Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på Journalprogram / Att följa sina barns utveckling

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-04-15 17:34

Hej Forumet,

Jag tar gärna emot tips på någon tjänst eller program som kan hjälpa oss att dokumentera vårt barns utveckling. Ni vet, såna där "ååh, va gulligt, det där skulle man ha sparat någonstans" moments. Det kan röra sig om roliga saker hon säger, foton, korta dialoger osv. Det är i första hand endast för familjens egen skull, vi har inget egentligt behov att dela det vi skapar i denna tjänst med omvärlden.

Min tanke är att både jag och min sambo ska ha möjlighet att skapa nya inlägg. Vi har var sin iPhone och en gemensam iMac.

En snabbt ihopkrafsad lista på sådant som jag gärna vill att tjänsten stödjer:

* Möjlighet att skapa inlägg från både iOS som Mac OS. Dessa ska synkas mellan varandra, och då gärna med en fristående lösning (annan än iCloud) som programmet/tjänsten tillhandahåller. Alternativt att kunna knyta multipla iCloud konton till samma tjänst.

* Kontohantering. Vi har vårt andra barn på väg, och helst ska den tjänst som vi väljer kunna hantera konton eller något annat sätt att skilja dem åt.

* Tidslinje. Tjänsten bör vara uppbyggd så att det är lätt att orientera sig i tid

* Möjlighet att exportera ut sin data till ett någotsånär standardiserat format (.rtf/markdown/.html/.doc eller liknande).

Tacksam för alla förslag som ni kan komma på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-15 18:42

Evernote har en generös gratisversion som uppfyller dina krav. Det har stöd för alla stora plattformar såsom Mac, IOS, Andorid, t o m Windows.

https://support.evernote.com/link/portal/16051/16058/Article/2494/Using-Evernote-as-a-Journal

Kolla upp MacJournal, finns både app till iOS och till OSX

Finns inte iCloud ännu, så det behöver du inte oroa dig för, och de kommer säkerligen inte göra sina sw beroende av det om jag känner dem rätt, även efter de kommer göra syncning möjligt via iCloud. Man kan synca via wifi och via dropbox i nuläget.

Jag skulle ju önska iCloud, men trots frånvaron av det, så är det det klart bästa/bredaste Journal programmet, som täcker de behov du har, tror jag. Kolla upp på: https://www.marinersoftware.com/products/macjournal/

Vill man ha iCloud sync och enklare Journal program, men som kanske är för enkelt för dina behov? Day One är i alla fall ett suveränt litet program till både iOS och OSX: Day One - Mac Journal Application for iPhone, iPad and Mac Desktop

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-15 19:47

Jag använder Day One som nämns här ovan av panther, jag använder det för egen del och det är ett suveränt program som synkar från iPhone, iPad och min MBA, jag synkar mot Dropbox. Men det är text bara för text, inga bilder. Det går att exportera ut texten till några av formaten du önskade, bl.a markdown.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-15 20:31

Möjlighet att skapa inlägg från både iOS som Mac OS. Dessa ska synkas mellan varandra, och då gärna med en fristående lösning (annan än iCloud) som programmet/tjänsten tillhandahåller. Alternativt att kunna knyta multipla iCloud konton till samma tjänst.
Det finns klienter för dessa system. Du kan givetvis lägga in bilder och filer (dra-och-släpp) från din Mac-klient. På din IOS-pryl kan du lägga in foton, eller fota direkt från appen. Du kan även spela in diktafonanteckningar.

Kontohantering. Vi har vårt andra barn på väg, och helst ska den tjänst som vi väljer kunna hantera konton eller något annat sätt att skilja dem åt.
I Evernote kan du skapa anteckningsblock - ett sätt skulle ju kunna vara att skilja barnen åt med varsitt anteckningsblock. Men jag skulle nog istället använda etiketter (eng: tags). På så sätt kan du ju skriva dagboksanteckningar som angår båda barnen i samma anteckning. Genom att spara sökningar kan du enkelt få fram en "mapp" med dina inlägg som avser Adam och en annan mapp med alla inlägg Beata så att du ändå kan göra skillnad.

Tidslinje. Tjänsten bör vara uppbyggd så att det är lätt att orientera sig i tid
Enklast lär vara att sortera på när anteckningen skapades så har du en lista i kronologisk ordning.

Möjlighet att exportera ut sin data till ett någotsånär standardiserat format (.rtf/markdown/.html/.doc eller liknande).
HTML-export finns inbyggt i klienten, även ett XML-format om man skulle vilja göra något spexigt med det.

Dessutom...

En viktig fördel är att det är så enkelt att få in information i Evernote. Förutom klienterna kan man använda mejl (du mejlar din anteckning till en en särskild adress - allt kommer med även bilagor), och andra program exempelvis Memory Lane och en mängd andra tredjepartsprogram.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-04-16 10:07

Tack för tipsen,

Både Evernote och MacJournal har lösningar som verkar ligga nära av det jag letar. Jag ska försöka utvärdera vilken av dem som passar oss bäst.

jahve, särskilt tack för inputen om tags vs konton. Det var en bra invändning.

Jag skulle också rekommendera Evernote för er dokumentation. Precis som Jahve säger är det supersmidigt att lägga till information i Evernote. Som förälder får man ganska mycket information från förskola, försäkringskassan, kommunen, bvc osv. Scanna eller fota allt sånt och in med det i Evernote, så finns det alltid tillgängligt.

Evernote har inbyggd textigenkänning för alla bilder och pdf du laddar upp. Tillsammans med Evernotes sökverktyg är det lätt att hitta bland alla anteckningar man gjort.

Jag rekommenderar också Evernote.

Grymt bra tjänst som är helt gratis. Klarar allt som begärts och finns till Mac, PC, iPhone, Android och som webtjänst.

1
Bevaka tråden