Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Notiscenter

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte det kommer behövas en egen tråd ang detta.

Var det inte meningen att man skulle kunna ta fram det på låsskärmen precis som vart som helst?

Vad kör ni för inställningar för Notiser?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 09:25

På låsskärmen kommer notiser när det finns några.. Dvs mail, sms, samtal osv. inte väder eller kalendernoteringar med andra ord.

Tcker det funkar lite suspekt. Påminnelser som är overdue kommer inte upp på låsskärmen, känns det som.

Ok, alltså, jag trodde det var GIVET att tex dagens kalenderhändelser kunde plockas fram där.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 09:41

Trodde jag med.. Ett av skälen till att jag jailbreakade innan.. Men kommer definitivt göra det igen..

Jag tror iofs att det är någon bugg eftersom jag kan se mina kalenderhändelser i notiscenter när mobilen är upplåst. Det verkar inte heller som att det spelar någon roll om man ändrar inställningar för SMS t ex kommer ändå bara upp som notis istället för som banderoll. Jag kör 3GS om det kanske är en gemensam nämnare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 10:50

Man får skilja på det som syns på lockscreen och det som syns när man drar ner menyn uppeifrån.

Förvisso men jag borde ändå kunna ändra inställningar för hur sms presenteras och se att det får effekt. Som det är nu presenteras det oavsett som en gammal notis istället för banderoll.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-13 13:45
Ursprungligen av Isbiten:

Förvisso men jag borde ändå kunna ändra inställningar för hur sms presenteras och se att det får effekt. Som det är nu presenteras det oavsett som en gammal notis istället för banderoll.

Det går att ställa in per app i inställningarna under "Notiser".

Ursprungligen av Vassius:

Det går att ställa in per app i inställningarna under "Notiser".

Tyvärr verkar detta bugga, jag fick allt som banderoll precis efter uppdateringen, men nu dyker det upp som det Apple valt att kalla "notiser" dvs de gammla bubblorna. Inget dyker upp som banderoll numera trots att allt är förvalt som sådant

Det är svårt att "felsöka" när det är svårt att beskriva. Och det kan mycket väl vara så att någon har problem fast jag inte har det.

Med dessa brasklappar så...

När ni skriver att ni inte får banderoller, är ni medvetna om att de bara syns en kort stund högst uppe i skärmen?. Sedan så rullar de undan och blir en del av notiscentret.

När det gäller låsskärmen så kan man bara ange om de ska synas på låsskärmen eller inte - inte styra utseendet.

Sedan så finns alltid standardrådet - prova med att starta om telefonen och se om problemet kvarstår.

Antingen är det handhavandefel av mig eller så är notiscenter en rejäl flopp. Kan också vara så att jag helt har missuppfattat hur notiserna ska visas i min iphone 4. Det enda som verkar fungera är de så kallade banderollerna som syns när det kommer meddelande m m.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Antingen är det handhavandefel av mig eller så är notiscenter en rejäl flopp. Kan också vara så att jag helt har missuppfattat hur notiserna ska visas i min iphone 4. Det enda som verkar fungera är de så kallade banderollerna som syns när det kommer meddelande m m.

Utan att vara elak eller ironisk så tror jag på handhavandefel eller missuppfattning men jag begriper inte riktigt vad som inte fungerar som du förväntar dig?

Helt riktig notering, det var handhavandefel från min sida. Nu fungerar det som det ska och jag hade nog inte riktigt koll över hur det var tänkt att fungera från första början. No bad feelings.

Får svara mig själv. Det var handhavandefel från min sida och nu fungerar det utan problem. Mycket användbart!

Peter E: Får man fråga vad du hade gjort fel på? Alltså, hade du ställt om nåt jämfört med standardinställningarna som strulade till notiserna?

