Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker en låt som börjar med ljud av regn och åska

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

vore bra med något mer att söka på, tex bilder. Kommer hon möjligen ihåg hur albumet såg ut?

Nej, tyvärr, inga bilder. Hon har haft låten i datorn för några år sedan, men tappat bort den.

Och jag har nu fiskat efter lite fler detaljer, och fått reda på att det är en långsam låt, och gitarrbaserad.

Nej, Chris Rea, A-ha, Vangelis eller Yagya var det inte heller.

De förslag som har kommit utan länkar (Stevie Wonder och Yello) har vi inte kunnat ta ställning till.

Stort tack för den tid ni har lagt ner hittills. Men fortsätt gärna. Jag vill lösa den här gåtan med hjälp av forumets kraft och kunskap.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stort tack för den tid ni har lagt ner hittills. Men fortsätt gärna. Jag vill lösa den här gåtan med hjälp av forumets kraft och kunskap.

Man blir ju lite intresserad av vad det kan vara och det blir väl någon slags kollektiv seger när (om) någon kommer på vad det är...

Creedence...?

...om inte annat får du ju hjälp med en möjlig spellista för regniga dagar

Den här måste det vara! Deep Purple's ballad One More Rainy Day (1968)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Den här måste det vara! Deep Purple's ballad One More Rainy Day (1968)

Mycket trolig kandidat (om jag får gissa). Men tyvärr har hon inte möjlighet att provlyssna just nu. Jag återkommer med ett besked så fort jag kan.

Det blev ett snabbare besked än jag trodde...

Men tyvärr, det var inte den heller.

Men det är något åt det hållet. Det var tydligen det närmaste förslaget hittills.

Inte 70-tal, men skulle kunnat vara, Garth Brooks:

http://www.youtube.com/watch?v=KxsvlPwKN20

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte 70-tal, men skulle kunnat vara, Garth Brooks:

http://www.youtube.com/watch?v=KxsvlPwKN20

Nej, tyvärr.

Kanske den här då? The Who, Love Reign O'er me (1979). Klassiskt pianointro till regneffekter.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kanske den här då? The Who, Love Reign O'er me (1979). Klassiskt pianointro till regneffekter.

Den faller på två saker:
1. Åska och regn ska komma först, sedan börjar musiken. (se inlägg #18)
2. Där är ingen åska. Jo, där är några pukor som kanske ska föreställa åska, men det räknas inte.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Den hade jag själv hittat, och sållat bort, redan från början. (se trådens första inlägg)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 16:16

Hittar du den inte, finns ju alltid Manboy - Eric Saade (2010)…med just åska & regn i början…;)

Jag tänkte på Bat out of Hell med Meatloaf men så lyssnade jag på den och det var ju ingen åska eller regn i den...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tänkte på Bat out of Hell med Meatloaf men så lyssnade jag på den och det var ju ingen åska eller regn i den...

Nej, men man får den hemska känslan när man hör honom sjunga...

Black Sabbath med Black Sabbath (1970) har väl alla kriterier uppfyllda: bara åska och regn (ok, en liten kyrkklocka i fjärran), lungt tempo, gitarrer och, om man antar att Ozzy är mänsklig manlig, manlig sångare.

You Tube (stor del av åskan bortklippt jämfört med skivan)

Spotify (Original)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Black Sabbath med Black Sabbath (1970)...

Den har vi också redan avfärdat tidigare i tråden.

(tipset i inlägg #4, och avfärdandet i #18)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den har vi också redan avfärdat tidigare i tråden...

Sorry, kom på det nu också. Minnet är kort tydligen. Jag tror jag ger upp för tillfället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-19 18:41

Rhythm Of The Rain by Cascades on Spotify

Rhythm of the rain - Cascades

Dock låter som äldre än 70 och är inte gitarrinspirerad.

Thunder Rolls (Cover Version) by Various Artists - Garth Brooks Tribute on Spotify

Thunder Rolls - Garth Brooks (Tribute så inte han som sjunger antar jag så kolla originalet med)

Clint Black - Like the rain

Senast redigerat 2011-09-19 19:01
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-19 18:27

Hon kan inte minnas om det är någon känd låt som man har hört ofta, eller känd artist?

  • Medlem
  • Onsala, Kungsbacka kommun
  • 2014-04-03 15:42

Söker en låt som börjar med ljud av regn och åska

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min sambo har bett mig hjälpa henne att hitta en gammal låt. Den börjar med ljud av regn och åska. Genre: pop/rock. Tidsperiod: förmodligen från 70-talet. Närmare beskrivning än så kunde hon tyvärr inte ge.

Några låtar hittade jag via Google och YouTube - men ingen av dessa var rätt:

Riders on the storm - The Doors
Seven horses in the sky - The Pebbles
Rhythm of the rain - The Cascades (finns även versioner med Bobby Darin, Jason Donovan, Dan Fogelberg och många andra)
Clouds - David Gates

Nu ställer jag mina förhoppningar till forumet, att ni kan hjälpa mig att hitta låten hon söker.

Hej
hamnade på denna sida av en slump, och ni kanske har fått svar på denna fråga. Men det skadar ju inte att ge min ledtråd till er:

Kenny Loggins
Album: Adventure
Låt: It Must Be Imagination

Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=qd4CkqcAhIE

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-03 16:09

Vilken underbar bump! Hoppas hon fortfarande kommer ihåg vad hon hade glömt

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min sambo har bett mig hjälpa henne att hitta en gammal låt. Den börjar med ljud av regn och åska. Genre: pop/rock. Tidsperiod: förmodligen från 70-talet. Närmare beskrivning än så kunde hon tyvärr inte ge.

Några låtar hittade jag via Google och YouTube - men ingen av dessa var rätt:

Riders on the storm - The Doors
Seven horses in the sky - The Pebbles
Rhythm of the rain - The Cascades (finns även versioner med Bobby Darin, Jason Donovan, Dan Fogelberg och många andra)
Clouds - David Gates

Nu ställer jag mina förhoppningar till forumet, att ni kan hjälpa mig att hitta låten hon söker.

Kan det vara The Earth Only Endures med the Waterboys? Förvisso tidigt 80-tal, men kanske... (bra låt för övrigt).

Kul bump

Gissar vidare...
The Same Deep Water As You - The Cure

här är lite regn och åska...
Theory Of A Deadman – “Hurricane”

Ursprungligen av calinou:

här är lite regn och åska...
Theory Of A Deadman – “Hurricane”

Eftersom låten som eftersöks är från 70-talet och den låt du tipsar om kom ut blott en dryg månad innan den här tråden skapades, kan jag nog våga lova att det är fel låt.

  • Medlem
  • Onsala, Kungsbacka kommun
  • 2014-04-03 18:59
Ursprungligen av BerraBomb:

Kan det vara The Earth Only Endures med the Waterboys? Förvisso tidigt 80-tal, men kanske... (bra låt för övrigt).

Kul bump

Bra låt
Ser om Spotify har den för egen del

Försöker lite igen då. Har du Spotify? Hittar dessa på Spotify som passar in på beskrivningen...

Resultat av sökning på "rain, 70's";

Crying in the rain ->The Hit co.
I cant stand the rain ->Flies on the square egg
Walking in the rain -> The Ronettes (troligen 50/60-tal)

Har du möjligen ngn strof text ur låten? Numer kan man ju hitta texter på nätet

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-03 20:19

Denna är det

Jean Michelle Jarre?

2 Sådana låtar på detta album, låt 5 och 8.

Bevaka tråden