Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur slutar man synka appar mellan iOS och iTunes?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när jag backar upp all min data till iCloud på mina enheter, finns det ju ingen mening med att ha alla appar på iTunes, dom tar bara plats och jag lägger hellre det utrymmet på annat då jag inte har oändligt med utrymme.

Men om jag väljer att sluta synka appar med min enhet, så vill iTunes ta bort alla appar och all data, är det någon som har klurat ut hur man väljer att bara sluta synka appar?

Appar synkas mot iTunes (AppStore). Har inget med iCloud att göra.

För att klargöra, dina appar sparas inte dubbelt i iCloud, bara dina data och inställningar. Vid en återställning från iCloud hämtas data därifrån, men apparna kopieras över från iTunes på din dator som du synkar mot. Apparna tar sålunda inte någon plats i iCloud.

Det var inte frågan om apparna tar plats i iCloud eller inte, utan att TS tycker att apparna tar för mkt plats på datorn.

Men helt rätt att data för apparna sparas i iCloud (om man gör backup dit).

Okej, för att formulera om och klargöra:

Om man gör en återställning från iCloud så hämtas datan från iCloud och apparna från App Store, därav finns det ingen anledning att synka apparna mot iTunes, jag menade inte att apparna laddas upp till mitt konto, men iCloud vet vilka appar som jag har på min iPhone om jag gör en återställning, och hämtar då dom från App Store igen.

Hela meningen med iCloud är ju att slippa datorn.

Apple - iCloud - Store and back up your content in iCloud.

Citat:

When you set up a new iOS device or need to restore the information on one you already have, iCloud Backup does the heavy lifting. Just connect your device to Wi-Fi and enter your Apple ID and password. Your personal data — along with your purchased music, TV shows, apps, and books from iTunes — will appear on your device.

Men frågan är fortfarande:
Hur väljer man att sluta synkronisera appar från iTunes utan att alla appar och data tas bort?

Du måste synka apparna mot något (vilket är iTunes). Det finns inget annat val.

Ursprungligen av keptang:

Du måste synka apparna mot något (vilket är iTunes). Det finns inget annat val.

Provade precis att ta bort synkningen av apparna mot min iPad eftersom jag bara har några få på den, och mycket riktigt kan man ladda ner apparna från App Store igen och inte behöva synka mot iTunes, dock försvann all data, men man får börja om på ny kula helt enkelt.

Ja man kan lägga in alla appar manuellt om man vill såklart.
Lite jobbigt om man gör en återställning och vill ha tillbaka sina 50-60 appar (eller hur många man nu har) som man använder och vill ha tillbaka dessa.

Ursprungligen av keptang:

Ja man kan lägga in alla appar manuellt om man vill såklart.
Lite jobbigt om man gör en återställning och vill ha tillbaka sina 50-60 appar (eller hur många man nu har) som man använder och vill ha tillbaka dessa.

Jag tror inte du har förstått riktigt vad iCloud egentligen innebär.

När jag gör en återställning så kommer alla appar att laddas ner automatiskt från App Store/iCloud (och även hamna på sin rätta plats), eftersom iCloud hämtar inte någon information från iTunes (programmet på din dator) om dina appar, den hämtar informationen från ditt konto på iTunes Store, det är helt olika saker.

Jag vet att detta är ett faktum eftersom när jag köpte mig en ny iPad, så gjorde jag en backup från min gamla iPad via iCloud, och då hämtade den apparna från App Store (och datan från iCloud). Hur vet jag det? Eftersom jag satt på mitt jobb och gjorde det, den kan omöjligen ha hämtat informationen om vilka appar jag på min dator hemma.

Här är en bra guide över hur det funkar:
iOS 101: Set up and restore from iCloud backup — Apple News, Tips and Reviews

Citat:

The restoration happens in order: the first app on your first screen is the first app to be re-downloaded. If you want to prioritize an app, tap on its icon. According to Apple, the restore will attempt to download the same version of the app that you had installed previously. If that version is no longer available, the latest version of the app will be restored instead.

Senast redigerat 2011-12-04 01:29

Men om man redan kör med iTunes-synk för appar och tar bort det blir man inte av med datat då? Eller kunde du återställa data till apparna på din iPad från iCloud?

Isåfall är det superbra.

Ursprungligen av keptang:

Men om man redan kör med iTunes-synk för appar och tar bort det blir man inte av med datat då? Eller kunde du återställa data till apparna på din iPad från iCloud?

Nej, det verkar inte så om ingen annan har någon bra lösning.

