Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar ej, ger SOS-signal

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-28 19:36

Dotterns 21" iMac, från hösten 2007, skulle få en systemuppdatering idag (från 10.6.nånting). Något, som inte bör hända, hände.

Vid uppstart piper den tre korta - tre långa - tre korta. Skärmen är kolsvart.

Enbart tangentbord och mus är anslutet. Minneskretsarna sitter intryckta som berget.

En googling ger vid handen att inga eller få har skrivit om denna SOS-signal på svenska, samt att man spekulerar i att orsaken kan vara allt från icke-komplett uppdatering av firmware till söndersmulat logikkort. Om det förstnämnda stämmer kommer jag ändå inte längre då jag inte hittar rätt Firmware-fil att bränna ut från annan Mac för att med denna skiva rädda hennes iMac.

Har ni något halmstrå jag kan greppa?

Senast redigerat 2011-10-29 15:17

Trodde bara antalet tut var relevant, Power On Self-Test Beep Definition - Part 2

Ta bort ena minnet och testa. Förmodligen (och förhoppningsvis för dig) endast RAM-problem.

Svårt att hitta info, fann detta Power-on self-test - Wikipedia, the free encyclopedia. Apple har dokumenten Power-On Self-Test Beep Definition - Part 1 och Power On Self-Test Beep Definition - Part 2 men jag kan inte se att de har samma kod som du anger.
Antar att du gjort reset av SCM (kraftkabel ur, håll nätströmbrytaren intryckt ca 20 sekunder, sätt i kraftkabel), reset av PRAM (opt-cmd-P-R).
Försök också att använda Cmd-V och se om du kan få igång meddelande-moden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-29 15:28

Uppföljning.

Inköpsåret i trådstarten visade sig vara fel, men nu är det rättat till 2007.

Supportsidan iMac (mitten 2007) och senare modeller: Om starttoner nämner felpipen och hänvisar till Om CD-skivan Firmware Restoration (Intel-baserade Mac-datorer) som i sin tur berättat att det jag behöver ska finnas på Apple Downloads, och resultera en fil som ska heta FirmwareRestorationCD.dmg. (Varför inte länka dit på en gång? Hallå Apple?).

Länk till .dmg-fil med det namnet har jag inte lyckats hitta.

(SMC, PRAM och enbart ett minne = även testat, såklart)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-29 19:58

Troligen finns de där du säger, men Apple har glömt att på ett begripligt sätt tala om hur de ska hittas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-29 20:06
Ursprungligen av filuren:

Troligen finns de där du säger, men Apple har glömt att på ett begripligt sätt tala om hur de ska hittas.

Klicka på Download på den version du vill ha?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-29 21:07

Jo, så långt förstår jag. Men, hur vet jag vilken jag vill ha? Det är till en iMac, och då jag bläddrat till en sida som äntligen visar en iMac så finns där ingen Firmware Restoration.

Jag har provat att hämta en fil, men den hette Efi... någonting, och enligt tidigare sidor står klart och tydligt att filen jag behöver ska heta FirmwareRestorationCD.dmg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-29 21:25

Om du går in på länken som gul-iMac postade kommer du till en lista med de olika versionerna av "Firmware restoration-CD". Vilken version du ska ha beror på vilken dator du har. Men version 1.6 visar på iMac (Mid 2007) iMac7,1 Firmware Restoration CD 1.6 Om det är en sådan du har?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-29 21:39

Så.. Apple har lagt en random-bild där bara för att fylla ut tomrum? Synnerligen korkat och ologiskt, men allt kan såklart inte andas normal Apple-logik.

Jag testar och återkommer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-29 22:11

Yes, där satt den!

Jag och övriga i familjen tackar ödmjukast för den hjälp ni bidragit med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-29 22:16

Kul att det fungerade

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-29 23:01

Ja, är det inte? Iochmed detta så behöver hon imorgon inte köpa en ny dator och kan således stänga sin portmonä en stund.

För den som är intresserad av hur SOS-signalen låter kommer här en liten film på spektaklet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-31 07:46

Samma sak hände mig igår, uppdaterade min 24" iMac (inköpt dec 2007) till Lion i slutet på förra veckan. Igår söndag så kom det helt plötsligt SOS-signaler ifrån den. Har provat att bränna en CD enligt tips ovan men utan framgång. Fler tips mottages allra tacksammast.

Ursprungligen av filuren:

Yes, där satt den!

Jag och övriga i familjen tackar ödmjukast för den hjälp ni bidragit med.

Hej!

Hur gjorde du? Laddade du ner filen bara? Funkade det då för dig?
tacksam för svar ))

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-10-30 22:55
Ursprungligen av mrssolsen:

Hej!

Hur gjorde du? Laddade du ner filen bara? Funkade det då för dig?
tacksam för svar ))

Nu var det ett tag sedan och minnet kan svika, men det var nog så enkelt som att jag gjorde som står att läsa i inlägg nr 10.

Tack snälla för svar...verkar funka!! peppa peppar )))

Ursprungligen av filuren:

Nu var det ett tag sedan och minnet kan svika, men det var nog så enkelt som att jag gjorde som står att läsa i inlägg nr 10.

En MBA och en HP fick åka i incheckat bagage på flygresan. Min MBP 15" fick silkesvantebehandling i handbagaget. Men vilken dator var det som framkved tre långa pip efter hemkomsten? (3 beeps = No RAM banks passed memory testing). Fram med mejslarna, ur och i med RAM, och så var allt frid och fröjd igen.

1
Bevaka tråden