Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag såg (på QNAPs hemsida) att QNAP hade en funktion där man kunde spegla innehållet åt båda hållen från en QNAP till en annan QNAP på ett annat nät (t.ex. ett annat kontor) via VPN. En vettig redundans funktion.

Finns det en liknade funktion på Synology NASar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-13 15:41

Det är jag ganska säker på att jag har läst mig till att Synology också stödjer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-14 15:34

Jag är ganska säker på att du kan lösa det.

Synology Inc. - NEW NAS Experience - Synology DSM 3.1 :: Server Backup

  • Medlem
  • 2011-05-27 15:22

Om man vill ha en NAS och köra "hemdelning" mellan olika enheter samt möjlighet att köra Time Machine på den samt att den ska klara RAID. Vilken ska man välja då? Två diskar räcker.

Senast redigerat 2011-05-27 16:08

Inlägg #124 har flyttats hit från en annan tråd. I den andra tråden har man satt upp en specifik budget, och då passar frågan bättre i denna mer allmänna tråd.

/Mod

Jag skall byta upp mig från min tidigare 1TB NAS från Buffalo och tänkte lägga upp mot 3000kr för NASen. Har inte någon vidare koll på NASar så jag hoppas någon här kunde hjälpa mig. Det är tänkt att foton, filmer, backups osv skall sparas på den så det skall väll bli en RAID1 eller 5 lösning med 2 eller fler 2TB diskar tänkte jag. Men vad för NAS har jag som sagt ingen aning om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-13 08:07

QNAP om priset passar. Eller ReadyNAS som är lite billigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-13 10:07

Synology eller Qnap, utan tvekan. Själv använder jag en Synology DS211j med två diskar i RAID 1.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-13 18:58

Slår ett slag för Freenas
FreeNAS [FreeNAS]

Fritt alternativ, man sätter själv ihop datorn och får den som man vill. Kör v7, v8 är inte fullt utvecklad för hemmabruk än.
Sedan är OpenMediaVault intressant när det släpps, http://blog.openmediavault.org/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-14 08:36

Open Media Vault verkar inte ha stöd för AFP så det går fetbort.

Sedan är jag personligen inte för att köra rena datorer som NAS utan föredrar små, slimmade enheter som drar mindre ström dessutom...men det är jag

Ursprungligen av zinned:

Open Media Vault verkar inte ha stöd för AFP så det går fetbort.

Tycker mig se AFP i OMV
http://blog.openmediavault.org/?p=401

Dock sitter jag själv med FreeNAS för AFP stöd och ZFS filsystem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 07:49
Ursprungligen av illerG:

Tycker mig se AFP i OMV
Apple Filing (AFP) plugin finished | OpenMediaVault

Dock sitter jag själv med FreeNAS för AFP stöd och ZFS filsystem.

Ok, jag tittade under "Features" och där stod det inte med...vilket man kan tycka är konstigt om den nu stöds, då det är en kraftfull feature.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-23 23:37

DROBO fråga,

Ær det någon Drobo ægare som kør några drobo-apps?

Exempelvis itunes-server?
Jag har læst hær och var om QNAP och Synology anvændare som inte lyckats få itunes att fungera effektivt nog genom att lægga bibliotek och med "libraryfilen" på NAS'en, dock verkade endel någotsånær nøjda med att ha biblioteket på NAS'en och libraryfilen lokalt. Någon som har mer input på det?

Drobo's sida sæger mig mycket lite, kan jag installera Drobo i Sverige och sedan sitta i Danmark och køra Time Machine backuper samt streama iTunes?



Mitt alternativ ær QNAP TS-212 eller Synology 211J (...båda RAID1, jag vet)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-14 20:41

Fungerar FreeNAS på en Mac Mini G4, med USB eller FW-diskar?

Ursprungligen av mattiL:

Fungerar FreeNAS på en Mac Mini G4, med USB eller FW-diskar?

FreeNAS funkar inte på PPC vad jag vet. Inga problem att lägga in någon linux-distribution/FreeBSD som gör samma sak.
Det tillhör nog en annan tråd ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-24 16:27

Jag har aldrig sett några Droboapps, förutom deras Dashboard... som bara är en infoapp, med uppdatering av firmware.

Det blev för min del en DS1511+ jag hämtade igår. Var först inne på en Drobo FS men blev lite avskräckt pga tveksam hastighet. Den jag valt nu blir antagligen snäppet knepigare att konfigurera, men jag kunde inte stå emot då den är i samma prisklass och verkar vara riktigt snabb. Nu återstår bara att hitta en vettig UPS som kan natta maskinen säkert om strömmen går. Tips någon?

Funderar mellan en Qnap 419U+ och Synology RS411. På pappret ser spec. ganska lika ut och priset är också jämt skägg.

Vad som är viktigt för mig.
Enkelt handhavande GUI.

Hur viktigt är.
512MB vs. 256MB.
2x esata vs. 1 esata.

Synpunkter!

