Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att säkerhetskopiera Iphone 4

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2011-04-26 08:26

Hej,
Har fått problem med säkerhetskopieringen på min iPhone 4. Det har fungerat utmärkt innan men nu får jag detta meddelande
" ITunes kunde inte säkerhetskopiera Iphone-enheten "IPhone" eftersom säkerhetskopian inte kunde spars på den här datorn."

Jag har försökt på tre olika datorer, två olika PC-datorer och en Mac. Jag har testat de tips som jag hittat, tex vara inloggad som admin, ta bort gamla säkerhetskopior etc.
iTunes: Felmeddelande Säkerhetskopian kunde inte sparas på den här datorn

Inget har fungerat för mig, samma fel inträffar på alla datorerna.
Någon som varit med om liknande, har något tips?

Mvh Robert

Vilken version av iOS i telefonen?
Vilken version av iTunes i datorerna?
Är telefonen jailbreakad?

  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2011-04-26 09:01

Hej!
På telefonen är det version 4.3.1 och den är inte jailbreakad.
Jag kan bara kolla vilken version det är på Itunes på jobbdatan just nu och den har 10.2.0.34.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-26 14:32

Kan du synka utan att säkerhetskopiera?
Att Återställa brukar lösa många problem, men inte så kul om du inte kan föra över det du radan har i iPhonen men inte på datorn...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-26 17:15
Ursprungligen av roob82:

...Har fått problem med säkerhetskopieringen på min iPhone 4...

Startat om/resetat telefonen?

  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2011-04-26 18:36

Japp jag har testat att starta om telefonen (avstängningsknappen + home) fungerade inte. Det går att synka den mot itunes om jag avbryter steg ett, då den gör säkerhetskopieringen.
Jag vill helst inte behöva återställa den, då jag köpt en ljudbok på itunes som inte är inlagd på datorn. Osäker på om jag behöver betala för den igen då jag laddar ner den. Men det verkar nästan som återställning är den enda lösningen...
iTunes versionen på min macbook var den senaste 10.2.2.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-26 21:34
Ursprungligen av roob82:

...Osäker på om jag behöver betala för den igen då jag laddar ner den...

Nej, det behöver du inte.

Senast redigerat 2011-04-26 22:08
  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2011-04-27 20:53

Hej allihopa!
Jag har nu lyckats lösa problemet Så jag tänkte berätta hur jag gjorde ifall någon råkar ut för samma problem.

För att lösa problemet på min mac gjorde jag som så att jag inaktiverade den automatiska backupfunktionen.

1. Stäng ner Itunes och skriv följande i terminalen:
defaults write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

2. Därefter så uppdaterade jag mjukvaran i telefonen till den senaste 4.3.2. När den nya mjukvaran för iphone var installerad så fungerade det att göra säkerhetskopiering igen utan problem.

3. Glöm inte att köra igång den automatiska säkerhetskopieringen igen.
defaults write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool false

I windows, ta "kör" och skriv
“%CommonProgramFiles%\Apple\Mobile Device Support\bin\defaults.exe” write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-17 13:41
Ursprungligen av roob82:

I windows, ta "kör" och skriv
“%CommonProgramFiles%\Apple\Mobile Device Support\bin\defaults.exe” write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

Sitter på jobbet och skall göra detta på en anställds telefon, enda problemet är att han inte har någon "bin\defaults.exe" i mappen det syftas på... :/
Några andra tips? (Win7 32Bit)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-17 13:54

Följde dessa instruktioner så fungerade det: Slow iTunes Sync? Disable iPad / iPod backup | Tinkerer's Den

Lånar tråden lite!

Har äntligen fått ändan ur vagnen och ska uppdatera till 5.1 på min iPhone 4 som nu har iOS 4.1 och är jailbreakad. Vill gärna behålla min telefon som den är, men bryr mig inte om själva jailbreaket längre. Jag har tagit bort det mesta i jailbreakväg genom cydia, och tänkte alltså rätt och slätt uppdatera till 5.1.

Trodde min telefon alltid säkerhetskopierats vid syncning. När jag trycker uppdatera får jag felmeddelandet: "Ett fel inträffade vid säkerhetskopieringen av denna iPhone (-50). Vill du fortsätta uppdatera iPhone? Om du fortsätter kommer allt innehåll på iPhone att förloras." Apples sida säger nåt om USB-fel, och att byta sladd kunde hjälpa men det har jag provat och det går inte. Har även dragit ur alla andra USB-tillbehör och provat att byta uttag.

Någon som har något tips på hur jag kan göra för att lösa det här? Eller är jag körd för att lyckas med att ha kvar mina meddelanden och allt annat?

Tack på förhand,
Olle

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 10:44

Har du alla appar, musik, foton osv på din dator? Det enda du förlorar i så fall är dina SMS.
Har du möjlighet att testa med en annan dator också?
Har du uppdaterat din dator med senaste iTunes?

