Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen mailserver, endast för backupsyften

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste bygga mig ett eget mailarkiv, där jag kan konsolidera mail från diverse olika konton, i syfte att ha en egen backup på allt.
Framför allt gäller det gmail-post, men även andra epostleverantörer.
Jag tänkte mig att sätta upp en egen mailserver på OSX Server (ett alternativ är en färdigpaketerad mailserver i en linux-vm från exv bitnami, men jag skulle gärna hålla mig i OSX-världen) och bygga en folderstruktur i IMAP som skapar lite ordning och reda. Min tanke är att jag aldrig någonsin skall publicera den mailservern utåt, den skall bara finnas tillgänglig på mitt hemma-LAN. När jag är hemma skall jag således med valfri mailklient kunna koppla upp mig och kopiera över/backa upp valfri mängd mail.
Jag ämnar inte skicka någon epost från servern, så någon uppsättning av SMTP är ej nödvändig.
Tanken med mailserver/IMAP är framtidssäkring - jag vill inte ha backuper i något proprietärt format (.pst) som kan bli krångligt att läsa vid senare tidpunkt.

Låter det tokigt? Om inte, vad behöver jag tänka på när jag konfigurerar mailservern och eventuella klienter för att det skall funka med lokal adressering, och alltså inte nödvändigtvis har tillgång till Internet (och slippa felmeddelanden från mailservern för att den inte är uppsatt mot Internet)? Tacksam för all input härvidlag.

Varför nöjer du dig inte med att låta någon vanlig epostklient ansluta till alla dina konton, och läsa mailen och lagra dessa lokalt?

Jag läser min mail från flera olika maskiner, och då har jag också en handfull konton, och på varje maskin finns alla konton. Så, ställer jag in så att mailen är tillgänglig offline på klinten. Done. Funkar inte det?

Njae, men tack ändå. Till vissa av kontona kan jag inte ansluta valfri klient, utan har en anvisad sådan. Däremot kan jag ansluta anvisad klient till valfri server (exempelvis då min tänkta hemmaserver).

Vid närmare eftertanke vore det ju fånigt att inte ha tillgång till arkivet över nätet, så det vore väl fiffigt. Däremot ser jag inget behov av att någonsin använda servern för skickande eller mottagande av mail (bara risk för misuse och spam). Så där tillkom lite krav...

Men din egna mailserver, som alltså skall snacka med andra mailsystem, vilket protokoll skall den då prata med "speciallösningarna"? För, du har alltså mailkonton som inte är IMAP eller POP?

Jag hade egen mailserver på OS X Server i några år. Jag flyttade till google, och det ångrar jag inte en sekund. Dock kanske nån annan har en bra erfarenhet av egna mailservrar på OS X, men man behöver nog veta vilka protokoll som dina speciallösningar kräver.

? Sorry vet inte vad du frågar - min mailserver skall inte snacka med andra "mailsystem", bara IMAP-klient(er).

Någon annan som har någon tanke om detta?

Jag tror jag förstår att du bara vill ansluta med diverse IMAP-klienter till din server. Dessa klienter kan både vara PC-mailprogram, Mac-program eller vadsomhelst i framtiden. Allt sökbart, och tillgängligt från Internet. Så långt är jag med. Men, det jag inte förstår är hur du hade tänkt få mail från diverse system att hamna på din egna server? Skall du manuellt flytta över dessa mail då och då, från några specialprogram...? Men, hur skall den flytten gå till med de här specialsystemen? Jag är ledsen om jag kan uppfattas som ohjälpsam och inte svarar på din raka fråga/önskan, men jag förstår ärligt inte riktigt vad det är du frågar efter för att kunna hjälpa dig. (och jag har svårt att se att nån annan kan göra det heller - men där kanske jag missförstår eller har fel)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-22 16:58

Känns som att du börjar i fel ände, för en "server" skall inte vara beroende av klienter.
Så vad är det du vill åstadkomma egentligen? En sökbar backup av din mail eller en mailserver som tar hand om din mail?

En sökbar backup av mail är det jag är ute efter, just så.
Var läser du in beroendet till klienter, det där hänger jag inte med på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-23 07:25
Ursprungligen av tvamvarg:

En sökbar backup av mail är det jag är ute efter, just så.
Var läser du in beroendet till klienter, det där hänger jag inte med på?

Jag får det från den här kommentaren.

Citat:

Till vissa av kontona kan jag inte ansluta valfri klient, utan har en anvisad sådan.

För om du skiter i klienterna och istället sätter upp t.ex. en Exchange så kan den ta hem alla mailen från andra leverantörer och du kommer sedan åt det via din koppling till den.

Det du bör tänka är att skippa interaktionen av klienter, de använder man bara för att läsa mail med och då skall det kvitta om du är på ett internetcafé (webmail) eller via iPhone (Pushmail) eller macen (Mail). Något annat blir bara en knasig lösning du inte riktigt kommer ha någon nytta av.
Men som du säkert vet så finns det ställen som redan tillhandahåller denna tjänst... gmail är definitivt en av dem om man som privatperson inte riktigt har råd med licenserna för en server själv.

Och nu tänker jag riskera att göra mig till en fullständig idiot.
Jag har gmail, me plus ett par vanliga pop kopplade till programmet Mail som i sin tur är kopplat till Time Machine. Står jag i Mail kan jag obehindrat söka bakåt, när TM gjort sitt jobb ordentligt.
Men det är alltså inte det du är ute efter?

Du är ingen idiot
Men nej, det är inte det jag vill ha. Inte för att jag vet exakt hur Mail.app:s dataformat ser ut, men att ha det på en server känns mer framtidssäkert. Och så skulle jag kunna komma åt arkivet med både mac och win-mailklienter (IMAP). Och kanske också via Internet, då, om jag lyckas öppna rätt portar utåt.

Japp, manuellt är tanken, via de klienter (som då har mailen i sin lokala databas) som jag kan använda.
Jag är tacksam för assistans. Fast hittills har ingenting sagts om den mailserver jag faktiskt vill sätta upp, bara frågor om skälen till varför
Men jag tar och experimenterar lite när jag får tid helt enkelt. Det jag undrar över är om mailservern kan bråka för att den inte har full internet-access, och för att jag inte vill ha någon funktion för att skicka mail igång.

Det kniviga med att få igång en mejlserver är att få den att skicka och ta emot e-post. Att bara sätt upp en mejlserver som IMAP-arkiv är ganska lätt i OS X server. Hä bar å åk!

Räcker det inte med att sätta upp vidarebefordringar till backup-kontot? Eller missar jag något?

1
Bevaka tråden