Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att tagga rätt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-06 14:53

Nu kommer jag med en lite halvjobbig fråga (både att ställa, och kanske att besvara), men förhoppningsvis är det någon som vet precis hur jag bör göra, så jag ställer den ändå.

1. I Itunes har jag ett album (eller rättare sagt en singel) av artist Jamie xx. Han har även gjort ett album med Gil Scott-Heron. Det albumets artist namnges officiellt som "Gil Scott-Heron & Jamie xx".

2. Då dessa två album har väldigt snarlika omslag (och då albumet med Scott-Heron i själva verket är ett remixalbum av just Jamie) vill jag gärna att de två ska ligga bredvid varandra i Itunes-biblioteket. Detta har jag fått till genom att låta ID3-taggen för "Artist" vara "Gil Scott-Heron & Jamie xx", medan "Albumartist" får vara bara "Jamie xx". Resultat syns i bild 1. Fördelen här är att albumen ligger fint tillsammans, medan låtens artist fortfarande listas som just "Gil Scott-Heron & Jamie xx" (se bild 1, i fältet som visar vilken låt som spelas).

bild 1

3. Nu kommer det krångliga, då detta inte riktigt följer med till Iphonen. Visserligen ser det bra ut i Cowerflow (se bild 2), där de precis som i Itunes ligger bredvid varandra såväl som visar rätt med artisten; men i artistlistan hittar man remix-albumet under "Gil Scott..." –- med andra ord under bokstaven G –- medan singeln återfinns under bokstaven J (som i "Jamie xx").

bild 2

4. Det jag med andra ord är ute efter är att göra så att båda albumen, precis som Itunes visar, även på Iphonen i artistlistan återfinns under "Jamie xx". Hur jag vill ha det går att se i bild 3, där jag helt enkelt har satt namnet som enbart "Jamie xx" –– men då förlorar jag ju också kopplingen till Scott-Heron. Därmed vore det ultimata om det gick att få albumen att visas som i bild 3 -- alltså under namnet "Jamie xx" ––, men att det vid det gröna albumet stod just "Gil Scott-Heron & Jamie xx".

bild 3

Antagligen dagens ilandsproblem, men det skulle vara roligt om någon visste hur jag ska gå tillväga.

PS: Detta inlägg sammanfattar rätt bra varför jag aldrig skulle kunna låta Spotify ta över som musikhanterare: jag är extremt noggrann med att alla taggar ska vara korrekta!

Precis som dig är jag galet noggrann när det kommer till taggar.

Jag tror inte att det går att göra som du vill i iPhone's interface i iPod tyvärr.

Det är ungefär som med samlingar, dessa visas bara på ett bra sätt under Compilations på iPhone har jag för mig (om man markerat det som en Compilation i iTunes).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-06 15:01

Haha ibland blir jag trött på mig själv, för nu löste det sig! Tio minuter med att författa inlägget; 10 sekunder senare löste det sig... Trodde verkligen jag hade testat varenda kombination, men icke!

Så här gjorde jag i alla fall (kan ju vara så att någon mer i framtiden råkar ut för något liknande):

Visserligen ser det lite knasigt ut då det blev lite omvänt med Gil där och Jamie här, men jag tror jag nöjer mig med det ändå.

Trevligt, hur ser resultatet ut iPod? Lust att dela ett screenshot på det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-06 15:16

Självklart, här kommer lite bilder.

Som du ser står det ibland hela namnet, ibland bara det korta. Värt att notera är att när jag nu lyssnar på låten, både i Itunes och Iphonen, enbart står "Jamie xx" som artist. Detta kan jag leva med, då det viktiga var att sorteringen skulle vara rätt och att det fulla namnet på ett eller annat sätt skulle synas. Samma sak i Itunes, där det i gridvyn står "Gil Scott...", men när man klickar sig in till albumet enbart står "Jamie xx".

1
Bevaka tråden