Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Jag skrev en vanlig PC med en 300W PSU, vilket det är (stoppa in valfritt Mini ITX-kort med valfria komponenter osv..).
Går inte att jämföra med ett NAS byggt för att vara just ett NAS.

I tend to dissagree. Men det är ju min åsikt bara
Diskarna hör jag aldrig utan det är ett svagt vinande från PSU enbart.

Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com

Ursprungligen av keptang:

QNAP TS-419 har en vanlig extern AC-adapter liknande en standard laptop har på 120W, jag antar att andra NAS har likadana lösningar.

Min QNAP 559 har inbyggd, medan min TS-412 har samma som du beskriver, så det finns olika varianter. Tror det som avgör är storleken på din NAS eller hur mycket tillverkaren tänkt till.

Det finns även extrena aggregat, men det kanske blir för mycket lådor och osmidighet? I PC-världen (tänk finnig fjortis) så skulle man kunna ha förlängningar på alla kablar till en passiv PSU så blir det ljudlöst, dock inte så snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 15:35

Ljudmässigt är ju en MacPro med 4 diskar väldigt väldigt tyst. Denna har dock tämligen massiva fläktar. Låter den NAS lika mycket som en MacPro kan man lugnt ha den i en mediamöbel skulle jag säga om inte värmen är ett problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:02

Då kommer en konkret fråga:

Hur mycket låter en 1511+ jämfört med en MacPro?

Jag kör på en LaCie Network Space 2 (1TB) & en LaCie Hard Disk (2tb) kopplad till den första. så 3TB har jag på min NAS.
efter att jag köpte den så läste jag att vissa hade haft problem med diskarna i Lacie, så 2st 2tb diskar skall inköpas för att kopiera och synca med dessa. typ en manuell fattigmansraid.

Fördelen med Lacie diskarna är att det är gigabit-lan på de och de går att nå från internet via ftp/web osv.
Sen att de är snygga att titta på är ju inget fel.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

... en LaCie Network Space 2 (1TB) & en LaCie Hard Disk (2tb) .... så 2st 2tb diskar skall inköpas för att kopiera och synca med dessa. typ en manuell fattigmansraid.

Fördelen med Lacie diskarna är att det är gigabit-lan på de och de går att nå från internet via ftp/web osv.
Sen att de är snygga att titta på är ju inget fel.

Det känns inte direkt som en fattigmanslösning? Finns flera NAS med plats för 4diskar och därmed raid5. Det hade nog sparat dig pengar samt strömkablar

  • Medlem
  • 2011-09-01 14:13

Ok, tror jag har bestämt mig för en QNAP 219P+. Men när man kikar på deras sida över rekommenderade diskar QNAP Systems, Inc. ( Compatibility List ) - Quality Network Appliance Provider så har jag svårt att hitta några 2TB-diskar som är rekommenderade. De diskar jag hittar på Komplett etc är "Not Recommended" eller så finns de inte med i listan alls. Är det dumt att ta en disk som ej är listad? Jag kan tänka mig att lägga 900 kr/disk, men inte mer än så.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tror jag har bestämt mig för en QNAP 219P+. Men när man kikar på deras sida över rekommenderade diskar QNAP Systems, Inc. ( Compatibility List ) - Quality Network Appliance Provider så har jag svårt att hitta några 2TB-diskar som är rekommenderade. De diskar jag hittar på Komplett etc är "Not Recommended" eller så finns de inte med i listan alls. Är det dumt att ta en disk som ej är listad? Jag kan tänka mig att lägga 900 kr/disk, men inte mer än så.

Jag kör både seagate och wd caviar green i mina två olika QNAP, har under 2år inte haft problem. Dock började en hdd förlora några sektorer men det beror nog mer på hdd än NAS. Kanske inte säger så mycket...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 14:42

Kör på Samsungs SpinPoint-diskar, kanonbra. Jag har för mig att jag betalade ca 1600 för två st 2TB-diskar.

Ursprungligen av zinned:

Kör på Samsungs SpinPoint-diskar, kanonbra. Jag har för mig att jag betalade ca 1600 för två st 2TB-diskar.

Jag kör också på Samsung SpinPoint, funkar finemang.

  • Medlem
  • 2011-09-01 15:04

zinned och keptang: Kör ni på QNAP? Om man kikar på Samsungs Spinpoint (Jag har hittat HD204UI på Komplett) så står de listade på QNAPs hemsida med en fotnot. Se bifogad bild.

