Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objektiv: hur putsar man dem?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 12:15

Jag förstår.

Vet väldigt lite om foto. Och vissa saker inbillar man sig. Är en sådan som arbetar med skärpedjup och fotar egentligen bara skidor och på höga höjder 2000-4500möh. Där har även filtret samma fömåga som Johan-tanying säger. Kameran ligger ju i väskan och skupar rätt mycket. Ett skydd med handskar är inte att föredra.

Ursprungligen av atomlab:

Jag förstår.

Vet väldigt lite om foto. Och vissa saker inbillar man sig. Är en sådan som arbetar med skärpedjup och fotar egentligen bara skidor och på höga höjder 2000-4500möh. Där har även filtret samma fömåga som Johan-tanying säger. Kameran ligger ju i väskan och skupar rätt mycket. Ett skydd med handskar är inte att föredra.

Hm, då kanske jag får göra en pudel. På hög höjd är UV-strålningen starkare till den grad att bilderna kan bli mindre skarpa (fråga mig inte hur, men det kan säkert någon annan svara på). Ett UV-filter kan då ge skarpare bilder.

För min del använder jag inga filter alls (inga som linsskydd i alla fall) utan använder motljusskyddet som skydd. Då slipper jag eventuella problem med att filtret förstör objektivets kvaliteter.

Bevaka tråden