Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 11:54
Ursprungligen av keptang:

Det är nog trevligt. Helst undviker jag lokala klienter om det finns webblösningar som gör att jag kan accessa (inkl. uppdatera) t.ex. min NAS från vilken dator som helst utan att installera något.

Det förstår jag, däremot kör jag klienten 24/7 på Servern. Den mountar alla shares automatiskt när jag startar om servern.
Komma åt Drobon kan man göra genom SMB/AFP utan någon klient. (Men så vitt jag vet, inte uppdatera).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-09-13 11:30

Hej!

Är ny på nätverkslagring i stort format. Skulle behöva en stor, OsX- kompatibel, utbyggbar, trådlös, NAS-enhet som även skulle kunna funka som mediaspelare och dela med sig av innehållet till andra diskar och enheter (tex, iPhones) utan att gå via dator. Finns det färdiga lösningar eller måste man specialbygga en dator.

Ideer, förslag och tankar kring detta...?

Mvh. Juha

Jag är bara bekant med QNAP, och den klarar allt du skriver.

Ursprungligen av Juha75:

...Skulle behöva en stor, OsX- kompatibel, utbyggbar,...

Det finns stora (men ändå billiga*) QNAP med stöd för Mac OS X, 4 diskar och kör du då till en början 3x X TB i RAID 5 så får du ut 2x XTB som du sedan kan utöka med X TB. (t.ex. 3x2TB ger dig 2x2TB = 4TB utrymme för att sedan stoppa in en till 2TB och få ut 6TB i framtiden, fördelen vid RAID 5 är dels hastighet och att en hårddisk kan gå sönder utan större problem).

Ursprungligen av Juha75:

..trådlös...

QNAP har stöd för att du stoppar in trådlösa USB-stickor. Installeras via deras web-interface så det är inga problem så länge du köper "rätt" trådlösa usb-sticka. De kostar inte så farligt mycket, men jag kopplar istället in min QNAP till min router via kabel som i sin tur skickar ut det trådlöst. Det ger bäst hastighet för datorer anslutna med kabel och möjlighet med trådlöst för laptop osv.

Ursprungligen av Juha75:

NAS-enhet som även skulle kunna funka som mediaspelare och dela med sig av innehållet till andra diskar och enheter (tex, iPhones) utan att gå via dator.

QNAP har egen modul för att skicka bilder, filmer osv men dessutom stöd för AirVideo och Twonkey Media, utöver deras egna system. personligen föredrar jag AirVideo eftersom det konverterar dina MKV, AVI osv för att fungera i din iPhone. Dock behöver du en intel-baserad QNAP då det krävs lite starkare processor för att rendera om filmerna utan att du ska få uppehåll när du direkt ser på filmen utan fördröjning i din iPhone.

Edit: *Med billig QNAP som har stöd för 4-diskar så kostar de ca 2800kr inkl moms. Allt är ju relativt. Sedan kan det tilläggas att de billigare QNAP inte har intel-processor.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-05 07:11

Förresten har TimeMachine aldrig slutat fungera på Drobon vid övergången till Lion. (Till skillnad från andra NASar).

Först och främst känns det lite OT att snacka FW och annat (som ändå är ganska temporärt) vid val av NAS, men det kanske är viktigt med?

Ursprungligen av Kermit:

Någon kanske redan skrivit det här, orkar inte söka igenom hela tråden Men om någon kollar på ReadyNAS så kan jag meddela att jag kör en NV+ och den modellen (det gällde visst även vissa andra ReadyNAS-modeller) har stora problem med Lion och Time Machine. Kortfattat fungerar det inte, TM kan inte komma åt TimeMachine-partitionen på NAS:en. Googlade lite på det, och många hade samma problem. Det finns uppenbarligen en beta av Radiator (deras mjukvara som styr NAS:en) där det är fixat, men själv är jag lite skeptiskt till att installera framhastade betaversioner då de lovat att en officiell uppgradering asap. Det var flera veckor sedan och fortfarande har ingen uppgradering släppts, så mina viktiga filer har bara fått någon enstaka manuell backup sen jag skaffade Lion.. Uselt!
I övrigt har iofs ReadyNAS funkat helt smärtfritt och aldrig strulat, men det kan vara bra att känna till om man tänkt köpa en, eller om man har en och funderat på att uppgradera till Lion.

