Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-08-03 22:47

Min erfarenhet är att WD-diskar kan låta en hel del, men då grundar sig min erfarenhet på externa diskar. Hur interna 3,5" är vet jag inte.

Ursprungligen av Dalle:

Min erfarenhet är att WD-diskar kan låta en hel del, men då grundar sig min erfarenhet på externa diskar. Hur interna 3,5" är vet jag inte.

Det är samma diskar oavsett internt/externt. Om man nu inte specifikt köper ngt annat.

Ursprungligen av Dalle:

Min erfarenhet är att WD-diskar kan låta en hel del, men då grundar sig min erfarenhet på externa diskar. Hur interna 3,5" är vet jag inte.

Vad väljer man istället då? Inte "green"-diskar och helst diskar som är gjorda för att gå 24/7 i raid.

Ursprungligen av kenta777:

Vad väljer man istället då? Inte "green"-diskar och helst diskar som är gjorda för att gå 24/7 i raid.

Samsung's F3/F4-diskar har funkat för mig i många år.

RE (RAID Edition) om man tycker att det är värt det och tror att dessa fungerar bättre.

Har bara kört Samsung-diskar senaste åren och har aldrig haft några bekymmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 13:11

Green-diskar är alltså inte att föredra till en NAS? Jag ska snart skaffa en Synology 1511+ och undrade just vilka diskar som rekommenderas. Vill gärna ha relativt "knatterfria" diskar om möjligt.

Enterprise-diskar som man kanske "borde" köpa undviker jag nog då lagringen blir nästan 2X så dyr och detta kommer nyttjas hemma.

Ursprungligen av Erik.dv:

Green-diskar är alltså inte att föredra till en NAS? Jag ska snart skaffa en Synology 1511+ och undrade just vilka diskar som rekommenderas. Vill gärna ha relativt "knatterfria" diskar om möjligt.

Enterprise-diskar som man kanske "borde" köpa undviker jag nog då lagringen blir nästan 2X så dyr och detta kommer nyttjas hemma.

Se inlägget ovan ditt, Samsung-diskarna är väldigt tysta, något knatter hör man inte.

  • Medlem
  • 2011-08-08 14:48

Enklast är väl att köpa de diskar som Synology rekommenderar.... Compatibility - What hard drive models does Synology Product support? Synology Inc. Network Attached Storage NEW NAS Experience

Beställde Seagate-diskar till QNAP enligt deras lista. De är också tysta - men har en högljudd switch i samma rum, så jag kan inte riktigt uppskatta ljudnivån

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 14:35

Nej, jag överväger att ha NAS:en i samma media-möbel som hemmabioutrustningen (PS3 / Receiver). Det finns en ljud och temperatur aspekt att tänka på då så att säga. Men det kanske är bättre att installera "skiten" i skrubben ändå, måste kolla hur det är med ström där ute.

Jo, jag har kollat på Synologys lista och tänkte göra med Green-diskar men tyckte det lät som det inte var en jättebra idé när jag skrubbade igenom denna tråd.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-09 15:25

Att ha en NAS typ ReadyNAS eller Qnap i stereobänken är otänkbart.
Ja om man gillar fläktljud istället för musik så visst
Min ReadyNAS kan vara väldigt tyst emellanåt men direkt när jag har Torrentklienten igån eller TM går så börjar fläktarna att gå rejält.
Så i garderoben får den stå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 16:08

Då ska jag se till att preppa skrubben!

Kolla med Synology annars. Jag kollade upp en och den skulle enligt tester väsnas runt 28dB (kommer ej ihåg exakt med ungefär där) och det är som en viskning ungefär.
Stoppar du sedan in 2.5" 1 Tb diskar eller mindre så har du en NAS som är jäkligt tyst skulle jag gissa på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-09 17:19
Ursprungligen av kenta777:

Kolla med Synology annars. Jag kollade upp en och den skulle enligt tester väsnas runt 28dB (kommer ej ihåg exakt med ungefär där) och det är som en viskning ungefär.
Stoppar du sedan in 2.5" 1 Tb diskar eller mindre så har du en NAS som är jäkligt tyst skulle jag gissa på.