Vad gäller min syn på notiscentret i iOS5; Om jag förstått saken rätt så är det bara Apples appar som får visas i notiscentret. Detta är en nackdel. Dessutom försvinner halva grejen med notiser om de inte kan visas på låsskärmen (för att man ska slippa låsa upp telefonen varje gång man vill se vad som hänt). Självklart kan man isf behöva filtrera bort notiser från vissa fördefinierade källor (t.ex Exchange-konton), men det kan inte vara rocket science för Apples duktiga utvecklare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-16 13:53
Ursprungligen av Mattias_N:

Peter E: Får man fråga vad du hade gjort fel på? Alltså, hade du ställt om nåt jämfört med standardinställningarna som strulade till notiserna?

Vad gäller min syn på notiscentret i iOS5; Om jag förstått saken rätt så är det bara Apples appar som får visas i notiscentret. Detta är en nackdel. Dessutom försvinner halva grejen med notiser om de inte kan visas på låsskärmen (för att man ska slippa låsa upp telefonen varje gång man vill se vad som hänt). Självklart kan man isf behöva filtrera bort notiser från vissa fördefinierade källor (t.ex Exchange-konton), men det kan inte vara rocket science för Apples duktiga utvecklare.

Alla appar får synas på notiscentret, dock får bara Apples ligga där "permanent" typ väder och kalender.
Notiser visas också på låsskärmen så du behöver inte låsa upp.

Okej, tack för klargörandet, zappee, jag hade missat ett par grejer. Dock är jag ändå inte helt nöjd med Notis-funktionaliteten, Utilitap/WeekCal tar upp en negativ aspekt här:

Citat:

Why doesn't Week Calendar show in the Notification Center?
The Notification Center is for missed/recent notifications, not for lists of data, such as upcoming calendar events.
3rd party apps, such as Week Calendar, cannot show anything besides popup alerts in the iOS Notification Center.

But the Native Calendar shows up?
Yes. Apple apps are granted special powers that non-Apple apps are not allowed to do. This is something technically not feasible on iOS5 for non-Apple apps.

If you would like to see this changed, please leave Apple feedback: here: Apple - iPhone - Feedback.

(Week Cal - awesome calendar for your iPhone)

Ursprungligen av Mattias_N:

Okej, tack för klargörandet, jag blandade ihop begreppen. Dock är jag inte helt nöjd med Notis-funktionaliteten, Utilitap/WeekCal tar upp en negativ aspekt här:

(Week Cal - awesome calendar for your iPhone)

Fast det är inget problem (jag har kommande events i notifications), eftersom Week cal använder den inbyggda kalendern (som iaf jag synkar med Google calendar), och får därigenom upp allting i notifications.

edit: Jag använder bara Week Cal, och det funkar perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-17 08:18
Ursprungligen av Mattias_N:

Okej, tack för klargörandet, zappee, jag hade missat ett par grejer. Dock är jag ändå inte helt nöjd med Notis-funktionaliteten, Utilitap/WeekCal tar upp en negativ aspekt här:

(Week Cal - awesome calendar for your iPhone)

Precis det jag menade med att bara Apples appar får ligga där permanent

Dock är det, som keptang, säger inget problem eftersom Week Cal bara är ett skal till vanliga kalendern.

Ursprungligen av Mattias_N:

Peter E: Får man fråga vad du hade gjort fel på? Alltså, hade du ställt om nåt jämfört med standardinställningarna som strulade till notiserna?

Vad gäller min syn på notiscentret i iOS5; Om jag förstått saken rätt så är det bara Apples appar som får visas i notiscentret. Detta är en nackdel. Dessutom försvinner halva grejen med notiser om de inte kan visas på låsskärmen (för att man ska slippa låsa upp telefonen varje gång man vill se vad som hänt). Självklart kan man isf behöva filtrera bort notiser från vissa fördefinierade källor (t.ex Exchange-konton), men det kan inte vara rocket science för Apples duktiga utvecklare.