Som jag har förståt så ändrade lion en hel del hur det pratas med olika protokol. Därför krävs en uppdatering av din NAS för att hänga med i "snacket"

Ursprungligen av kainen:

Förresten har TimeMachine aldrig slutat fungera på Drobon vid övergången till Lion. (Till skillnad från andra NASar).

Vet inte hur viktigt det är, men en spekulation från min sida är att synologic, netgear och qnap och andra som tillverkar många fler nas:er behöver mer tid för att uppdatera FW. De måste ju testköra och få ut skarpa versioner för alla enheter vilket borde ta länger tid!?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-05 09:46
Ursprungligen av citronsyra:

Vet inte hur viktigt det är, men en spekulation från min sida är att synologic, netgear och qnap och andra som tillverkar många fler nas:er behöver mer tid för att uppdatera FW. De måste ju testköra och få ut skarpa versioner för alla enheter vilket borde ta länger tid!?

Så vitt jag vet har det inte funnits några kompabilitetsproblem med Drobo och TM... alltså ingen FW uppdatering för att få det att fungera med Lion. Det gjorde det redan från början.

  • Medlem
  • 2011-09-14 12:19

Tre frågor om QNAP.

1. Är det någon som kan bekräfta att det funkar bra med Mac nu när Lion har problem med SMB. Kan man köra enbart AFP om man bara ska använda den till olika Macar?
2. Läste någonstans att man måste säkerställa lagringen vid firmawareuppdatering. Ska man verkligen behöva flytta allt till en annan enhet för att vara säker på att inte förlora data vid en uppdatering? Det kan ju bli problem om man har mycket data.
3. Är det någon som kan bekräfta att svenska funkar som språk i menyerna? Jag kan erkänna att jag bitvis är dålig på det engelska språket, tyvärr.

Kan avslutningsvis säga att jag kikar på någon av QNAPs alternativ med 4-diskar efter att ha läst om olika RAID-lösningar i denna tråd.

Tacksam för svar.

Ursprungligen av Dalle:

Tre frågor om QNAP.

1. Är det någon som kan bekräfta att det funkar bra med Mac nu när Lion har problem med SMB. Kan man köra enbart AFP om man bara ska använda den till olika Macar?
2. Läste någonstans att man måste säkerställa lagringen vid firmawareuppdatering. Ska man verkligen behöva flytta allt till en annan enhet för att vara säker på att inte förlora data vid en uppdatering? Det kan ju bli problem om man har mycket data.
3. Är det någon som kan bekräfta att svenska funkar som språk i menyerna? Jag kan erkänna att jag bitvis är dålig på det engelska språket, tyvärr.

Kan avslutningsvis säga att jag kikar på någon av QNAPs alternativ med 4-diskar efter att ha läst om olika RAID-lösningar i denna tråd.

Tacksam för svar.

1. Funkar bra här, både med SMB och AFP.
2. Gäller all form av lagring. Ha alltid backup på din viktiga data. Jag har aldrig gjort en kopia på min QNAP för att göra firmware-uppgraderingar. Har aldrig haft några problem med det.
3. Svenskt gränssnitt funkar utmärkt (jag kör dock engelskt, det gör jag på allt).

Ursprungligen av Dalle:

...
1. .....Kan man köra enbart AFP om man bara ska använda den till olika Macar?...

Det går enkelt att ställa in vad din QNAP skall heta och om du enbart vill köra AFP, SMB, eller båda.

  • Medlem
  • 2011-09-14 13:03

Stort tack keptang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 13:14

Nedan kan vara av intresse för någon:
Synology DiskStation DS411 NAS Review - Introduction

Är olika NASar olika snabba? Förstår att olika raid påverkar
Kommer främst ansluta trådlöst, dock tråd mellan NAS och router

Ursprungligen av ill_chrill:

Är olika NASar olika snabba? Förstår att olika raid påverkar
Kommer främst ansluta trådlöst, dock tråd mellan NAS och router

Javisst, det beror på vilken hårdvara som sitter i, precis som allt annat.
Man får vad man betalar för gäller även här.

