlem
  • 2012-04-21 13:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

För löpande text som ska skrivas ut är text med Serifer bäst...

Det beror nog på. Ljus text på mörk botten gör sig ofta bättre grotesk.

Ursprungligen av Baron:

Det beror nog på. Ljus text på mörk botten gör sig ofta bättre grotesk.

ljus text på mörk botten är en styggelse o värst av allt är röd text på svart botten

  • Medlem
  • 2012-04-21 17:39

Ibland har man inget att välja mellan. Men tråden handlar inte om bottnens färg utan vilket typsnitt man ska använda. Det är inte helt ovanligt med vit text på mörk botten och då bör man veta om man inte ser det själv att det blir lättare att läsa en grotesk, och kanske en något fetare skärning än annars.

1
Bevaka tråden