Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Colemac med ÅÄÖ

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-15 23:39

Colemak med ÅÄÖ?

Har för första gången knappat ihop en tangentbordslayout.
Den är skapad efter Colemak fast med våra svenska tecken skrivbara utan att använda Shift.
Har använt mig av en mall (windows layout) skapad av Overcow.

Varför?

Jo, för Qwerty-layouten, som du sitter och skriver på är en skapelse från 1800-talet med målet att du skall skriva långsamt!
Detta tyckte en farbror vid namn Dvorak var korkat så han skapade en layout år 1932 som möjliggjorde snabbare skrift.
Femtio år senare är det en ANSI standard och finns inbyggt i Lion! Nackdelarna med Dvorak är dock flera - Z/X/C/V sitter helt galet, man får lära sim om mycket då Dvorak skiljer sig rejält från Qweryty.

Här kom Shai Coleman på en grymt bra ide - man tar Qwerty (som alla kan hyfsat bra), och byter endast plats på de tangenter som sitter mest fel. Dvs låt Z,X,C,V vara och flytta endast på tangenter som behöver det. Då får man en layout med namnet Colemak. Även denna finns med i Lion.

Problemet är bara att vill du använda Dvorak eller Colemak så finns inte ÅÄÖ med i standardlayouten. För att skriva 'ö' får man trycka på totalt 3 tangenter –det är fel håll att gå.

Här kommer SweColemac in i bilden!

Colemak, fast med åäö och med ⌥⌘ med som tecken!

http://dl.dropbox.com/u/16526120/SweColemac.zip
-Alla filer.

http://dl.dropbox.com/u/16526120/SweColemac.bundle.zip
-Endast layouten, som bundle.

För er som vill öva in eller träna kan jag rekommendera aTypeTrainer4Mac, gratis färggladd och pedagogist.

Senast redigerat 2011-11-16 10:18

Trevligt! Då lär du slå alla här http://www.99.se/99lounge/288877-hur-snabb-ar-pa-tangentbordet.html och många därtill antar jag.

Strålande ! Ska genast prova.

Ursprungligen av Labbo68:

Strålande ! Ska genast prova.

Funkade inte för mig. La in layouten och valde till den i inmatningskällor ( den dök upp där så fint så med flagga och allt ) men så fort jag började skriva gick den tillbaka till vanlig Pro layout och jag kunde inte längre välja Swe-Col layouten ( trots att den låg med i listan ). Skumt ! En mycket bra idé annars . Vill gärna få det att funka på jobbet med det trådlösa lilla tangentbordet ( EZ Reach tangentbordet lämnar jag hemma .... än så länge ).

Senast redigerat 2012-06-18 02:32
Ursprungligen av Labbo68:

Funkade inte för mig. La in layouten och valde till den i inmatningskällor ( den dök upp där så fint så med flagga och allt ) men så fort jag började skriva gick den tillbaka till vanlig Pro layout och jag kunde inte längre välja Swe-Col layouten ( trots att den låg med i listan ). Skumt ! En mycket bra idé annars . Vill gärna få det att funka på jobbet med det trådlösa lilla tangentbordet ( EZ Reach tangentbordet lämnar jag hemma .... än så länge ).

Uppdatering: det funkade finfint när jag gjorde som du sa och loggade ut och in igen så nu har jag svensk Colemak på jobbet oxå. Tackar för det !!

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-06-17 13:10

Kul grej! Har sökt runt lite men hittar inte mycket om detta. Är det mest för touch eller är detta för att byta ditt fysiska tangentbords layout?

Edit: läste igen, ser att det var för lion. känner mig lite dum då men hur är det bättre? blir man inte psykad av att se en bokstav men skriva en annan? jag misstänker att jag missuppfattat detta.

Ursprungligen av iMikee:

Kul grej! Har sökt runt lite men hittar inte mycket om detta. Är det mest för touch eller är detta för att byta ditt fysiska tangentbords layout?

Edit: läste igen, ser att det var för lion. känner mig lite dum då men hur är det bättre? blir man inte psykad av att se en bokstav men skriva en annan? jag misstänker att jag missuppfattat detta.

Man kan givetvis flytta om tangenter ( gjorde det på ett trådlöst Mac tangentbord ) men bäst är att köra touchtyping så gör det inte nåt att det står "fel" på tangenten. Jag valde en annan väg och köpte ett EZ Reach med blanka (alltså inget tryck på ) tangenter som har tre stora fördelar (enligt mig i alla fall) :

1. När jag kört touchtyping förut hade jag svårt med knapparna ovanför och under "hemraden" p.g.a. att tangenterna på ett vanligt tangentbord är lite förskjutna. På EZ Reach ligger tangenterna i en rak matris , d.v.s. rakt över och under varandra. Det passar mig bättre.
2. Enter och backspacetangenterna sitter i mitten vilket jag tycker funkar riktig bra ( efter lite tillvänjning )
3. Detta tangentbord har QWERTY , Dvorak och Colemak ( sen rätt nyligen ) i firmware på tangentbordet så man kan skriva sin favoritlayout direkt vid boot ( om man nu t.ex. vill boota Linux med parametrar och göra detta direkt med t.ex. Dvorak layout.

Colemak funkar fint på de flesta vanliga opertativsystem men jag vet inte om det finns en svensk variant för t.ex. Windows. Med ovan nämnda tangentbord blev det svensk Colemak direkt utan att behöva lägga till nån layout i OS:et ( Mac OS X Lion ).Mycket trevligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-06 13:38

Får skylla på dålig karaktär för att jag inte svarat, eller för den delen anammat Colemak.
Ett skäl till det senare har varit brist på iOS-stöd, och den dagen jag byter vill jag göra det rakt av på alla enheter.

Nu finns dock möjligheten att köra Colemak på iOS tack vare Fleksy, ni vet världens snabbaste tangenbord. Fleksy är inte en sån släpa-fingret-utan-att-släppa (SwiftKey etc) utan bygger på vanligt tryckskriv. Med QWERTY kan jag skriva 90% rätt utan att titta på tangentbordet.
I vilket fall, Fleksy har svenska som språk, och precis som för det engelska språket har den Colemaklayout att välja bland. Vad layouten dock saknar är åäö. Åtminstonde dedikerade knappar. Håller man in A får man upp A Ä Å, och O ger O Ö.
Men svenska Colemak på Fleksy använder sig av svenska språket, så hosten blir hösten. Ar blir blir är osv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-01 13:53

Eftersom Dropbox slutat med delade länkar så lägger jag upp filerna igen.

Fungerande länk till aTypeTrainer4Mac: http://atypetrainer4mac.blogspot.com/

1
Bevaka tråden