Ursprungligen av keptang:

Javisst, det beror på vilken hårdvara som sitter i, precis som allt annat.
Man får vad man betalar för gäller även här.

Ok, men vad krävs för att inte begränsas av NASen då? Ska kollas till en Airport Exreme
Hur vet man? Vad får ni för överföringshastigheter?

  • Medlem
  • 2011-09-14 23:32
Ursprungligen av ill_chrill:

Ok, men vad krävs för att inte begränsas av NASen då? Ska kollas till en Airport Exreme
Hur vet man? Vad får ni för överföringshastigheter?

Om vi pratar nya APE med 5GHz-nät så har du en överföringshastighet på 300Mbit/s teoretiskt. Om jag kör kringla + vänsterklick på min Airportsymbol så får jag fram 243Mbit i överföringshastighet. Men den faktiska hastigheten är troligtvis lägre skulle jag tro.

Ursprungligen av Dalle:

Om jag kör kringla + vänsterklick på min Airportsymbol så får jag fram 243Mbit i överföringshastighet.

Bara för att förtydliga - om ni inte får ovanstående tips att fungera så beror det på att man ska Ctrl-klicka, inte Cmd-klicka.

  • Medlem
  • 2011-09-15 19:43
Ursprungligen av Capeman:

Bara för att förtydliga - om ni inte får ovanstående tips att fungera så beror det på att man ska Ctrl-klicka, inte Cmd-klicka.

Bara för att förtydliga - om ni inte får ovanstående tips att fungera så beror det på att man ska Alt-klicka, inte Cmd-/Ctrl-klicka.
(Kollade upp detta, och både jag och Capeman hade fel. Alt är det alltså som gäller. )

  • Medlem
  • 2011-09-14 23:03

Jag slog till på en QNAP TS-439 PRO II+. Tog även 2 st Seagate 2TB som jag kör i RAID 1. Men vid månadsskiftet införskaffas två till för att kunna köra RAID 5. Jag är riktigt nöjd än så länge, men har ett par nybörjar-frågor dock.

1. Tar NASen stryk av att ha schemalagda på-/avstängningar? Jag bor i en etta och den väsnas en hel del, och jag har ingen garderob att stuva undan den i.
2. Den är ansluten med Gigabit-LAN, men överföringshastigheten är nästan brutalt långsam. Max 35MB/s, men i praktiken betydligt lägre. Är det något jag kan göra åt det, eller är det bara att acceptera?

Hoppas att inlägget får ligga kvar i tråden trots att frågan är ganska specifik för just QNAP.

Senast redigerat 2011-10-01 11:51
Ursprungligen av Dalle:

Men vid månadsskiftet införskaffas två till för att kunna köra RAID 5.

Du vet väll att det "bara" krävs 3st diskar för RAID 5, dvs köper du en till 2TB (utöver de två du redan köpt) så går du från 2TB till 4TB lagringsutrymme.

Ursprungligen av Dalle:

1. Tar NASen stryk av att ha schemalagda på-/avstängningar? Jag bor i en etta och den väsnas en hel del, och jag har ingen garderob att stuva undan den i.

Dessa QNAP har sleep-mode dvs om du inte använder dom så går de ner och vilar tills du börjar använda diskarna. Men som svar på din fråga tar en NAS inte större skada än vad din dator tar när du startar om den (Din NAS är trots allt mer en liten datorserver än man kan tro).

Ursprungligen av Dalle:

2. Den är ansluten med Gigabit-LAN, men överföringshastigheten är nästan brutalt långsam. Max 35MB/s, men i praktiken betydligt lägre. Är det något jag kan göra åt det, eller är det bara att acceptera?

Hastigheten beror dels på kabel, vilken typ (krävs Cat. 5e eller bättre för gibabit) samt längden på kabeln. Sedan får du bättre läshastighet om du använder större raid eftersom du kan läsa lite från varje disk. Sedan skall din 419p kunna ge ifrån sig 40-50mb/s om jag minns rätt från de tester jag sett.