Gissa? Skulle ALDRIG lita på en tillverkares siffror när det gäller ljudnivå.
Enligt tillverkaren ska ljudnivån på min NAS ligga mellan 25-31dB och det är alldeles för högt att ha i vardagsrummet.
Så planerar till att börja med att ha den i garderoben men skulle det faktiska ljudnivån vara acceptabel så går det att flytta den.

Har du mätt upp den då så du vet att det är tillverkarens siffror det är fel på och inte dina preferenser?

En vanlig bänkdiskmaskin låter ungefär lika högt som ett vanligt samtal men gissa vad som låter jobbigast för öronen?

För övrigt har jag läst i flera tester att just Synology är väldigt tysta. Det var bara ett tips i all välmening.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-09 17:42
Ursprungligen av kenta777:

Har du mätt upp den då så du vet att det är tillverkarens siffror det är fel på och inte dina preferenser?

En vanlig bänkdiskmaskin låter ungefär lika högt som ett vanligt samtal men gissa vad som låter jobbigast för öronen?

För övrigt har jag läst i flera tester att just Synology är väldigt tysta. Det var bara ett tips i all välmening.

Det är det jag säger att siffror betyder ingenting när det kommer till hur vi upplever det.
Att det står en siffra som någon säger är tyst men i verkligheten inte är det så ljuger uppgifterna.

Hur kan mina preferenser vara fel om jag upplever en ljudnivå för hög?

Du kanske upplever ljudnivån som acceptabel med andra gör inte det.
Så bästa är att testa och se hur det låter och sen ta beslut var den ska stå...garderoben eller vardagsrummet.

"Att det står en siffra som någon säger är tyst men i verkligheten inte är det så ljuger uppgifterna." - Skriver du.

Men nu är det ju inte så. Vi har ett (flera) standardiserat sätt att mäta ljudnivå. Alltså kan man skriva att en NAS är tyst som en viskning för att man mätt upp att de har samma ljudnivå. Ingen lögn där.

Detta är dock en annan diskussion och jag förstår helt hur du menar, men jag köper inte resonemanget. Det blir dock en smula för mycket ot för mig att diskutera.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-09 18:03

Det du inte förstår är att en viskning kan låta högt eller tyst beroende på vilken ljudnivå det är i rummet.
Och i ett vardagsrum är det oftast väldigt tyst och det finns ingen NAS i världen som inte jag skulle uppleva som störande.

Senast redigerat 2011-08-12 14:21
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-09 20:16

Min nya satellitmottagare har en fläkt som verkar gå hela tiden, den hör jag utan problem när jag kollar på program med lugnt tempo. (Vu+ Duo)
Inte vansinnigt högt, men högre än min gamla Dreambox 7000s som jag inte hörde alls.

lappen71..seriöst. Eftersom det är helt upp till var och en så är det kanske dags att argumenten läggs ner nu.

Jag tipsar iaf om att kolla upp Synology eftersom de i tester får betyget att de är väldigt tysta. Kanske att de blir ännu tystare om man stoppar i 2.5" diskar.

Själv funderade jag på en stor Synologylåda men det finns så många fina guider på nätet hur man sätter upp en NAS själv så då kan man bygga den helt tyst för samma peng, dock mer mek och något fulare.

Funderar själv på en NAS.

Är QNAP lika tyst och snabb som Synology?

Ursprungligen av The Real Viking:

Funderar själv på en NAS.

Är QNAP lika tyst och snabb som Synology?

Ingen aning hur Synology låter då jag inte har en att jämföra med. Men jag stör mig inte det minsta på min QNAP, går aldrig upp i varv (har inte hänt på över de 3 år jag haft den), håller sig mao sval..

Ursprungligen av keptang:

Ingen aning hur Synology låter då jag inte har en att jämföra med. Men jag stör mig inte det minsta på min QNAP, går aldrig upp i varv (har inte hänt på över de 3 år jag haft den), håller sig mao sval..