Och följer man bifogad länk hamnar man här: http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=386

Jag kan erkänna att jag inte fattar vad de menar med denna text. Kan någon hjälpa mig att tolka detta? Är det något jag behöver tänka på, eller är det bara att köra?

Senast redigerat 2011-09-01 15:20

Ja jag kör QNAP och har gjort i över 3 år med Samsung SpinPoint-diskar (uppgraderat vartefter ).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 15:07

Jag kör Synology men de fungerar perfekt.

Vad du än gör så köp INTE WD green, iaf inte om du ska köra RAID.

Ursprungligen av zinned:

Jag kör Synology men de fungerar perfekt.

Vad du än gör så köp INTE WD green, iaf inte om du ska köra RAID.

Vad är felet med att köra WD Green och raid?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-01 15:53

Vad händer då. Brukar de gå sönder? Har precis puttat i en sådan i min iMac.

Ursprungligen av zinned:

Jag kör Synology men de fungerar perfekt.

Vad du än gör så köp INTE WD green, iaf inte om du ska köra RAID.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 16:00
Ursprungligen av onnyt:

Vad händer då. Brukar de gå sönder? Har precis puttat i en sådan i min iMac.

I NAS'ar, där man ofta kör just RAID, har de fått oerhört mycket kritik. De brukar tydligen ofta strula och framför allt ramla ur RAID-set'et. Allt annat än stabila, med andra ord.

Ursprungligen av citronsyra:

Vad är felet med att köra WD Green och raid?

Det är absolut inget fel att köra RAID, det är kanon ur många aspekter. Sedan har olika RAID-upplägg olika fördelar, beroende på vilken du väljer att köra. Själv kör jag RAID 1 då jag endast har en 2-diskars NAS.

Raid - Wikipedia

Ursprungligen av zinned:

I NAS'ar, där man ofta kör just RAID, har de fått oerhört mycket kritik. De brukar tydligen ofta strula och framför allt ramla ur RAID-set'et. Allt annat än stabila, med andra ord.

De undersökningar jag läst sa precis detta du nämner. Men det var med dåligt uppdaterad firmware för olika NAS. I nuläget är jag skeptisk till att det fortfarande är problem.

Jag har som sagt kört WD Green under något eller några år utan problem (inte för att det är något större garanti på att de måste fungera kanske bara haft lite tur)

  • Medlem
  • 2011-09-01 15:21

Vad säger ni kunniga om den bifogade filen? Jag vill bara var säker på att det inte blir några problem.

Någon kanske redan skrivit det här, orkar inte söka igenom hela tråden Men om någon kollar på ReadyNAS så kan jag meddela att jag kör en NV+ och den modellen (det gällde visst även vissa andra ReadyNAS-modeller) har stora problem med Lion och Time Machine. Kortfattat fungerar det inte, TM kan inte komma åt TimeMachine-partitionen på NAS:en. Googlade lite på det, och många hade samma problem. Det finns uppenbarligen en beta av Radiator (deras mjukvara som styr NAS:en) där det är fixat, men själv är jag lite skeptiskt till att installera framhastade betaversioner då de lovat att en officiell uppgradering asap. Det var flera veckor sedan och fortfarande har ingen uppgradering släppts, så mina viktiga filer har bara fått någon enstaka manuell backup sen jag skaffade Lion.. Uselt!

I övrigt har iofs ReadyNAS funkat helt smärtfritt och aldrig strulat, men det kan vara bra att känna till om man tänkt köpa en, eller om man har en och funderat på att uppgradera till Lion.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-04 13:32
Ursprungligen av Kermit:

Någon kanske redan skrivit det här, orkar inte söka igenom hela tråden Men om någon kollar på ReadyNAS så kan jag meddela att jag kör en NV+ och den modellen (det gällde visst även vissa andra ReadyNAS-modeller) har stora problem med Lion och Time Machine. Kortfattat fungerar det inte, TM kan inte komma åt TimeMachine-partitionen på NAS:en. Googlade lite på det, och många hade samma problem. Det finns uppenbarligen en beta av Radiator (deras mjukvara som styr NAS:en) där det är fixat, men själv är jag lite skeptiskt till att installera framhastade betaversioner då de lovat att en officiell uppgradering asap. Det var flera veckor sedan och fortfarande har ingen uppgradering släppts, så mina viktiga filer har bara fått någon enstaka manuell backup sen jag skaffade Lion.. Uselt!