  • Medlem
  • 2011-09-15 08:50

Tack citronsyra. Ska snart in till Webhallen och införskaffa 2 diskar till, jag tullar lite på sparkontot istället, orka vänta liksom.

Ja självklart, jag tryckte ju Alt men skrev Ctrl... Klantigt! Tack för förtydligandeförtydligandet, Dalle.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-15 20:29

Kul tips med Alt-klick.
Transmit Rate 270 på min MBP, men bara tre meter från routern.

Är det endast i en Drobo man kan köra mixade diskar (storlek etc)?

Ursprungligen av ill_chrill:

Är det endast i en Drobo man kan köra mixade diskar (storlek etc)?

Hur menar du med mixade storlekar på diskar?
Menar du i så fall på ZFS?

QNAP klarar olika diskar som du sedan kör som vanlig JBOD eller att du vill köra RAID på några diskar och sedan köra några andra som SINGLE, JBOD osv.

Edit: Hitta det du prata om, ibland är det trevligt att få lite mer kött på benen när du som skriver sitter på information
http://www.drobo.com/resources/beyondraid.php

Det verkar vara något som QNAP inte kör.

Senast redigerat 2011-09-16 15:33
Ursprungligen av citronsyra:

Hur menar du med mixade storlekar på diskar?
Menar du i så fall på ZFS?

QNAP klarar olika diskar som du sedan kör som vanlig JBOD eller att du vill köra RAID på några diskar och sedan köra några andra som SINGLE, JBOD osv.

Edit: Hitta det du prata om, ibland är det trevligt att få lite mer kött på benen när du som skriver sitter på information
Drobo - BeyondRAID

Det verkar vara något som QNAP inte kör.

Har tyvärr inte så mycket kött på benen, bara hört att detta ska vara en stor fördel med Drobo. Gött o kunna byta ut en disk till större utan att behöva byta alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-16 15:25

Synology stödjer samma sak som Drobo som jag förstår det.

Citat:

Synology Hybrid RAID (SHR) is an intelligent volume type that optimizes volume size when combining hard disks of varying sizes into an array. When set as the Custom volume type in DSM, SHR provides 1 to 2 hard disks fault-tolerance of data protection. It can be expanded to an optimal volume space when a lager or additional hard disks are inserted into the array.

Läs mer här!

Verkar som Netgear kör något som heter X-RAID ReadyNAS X-RAID

Ursprungligen av citronsyra:

Verkar som Netgear kör något som heter X-RAID ReadyNAS X-RAID

Låter inte som samma.
You can add a larger disk, but the extra space will not be utilized until all disks are at least that size.

Senast redigerat 2011-09-16 21:37
  • Medlem
  • 2011-09-16 22:10

En fundering vid firmware-uppdatering. När jag uppdaterade FW så ombads jag ta backup på alla data. (Nu struntar vi i diskussionen om backup på det man har på NASen) Men kan man inte bara dra ur alla diskar när man skjuter in den nya FWen istället? Eller riskerar man att datan försvinner när man sätter i diskarna igen i alla fall?
Allt på min NAS är inte livsviktigt, och jag behöver inte backup på precis allt. Men samtidigt vill man ju inte torska en helsikes massa data för en så enkel sak som en uppdatering i framtiden.

Ursprungligen av Dalle:

En fundering vid firmware-uppdatering. När jag uppdaterade FW så ombads jag ta backup på alla data. (Nu struntar vi i diskussionen om backup på det man har på NASen) Men kan man inte bara dra ur alla diskar när man skjuter in den nya FWen istället? Eller riskerar man att datan försvinner när man sätter i diskarna igen i alla fall?
Allt på min NAS är inte livsviktigt, och jag behöver inte backup på precis allt. Men samtidigt vill man ju inte torska en helsikes massa data för en så enkel sak som en uppdatering i framtiden.

Varför skulle man dra ur alla diskar istället för att låta diskarna sitta i? Kommer inte att göra någon skillnad.

Det är endast ett meddelande för att påminna folk om att ha backup på sina saker, inget annat.

Bevaka tråden