Min fråga i första inlägget:
Men om jag väljer att sluta synka appar med min enhet, så vill iTunes ta bort alla appar och all data, är det någon som har klurat ut hur man väljer att bara sluta synka appar?

Du kan inte sluta synka appar med itunes utan att de raderas från enhet när du väl en gång börjat.

Så vill du ha det måste du börja om från början.

Ursprungligen av illerG:

Du kan inte sluta synka appar med itunes utan att de raderas från enhet när du väl en gång börjat.

Så vill du ha det måste du börja om från början.

Får helt enkelt hoppas på att apple fixar det, sökte lite på internet om det, andra verkar vilja samma sak.

Ursprungligen av Patrik D:

Får helt enkelt hoppas på att apple fixar det, sökte lite på internet om det, andra verkar vilja samma sak.

Det vore trevligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-04 17:16

Det är inte så att om man först slår av synkning via iCloud (om man nu har det påslaget), och sedan slutar synka med iTunes (alla appar försvinner), och sedan slår på synkning med iCloud, så laddas apparna in igen? Så funkar det ju med Kontakter. När man slutar synka med iTunes blir min Kontaktlista tom, men efter ett tag har den laddat ner dem från iCloud istället.

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att om man först slår av synkning via iCloud (om man nu har det påslaget), och sedan slutar synka med iTunes (alla appar försvinner), och sedan slår på synkning med iCloud, så laddas apparna in igen? Så funkar det ju med Kontakter. När man slutar synka med iTunes blir min Kontaktlista tom, men efter ett tag har den laddat ner dem från iCloud istället.

Nej tyvärr, eftersom man inte kan slå av eller på synkning av appar mot iCloud, den synkar alltid med automatik, därför känns det bara meningslöst att ha dom i iTunes.

Något jag stör mig på i samma veva är det faktum att jag endast använder iTunes för att synka ringsignaler men då laddar iTunes ner alla appar jag laddat ner på min iPhone och sedan tagit bort sedan förra gången jag synkade signaler (vilket kan vara allt från någon vecka till flera månader). Så att kunna synka endast ringsignaler utan att iTunes prompt ska fylla 2 hemskärmar med gamla appar jag inte vill a suger en aning..

Kom dock på i skrivande stund att jag senaste gången bockade av "Synka nya program automatiskt" så jag hoppas att det löser mitt "irritationsmoment".

Tack Apple!

Jag vet inte i vilken uppdatering som dom fixade detta, men nu behöver man inte längre synka appar med sin enhet och iTunes, man kan nu välja att sluta synka dom, och fortfarande behålla apparna, innan uppdateringen så var man tvungen att ta bort alla appar och "börja om".

Det finns inte längre någon anledning att ha några appar på iTunes i datorn i och med iCloud, om man vill spara lite utrymme på datorn.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2014-10-25 19:32
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Tack Apple!

Jag vet inte i vilken uppdatering som dom fixade detta, men nu behöver man inte längre synka appar med sin enhet och iTunes, man kan nu välja att sluta synka dom, och fortfarande behålla apparna, innan uppdateringen så var man tvungen att ta bort alla appar och "börja om".

Det finns inte längre någon anledning att ha några appar på iTunes i datorn i och med iCloud, om man vill spara lite utrymme på datorn.

Gammal tråd det här, men jag vill göra exakt samma sak som Patrick efterfrågar. Hur gjorde du för att göra detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-25 21:26
Ursprungligen av kim_sv:

Gammal tråd det här, men jag vill göra exakt samma sak som Patrick efterfrågar. Hur gjorde du för att göra detta?

Det ska väl vara att bara bocka ur checkboxen för synk av appar i iTunes och sedan klicka "Synkronisera"...?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2014-10-25 21:33
Ursprungligen av zinned:

Det ska väl vara att bara bocka ur checkboxen för synk av appar i iTunes och sedan klicka "Synkronisera"...?

Hittade ärligt talat ingen checkbox för det i iTunes?! Men tog chansen och raderade alla appar i iTunes och provade att synkronisera. Gick fint, alla appar är kvar på mina iOS-enheter!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-25 21:41
Ursprungligen av kim_sv:

Hittade ärligt talat ingen checkbox för det i iTunes?! Men tog chansen och raderade alla appar i iTunes och provade att synkronisera. Gick fint, alla appar är kvar på mina iOS-enheter!

Nej, du har rätt. Den finns inte för appar utan endast för övrig media.

1
Bevaka tråden