Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme/Express/Time Capsule Firmware 7.6.1 och AirPort Utility 6.0 ute nu.

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-02-01 09:27

Jag kommer inte åt min Capsule trots att jag ställt in allt enligt boken. Apples support kliar sig i huvudet och har lovat att återkomma.

Samma här, funkar inte!

  • Medlem
  • 2012-02-01 13:32

Tips till er som inte får det att funka med iCloud på er APE/TC. En hederlig Windows-omstart där man bryter strömmen helt löste mina problem.

Jag gillar den grafiska överblicken över nätverket i version 6, men håller med om att det var dumt att plocka bort många funktioner som finns i version 5.6. Jag hoppas att framtida 6.x versioner får tillbaka de saknade funktionerna.

I framtiden hoppas jag att Apple vidareutvecklar Airport Utility genom avknoppning till en Apple Network Management (betalversion), som har samma grafiska funktion som Airport, men i tillägg visar datorer, NAS, skrivare, VPN förbindelser osv (bla. med hjälp av SNMP), ändrar AirPort/TimeCapsule's inställningar samt QoS.

Då har man Airport Utility (gratis) och Apple Network Management (ej gratis).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-08 06:11

Håller med om allt som är sagt om bortplockade funktioner i sexan. Tänkte att det skulle finnas nå'n inställning så att man skulle kunna komma åt fler funktioner men så var det ju uppenbarligen inte.

Ett problem jag har råkat ut för nu på sistone, och det känns som att det är efter uppdateringen till ny firmware i min TC 1TB, är att min TC tappar kontakten med internet mer eller mindre regelbundet. Efter en halvminut så kommer den dock tillbaka igen. Skitskumt! Först trodde jag att det hade med alla andra trådlösa nätverk runt mig så jag mixtrade med kanaler osv men upptäckte ganska snart att jag aldrig hade problem att komma åt andra enheter i mitt WLAN/LAN, t.ex. skrivaren eller min mini. Har jag Airport-verktyg öppet så ser jag däremot att TC-dioden är grön hela tiden medan internet-dioden blir orange med jämna mellanrum. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare och min bahnhofanslutning har varit bergsäker ända sen vi fick stadsnät här i Karlstad så...

Nå'n som har idéer angående detta!?

Ursprungligen av Baeckis:

Håller med om allt som är sagt om bortplockade funktioner i sexan. Tänkte att det skulle finnas nå'n inställning så att man skulle kunna komma åt fler funktioner men så var det ju uppenbarligen inte.

Ett problem jag har råkat ut för nu på sistone, och det känns som att det är efter uppdateringen till ny firmware i min TC 1TB, är att min TC tappar kontakten med internet mer eller mindre regelbundet. Efter en halvminut så kommer den dock tillbaka igen. Skitskumt! Först trodde jag att det hade med alla andra trådlösa nätverk runt mig så jag mixtrade med kanaler osv men upptäckte ganska snart att jag aldrig hade problem att komma åt andra enheter i mitt WLAN/LAN, t.ex. skrivaren eller min mini. Har jag Airport-verktyg öppet så ser jag däremot att TC-dioden är grön hela tiden medan internet-dioden blir orange med jämna mellanrum. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare och min bahnhofanslutning har varit bergsäker ända sen vi fick stadsnät här i Karlstad så...

Nå'n som har idéer angående detta!?

Kan det vara så att din ISP tycker att du har ändrat något? De flesta blockerar internet i 15-20 minuter när man byter router, modem etc. Hade detta fenomen igår när jag ryckte bort en router och satte min TC direkt på modemet. Vet inte varför det är så men har lärt mig detta. Precis som du beskriver så blinkar den pricken bredvid TC'n i AirPort Verktyg grönt/gult med 15-30 sekunders intervall.

Edit: Läste det om att problemet uppstod direkt efter uppdatering av TC'ns firmware. Behöver mer kaffe.....

Senast redigerat 2012-02-08 07:49
Ursprungligen av pmarriott:

Kan det vara så att din ISP tycker att du har ändrat något? De flesta blockerar internet i 15-20 minuter när man byter router, modem etc. Hade detta fenomen igår när jag ryckte bort en router och satte min TC direkt på modemet. Vet inte varför det är så men har lärt mig detta.

Det är för att de flesta ISP låser en IP-adress till nuvarande MAC-adress som alla nätverks-enheter har, må det sitta i dator eller router. Därför blir det blockering när du byter då ditt abonnemang redan har bundit en IP-adress.
Man kan skynda på processen genom att göra en "release".

Ursprungligen av Baeckis:

Håller med om allt som är sagt om bortplockade funktioner i sexan. Tänkte att det skulle finnas nå'n inställning så att man skulle kunna komma åt fler funktioner men så var det ju uppenbarligen inte.

Ett problem jag har råkat ut för nu på sistone, och det känns som att det är efter uppdateringen till ny firmware i min TC 1TB, är att min TC tappar kontakten med internet mer eller mindre regelbundet. Efter en halvminut så kommer den dock tillbaka igen. Skitskumt! Först trodde jag att det hade med alla andra trådlösa nätverk runt mig så jag mixtrade med kanaler osv men upptäckte ganska snart att jag aldrig hade problem att komma åt andra enheter i mitt WLAN/LAN, t.ex. skrivaren eller min mini. Har jag Airport-verktyg öppet så ser jag däremot att TC-dioden är grön hela tiden medan internet-dioden blir orange med jämna mellanrum. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare och min bahnhofanslutning har varit bergsäker ända sen vi fick stadsnät här i Karlstad så...

Nå'n som har idéer angående detta!?

