Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur efterbehandla skärpa?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från att ha garvat åt folk som använder efterbehandling har jag - efter att ha sett hur fantastiskt folk på nätet kan lyfta bilder - så smått börjat experimentera med lite efterbehandling själv. En applikation som förefaller självklar för någon som sitter med utskjutningsoptik och liten sensor är skärpa... så nu undrar jag hur ni som kan det här gör.

Originalbild:

Först använde jag en faslig massa oskarp mask för att skärpa upp bilden ordentligt. Det blev som det brukar bli - en bild med massiva skärpeartifakter:

Sedan fixade jag en kantbild av originalbilden med kantidentifierieringsfiltret:

Detta andvände jag i sin tur som mask mellan originalbilden och den den överskärpta bilden och fick följande resultat:

Inte överdrivet, jämfört med ursprungsbilden, och ändå med lite mer visuell punch än det fanns där från början... inte så pjåkigt.

Men. Det finns två steg i processen där jag mer eller mindre bara drar i sliders på måfå till dess jag får något som "ser bra ut" - dels i parametervalet för oskarp mask, dels i parametervalet för kantskärpa. Finns det något smartare, systematiskt sätt att lista ut vad som är "bra"?

Och dels undrar jag om det finns någon helt annan arbetsgång som levererar liknande eller bättre resultat med mindre jobb. Programmet är f.ö. photoshop.

Det finns ju olika tredjepartsplugins mm. Intellihance är ju en gammal go' "plugg" som kan ge ordet "punch" en ny innebörd. Inte naturtroget men otroligt effektivt för att få bilder att stå ut i tryck.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-07-07 09:20

Det finns säkert lika många olika sätt att skärpa en bild på som det finns fotografer.
Det sätt du har experimenterat på verkar väldigt omständigt, det finns enklare sätt.
Har du photoshop så borde du även ha camera raw-modulen, där i finns det en egen sektion med just skärpeverktyg. Kolla in den delen.
Låt dig inte luras av att det heter camera raw, det fungerar lika bra på jpeg. Däremot så har en jpeg redan fått en dos skärpning i kameran om man inte har inställt så att den inte ska lägga på skärpa. Det är alltså större risk att få skärpeartefakter med en jpeg än en raw-fil om din kamera lägger på skärpa.
Vilken version av photoshop har du? I CS5 så är skärpeverktygen i camera raw modulen riktigt bra, jag skärper alla mina bilder där.
Värdena är svåra att säga, det beror helt på bilden skulle jag säga. Porträtt tex brukar inte må såbra om an överskärper dom. Andra objekt med mycket kanter och liknande kan man dra på lite extra omman vill att den ska bli riktigt krispig. Prova lite olika värden och se vad du gillar bäst.
Ett annat verktyg som också kan få bilder att poppa är clarity/klarhet, det ger en lokal kontrast ökande effekt som även gör att bilden upplevs skarpare, samma sak här med värdena, porträtt = låga värden, objekt ed mycket kanter = högre värden.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-07-07 12:03

Jag brukar använda en Action i Photoshop för att få till snygg skärpa på foton som ska upp på webben. Hämta filen här:
Sharpening for web

Det finns nog en uppsjö av sätt, men som redan sagts så är Camera Raw en bra start, särskilt med den äckligt bra brusreducering som CR nu har. Där kan du också varje gång du hittar något som funkar spara det som förinställning, så kan du enkelt och snabbt testa olika förinställningar.

Det finns också en mängd bra guider på nätet om skärpning i Photoshop, t.ex. dessa

How To Sharpen An Image - Advanced Photo Sharpening | PhotoshopSupport.com
Sharpen Images In Photoshop With The High Pass Filter
Controlled Image Sharpening with Photoshop CS2 » SitePoint

Beroende på hur du ska använda bilden, finns det olika sätt att skärpa den. Dels beroende på hur bilden ser ut (om den har mycket detaljer, eller få detaljer). Vissa säger också att man ska göra en grundskärpa, en detaljskärpa och sedan en slutskärpa. I princip är grundskärpan det som kameran gör om du fotar jpg, eller som LR eller Camera Raw gör när du öppnar en Raw-bild, sedan är detaljskärpan den skärpa du lägger extra på till exempel ögon, eller liknande. Slutskärpan görs beroende på hur bilden ska presenteras. Ska den tryckas i tidning så skärper man på ett sätt, ska den skrivas ut på fotopapper skärper man på ett annat sätt och ska bilden publiceras på webben, ytterligare ett sätt.

Moderskeppet gjorde en jättebra dvd om skärpa, dock stämmer inte riktigt råden för skärpa längre, då det var före Photoshop CS5 och LR3, men principen är intressant och sedan får man experimentera sig fram (Anders Jensen har lovat att fixa en tabell med nya siffror som råd för de olika skärpningarna).

Tack för alla tipsen och länkarna, gott folk! Ska jobba mig igenom dem. Mitt photoshop är tyvärr lastgammalt - version 6.0 - eftersom jag fick licensen av en bekant år 2002 eller något sådant. Programmet är för dyrt för att jag ska kosta på mig det utlägget som en modern version skulle innebära för något som är en ren hobby. Men mycket går ju att göra ändå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-07 22:52

Låter som om Elements skulle räcka gott åt dig. Typ en tiondel av priset och 90 % av funktionaliteten. Camera Raw ingår i det också.

Jag har haft stor nytta av Dan Margulis bok Photoshop LAB Color som även om den förstås handlar mycket om färgbehandling också adresserar alternativa metoder för skärpa i CMYK-, RGB- och LAB-läge. Dan visar när det värt att lämna RGB och använda de speciella möjligheter till skärpebehandling som LAB ger.

Om du googlar efter photoshop lab sharpness så hittar du en hel del på webben förstås, men boken är helt klart en av de bättre jag läst och de tekniker jag lärt mig av den använder jag varje dag som jag arbetar med bilder.

Om du inte är nöjd med vad som finns i PS6 så finns också tredjepartleverantörer som danska Powerretouche Sharpness plugin (19€) som jag tror fungerar med PS 6. Jag har inte jobbat med den själv än.

1
Bevaka tråden