Alla appar, musik och foton ska finnas i iTunes. Jag har synkat den regelbundet men uppenbarligen har den inte säkerhetskopierats korrekt. Häromdagen när jag öppnade iTunes var hela biblioteket borta, så jag importerade det senaste sparade iTunesbiblioteket så att jag nu har det. Dock står det Previous iTunes Libraries längst upp i iTunesfönstret när jag öppnar det nu. Kan detta ha något med saken att göra? Alltså ungefär att jag inte har ett aktuellt utan ett gammalt bibliotek?

Menar du att koppla in den i ett annat iTunes på en annan dator och säkerhetskopiera där? Det kan jag göra, dock bara på PC och inte mac. Går det i så fall att föra över den säkerhetskopian till min mac som jag vill ha telefonen synkad med?

Jag har uppdaterat till senaste iTunes. (dock inte frivilligt utan tryckte på senare när det kom, men det uppdaterade sig själv och det var efter det biblioteket var borta tror jag)

Senast redigerat 2012-03-27 11:27

Nån som har nåt tips?

Olle

Jag löste det! Gjorde ett nytt användarkonto på Macen, säkerhetskopierade i iTunes där, la över säkerhetskopian på en extern hårddisk. Sen uppdaterade/återställde jag telefonen till scratch i mitt vanliga användarkonto. Sen la jag in den nya säkerhetskopian i den vanliga Backupmappen efter att ha raderat den gamla säkerhetskopian. Sen var det bara att återställa till den säkerhetskopia jag lagt in och allt funkar och finns kvar, tjoho! Det tog ett tag men jag kom på det som tur var Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden som får samma problem!

Olle

  • Medlem
  • 2012-03-28 06:27

Säkerhetskopiering misslyckas varje gång

Sedan en tid har min säkerhetskopiering till iTunes slutat fungera.
Det spelar ingen roll om jag försöker kopiera via Wi-Fi eller kabel, jag har t om provat olika kablar. Men jag får alltid samma felmeddelande. Jag provade även att ominstallera iTunes utan framgång. Men att lägga kopian i iCloud verkar dock fungera.
Vad mer kan jag göra förutom att återställa luren? Att återställa luren är det absolut sista jag vill göra.

Prova med att göra en backup till dator - göra en återställning till den backupen och ändra till Icloudbackup igen.

Senast redigerat 2012-03-28 09:20
  • Medlem
  • 2012-03-28 17:36

Jag raderade kopian helt i iTunes och chansade på att göra en ny, vilket lyckades.

Senast redigerat 2012-03-28 17:52

Hej Rob82! Kan någon vägleda mig hur kan man hitta terminalen om man har Windows 10? För att ange det som Rob82 skrev här? Uppskattar om jag får se screen shot

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-13 18:31

Det som motsvarar Terminalen är väl kommandofönstret. Testa att skriva "cmd" i kör-fältet.

  • Medlem
  • Orust
  • 2016-03-13 18:39

Högerklicka på Windowsflaggan längst ner till vänster på skärmen, sen väljer du "Kör"

Hittade kör och skrev det här: “%CommonProgramFiles%\Apple\Mobile Device Support\bin\defaults.exe” write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

Men fick det här svaret: Det går inte att hitta filen "C:/Program. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen. Vad är det som jag har missat eller gjort fel?

Ursprungligen av Alex1620:

Hittade kör och skrev det här: “%CommonProgramFiles%\Apple\Mobile Device Support\bin\defaults.exe” write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

Men fick det här svaret: Det går inte att hitta filen "C:/Program. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen. Vad är det som jag har missat eller gjort fel?

Kan bero på att det tipset är fem år gammalt, vad är det för problem du har och vad vill du åstadkomma? Kanske du bör starta en ny tråd här http://www.99mac.se/forum/149-ovriga-operativ....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-14 00:54
Ursprungligen av Alex1620:

Hittade kör och skrev det här: “%CommonProgramFiles%\Apple\Mobile Device Support\bin\defaults.exe” write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

Men fick det här svaret: Det går inte att hitta filen "C:/Program. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen. Vad är det som jag har missat eller gjort fel?

Du får kolla var mappen Apple ligger på hårddisken. Kanske under C:\Program Files eller C:\Program (x86)....

Ursprungligen av Alex1620:

Hittade kör och skrev det här: “%CommonProgramFiles%\Apple\Mobile Device Support\bin\defaults.exe” write com.apple.iTunes AutomaticDeviceBackupsDisabled -bool true

Men fick det här svaret: Det går inte att hitta filen "C:/Program. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen. Vad är det som jag har missat eller gjort fel?

Platsen för programmet defaults.exe har ändrats sedan tipset skrevs. I nuvarande version (12.3.2.35) hittar man det under "%CommonProgramFiles%\Apple\Apple Application Support\defaults.exe"

OBS! Var noga med citattecken! Sökvägen innehåller mellanslag och för att Windows ska hitta rätt så måste man skriva sökvägen inom citattecken. Säkerställ även att miljövariabeln CommonProgramFiles inte innehåller några citattecken för annars tar de ut varandra.

1
Bevaka tråden