Tack för svar!
Funderar att ha NASen för företagsbruk och var beredd att ställa den i garderoben i klädkammarn, men nu verkar det som det räcker att ha den utanför garderoben i klädkammaren. Har konstig nog ett ethernetuttag där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 23:48
Ursprungligen av keptang:

Ingen aning hur Synology låter då jag inte har en att jämföra med. Men jag stör mig inte det minsta på min QNAP, går aldrig upp i varv (har inte hänt på över de 3 år jag haft den), håller sig mao sval..

Tyckte detta var intressant. Inte många som beskriver sin NAS som tyst. Är ovanstående ett avvikande exempel? Är 4-bay tystare än 2-bay generellt? Någon slutsats vilken som är tystast just nu? Är det Synologys DS213 Air som refererades till tidigare.

Ursprungligen av Oloff:

Tyckte detta var intressant. Inte många som beskriver sin NAS som tyst. Är ovanstående ett avvikande exempel? Är 4-bay tystare än 2-bay generellt? Någon slutsats vilken som är tystast just nu? Är det Synologys DS213 Air som refererades till tidigare.

Jag hör aldrig min Synology DS1512+. Å andra sidan står den under ett bord i hallen, o där under befinner jag mig aldrig (under bordet).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-09 22:14

Jag är 100% seriös utan det är du som bara gissar för det är tydligt att du inte har någon praktisk erfarenhet vad det är som gör att en NAS låter. Det är absolut inte diskarna som för mest oväsen utan det är fläkten som låter när den får arbeta.

Lägga av med att argumentera?? Är du sann eller?
Vill du lura någon att tro att en NAS låter så lite att den kan stå i ett vardagsrum får stå för dig.

Ursprungligen av illerG:

I tend to dissagree. Men det är ju min åsikt bara
Diskarna hör jag aldrig utan det är ett svagt vinande från PSU enbart.

Det finns passiva nätagg om man störs av PSU-ljudet - riktigt bra!

Senast redigerat 2011-08-15 13:30
Ursprungligen av kenta777:

Det finns passiva nätagg om man störs av PSU-ljudet - riktigt bra!

Tyvärr går inte det då det inte är standard formfaktor på denna PSU

Det är svårt att välja en riktig bra NAS så man får kort och gott ta alla värden med en nypa salt och försöka sig lyssna till det hela.
Sedan titta på det viktiga som funktion och kompatibilitet.

Senast redigerat 2011-08-12 13:22

Jag har min NAS (hemmabygge) bakom soffan i vardagsrummet.
När jag ligger i sovrummet bredvid så hör jag fläkten på PSU som ett svagt surrande.

Och då har jag ändå använt Array R2 Mini ITX NAS Case w/ 300W SFX PSU - Fractal Design

Ursprungligen av illerG:

Jag har min NAS (hemmabygge) bakom soffan i vardagsrummet.
När jag ligger i sovrummet bredvid så hör jag fläkten på PSU som ett svagt surrande.

Och då har jag ändå använt Array R2 Mini ITX NAS Case w/ 300W SFX PSU - Fractal Design

Inte så märkligt då det är en helt vanlig PC med en 300W PSU.

NAS-enheter använder betydligt strömsnålare saker än så, vanligtvis helt fläktlösa strömadaptrar, som t.ex. QNAP's 4-diskars NAS gör (TS-419 m.fl.).
Drar 26W med 4 diskar i drift.

Ursprungligen av keptang:

Inte så märkligt då det är en helt vanlig PC med en 300W PSU.

Det där är ingen vanlig PSU kan jag lova dig.

Ursprungligen av illerG:

Det där är ingen vanlig PSU kan jag lova dig.

Jag skrev en vanlig PC med en 300W PSU, vilket det är (stoppa in valfritt Mini ITX-kort med valfria komponenter osv..).
Går inte att jämföra med ett NAS byggt för att vara just ett NAS.

QNAP TS-419 har en vanlig extern AC-adapter liknande en standard laptop har på 120W, jag antar att andra NAS har likadana lösningar.

Bevaka tråden