Även jag har stadsnätet i Karlstad med AllTele som ISP. Den sista tiden har det också varit samma sak som du upplevt. Internet kommer och går… det var tidigare stabilt. Jag tror att det har med uppgraderingen av nätet att göra. Men nånting måste dom göra fel då nätet ibland går som jojo. Uppgraderingar som sker i andra stadsdelar skall väl inte påverka övriga stadsdelar som redan är uppgraderade eller inte hunnit bli uppgraderade. Jag tror att de har strul med DCHP servern, de verkar bara ha en sådan (man skulle ha en DHCP server per stadsdel för att skapa redundant nätverk).

Senast redigerat 2012-02-08 07:54
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-08 08:02

Mitt problem är inte att nätet går ner nå'n gång emellanåt. Nu i natt satt jag och streamade video över nätet och kanske var femte minut i snitt, ibland oftare ibland mer sällan, så fick jag en så'n där paus i nätet på en halv minut eller dylikt innan streamningen gick igång igen och det är ju enormt irriterande om man försöker se en film eller ett program eller dylikt.

Får försöka felsöka inom mina väggar innan jag ringer bahnhof och stadsnätet för man vet ju vad dom säger när man ringer. "Har du en router?", Har du prövat att sätta datorn direkt i vägg uttaget?", Har du startat om dator och router?"

Till Beackis:
Vet inte om du redan löst problemet eller om mitt problem är relevant, men jag hade samma typ av fel via Tele2.
Jag fick resetta routern och dra ur ström till modemet, för att köra igång allt från början igen.
Supporten felsökte och dom fick signal fram till modemet, så felet låg i routern.
Detta uppmärksammade jag efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-08 11:40

Jag hittade ett program som heter Path Analyzer Pro som jag testar just nu. Har fått lite intressanta resultat så jag avvaktar med att stänga ner routern tills jag drar hemifrån ett tag. Återkommer med vidare resultat.

Är det bara jag som får problem med att AP Expressen tappar uppkoppling med Extremen hela tiden?
Innan de sista uppdateringarna har det alltid varit ett fint fast grönt sken från min AP Express på övervåningen. Nu med de nya uppdateringarna så tappar den hela tiden kontakten och lyser gult. Fruktansvärt irriterande.
Expressen är kopplad via datauttag rätt in i Extremen för att sen förlänga det trådlösa nätverket.

Någon som vet hur man går tillbaka ett steg till 7.6 på min Expresses och min Extreme?

Senast redigerat 2012-02-11 23:42

I Airport-verktyget klickar du på din Airportenhet, väljer att ställa in manuellt och klickar på "Version". Du får då upp följande ruta och kan välja vilken version du vill återställa till:

Ursprungligen av suddgummi:

I Airport-verktyget klickar du på din Airportenhet, väljer att ställa in manuellt och klickar på "Version". Du får då upp följande ruta och kan välja vilken version du vill återställa till:
[ATTACH="CONFIG"]31964[/ATTACH]

Tack så jättemycket! Allting är tillbaka till 7.6 nu och jag har bytt tillbaka till 5.6 för Airport-verktyget också. Men tyvärr så fungerar det inte. Tappar connection konstant. Fungerar fem minuter. Tappar connection en kvart, fungerar två minuter, tappar en halvtimme.
Tydligen är där fler än jag som har samma problem och av någon anledning hjälpte det inte att nedgradera firmwaren.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 11:08

Hej igen!
Har nu konstaterat att det, för mig, inte är så att min TC tappar kontakten med internet utan att det är det trådlösa som konstrar. Detta har jag upptäckt då min mini som är kopplad till TCn via kabel har kunnat streama video från nätet utan problem trots att airportverktyget i min MBP säger att TCn har tappat kontakten med internet.

På nå't sätt verkar det alltså som att det är gränssnittet mellan mitt interna WLAN och internet som TCn inte klarar av att hantera som den ska. Nå'n som har nå'ra erfarenheter av detta?

Jag har för övrigt Airportverktyg 6.0 och firmware 7.6.1 i min TC.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 23:25

Hade stora problem nu i kväll så jag har nu installerat Airport-verktyg 5.6 och nedgraderat till 7.6 i min TC. Funkar bra än så länge. Återkommer med en bättre utvärdering framöver.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-20 19:49

Så här en knapp vecka efter nedgraderingen så kan jag meddela att på min TC 1GB tredje generationen så verkar 7.6 fungera bättre än 7.6.1. Har inte upptäckt nå'ra driftstörningar än i alla fall.

Yay!!!

Jag vill följa upp med ett tips jag hittade idag: Airport Extreme Firmware 7.6 | Tongfamily Website

Det går ut på att ladda ner firmware lokalt och det gör man genom att markera en Airportenhet och hålla nere Alt när man trycker på AirPort Utility->Check for Updates...

Man får upp en rutan liknande denna där man kan välja vilka firmwares man vill ladda ner. De placeras i ~/Library/Application Support/Apple/AirPort/Firmware/[produkt ID]

Även om min Airport Extreme är den som är vald går det att välja firmware till Airport Extreme, TC och Airport Express utav en massa olika upplagor (från Ufot och framåt). En del är "gråa" vilket jag antar är för att de kanske återkallades eller liknande?

  • Medlem
  • 2012-04-08 23:42

Härlig tråd! Hittade äntligen anslutna enheter, så att jag kunde reservera IP-adresser åt specifika Macadresser då det verkar som om vårt Securitaslarm kapat IP-adressen till min xbox. Schysst att kunna använda både 5.6 och 6.0.

Bevaka tråden