Jag tror (eller hoppas) att Apple kommer att öppna upp i framtida releaser för att möjliggöra externa utvecklare att göra "widgets" som ligger i notifieringscentret.

I dagsläget finns bara två: väder (som jag använder) och aktier. Aktier fattar jag aldrig varför Apple har sådan förkärlek för, är alla amerikanare så aktieintresserade?

Hej,

Antar min fråga hör hit.
Jag gillar notiserna och hur de har löst detta - men jag kunde inte bry mig mindre om när någon fyller år och så vidare (Vilket förövrigt syns i kalenderns notiser - när man drar ner notisfönstret)

Detta är något kopplat till min kalender, antar jag. Men jag verkar inte kunna få bort dem. Jag har det inte aktiverat på min dator och de visas inte i gmailen. Antar att den kör de saker som finns i apples egna kalender <- där jag inte heller valt att ha födelsedagar ifyllda. Trots detta syns de under notiser. Någon som vet hur jag blir av med denna information??

Ursprungligen av sh0an:

Hej,

Antar min fråga hör hit.
Jag gillar notiserna och hur de har löst detta - men jag kunde inte bry mig mindre om när någon fyller år och så vidare (Vilket förövrigt syns i kalenderns notiser - när man drar ner notisfönstret)

Detta är något kopplat till min kalender, antar jag. Men jag verkar inte kunna få bort dem. Jag har det inte aktiverat på min dator och de visas inte i gmailen. Antar att den kör de saker som finns i apples egna kalender <- där jag inte heller valt att ha födelsedagar ifyllda. Trots detta syns de under notiser. Någon som vet hur jag blir av med denna information??

Det styrs från "Kontakter/Adressbok" på din dator. Ändra där, så behöver du inte se det sedan.

Ursprungligen av adress@mac:

Det styrs från "Kontakter/Adressbok" på din dator. Ändra där, så behöver du inte se det sedan.

Så långt är jag med, men det är ju inget flöde jag valt stt "följa" likt med en annan persons kalender. Så det som måste göras är att ta bort födelseåret i varje persons kontakt..?

Ursprungligen av sh0an:

Så långt är jag med, men det är ju inget flöde jag valt stt "följa" likt med en annan persons kalender. Så det som måste göras är att ta bort födelseåret i varje persons kontakt..?

Japp - så är det !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 14:58

Vad jag inte heller lyckas med är att sortera ordningen på notiserna, alltså hur de ska ligga uppeifrån och ner i Notiscenter. Jag kan ändra plats på dem men så fort jag går ut ur Inställningar och sedan in igen så ligger de som jag aldrig har flyttat på dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-13 15:02
Ursprungligen av zinned:

Vad jag inte heller lyckas med är att sortera ordningen på notiserna, alltså hur de ska ligga uppeifrån och ner i Notiscenter. Jag kan ändra plats på dem men så fort jag går ut ur Inställningar och sedan in igen så ligger de som jag aldrig har flyttat på dem.

Trots att du trycker "Klar" innan du går ur inställningarna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 15:04
Ursprungligen av Vassius:

Trots att du trycker "Klar" innan du går ur inställningarna?

Ja, jag trycker Klar och går sedan ut och därefter in igen och de står kvar oförändrade.

Ursprungligen av Vassius:

Trots att du trycker "Klar" innan du går ur inställningarna?

Det behövs inte. Jag provade nyss med att ändra och trycka på hemknappen direkt utan att gå via "klar". Ändringen tog.

Ursprungligen av zinned:

Vad jag inte heller lyckas med är att sortera ordningen på notiserna, alltså hur de ska ligga uppeifrån och ner i Notiscenter. Jag kan ändra plats på dem men så fort jag går ut ur Inställningar och sedan in igen så ligger de som jag aldrig har flyttat på dem.

Det är inte så trivialt som att du glömde att ändra sortering från "efter tid" till "manuellt" högst upp? (Been there, done that:)

Bevaka tråden