I övrigt har iofs ReadyNAS funkat helt smärtfritt och aldrig strulat, men det kan vara bra att känna till om man tänkt köpa en, eller om man har en och funderat på att uppgradera till Lion.

Jag kör med betan för jag tycker att TM är så viktigt att det är värt att chansa.
Visst betan är inte 100% stabil för jag får gå in och starta om AFP och FTP protokollen ibland.
Men det är ett litet pris för att få TM att fungera och ha tillgång till backup

Ursprungligen av lappen71:

Jag kör med betan för jag tycker att TM är så viktigt att det är värt att chansa.
Visst betan är inte 100% stabil för jag får gå in och starta om AFP och FTP protokollen ibland.
Men det är ett litet pris för att få TM att fungera och ha tillgång till backup

Mjo, det är visserligen sant, men jag tycker att det är dåligt att det tagit sådan tid (2 månader nu? något åt det hållet) att lösa ett kritiskt problem med mjukvaran. Håller tummarna att det är löst snart iaf, i övrigt funkar NAS:en kanonbra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-04 23:41
Ursprungligen av Kermit:

Mjo, det är visserligen sant, men jag tycker att det är dåligt att det tagit sådan tid (2 månader nu? något åt det hållet) att lösa ett kritiskt problem med mjukvaran. Håller tummarna att det är löst snart iaf, i övrigt funkar NAS:en kanonbra.

Visst är det dåligt och näst intill skandal att det tar sån tid för Netgear att släppa en officiell firmware.

Ursprungligen av lappen71:

Visst är det dåligt och näst intill skandal att det tar sån tid för Netgear att släppa en officiell firmware.

Googlade lite på det nu när det kom på tal, den ska visst komma i början av veckan (fast det är labor day på måndag = helgdag, så förmodligen tidigast tisdag). Verkar iaf vara på gång!

Ursprungligen av lappen71:

Visst är det dåligt och näst intill skandal att det tar sån tid för Netgear att släppa en officiell firmware.

Nu finns en officiell firmwareuppdatering iaf. Installerade den just på min NV+, och håller på att köra min första TM-backup på väldigt länge.. skönt att det är igång igen!

  • Medlem
  • 2011-09-01 19:43

Hittade äntligen en disk som ser ut att funka. Men det krävs att man uppdaterar firmwaren i NASen. Dum fråga nu, men det krävs ingen Windows-burk för att uppdatera firmware på en QNAP? Det vore min vanliga tur i så fall...

Senast redigerat 2011-09-01 20:45
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-02 12:54
Ursprungligen av Dalle:

Hittade äntligen en disk som ser ut att funka. Men det krävs att man uppdaterar firmwaren i NASen. Dum fråga nu, men det krävs ingen Windows-burk för att uppdatera firmware på en QNAP? Det vore min vanliga tur i så fall...

Nu har jag en Synology men det ska inte vara någon skillnad, det enda du gör är precis som vid firmwareuppdateringar på annan hårdvara. Du laddar ner en fil som du pekar ut via din NAS uppdateringsgränssnitt och sedan sköter den själv uppdateringen. Det har ingen betydelse vilket OS din klient använder.

Ursprungligen av zinned:

Nu har jag en Synology men det ska inte vara någon skillnad, det enda du gör är precis som vid firmwareuppdateringar på annan hårdvara. Du laddar ner en fil som du pekar ut via din NAS uppdateringsgränssnitt och sedan sköter den själv uppdateringen. Det har ingen betydelse vilket OS din klient använder.

Yep, precis samma förfarande som för QNAP (och alla andra antar jag..).

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-02 14:48
Ursprungligen av keptang:

Yep, precis samma förfarande som för QNAP (och alla andra antar jag..).

På Drobon så har man en klient (finns till både OSX och Windows) och där ser man om det har kommit en FW uppdatering, isf bara att trycka på uppdatera så är det klart på någon minut.)

Ursprungligen av kainen:

På Drobon så har man en klient (finns till både OSX och Windows) och där ser man om det har kommit en FW uppdatering, isf bara att trycka på uppdatera så är det klart på någon minut.)

Det är nog trevligt. Helst undviker jag lokala klienter om det finns webblösningar som gör att jag kan accessa (inkl. uppdatera) t.ex. min NAS från vilken dator som helst utan att installera något.

Bevaka tråden