Ursprungligen av Snoopy:

Funderar mellan en Qnap 419U+ och Synology RS411. På pappret ser spec. ganska lika ut och priset är också jämt skägg.

Vad som är viktigt för mig.
Enkelt handhavande GUI.

Hur viktigt är.
512MB vs. 256MB.
2x esata vs. 1 esata.

Synpunkter!

QNAP har en video på sitt interface här; QNAP Interface. Mer info här: http://www.qnap.com/liveDemo.asp
Jag tycker att det är väldigt smidigt att jobba i (dem få gånger jag behövt göra det).

RAM är oerhört viktigt för prestandan.
Om du tycker 1 eller 2 eSATA-portar är viktigt får du välja själv.

Ursprungligen av keptang:

QNAP har en video på sitt interface här; QNAP Interface. Mer info här: QNAP Systems, Inc. - Quality Network Appliance Provider
Jag tycker att det är väldigt smidigt att jobba i (dem få gånger jag behövt göra det).

RAM är oerhört viktigt för prestandan.
Om du tycker 1 eller 2 eSATA-portar är viktigt får du välja själv.

Svårt att motstå den franska accenten i videon
Viktigt är det aldrig utan bara när man behöver det.
Tack för info. jag får jmf. i helgen.

Hittade en demo för Synology här.
DSM 3.1 Live Demo Synology Inc. Network Attached Storage NEW NAS Experience

IDG går igenom några NAS i en test från igår.

Fem hemmaservrar där du når "allt" - IDG.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 15:39

Fint test Keptang. Trist att man helt missat Synology (många kommenterar på den bristen i testet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 15:18

Apple OS X Lion, NAS Data Issues Widespread; Could Take Weeks to Fix
Synology verkar ha en beta-release ute som löser problemet dock.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple OS X Lion, NAS Data Issues Widespread; Could Take Weeks to Fix
Synology verkar ha en beta-release ute som löser problemet dock.

Det verkar som det problemet bara gäller om man använder Time Machine. Med andra backuplösningar drabbas man inte av problemet.

Jag kör en Synology NAS och använder backup-programmet CrashPlan. Inga problem med Lion.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar som det problemet bara gäller om man använder Time Machine.

Detta stämmer. Bara Time Machine som är påverkat.

Dock är netatalk 2.2 källkoden ute nu så det dröjer inte länge alls förrän de flesta NAS är uppdaterade.

Jag fick min tråd stängd och blev hänvisad hit så nu behöver jag ha tips på vilken NAS jag ska kolla vidare på.

Krav:
1. Den ska vara tyst.
2. Den ska vara stabil.
3. Den ska kunna byggas ut med minst 3 hårddiskar.

I övrigt får den gärna levereras utan hårddiskar men inget krav.

Viktigast är att den är tyst, jättetyst.

QNAP 4-diskars som jag kör är mycket tyst. Väldigt stabil, har aldrig startat om den för att det varit problem, har rullat i över 3 år nu.
Använder Samsung-diskar i min och dessa är väldigt tysta.

Vill du ha knäpptyst så får du stoppa i SSD-diskar = dyrt och dålig lagringskapacitet.
För vissa är en sak tyst, samma sak för någon annan kanske det inte är tyst.

En sak som är bra med NAS är ju att man kan ha den var man vill så länge ett nätverksuttag finns.

Man är som Mac-användare väldigt bortskämd med tystnad. Min MBP är 100% tyst när man surfar och gör enklare saker.

Jag tycker att maskinvaran inte behöver låta någonting men att diskarna givetvis måste låta lite. Dock vill jag inte ha programvara som accessar diskarna hela tiden så de knattrar stup i kvarten.

Ursprungligen av kenta777:

Man är som Mac-användare väldigt bortskämd med tystnad. Min MBP är 100% tyst när man surfar och gör enklare saker.

Jag tycker att maskinvaran inte behöver låta någonting men att diskarna givetvis måste låta lite. Dock vill jag inte ha programvara som accessar diskarna hela tiden så de knattrar stup i kvarten.

Samsung-diskarna som jag använder "knattrar" ingenting, diskarna hörs förmodligen om du lägger örat på enheten, men annars hörs inte dessa.

Under de +3 åren som jag har kört den har NAS:en i sig har aldrig gjort något ljud från sig med högre fläkthastighet eller liknande.

Andra har förmodligen erfarenhet från andra tillverkare än QNAP.

Nu när jag har blivit tipsad om Synology har jag kollat in deras DS1511+ och den verkar ruskigt bra. Uppmätt 28dB med två diskar i och snabbast i de tester jag sett.
Dessutom kan man koppla på upp till 2 st. enheter som "bara" kostar ca 3800:- styck för upp till 15x3 Tb.

EDIT:

15117:- för 5x2 Tb Western Digital RE4 GP, Synology DS1511+ och 2Gb extra ram till densamma.

Mycket pengar men verkar som ett ruskigt stabilt paket. Vet dock inte hur mycket WD RE4 GP-diskar låter.

Bevaka tråden