Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion, problem med Telia mobilt bredband

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falun
  • 2011-07-23 17:36

Får ett felmeddelande när jag startar applikationen för Telias mobila bredband. Verkar vara något java-fel den klagar på:
java.lang.NoClassDefFoundError: org/ freedesktop Hal/IDBusInterface
Sen avslutas bara programmet. Har testat att ominstallera Java för Lion och testat på java.com att Java fungerar. Någon som har något tips?

Kanske kan vara så att det är programmet i sig som inte är kompatibelt med Lion.

Jag har skrivit en komplett guide till hur du gör för att ansluta ditt mobila bredband utan att behöva använda dig av den mjukvara som Telia levererar. Förhoppningsvis ger det lite mer klarhet än nedanstående text - om du är helt ny på området. Guiden går att hitta på: http://www.99.se/natverk-sakerhet/288445-guide-ansluta-mobilt-bredband-utan-mjukvara.html#post2007654

Om inte Telias mobila bredband skiljer sig så fruktansvärt mycket från Telenor så kan du avstå från programmet och ansluta genom att göra några ändringar under System Preferences - Network. Välj din installerade enhet (min heter Stay Connected eftersom mjukvaran heter så) och ange *99# i Telephone Number. Sedan sparar du och tar Connect. Om du föredrar det så kan du också kryssa i "Show modem status in menu bar" så har du enkel översyn längst upp.

Det kan hända att just *99# är fel nummer om man sitter med Telia. Men det borde du kunna få rätt uppgift om via Telias kundservice om det inte skulle fungera med det som jag skrev här.

Senast redigerat 2011-07-23 21:00
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-23 20:20

Det är rätt nummer även för Telia.

*99# tror jag är branschstandard för att komma ut på nätet. Samma sak när man skulle använda sin mobil som modem, man satte att den skulle ringa upp *99#, överallt i alla nät, alltid.

Ursprungligen av pmarriott:

*99# tror jag är branschstandard för att komma ut på nätet. Samma sak när man skulle använda sin mobil som modem, man satte att den skulle ringa upp *99#, överallt i alla nät, alltid.

Då blir min nyskrivna guide alldeles perfekt.

  • Medlem
  • Falun
  • 2011-07-24 15:57

Tack Tobias. Helt klart en smidigare lösning, borde ha tänkt på det själv
Fick Telia-applikationen att funka efter att jag plockade bort den helt och ominstallerade men nu behöver jag den ju inte

Ursprungligen av cdj:

Tack Tobias. Helt klart en smidigare lösning, borde ha tänkt på det själv
Fick Telia-applikationen att funka efter att jag plockade bort den helt och ominstallerade men nu behöver jag den ju inte

Inga problem. Jag är här för att hjälpa till.

Bra att det blev en bättre och smidigare lösning för dig.

1
Bevaka tråden